Bukefalos 28 år!

Ökar skaderisken med en större häst egentligen?

Mirre

Trådstartare
Om man åker av tänker jag då?
När är det egentligen störst risk att skada sig, på en mindre häst där det inte är lika hög fallhöjd men man heller inte hinner rulla ihop sig lika bra? Eller en större häst där det är högre men man (förhoppningsvis :p ) hinner förbereda sig mer för att nå marken? :p

Känns ju som risken borde vara högre när man faller från högre höjd (och kanske i högre fart också) Men oftast när jag åkt av så har det känts just när man slår i, sedan går det över och man kan fortsätta rida. Det har ju varit stora hästar varje gång då, nu sist när jag for av var det på ponny och det fanns inte en möjlighet att jag kunnat sitta upp igen då.

När man åkt av på stor häst har man ju oftast kunnat rulla ihop sig så man sas rullat en liten bit när man landat, men nu blev det ju platt fall verkligen. Om det påverkades av mankhöjden eller bara var ren otur vete fasen.
 
Minsta hästen jag har ramlat av är ca. 117 cm, största +/- 170 cm. Har tidigare dock oftast ridit hästar inom intervallet 145-165 cm. Men hur som.
Om vi bara utgår från de två ovan, så kan jag säga att jag skadade mig lika "hårt" (men på olika sett) när jag ramlade av de. Och då skiljde de ju ändå mer än ½ m på dem...
Annars har alla, med undantag av en (133 cm) varit inom just 145-165 cm. Och jag kan absolut inte säga att jag skadat mig mer av 165 cm hästarna än 145 cm...
Så någon sådan korrelation finns nog inte, i alla fall inte för mig! :)
 
Nja, jag har ramlat av en shettis runt metern, och skadade svanskotan permanent (8-9 år sedan, får fortfarande ont av att sitta på stolar osv) och sen har jag ramlat av 160+ hästar och fått mindre skador, och sen min d-ponny fick jag hjärnskakning+ skadade muskler som tog månader att läka.
Det finns ingen riktig "ju större hästen är desto värre/mindre är skadan", utan allt beror på HUR man ramlar av. Men om man tänker på hur skadorna gått med mig så är shettisen helt klart värst, men det var för att jag ramlade av på en isklump med svanskotan. ;)
 
Skulle alla omständigheter vara likadan förutom storlek på häst så skulle jag säga att det kanske är snäppet mindre skaderisk på en större häst eftersom man hinner falla bättre och skydda känsliga kroppsdelar. Men det finns säkert många situationer där det istället hade varit bättre med en mindre häst.
 
Jag har personligen lättare att sitta kvar på en stor häst(har ju bara ägt giganter själv, så klart man lär sig rida o sitta kvar på dem på ett annat sätt) än vänners mindre hästar runt 160. Visst blir inte bocksprång osv lika stora som när min grabb på närmre 190 kör ett bocksprång, men man har inte lika mycket hals, eller lika mycket häst framför sig. Så jag tycker det är läskigare och går så himla fort när mindre hästar busar än min egna jättebaby :nailbiting::laugh:
Och så känns det, som flera andra skrivit, att man "hinner tänka" hur man ska landa på marken:up:
Men min mardröm är dock om man skulle fastna i ena stigbygeln och släpas efter hästen, då vet jag inte vilket som skulle vara värst, liten ponny eller stor häst:crazy:

Johanna, mycket nöjd ägare till bjässegiraffen, som tack o lov bara gett en avkastning hittills, och då hann landa på knäna:laugh:
11070549_10153110324371067_8806737528580328534_n.jpg
 
Det är jag också rädd för, just att fastna och släpas efter.
Har klarat mig från det hittills även om det nog varit nära några gånger. Men fy vad otäckt om man skulle råka ut för det.
 
Jag har personligen lättare att sitta kvar på en stor häst(har ju bara ägt giganter själv, så klart man lär sig rida o sitta kvar på dem på ett annat sätt) än vänners mindre hästar runt 160. Visst blir inte bocksprång osv lika stora som när min grabb på närmre 190 kör ett bocksprång, men man har inte lika mycket hals, eller lika mycket häst framför sig. Så jag tycker det är läskigare och går så himla fort när mindre hästar busar än min egna jättebaby :nailbiting::laugh:
Och så känns det, som flera andra skrivit, att man "hinner tänka" hur man ska landa på marken:up:
Men min mardröm är dock om man skulle fastna i ena stigbygeln och släpas efter hästen, då vet jag inte vilket som skulle vara värst, liten ponny eller stor häst:crazy:

Johanna, mycket nöjd ägare till bjässegiraffen, som tack o lov bara gett en avkastning hittills, och då hann landa på knäna:laugh:
11070549_10153110324371067_8806737528580328534_n.jpg
Oj vilken fin häst, är galen i stora hästar :D

Och till Mirre: så skulle jag nog inte säga så mycket om hur stor hästen är, utan hur man landar/på vad för kroppsdel/på vad för underlag
 
Jag har bara ridit ponny(islandshäst) runt 1,30-1,45cm de senaste 20 åren. Jag har ramlat av många gånger men aldrig fått mer än kanske ett blåmärke eller skrapsår om ens det.

Värsta jag slagit mig var när jag från galopp dundrade in i en staketstolpe med axeln när det var tjäle. Det gav ett blåmärke och axelleden var nog svullen för det var trögt att röra armen under några dagar.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 326
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
21 238
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 355
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp