Öm efter avskoning...

Sv: Öm efter avskoning...

Se upp för skav, vetrap kan ge riktigt fula sår så använd rejält med paddning under, låt gärna hästen stå inne barfota 5-6 timmar på tjock bädd varje dag om han kan få något sällskap
 
Senast ändrad:
Sv: Öm efter avskoning...

Jag hade fixat sällskap och ställt hästen på box. Har du otur triggar du fram ett fånganfall för att hästen är så öm. Ring din hovslagare igen och erbjud dig att betala det dubbla för skoningen om han kommer genast. Förklara att det är allvarligt. I annat fall så får du ringa en klinik i morgon och be om en akut tid hos deras hovslagare. Jag hade inte väntat en dag till med att sko hästen om den är så öm att den till och med är svullen i benen och jag hade absolut inte haft den ute. Hoppas verkligen att hästen klarar sig utan men.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Vadå vila hovarna?
En korrekt skodd häst lider inte, det gör däremot en ömfotad häst. Det är ditt ansvar att se till att hästen inte har ont, då får väl be någon köra dig till hovis eller för att köpa boots.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Ja, min pappa ringde hovslagen idag, har världens snällaste hovis som svarar på en söndag, han kommer i morgon och skor. Hästen är inte svullen längre. Men vi gjorde tofflor och de verkar funka, han går som om han hade skor på sig, även på gruset, har bara gjort fram. Hoppas de sitter kvar, jag kan tyvärr inte bestämma om någon av de andra vill ta in sina hästar som sällskap, jag har frågat en tjej men hon ville inte ha sin inne, jag har honom ute nu med tofflorna, han håller sig lugnast i hagen.
 
Sv: Öm efter avskoning...

Vad bra att hovslagaren kommer i morgon. Då håller vi tummarna för att de provisoriska skorna håller tills dess :)
 
Sv: Öm efter avskoning...

Skönt att tofflorna verkar fungera! Och det är verkligen guld med en hovis som ställer upp och kommer med kort varsel!
 
Sv: Öm efter avskoning...

Ta inte åt dig för hårt. Alla gör vi fel ibland och att testa är helt normalt! Jag provade själv på min häst förra hösten att dra av skorna för att han bara skulle gå som promenadhäst. Men jag fick också sko på igen då han ömmade i hagen.

Du gör så gott du kan och man kan inte lösa allting på en dag! Jag avundas alla som svarat i den här tråden på hur dom verkar ha allting fixat för sig ;)
 
Sv: Öm efter avskoning...

Kan hästen få gå på gräs dygnet runt utan att bli ledd utanför hagen så klarar den nog av det.

Låt den vara på betet 24/ 7
 
Sv: Öm efter avskoning...

Klart att det var tråkigt att din häst blev dålig. Men nu vet ni att den inte funkar barfota och hovis kommer imorgon. Och misstag gör vi alla, tyvärr.

Drar du bara på ordentligt med silvertejp så brukar det gå att få en toffla likt den ni gjort att sitta så länge som tills din hovis kommer.
Låt bara hästen vara still på gräset så mycket som det går.

Lycka till!
Kolla också att den blir ok när den är skodd bara. Be hovis kika och håll koll på den. :)
 
Sv: Öm efter avskoning...

Ska du dra av skorna på hästen för att vila /stärka hovarna så tar det minst 5 -6 veckor utifrån individ om du ska uppnå sånt resultat . Det tycker jag hovslagaren bör vara insatt i och rådge utifrån det .

Skönt att höra att ni löser det och skor på nu när hästen helt klart inte fixar det .

Om den linkar så pass och måste vänta , slå silvertejp toffla på med sula i ngn form under - funkar med tex klippt padd eller ännu hellre läder sula under bandaget .
 
Senast ändrad:
Sv: Öm efter avskoning...

L-E magnusson i hovboken kan du glutta i ..men du kan säkerligen ta fram nån forskning om hur lång tid det tar för hornproduktionen att komma i gång efter avskoning. Är ju inte direkt nåt man kommit på i går presis ang hornproduktion.

Efter ca 6 veckor har hornproduktionen kommit i gång i framförallt sula...Du ska ju verka hästen, eller åtminstone återställa tåaxel så den inte sliter sig sned. Har man icke korrekt benställning på häst som är barfota, då får man ju verka oftare. Fast verka och verka, hästar bruka slita ganska bra själva..så ett par drag med rasp är väl att föredra.

Men som sagt, alla hästar kan inte gå barfota..men man bör ge ömheten en rimlig chans. Dock ska ju hästen inte lida, men allt för många drar av skor, väntar nån vecka och sen skor dom på igen. Kanske hästen inte vart så öm vecka 2 ?? Sånt får man aldrig veta eftersom en del är så snabb att sko igen. När man skor av bör man faktiskt planera för det...typ kanske under en period helt ställa av sin häst. Barfotagång ska man inte *bara komma på över dagen*....
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
760
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 321
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
959
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 143
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp