Öm efter avskoning...

jklirla

Trådstartare
Vi tog av skorna på min häst i går, vi tänkte att han skulle få gå barfota några veckor och "vila" hovarna, han är riden hela sommaren och skulle få vila några veckor nu. Han är fyra. Han verkades av hovslagaren efter att skorna var avtagna. Idag är han jätteöm, går ok men försiktigt på gräs, är jätteöm på grusvägen. Ska ringa hovslagaren i morgon och rådfråga, men kände mig olustig nu. Är det normalt? Han har haft skor hela det senaste året....

Ska man ha is i magen några dagar eller ska man sko direkt? Vad tror ni som vet lite mer än mig?
 
Sv: Öm efter avskoning...

Min hovis brukar säga att ja, hon kommer vara öm, men hon måste ju inte röra sig i hagen. Rätt eller fel men köper det.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Om din hovslagare verkade ner honom som om han skulle fått nya skor, är det inte als konstigt att han ömmar lite de första dagarna.

Jag skulle nog bara raspat jämt efter skorna var av och sedan väntat en vecka innan riktig verkning, fast ändå inte tagit lika mycket som vid en skoning.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Min hovis säger att man kan kanske ha is i magen i 2-3 veckor och är hästen fortfarande öm då bör man slå på skor. Det är inte djurvänligt att hästen ska gå och ha ont tills den blir så pass smärttålig att vi inte ser det längre.

Antingen fungerar en häst barfota eller så gör den det inte. Har du dessutom tänkt att sko den igen när du börjar rida så skulle jag sätta på skor nu på en gång, då finns ingen mening med att "vänta och se" tycker jag.


När jag hör folk som säger "det kan ta upp till ett år innan hoven anpassat sig" tycker jag är bedrövligt. Ska hästen gå och ha ont i ett år då? Och jag håller nog med min hovis där då att hästen har nog inte anpassat sig, snarare blivit mer smärttålig, vilket inte betyder att den inte har ont.


Jag har min häst skodd på fram av den enkla anledningen att han blir väldigt öm om jag tar av dom och jag orkar inte se honom linka runt i hagen på det viset.


(Nu pratar jag om hästar som visar ömhet i hagen. Jag gör skillnad på hagen och under ridning)
 
Sv: Öm efter avskoning...

Tanken var bara att han skulle vara utan nu några veckor under det sista betet när han ändå skulle vila. Han grejar inte att bli barfota häst, fick lov att skos fram redan när han var två när det vart tjäle och hagen var knölig och frusen, så nu känner jag mig rätt korkad som ens kunde tro att detta var en smart ide, men jag trodde inte att han skulle bli så öm. så jag tycker som du att det känns onödigt att vänta och se....ska ringa i morgon till hovis...önskar man hade tofflor eller nåt att ta på, han kändes även lite svullen fram :(
 
Sv: Öm efter avskoning...

Köp boots att ha på om hästen ömmar, särskilt vid ridning!

Att hästen går och ömmar kan orsaka mycket dumheter.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Man bör i princip inte verka hästen alls om man ska ta av skorna. Hästen behöver ha kvar minst 2-4 mm av kanten runtom för att gå på i början och slita själv. En annan sak är om hoven är utfluten, då har sulan blivit utstretchad, platt och tunn och hovbenet ligger ner i samma vinkel som tån och hovbenets undersida trycker mot sulan. Då får alla hästar problem utan skor. Hoven bör korrigeras till sin rätta längd och bredd, då blir sulan tjock och skålad igen. Då kan hästen klara av att gå barfota. Den rätta vinkeln på tån syns högst uppe vid kronranden där hovväggen växer ut i naturlig vinkel precis som våra egna naglar gör. Hovväggen är hästens nagel. MVH
 
Sv: Öm efter avskoning...

Varför ta av skorna på en häst som är ömfotad, det är djurplågeri. Att vila hovarna är att inte ha ont i dom. Det finns massor av hästar som mår tvärdåligt av att vara barfota och då får man slå på skor igen. Det gör mig så arg när folk tror att dom gör sina hästar en tjänst när dom låter dom plågas för att det "blir bättre sen". På med skorna och låt hästen ha sin vila utan att lida.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Ja tro mig jag känner mig jätte korkad, har iallafall pratat med hovis och vi ska sko på hästen igen, tyvärr kan han inte komma förrän på fredag så min häst får linka p fram tills dess. Det känns hemskt. Att beställa Boots tar säkert en vecka det med :(
Som tur är går de i sommarhagen ännu och där är det jämt och inga stenar så han går ok och han var inte svullen i benen idag.
 
Sv: Öm efter avskoning...

En stor risk man tar om hästen går och ömmar och att man vet med sig sen tidigare att den kanske inte kan gå barfota. Den borde inte ha verkats.
Om du inte får tag i boots försök gör "egna" av typ gummimatta som du klipper efter hoven sen silvertejp fast jag hade en kraftig gul/svart tejp, bomull vid ballarna sen gick hästen som på moln tills hovslagaren kunde slå på skor igen. (enbart fram). Kanske hittar jag på bild så jag kan visa. Min häst fick alltså sulömhet som ledde till ett fånganfall ev var det kanske andra faktorer som också inverkade.

I all välmening ville man att hästen skulle få gå barfota och få sommarlov. Nu skodd och motioneras. Tyvärr passar det inte alla att gå barfota.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Det tar minst 6 veckor för hov/horn att anpassa sig. Under den tiden bör man inte utsätta hästen för sånt som gör ont, tex grusvägar. Varför inte låta den bara gå och skrota i sin egen takt i hagen ??

När man drar av skor, så bör man verka så lite som möjligt eftersom det behövs lite att slita på. Man verkar knappast som att man skulle dra på skor igen.
 
Sv: Öm efter avskoning...

6 veckor? - Källa på det, tack.
Vad skulle hända på dessa sex veckor?
Behöver man ändra på vinklar, tålängd, träning eller annat under den tiden?
 
Senast ändrad:
Sv: Öm efter avskoning...

Vad ska jag göra då? Du får gärna lösa problemet! Har pratat med en annan hovslagare denne kunde om två veckor....
 
Sv: Öm efter avskoning...

Nja, det är väl inte riktigt mitt problem att lösa, men några förslag kan jag ge dig ändå.

Om det hade varit jag så hade jag ringt hovslagare och erbjudit mig att transportera hästen till hovslagaren. Då brukar det gå lättare att få tid. SAMT poängterat hur hiskeligt öm hästen är.

I annat fall får du väl åka iväg och köpa boots till hästen? Har för mig att Hööks säljer någon sort. Du har ju även fått tips längre upp i tråden på hur du kan tillverka egna boots.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Alternativet är väl att ställa hästen på box med tjock bädd om du inte kan få fram boots eller en hovslagare innan fredag.

Varför ta av skorna för 4:a veckor? Har de dåliga hovar så sliter de ju dessutom ner det så det kan vara väldigt svårt att ens få på skor efter 4 veckor. Bara nyfiken då min sliter ner sina fötter blixtsnabbt. Sist fick jag ställa honom på box till hovslagaren kom då han dragit av båda bakskorna. Nu handlade det bara om 1,5 dygn som tur var.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Så har jag också fått göra vid något tillfälle när min har lyckats trampa av sig en sko. Tack och lov händer det väldigt sällan.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Min ömfotade häst lyckades trampa av sig en framsko och hon kan bara inte gå barfota fram ens i hage, så jag la helt enkelt ett rejält hovbandage med bomull, vetrap och utanpå det en bit av ett täcke fasttejpat i en vanlig boot och så silvertejp. Det är en nödlösning som håller för dygnetrunt utevistelse, dock så finns det alltid, speciellt nu när det är varmt och fuktigt, risk för skav och mugg. Så helst bör man inte ha det dygnet runt. Barfota boots finns som sagt ofta att köpa men de ger också risk för skav om man har det dygnet runt, jag har prövat det också och det funkade inte bättre, grus letade sig in och trycktes upp i bärranden och gav nästan mer problem.

Att ställa min gamla häst på box är ingen bra idé hon trivs inte alls ensam och hon behöver röra på sig och att låta henne gå barfota fram går inte heller, alltså får jag ta till en nödlösning i form av hovbandage tills hovslagaren kan komma.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Svarar alla: Box är inget alternativ då han inte grejar att vara inne själv, egna tofflor ska vi testa idag, med sulor av liggunderlag, självhäftande bandage och silvertape. Jag har inget körkort, närmaste hööks ligger 16 mil bort, hovis bor sex mil härifrån. Tack för tips om egna tofflor! Blir bara sur på onödiga kommentarer, jag vet väl att det inte är okej!!! En travgubbe i närheten erbjöd sig att slå på skorna, han skor sina travhästar själv, men vi ska prova tofflorna först.
 

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 317
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
959
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp