Bukefalos 28 år!

Ölandshäst på inridning

K

Krulidut

Ska börja rida in en av Ölandshäst projekts hästarna (hästar imp. från estalnad - sammablodstyp.)
Iallafall hon är inriden så långt att hon kan skritta trava och galoppera göra halt och svänga och det går (här och häpna) nätt och gämt att rida ut på henneXD
vet dock inte hur gammal hon är men endå..
men åproblemen är följande som jag ska lära henne på unge fär ett år med undan tag då hon hyrs ut till hon som ridit in henne en så länge...
Hämta i hagen tar drygt 3 timmar då man får valla upp henne ... (säher hon som hurt henne i sommras..)
Man binder fast henne hårt när man sadlar annars snurrar hon runt.
När man sitter upp så står hon inte stilla
Hon är otroligt vinglig när man rider i tracv er galopp och även lite i skritt.
När man svänger släpper man i ytter tygeln och drar i inner :smirk:
När man rider ut för böjer hon sig i halsen (iallafall när tidigare ryttaren red henne..)
I trav och galopp går det inte att svänga typ (ialladfall inte igaloppen..)
Hon är rädd för människan
Hon är rädd för mycket.

mina mål är typ tärt imot alla dom där sakerna
men jag ska börja bearbeta henne på marken typ promenader, släppa henne i rundcorallen och bortsa mycket
hon ska dock ALLTD få ta sig en trav och galopp i båda varven så hon inte glömmer, kommer även rida lite då och då typ :P
jag komer bara rida henne på helgerna för hon står typ halvägs till kalmar från lilla Borgholm och bussen jkostar 50 spänn tur och retur...
Men dte får ta den tiden det ttar
halterna och att svänga ska funka innan jag börjar trava och svänga osså
typs? har nämligen aldrig ridit in en häst innan ?:o :D :bow:
 
Sv: Ölandshäst på inridning

har ridit henne en gång innan i padock
 
Sv: Ölandshäst på inridning

men sätt när fd. hyraren ridit henne
 
Sv: Ölandshäst på inridning

Jag får säga att det låter som ett "kul" projekt som första inridningshäst:eek: .
Iallafall hon är inriden så långt att hon kan skritta trava och galoppera göra halt och svänga och det går (här och häpna) nätt och gämt att rida ut på henneXD
I trav och galopp går det inte att svänga typ
Detta låter lite motsägelsefullt:confused:

Att ta på sig en sådan häst och inte hinna med den mer än på helgerna är nog ingen bra ide´, en sådan häst behöver ju mänsklig hantering dagligen om man skall komma någon vart.

Fast jag önskar dig lycka till och var rädd om dig....
 
Sv: Ölandshäst på inridning

hehe bättre det en unghästen på 170 cm som inte ens är sadelvan :smirk: :angel: äger henne inte utan ägaren vill bara att hon ska vara uthyrnings bar till sommaren och är hon inte det får jag ha henne ett år till :d
sedan kommer nästa ölandshäst jag ska börja med som för hoppningsvis är mer inriden då..

traven och galoppen, det går att svänga men hon halckar så klart ut även fast man har rätt galopp och stark ytter skänkel som stolpe.
ps. jag komemr få jälp med gämna mellan rum och hon är jätte snäll skulle aldrig skada nån :D

men nån gång måste man ju börja ^^
 
Sv: Ölandshäst på inridning

jag har ett jäkla tåla mod och ahde jag inte det så skulle jag inte tackat ja ^^ XD
gud för tillfelet undrar jag hur detta ska gå hahaha
men jag ska få hjälp osså är hon u som sakt jätte snäll


några tips?
antagligen kommer det gå bättre om jag börjar med att lära känna henne en att bara sätta mig på henne och börja ragla..

*hälsarannasomhoppasattallaförståratthonharrödveckanuochskriverkanskelitesnorkigt^^menhästenärjättesnällsåmanmåstenästansehennemedryttarepåförattförst*

ska filma nån gång med :P
 
Sv: Ölandshäst på inridning

Du skriver så konstigt att jag har svårt att förstå vad det är du vill ha för hjälp/tips?

Har du aldrig ridit in en häst tidigare så låter din "ölandshäst" inte som något bra förstagångsprojekt.
 
Sv: Ölandshäst på inridning

Ölandshäst är bara rasen dom är liote lika connemararor i lunnet tkr jag.
hehe
joo jag vill väll ha tips om allt mellan himmel och jord.
Nått som ni vart med om som inte var så bra som man inte ska göra elr tvätrt om..






ps. när jag skrev med bokstäverna ihop ursäktade jag mig att jag kanske lät lite snorkig :D
 
Sv: Ölandshäst på inridning

hur lär man hästen galopp skänkel?
svara på det.
idag sknklade jag fram galopp och så ja jag spöt på bogen för den galoppen jag ville ha fast det blev 3 fatningar alla tre höger galopp.
 
Sv: Ölandshäst på inridning

Hästar har alltid en galopp de föredrar, precis som vi är höger eller vänster hänta. Om jag vill att en unghäst ska fatta t.ex. vänster galopp så ställer jag den något åt höger och tampar ner ordentligt i vänster stigbygel så vikten läggs åt vänster. På det viset "tvingar" jag den att fatta vänster galopp. Det brukar fungera med rätt små medel. Men man kan bli tvungen att sakta av och starta om några gånger.
 

Liknande trådar

Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 276
Senast: Blyger
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 010
Senast: Sar
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp