Bukefalos 28 år!

Öka bärigheten

scientifical

Trådstartare
Hallå!
Min 11-åriga valack och jag debuterade LA i söndags. Han har gått t.om. MsvC men själv har jag aldrig tävlat högre än LB. Tävlingen gick bra, vi fick strax över 60% så det får jag vara nöjd med iom att det är debuten. Kommentaren från domaren var "Trevlig häst, när du får ökad bärighet och framåtdrivning kommer de högre poängen, våga trycka på och stämma av".

Då undrar jag, vad finns det för bra övningar för att öka bärigheten i en "LA-form"? Han lade sig ganska mycket i handen, förmodligen för att jag höll in honom lite mycket eftersom han rör sig så pass stort och jag får svårt att påverka honom helt korrekt.

Någon som har några tips och funderingar så vore jag jättetacksam! :) Ska tillägga att han är väldigt välutbildad så de allra flesta övningar passar honom nog :angel:
 
Sv: Öka bärigheten

Jag ska komma med ett lite halvtrist svar: Kanske är det du som behöver lära dig om hur man "sätter" hästar lite mer - och inte övningar för hästens skull, för han kan nog redan?

Jag tror nämligen att om man "kan" rida (det finns det givetvis ingen som kan, men jag menar lite duktigare ryttare - dvs inte jag... :laugh:) spelar det ingen roll vilka övningar man gör - för hästen förbättras oavsett.

För att få hästen att sätta sig lite mer måste du också lära dig lite om hur du gör med sätet och hur du får in hästen i den typen av balans. Så mitt tips är snarare att ta hjälp av en instruktör som kan fokusera lite på dig - inte så mkt på övningar för hästens skull. :laugh:
 
Sv: Öka bärigheten

Är han tillräckligt stark?

Jag har tidigare haft problem att min ponny varit lite överilad och tagit för mycket stöd i handen, men i samband med att han blev starkare har detta till stora delar försvunnit och nu vilar han mer på steget och bär sig själv. Även travlängningar som varit nästintill obefintliga tidigare (han har mycket svårt för längning) har blivit allt bättre, mycket tack vare att han är starkare och orkar länga.

Övergångar, skolor, skänkelvikning, klättring i skogen och varierad träning har gett stort resultat för oss. :)
 
Sv: Öka bärigheten

Släpp fram honom, du kommer att lära dig att rida i den stora gången. :) Sen måååånga halvhalter för att få honom att sätta sig lite mer på bakdelen och få upp framdelen. När han väl kommer upp fram kommer han att sluta hänga i handen. Lycka till!
 
Sv: Öka bärigheten

Håller med, hästen måste få gå fram innan man kan samla den. Du kan inte börja med att bara hålla in fram.

Är lite inne på Jackos spår, det låter som det är du som måste lära dig att sitta och rida en häst med större gång, så länge du sitter och tjuvhåller eller är spänd och skumpar i sadeln så är det fysisk omöjligt för hästen att samla sig eftersom ryttare stör. Så mitt tips är att du går back to basics och sitstränar massa så att du kan låta hästen ta ut steget utan att tappa balansen. Då faller allt det andra så otroligt mycket lättare på plats. :)

Sen kan du rida mkt slutor och tempoväxlingar så hästen blir starkare och kan sätta bakbenen mer under sig.
 
Sv: Öka bärigheten

Hallå!
Min 11-åriga valack och jag debuterade LA i söndags. Han har gått t.om. MsvC men själv har jag aldrig tävlat högre än LB. Tävlingen gick bra, vi fick strax över 60% så det får jag vara nöjd med iom att det är debuten. Kommentaren från domaren var "Trevlig häst, när du får ökad bärighet och framåtdrivning kommer de högre poängen, våga trycka på och stämma av".

Då undrar jag, vad finns det för bra övningar för att öka bärigheten i en "LA-form"? Han lade sig ganska mycket i handen, förmodligen för att jag höll in honom lite mycket eftersom han rör sig så pass stort och jag får svårt att påverka honom helt korrekt.

Någon som har några tips och funderingar så vore jag jättetacksam! :) Ska tillägga att han är väldigt välutbildad så de allra flesta övningar passar honom nog :angel:


Du skriver ju själv precis vad jacko och centaur svarar... :D

Han kan inte börja bära, samla, om du sitter och tjuvhåller. Slå släpp fram honom. Är det svårt för dig att sitta ordentligt så ta av stigbyglarna och öva enbart din egen sits och balans två-tre gånger i veckan. Det är alltid nyttigt oavsett (och något som alla behöver träna på, inget konstigt alls ;)).

Börjar han "falla" framåt när du rider får du göra halvhalter, för att komma tillbaka, och blir han stark kan du pröva att plocka in honom på böjt spår. Då kan du släppa ytterligare på inner och mest hålla kontakten i yttertygel. Ge honom inget att hänga på. För du båda händerna rakt bakåt stoppar du upp bakbensaktiviteten, och munnen blir stum.

Skolorna är ofta tacksamma, det är samlande rörelser - men det är ingen större poäng om han inte gör dem korrekt (= om du inte kan visa vad han ska göra). Ramlar han iväg är det svårt att få till en bra skola. I så fall är det bättre att hålla sig till lösgörande rörelser (ex skänkelvikning) tills han varvat ned och är "med".

Jag har också gärna bommar framme (dressyrnörd till trots...:rofl:), vilket ger mig som ryttare tydliga avståndspunkter för att räkna steg/planera vägar och hästen något nytt att kolla på samt orsak att lyfta fötterna. Tycker cavaletti är fantastiska hjälpmedel, både som serier och enstaka. Heta hästar måste se sig för, och lite sega kvicknar vanligen till.
 
Sv: Öka bärigheten

Har ridit för två olika tränare de senaste veckorna.
Tränare 1 (som också råkar vara hästägare) tycker jag ska göra som ni säger här, trycka på och få honom att gå framåt.
Tränare 2 (som jag ridit för i evigheter) tycker jag ska hålla ner tempot för att kunna påverka honom lättare och gymnastisera igång bakbenen men fortfarande hålla ett mycket lugnare tempo.

Jag är så kluven! Jag förstår ju hur båda resonerar, men det känns som att jag vill göra lite av varje. Det som fungerar bäst tidigare har varit att rida på ordentligt framåt, men nu när man börjar komma åt honom så lägger han sig lite mycket i handen.

Hjälp! :confused::confused::confused:
 
Sv: Öka bärigheten

Tycker som tränare 1 (och övriga här på sidan) att du får släppa fram honom och lära dig följa honom. Först får man lära sig att följa hästen innan man påverkar. Inte påverka innan du vet vad du hur sas. Hästen bjuder upp till dans, det är upp till dig att få det att bli harmoniskt mellan er båda och vackert = )

Rid övergångar (universal-lösningen : P) och hitta 'knapparna', renodla hjälperna. Växlar han inte upp utan att det behövs en bankning är det läge att kolla att han fattar vad du menar och du får visa hur du vill ha det. Börja med en lite tryckning, fattar han inte får du lägga till mera skänkel tills han fattar 'framåt'. Efter några gånger så kommer ni vara överens om att det var den lilla tryckningen som betyder växla. Samma sak neråt, om han inte bryter av, kan du göra hjälpen annorlunda och få en annan effekt? Om du sitter tyngre? Om du håller om mera med benen? Om du andas ut samtidigt? Kolla vad han lyssnar bäst på och träna vidare så att ni blir mera finstämda där.

När du hittat gas och broms så börjar du även på att påverka utan att byta gångart, kunna korta och länga stegen, kunna öka och minska takten, med hjälp av gas och broms. (samma läge som innan, följa först, inte börja med att hålla fast någonstans). Hittar du 'kopplingspedalen' där så hittar du även nyckeln till samlingen och hittar du det vet du hur du ska få honom att bära sig mer!

Är han välutbildad kommer han att kunna utbilda dig bra = )
 
Sv: Öka bärigheten

Har ridit för två olika tränare de senaste veckorna.
Tränare 1 (som också råkar vara hästägare) tycker jag ska göra som ni säger här, trycka på och få honom att gå framåt.
Tränare 2 (som jag ridit för i evigheter) tycker jag ska hålla ner tempot för att kunna påverka honom lättare och gymnastisera igång bakbenen men fortfarande hålla ett mycket lugnare tempo.

Jag är så kluven! Jag förstår ju hur båda resonerar, men det känns som att jag vill göra lite av varje. Det som fungerar bäst tidigare har varit att rida på ordentligt framåt, men nu när man börjar komma åt honom så lägger han sig lite mycket i handen.

Hjälp! :confused::confused::confused:


Såhär över nätet kan vi ju bara komma med förslag. Det är du som sitter ombord, och får ta beslut om vad som känns bäst för er som ekipage. :p

Du ska såklart inte sitta och "jaga på", det underlättar inte för någon. Oftast känner man ganska tydligt var hästen lägger sig själv, tempomässigt - där den trivs att jobba. Sedan ska man kunna öka/minska/korta/länga, men du måste ha ett arbetstempo att utgå ifrån.

Jag reagerade då du i första inlägget skrev att du drar ned tempot för att underlätta för dig att inverka. Då blir det fel. Du ska anpassa dig efter hästen, inte tvärtom. Om den ska bli genomsläpplig och mjuk kan du inte sitta och hålla i munnen (= stoppa rörelsen genom ryggen). Däremot ska den inte hetsas fram i otakt heller. Men om den nu är stadig i MSV borde du kunna pressa på ganska så bra utan att den ramlar iväg.

Styrketräning kommer i små doser, halvhalter, tempoväxlingar, övergångar - då hästen "sätter sig" lite grann, för att sedan direkt gå fram igen.
 
Sv: Öka bärigheten

Oj oj oj, nu tror jag att lösningen är funnen. Och visst blev det en kombination av båda tränarnas råd!
Började med att gymnastisera igång bakbenen genom skarpa tvärningar på volt och fyrkant-spår, lite öppnor och slutor. Fick få en bra bärighet i skritten och lite kortare, mer energisk skritt (han brukar ha x antal cm i övertramp annars). Red igång i trav och tänkte bara framåt framåt framåt och ha benen där jag ville. Struntade i formen i början, men så fort jag fick honom där jag ville och att han spårade ordentligt så kom formen som på beställning :idea:
Ska väl även tillägga att jag provade nya ridbyxorna, så jag satt som klistrad i sadeln och behövde inte sitta och spänna mig och oroa mig för att skumpa.
Säger inte att det är lösningen men tills jag har byggt upp lite mer bålstabilitet själv så funkar det bra :)

Tack för alla bra råd! :D
 
Sv: Öka bärigheten

Så roligt att du börjar hitta knapparna. :)

Det finns så många övningar... - förra veckan fick jag pröva att rida felvänd volt tillbaka, rid in emot mitten i en öppna/sluta/skänkelvikning svagt åt sidan, sedan rak, och in i den halva volten som vänder tillbaka emot spåret, galoppfattning precis när hästen går ur böjningen på spåret. Sidvärts-rak-böjd-rak-fattning. Blev riktiga "badam"-fattningar, han riktigt satte sig på ändan. :p
 
Sv: Öka bärigheten

Läs domaren goda råd igen. Bärighten kommer när den får börja arbeta i ett inte för kort tempo o är mer fri o lösgjord från handen.

att gymnasticera baken som du gör är bra men även av- igångsättningar samt tempoväxlingar- ständigt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 358
Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 382
Senast: Cämz
·
B
Dressyr Hej alla! Jag hoppas att ni kan hjälpa mig. Min kompis har köpt ett sv. hblsto för ett par månader sedan som hon ska låta betäcka...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Sara-Ida
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 814
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp