Bukefalos 28 år!

Ögonfråga

Lona

Trådstartare
Läste på Hunddata att Nikkas mamma (labbe) vid senaste ögonlysningen hade Katarakt, partiell cortex främre Y-söm, lindrig. Ärftlig. Vad innebär det :confused:? (Reagerade just på "Ärftlig", är det något jag behöver noja över?)
 
Katarakt är detsamma som grå starr. Jag troooor att båda föräldrardjuren måste ha sjukdomen/bära på genen för att avkomman ska få det. Så om.hennes pappa inte har starr eller bär på genen så borde det inte vara någon fara. Men jag är som sagt inte säker.
 
Är det bedömt vara ärftligt så finns givetvis risk att det gått i arv till avkommorna, ja.

Men att noja lönar inget till, bättre att boka tid för ögonlysning och se hur det ser ut.
 
Ok, tack! Fast det finns väl ändå inget att göra? Nikka ögonlystes förra året u.a. eftersom hon eventuellt skulle avlas på.
 
Nej, det enda man kan göra är ju att ögonlysa igen när hunden är äldre för att se om det uppkommit några förändringar.
 
Ok, tack! Fast det finns väl ändå inget att göra? Nikka ögonlystes förra året u.a. eftersom hon eventuellt skulle avlas på.
Hur gammal är mamman? Det är ju inte ovanligt med starr när man blir äldre.
Men ser till att kolla synen regelbundet, om det skulle bli mycket starr så kan man operera, det har vi fått göra. Dubbelsidigt.
 
Hur gammal är mamman? Det är ju inte ovanligt med starr när man blir äldre.
Men ser till att kolla synen regelbundet, om det skulle bli mycket starr så kan man operera, det har vi fått göra. Dubbelsidigt.
Hon var 6,5 när det upptäcktes, tidigare ögonlysningar har varit u.a.
 
Men nu blev jag lite förvånad. Hur tillförlitliga är ögonlysningarna? Tittade på Nikkas mormor, 2010 bedömdes hon ha främre Y-sömskatarakt, 2013 var hon u.a :confused:.
Inte för att jag hakar upp mig på det men jag tycker att det är kul att grotta ner sig i Hunddata...
 
Men nu blev jag lite förvånad. Hur tillförlitliga är ögonlysningarna? Tittade på Nikkas mormor, 2010 bedömdes hon ha främre Y-sömskatarakt, 2013 var hon u.a :confused:.
Inte för att jag hakar upp mig på det men jag tycker att det är kul att grotta ner sig i Hunddata...
Det låter konstigt, mig veterligt kan katarakt bara försvinna efter att linsen blivit fullständigt grumlad och sedan nedbruten av kroppen. Det är en hemskt smärtsam process som man knappats skulle ha missat, och då skulle hunden knappast vara ua på ögonlysning sen.
Ser man vilken veterinär som ögonlyst? Jag skulle bli sjukt nyfiken och vilja rota i detta mer :)
 
Skall ta och ringa Nikkas uppfödare, hon lär ju veta :). Det var bara inte läge att ringa igår men nu blev jag också nyfiken.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
33 114
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 447
Senast: Efwa
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 386
Senast: cirkus
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
1 959
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Valp 2025
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp