Odlingszon

Bukefalos 30 år!

ameo

Trådstartare
Moderator
Hur "exakt" är indelningen i odlingszoner?
Jag fattar ju att det inte är superexakt, men ändå...
Jag hoppas kunna köpa mig ett litet hus (ska bara hitta en bank som vill låna mig tillräckligt mycket pengar...) och när jag kollar odlingszonen för platsen så är det zon 1. Yey! :D
Men så tittar jag på kartan så inser jag att det är svårt att bortse ifrån att gränsen mot zon 2 går bara ett par hundra meter bort... Vågar jag ändå glatt utgå ifrån att det är zon 1 eller ska jag förutsätta zon 2? Är det bara avståndet som avgör i såna här fall, eller är det hur omgivningen ser ut som har mer betydelse?
1777832427952.webp

Hur "exakt" är indelningen i odlingszoner?
Jag fattar ju att det inte är superexakt, men ändå...
Jag hoppas kunna köpa mig ett litet hus (ska bara hitta en bank som vill låna mig tillräckligt mycket pengar...) och när jag kollar odlingszonen för platsen så är det zon 1. Yey! :D
Men så tittar jag på kartan så inser jag att det är svårt att bortse ifrån att gränsen mot zon 2 går bara ett par hundra meter bort... Vågar jag ändå glatt utgå ifrån att det är zon 1 eller ska jag förutsätta zon 2? Är det bara avståndet som avgör i såna här fall, eller är det hur omgivningen ser ut som har mer betydelse?
Visa bifogad fil 184869
Jag bor teoretisk sett i zon 2, men jag skulle säga att beroende på mikroklimatet kan jag ha platser som är bode zon 1 och 3 i min trädgård. Omgivningar, vindutsatthet, jordmån, väderstreck osv avgör väldigt mycket. Med tanke på hur extremt odetaljerad zonkartan är, så när det är så pass på gränsen hade jag räknat med zon 2 men testat mig fram i gynnsamma lägen.

Jag bor enligt kartan precis utanför gränsen till zon 2, så enligt kartan zon 3. Men när jag jämför väder och växtutveckling med en kompis som bor långt inne i zon 3 så är det helt olika! Våren kommer mycket tidigare och hösten senare hos mig, och jag har i stort sett alltid varmare. Trots att vi enligt kartan alltså skulle vara i samma zon... Så nej, det verkar inte vara särskilt exakt utan mer en glidande skala (själv räknar jag mig som "zon 2,5" ;) ).

Är det inte olika för olika växter vad som är den kritiska faktorn också?

Typ om växtsässongen blir för kort eller om de har nolltollerans för sen vårfrost. Om det är tung fuktig mark eller kalla temperaturer som är värst på vintern. Osv.

Och dessa påverkas i sin tur olika av olika omständigheter i lokalklimatet, ifall man har lä från nordanvindar eller en svacka som ger frostlänthet etc.

Flyttar sig verkligen växtzoner norrut varje år? Jag odlar sedan många år i zon 4 och har inte märkt någon större skillnad.

Flyttar sig verkligen växtzoner norrut varje år? Jag odlar sedan många år i zon 4 och har inte märkt någon större skillnad.
Ja, klimatförändringarna gör att vintrarna blir kortare och temperaturerna högre för varje år. När jag flyttade ut från Sthlm var det riktiga vintrar, nu är det mest bara grått, blött och lerigt och sällan snö vintertid även om förra vintern var ett undantag. Förändringarna går snabbare ju längre norrut du kommer dessutom. Inhemska djur, växter och insekter försvinner för alltid ju varmare det blir.

Jo att klimatförändringar gör att det blir kortare vintrar etc och djurlivet förändras som att t ex fästingar flyttar längre norrut, så är det ju. Men just odlandet har iaf jag inte märkt så stor skillnad, vore intressant att få veta mer om det. Min växtzon har varit 4 många år nu och det är inte 3.5 eller 3, jag har provat. Intressant dock. Det kanske märks i Norrland mer?

Jo att klimatförändringar gör att det blir kortare vintrar etc och djurlivet förändras som att t ex fästingar flyttar längre norrut, så är det ju. Men just odlandet har iaf jag inte märkt så stor skillnad, vore intressant att få veta mer om det. Min växtzon har varit 4 många år nu och det är inte 3.5 eller 3, jag har provat. Intressant dock. Det kanske märks i Norrland mer?
Jag räknar det som zon 2,5 där jag har huset, mellan Sthlm och Uppsala. När jag flyttade ut var det nog zon 3. Vid Mälaren är det zon 2.

Sen oavsett vilken zon man bor i kan vintern vid enstaka tillfällen bli mycket värre än "normalt". Platsen dit jag hoppas flytta fick en hel meter snö i snöovädret efter nyår i vintras. Det finns knappt en enda björk i närheten som inte har toppbrott. Men det tillhör verkligen undantagen och det finns ju ändå gränser för hur mycket man behöver ta höjd för.

Zonerna är stora. Bor du inte precis på en gräns, och bott där i 20 år, så lär du inte ha märkt något.

Men det märks definitivt här i Luleå, det börjar närma sig zon 5 nu. Har man mikroklimat på sin gård kan man klara växter som är 4-5 nuförtiden. Gränsen är officiellt precis vid kommungränsen mot Piteå.

En tuff vinter kan dock ta kål på växterna som vill ha varmare zon, även om säsongen blivit längre häruppe.

Apropå fästingar så är det bara fjällkedjan som kan räknas som fästingfri än så länge, de finns längs med hela kusten från norr till söder.

längs Indalsvägen, är det tillräckligt för att slippa fästingar?
Nja, jag tror ju inte att de hunnit bli lika stort problem som vid kusterna, men om det är 45:an du tänker på så är det inte fjällen och du får räkna med att finns det rådjur och har så kan det även finnas fästingar. Problemet är också de som kommer med flyttfåglarna, iom mildare vintrar är risken större att de överlever.

Fy :devil:, kollade nyss SVA och inrapporterade fynd och enligt den kartan så är hela Sverige infesterat. 😢
https://www.sva.se/aktuellt/insamlingar/rapportera-faesting/karta-och-tabell-oever-faestingfynd/

Nja, jag tror ju inte att de hunnit bli lika stort problem som vid kusterna, men om det är 45:an du tänker på så är det inte fjällen och du får räkna med att finns det rådjur och har så kan det även finnas fästingar. Problemet är också de som kommer med flyttfåglarna, iom mildare vintrar är risken större att de överlever.

Fy :devil:, kollade nyss SVA och inrapporterade fynd och enligt den kartan så är hela Sverige infesterat. 😢
https://www.sva.se/aktuellt/insamlingar/rapportera-faesting/karta-och-tabell-oever-faestingfynd/
Ja, menade såklart norra delen av E45, Inlandsvägen. Ja, särskilt rådjuren sprider fästingar, här hos mig (Skåne) var en riktigt stor flock och det blev så mycket fästingar att det knappt gick att vara i trädgården, sen var det en som hyrde ut sin lilla mark, stadsjägarna lockade dit rådjuren och sköt nästan allihop och då försvann även fästingarna.

Ja, menade såklart norra delen av E45, Inlandsvägen. Ja, särskilt rådjuren sprider fästingar, här hos mig (Skåne) var en riktigt stor flock och det blev så mycket fästingar att det knappt gick att vara i trädgården, sen var det en som hyrde ut sin lilla mark, stadsjägarna lockade dit rådjuren och sköt nästan allihop och då försvann även fästingarna.
Mitt hus har inhägnad tomt och även om jag har besök av rådjur vintertid som brukar plundra fågelmatarna tillsammans med hararna så är det ganska fästingfritt för att vara Roslagen. Höns är duktiga på att plocka fästingar om de hittar och hundarna skrämmer bort rådjuren.

1000039489.webp

Dom som bor i Ersnäs är nuförtiden zon 5 skulle jag vilja säga. Jag märker en tydlig skillnad mot norr om Luleälven när jag åker dit. Snön smälter tidigare hos dom.

Piteå är tydligt varmare, ofta med flera grader under vinterhalvåret och lättare att odla svåra växter.

Det är ju geografiskt knutna omständigheter så det är ju inte en förflyttning all over. Men mina föräldrar har i alla år tydligt bott i zon 5 på småländska höglandet. Nu har den zonen tydligen krympt så enligt den interaktiva kartan är det nu zon 4 där.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka