"ögonhålor"

T

thyrniròs

Sitter och klurar lite:
en av de gamla hästarna i stallet har (och har alltid haft) stora hålrum ovanför ögonen/ögonbågen. Jag vet att jag någonstans, någongång, hörde något om varför hästar kan få sådana, men vet inte var och inte heller om det var sant.

är det någon som vet, tror, hört, läst något?

nyfiken
:confused:
 
Sv: "ögonhålor"

Ser inte en del hästar bara ut så? Jag har aldrig tänkt på det som något konstigt.
 
Sv: "ögonhålor"

Kan mycket väl vara så... :crazy:vet bara att jag någon gång hört nåt om det, men glömt vad. Det behöver ju inte vara sant:D
 
Sv: "ögonhålor"

Jag tror det är så att de flesta hästar får så när de börjar bli gamla. Nästan alla gamlingar hemma har såna mer eller mindre. Varför vet jag inte.
 
Sv: "ögonhålor"

Sitter och klurar lite:
en av de gamla hästarna i stallet har (och har alltid haft) stora hålrum ovanför ögonen/ögonbågen. Jag vet att jag någonstans, någongång, hörde något om varför hästar kan få sådana, men vet inte var och inte heller om det var sant.

är det någon som vet, tror, hört, läst något?

nyfiken
:confused:

Efter mycket träning i riktigt varmt väder (typ 25-30) grader, vi skulle hoppa vatten grav på stora banan så det var jobbigt för både ryttare och häst så fick min häst sådana hålor ovanför ögonen! Det var inte utan att jag hade lite dåligt samvete för det, hade jag kört för hårt med honom? Han verkade inte må dåligt men hålorna bestod.
 
Sv: "ögonhålor"

Jag tror det är så att de flesta hästar får så när de börjar bli gamla. Nästan alla gamlingar hemma har såna mer eller mindre. Varför vet jag inte.

Men så är det ju , alla förändras med ålder. Annars skulle vi se ut som bäbisar allihop.
 
Sv: "ögonhålor"

Jag hade en ridlärare som sa att det berodde på huvudvärk. Tror iofs inte det ligger så mycket i det, då samme ridlärare sa att hästar kan få korsförlamning om de får vatten på korset...
 
Sv: "ögonhålor"

Kan det inte vara så att huden blir slappare? Precis som på gamla människor som får insjunkna kinder och ögon?
 
Sv: "ögonhålor"

Gamla hästkarlar har sagt att en häst med hål över ögonen mår inte riktigt bra. Det skulle kunna vara tillfälligt, p g a ålder eller sjukdom. Men de sa at man aldrig skulle köpa en häst som såg ut så.
Om detta sedan stämmer eller ej vet jag inte.
 
Sv: "ögonhålor"

Alla hästar har dessa hålor men om de syns är ju olika.
Skallen har nämligen hål precis ovanför ögonhålorna och underkäkens käkben går upp lite grann i dom underifrån.
Det är därför man ser att det rör sig i hålorna när de äter och underkäken rör sig.
/T
 
Sv: "ögonhålor"

:rofl::rofl::rofl:Korsförlamning av vatten på korset! Det var en begåvad typ. Annars håller jag med de som skrivit att hästar får sådana när de åldras. I alla fall har mina gamlingar sådana.
 
Sv: "ögonhålor"

Gamla hästkarlar har sagt att en häst med hål över ögonen mår inte riktigt bra. Det skulle kunna vara tillfälligt, p g a ålder eller sjukdom. Men de sa at man aldrig skulle köpa en häst som såg ut så.
Om detta sedan stämmer eller ej vet jag inte.

Det kan inte stämma! Min häst är den enda som har sådana gropar (beror på ålder) istallet. Det är den enda hästen i stallet som inte varit sjuk, halt, stel, haft problem med magen lr luftrören på 5 år.
 
Sv: "ögonhålor"

Håller med du. Min gamling har varit superfrisk ett längre tag nu. Han har till och med fått s k trivselfläckar, hårremmen är blank och glansig och han studsar fram i skritten till och från hagen. MEN han har fortfarande sina hålor över ögonen.
 
Sv: "ögonhålor"

Är det bara jag eller har inte araber alltid "hål" ovanför ögonen? Är de ständigt gamla och sjuka? ;):rofl::idea:
 
Sv: "ögonhålor"

Jag har också funderat på det ibland. Jag jämförde ofta hästarna i stallet och ju äldre dom var, destå djupare "hål" hade dom. :P
 
Sv: "ögonhålor"

Jag har hört att det blir så om hästen föddes av ett gammalt sto.
Säkert en skröna, jag vet inte hur det skulle kunna påverka.

Men ni som har "hålhästar", vet ni hur gammal hästens mamma var när hon fick hästen ifråga?

Vi kanske kan se ett samband.. :idea::D
 
Sv: "ögonhålor"

Min 10-åriga ponny har djupa ögonhålor, och har haft det i alla fall dom två sista åren... Men det ser lite läskigt ut ibland om man dessutom ridit lite hårt vid varmt väder så dom svettas runt ögonen ...:crazy: Är i alla fall antagligen korsning arab...
 
Sv: "ögonhålor"

Jag har ju en gamling å han har nog inga djupa ögonhålor, tror jag :D
Men alla kanske inte får det, det får gärna utebli, lugnt för min del :D

Kan inte nån lägga in en bild på en med såna så får jag jämföra med min :)
 
Sv: "ögonhålor"

Det var inte så att att mitt halvblod lr New Foresten heller för den delen hade sådana gropar när jag köpte dem. De har fått gropar ovanför ögonen med takt med åren o de har blivit gamla. Trots det är de, de frächaste hästar jag har stött på! Fortfarande har det trivselfäckar, vackra överlinjer o bjuder på allt inkl. dressyrstalket och allt annat över 10 cm!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 456
Senast: aglaonema
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
613
Senast: valy
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp