Ögon igen

MissFideli

Trådstartare
Vissa kanske minns att jag i somras hade jätteproblem med torra ögon. Hittade en droppe som funkar okej, den får jag fortfarande använda innan jobbet.

Men nu nästa problem. Jag har blivit väldigt ljuskänslig. Sitter och kisar även när det är mulet och i mörker när jag möter många bilar. Det har resulterat i (tror jag i alla fall) att kag har fått ryckningar i undre ögonlocket på höger öga. Det kommer och går dagligen och har gjort i 2 v drygt.

Idag testade jag att köra mdd solglasögon (mina är inte så mörka) även i mörker och det gav resultat direkt.

Men är detta nått man bör kolla upp, eller är det bara så? Kan man ens kolla vad detta beror på?
 
Vissa kanske minns att jag i somras hade jätteproblem med torra ögon. Hittade en droppe som funkar okej, den får jag fortfarande använda innan jobbet.

Men nu nästa problem. Jag har blivit väldigt ljuskänslig. Sitter och kisar även när det är mulet och i mörker när jag möter många bilar. Det har resulterat i (tror jag i alla fall) att kag har fått ryckningar i undre ögonlocket på höger öga. Det kommer och går dagligen och har gjort i 2 v drygt.

Idag testade jag att köra mdd solglasögon (mina är inte så mörka) även i mörker och det gav resultat direkt.

Men är detta nått man bör kolla upp, eller är det bara så? Kan man ens kolla vad detta beror på?
Jag tycker absolut du ska ta kontakt med ögonläkaren/ optikern! Ögonen är ju viktiga :)
 
Jag har också stora bekymmer med torra ögon och är fjantigt ljuskänslig. Jag har förvisso MS och det hänger ihop med min ögonproblematik. MEN jag upplever att ljuskänsligheten blir värre om ögonen är allt för torra. Så för mig verkar det finnas ett samband där. Men säger som andra, kolla upp, ögonen är viktiga saker.
 
Ja, dom är ju det. Framförallt när man kör runt på folk i Stockholmstrafiken. Men frågan är om dom kan göra nått? Får kanske gå och fråga.
Ja de tycker jag absolut du ska! Om inte annat är det ju väldigt besvärligt att inte se som man ska

Nu har jag också MS och väääldigt torra ögon av min medicin men oavsett varför ögonen är torra kan det de skador på hornhinnan.
 
Känner mig lite besvärlig för att gå till läkare för en sån sak. Men jag får ringa. Jag har ofta spänningshuvudvärk och har alltid kopplat det till att jag pressar tänder. Men nu funderar jag på om inte ögonen bidrar med lite spänning också.
 
Känner mig lite besvärlig för att gå till läkare för en sån sak. Men jag får ringa. Jag har ofta spänningshuvudvärk och har alltid kopplat det till att jag pressar tänder. Men nu funderar jag på om inte ögonen bidrar med lite spänning också.
Du kan också rådfråga optikern. En bra sån vet mycket om torra ögon och kan hjälpa dig med åtgärder och evt remiss vidare.

Jag har skrivit om det förr, men torra ögon kan vara pga blefarit. (Googla eller sök på buke på torra ögon eller blefarit) Det verkar rätt vanligt och går att åtgärda själv hemma. Bildexempel man får upp på Google ser rätt extrema ut. På mig syns det nästan aldrig, men har fått det konstaterat hos optiker och när symptomen kommer så vet jag vad det är. Det kan ge väldigt torra ögon.
 
Känner mig lite besvärlig för att gå till läkare för en sån sak. Men jag får ringa. Jag har ofta spänningshuvudvärk och har alltid kopplat det till att jag pressar tänder. Men nu funderar jag på om inte ögonen bidrar med lite spänning också.
Det ska du inte göra. Känna dig besvärlig alltså. Sådana förändringar ska kollas upp. Torra ögon kan ge ökad ljuskänslighet men det är vettigt att kolla upp varför det är som det är. Synen kan dessutom ändra sig ganska fort. En av mina nära gjorde ett i det närmaste perfekt syntest och några månader senare hade synen förändrats så mycket att hen hade svårt att se vägskyltarna när hen körde bil och hen hade mycket riktigt fått ett synfel. Nu minns jag inte hur gammal du är men förklimakteriet kan också ge torra ögon och då kan det vara andra saker som behöver till. När jag gick på höga doser morfin fick jag väldigt torra ögon och det som hjälpte allra bäst då var havtorn.
 
Fortfarande ryckningar i ögonlocket. Ibland så få att jag tänker att det är på väg att försvinna, men idag har jag haft hela dagen. Ett tag trodde jag det bara förekom i mörker, men idag var jag på promenad i ljuset...
Inte vågat kontakta nån doktor :angel:

Är 41 år btw, har ingen direkt koll på klimakteriet.
 
Min mamma blev väldigt ljuskänslig och när hon kollade upp det hos läkare så visade det sig att hon fått en propp i ögat. Så gå och kolla upp" Ögon är viktiga!
 
Min mamma blev väldigt ljuskänslig och när hon kollade upp det hos läkare så visade det sig att hon fått en propp i ögat. Så gå och kolla upp" Ögon är viktiga!

Ojdå. Får ringa och prata med dom då. Ett av våra skyddsombud sade att det kan vara en arbetsskada, så det bör väl ändå dokumenteras på något vis antar jag.
 
När katterna har torra ögon: " Oj, nu har det gått flera dagar, måste åka in"
När jag har torra ögon: " Äh, det har ju bara gått 1,5 år, det kanske går över?"

Nåja, nästa vecka ska jag först till optiker för ordentlig synundersökning och 20 min senare har jag tid hos läkare på samma ställe.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, det är inte enkelt. Vissa av er kanske minns att jag för ett drygt år sen hade problem med att se bra i mörker och regn. Var in...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: MissFideli
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 240
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 934
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 687
Senast: Magica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp