Ömfotad häst

Hon har snubblat till så innan, vet inte när det började. Innan tänkte jag inte på det, men kan det vara att hon bara är öm? Eller ska vi kolla upp det?

Just nu siktar jag på ungefär den här ordningen, om det inte blir värre:

Sko om med sulor, runtom för att se om det blir bättre.
Fortsätta igångsättningen.
När hon är hyfsat igång (borde inte ta så lång tid) göra ny hältutredning.
Även ta ut personen som kände igenom för låsningar ungefär samtidigt som veterinärbesök, dock efter.

Tänkte att om det är en inflammation (från hältan, syftar inte på att hon är ömfotad) så borde den ha kommit tillbaka då. Vill inte bara kolla henne när hon vilat, för att inte bara vila bort en inflammation som kommer tillbaka.
 
Strålarna ska ju verkas de med så om hen inte har tagit alldels för mycket så bör det inte ha påverkat. Att hen tog mycket kan också tyda på att strålarna var fula. Hen sa inget om det? Du känner ingen som helst lukt ifrån dem? Det är ju sällan det blir så illa så att strålen smular sig och stinker lång väg utan det vanligaste är att strålen får en unken stank och ibland kan den då också bli flikig, bli mjuk/svampig eller dela sig. En frisk stråle luktar inte och den är hel och fast.
Han pratade konstant, men hovarna nämnde han inte. Jag har inte kännt någon doft och dem är fasta, även om dem hade kunnat vara bättre.
 
Han pratade konstant, men hovarna nämnde han inte. Jag har inte kännt någon doft och dem är fasta, även om dem hade kunnat vara bättre.
Om du tycker att de hade kunnat vara bättre så testa det medlet jag skrev ovan eller något annat liknande medel. Just det ovan är det bästa jag har provat på marknaden. Ska du ha sulor så är ett sådant medel något du behöver ha under sulorna oavsett om du inte har sole pack under sulorna som är bakterie/svampdödande i sig självt. Sulor ökar risken för strålröta mycket så att förebygga är något man bör göra.
 
Om du tycker att de hade kunnat vara bättre så testa det medlet jag skrev ovan eller något annat liknande medel. Just det ovan är det bästa jag har provat på marknaden. Ska du ha sulor så är ett sådant medel något du behöver ha under sulorna oavsett om du inte har sole pack under sulorna som är bakterie/svampdödande i sig självt. Sulor ökar risken för strålröta mycket så att förebygga är något man bör göra.
Ska definitivt titta mer på det medlet och nog testa, tack för tipset!
 
Ja, hon har gått på gräs. Det var för lite mer än en månad sedan som hon slutade ridas, och då gick hon också på gräs även om hon stödfodrades. Hur vet man att det är gräset hon reagerat på?
Nu har jag inte sett din häst så jag vet inte om detta är relevant, men att hästen inte tar ut steget kan innebära tidiga tecken på fång. En häst som släpps på bete och även vilar från arbete kan ligga i riskzonen vilket gör att ägaren bör kontrollera dagligen efter svullen nacke, ömhet när hästen går på grus, värme eller puls i hovarna. Har din häst snabbt gått upp i vikt och visar tecken på att den är ömfotad hade jag tagit den ifrån gräset några dagar för att se ifall det blir bättre.
 
Nu har jag inte sett din häst så jag vet inte om detta är relevant, men att hästen inte tar ut steget kan innebära tidiga tecken på fång. En häst som släpps på bete och även vilar från arbete kan ligga i riskzonen vilket gör att ägaren bör kontrollera dagligen efter svullen nacke, ömhet när hästen går på grus, värme eller puls i hovarna. Har din häst snabbt gått upp i vikt och visar tecken på att den är ömfotad hade jag tagit den ifrån gräset några dagar för att se ifall det blir bättre.
Hon är inte öm på gräs, tar ut steget om jag ber henne. Ingen värme eller puls i hovarna. Hon är svårfödd så hon har behövt stödfodring, nu är hon bra i hull. Ingen fettnacke eller liknande.
Hon tar ut stegen på asfalt, skrittar väldigt snabbt med stora steg. Hon går i alla gångarter och är inte ovillig till något alternativ (möjligtvis skritt eller generellt att bryta av). Hon är femgångare :)
 
Hon har snubblat till så innan, vet inte när det började. Innan tänkte jag inte på det, men kan det vara att hon bara är öm? Eller ska vi kolla upp det?

Just nu siktar jag på ungefär den här ordningen, om det inte blir värre:

Sko om med sulor, runtom för att se om det blir bättre.
Fortsätta igångsättningen.
När hon är hyfsat igång (borde inte ta så lång tid) göra ny hältutredning.
Även ta ut personen som kände igenom för låsningar ungefär samtidigt som veterinärbesök, dock efter.

Tänkte att om det är en inflammation (från hältan, syftar inte på att hon är ömfotad) så borde den ha kommit tillbaka då. Vill inte bara kolla henne när hon vilat, för att inte bara vila bort en inflammation som kommer tillbaka.
Utifrån det du skrev om hältan hade jag nog börjat i den änden istället. Åk till en annan veterinär som tar det på allvar.
Finns flera skador som visar sig just på hårdare eller ojämnt underlag och som kan misstas för ömma sulor. Been there, done that👎
 
Hon är inte öm på gräs, tar ut steget om jag ber henne. Ingen värme eller puls i hovarna. Hon är svårfödd så hon har behövt stödfodring, nu är hon bra i hull. Ingen fettnacke eller liknande.
Hon tar ut stegen på asfalt, skrittar väldigt snabbt med stora steg. Hon går i alla gångarter och är inte ovillig till något alternativ (möjligtvis skritt eller generellt att bryta av). Hon är femgångare :)
Skönt att höra, då kan du nog avskriva den misstanken :)
 
Utifrån det du skrev om hältan hade jag nog börjat i den änden istället. Åk till en annan veterinär som tar det på allvar.
Finns flera skador som visar sig just på hårdare eller ojämnt underlag och som kan misstas för ömma sulor. Been there, done that👎
Håller med det också. Känner du till kliniken i Skara? Det är långt dit, så vill inte åka till en dålig klinik (vill inte det annars heller, men åker inte fem timmar för att det kanske är bra).
 
Håller med det också. Känner du till kliniken i Skara? Det är långt dit, så vill inte åka till en dålig klinik (vill inte det annars heller, men åker inte fem timmar för att det kanske är bra).
Jag vet att Skara hade bra rykte för många år sedan, nu har jag ingen aning..
Har ni ont om veterinärer där du bor?
 
Jag vet att Skara hade bra rykte för många år sedan, nu har jag ingen aning..
Har ni ont om veterinärer där du bor?
Vi har Karlstad som närmsta klinik, och jag tycker inte att distriktveterinärerna jag träffat känns lämpliga till en lite krångligare hälta. Finns vad jag vet ingen annan i närheten.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 473
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Gilette
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp