Ömfotad häst

Sryoqwe

Trådstartare
Märkte nu när jag började rida min häst igen (hon har varit skadad) att hon var ömfotad på grus. Hon är inte ovillig till att röra sig, men tar inte ut steget ordentligt och blir ibland "halt", troligtvis när hon trampar på en sten. "Hältan" försvinner med en gång.

Hon är skodd runtom och har varit det länge, hon fungerar inte barfota.
Hovslagaren som skodde henne denna gång hade troligtvis felskott den andra hästen, så vi ska försöka få ut en annan. Det är dock svårt att få ut hovslagare häromkring.

Kan man testa att sko med sulor? Vad har ni för erfarenhet av det?
Ökar risken för röta då? Hagen hon går i nu är torr, men det är inga grushagar som är förstahandsval här, för då har de inte lösdriften. På vintern står hon inne på natten, så då borde hon hinna torka.

Finns det några andra alternativ?
 
Ja en del hästar behöver sulor på sommaren, inte helt ovanligt. Testa en skoperiod och se om du märker skillnad! Inte säkert att man behöver fortsätta med det över vintern utan kan gå att ta bort igen framåt hösten.
Finns lädersulor som andas bättre än plast/silikon.
 
Ja en del hästar behöver sulor på sommaren, inte helt ovanligt. Testa en skoperiod och se om du märker skillnad! Inte säkert att man behöver fortsätta med det över vintern utan kan gå att ta bort igen framåt hösten.
Finns lädersulor som andas bättre än plast/silikon.
Tack för svar!
Låter positivt om det går att ta av på vintern, mest för att det är blött. Vet du om det finns så att man sätter på själv, eller måste en hovslagare göra det?
 
Tack för svar!
Låter positivt om det går att ta av på vintern, mest för att det är blött. Vet du om det finns så att man sätter på själv, eller måste en hovslagare göra det?
Måste vet jag inte, det beror väl på ens egna kunskaper antar jag. Men du ska välja lämplig sula och bedöma om det ska till fyllnadsmassa eller inte (och vilket). Sen ska du ju ta av sko och slå på med tillskuren sula.
 
Måste vet jag inte, det beror väl på ens egna kunskaper antar jag. Men du ska välja lämplig sula och bedöma om det ska till fyllnadsmassa eller inte (och vilket). Sen ska du ju ta av sko och slå på med tillskuren sula.
Jag vågar inte slå i sömmar, så då får hovslagaren göra det :)
 
Jag är tvungen till att ha sulor på 2 av mina. Hovslagare slår på det så man kan rida ute ordentligt på våra vägar.

Skulle inte göra det själv och det gör stor skillnad med sulor. än så länge har det räckt med att bara ha sulor på i fram
 
Jag har sulor på fram under sommaren, ett måste för min häst med. Resten av året funkar bra utan :) enda nackdelen är att han lättare tappar skor så vi behöver boots också.
 
Har nu läst mig till att vissa klarar sig bra med sulor enbart fram. Men funderar ändå lite över det. Min häst är ju en travare, med bakben som gärna är lite överallt. Hon håller ihop sig väldigt bra för att vara travare, men just för att vara travare. Jag vill underlätta så mycket som möjligt för att hon ska sätta sig på bakbenen, utöver hur jag rider. Men funderar på om hon har lättare för det med sulor?
Jag är fullt medveten om att passande utrustning inte kompenserar upp ridning och träning, men vill ju ändå underlätta.

Hon snubblar bara till fram, jag gissar att det är för att hon är öm. Men är det onödigt att sko med sulor runt om för att få henne mer på bakbenen?
 
Har nu läst mig till att vissa klarar sig bra med sulor enbart fram. Men funderar ändå lite över det. Min häst är ju en travare, med bakben som gärna är lite överallt. Hon håller ihop sig väldigt bra för att vara travare, men just för att vara travare. Jag vill underlätta så mycket som möjligt för att hon ska sätta sig på bakbenen, utöver hur jag rider. Men funderar på om hon har lättare för det med sulor?
Jag är fullt medveten om att passande utrustning inte kompenserar upp ridning och träning, men vill ju ändå underlätta.

Hon snubblar bara till fram, jag gissar att det är för att hon är öm. Men är det onödigt att sko med sulor runt om för att få henne mer på bakbenen?
Jag tror inte sulor bak hjälper på det sättet du tänker. Kör på sulor fram och testa. Finns ingen anledning att sätta sulor bak om hon inte är öm där.
 
Märkte nu när jag började rida min häst igen (hon har varit skadad) att hon var ömfotad på grus. Hon är inte ovillig till att röra sig, men tar inte ut steget ordentligt och blir ibland "halt", troligtvis när hon trampar på en sten. "Hältan" försvinner med en gång.

Hon är skodd runtom och har varit det länge, hon fungerar inte barfota.
Hovslagaren som skodde henne denna gång hade troligtvis felskott den andra hästen, så vi ska försöka få ut en annan. Det är dock svårt att få ut hovslagare häromkring.

Kan man testa att sko med sulor? Vad har ni för erfarenhet av det?
Ökar risken för röta då? Hagen hon går i nu är torr, men det är inga grushagar som är förstahandsval här, för då har de inte lösdriften. På vintern står hon inne på natten, så då borde hon hinna torka.

Finns det några andra alternativ?
Det kan inte ha något med skadan att göra då?
 
Jag tror inte sulor bak hjälper på det sättet du tänker. Kör på sulor fram och testa. Finns ingen anledning att sätta sulor bak om hon inte är öm där.
Jag tänkte om hon vågar ta ett ordentligt steg med sulor. Jag märker inte att hon är öm bak, men samtidigt vet jag att hon är som mig och aldrig visar hälta. Men att hon om hon får sulor får bättre steg, även om det inte var dåligt innan? Har ingen som helst erfarenhet av sulor :)
 
Det kan inte ha något med skadan att göra då?
Jag tror inte det, men helt säker är jag inte. Hon ska kollas igen när hon är igångsatt, om det inte blir några problem innan. Men om det har med skadan att göra borde det inte bli bättre av sulor? För då kan vi ju åka in ändå :)
 
Märkte nu när jag började rida min häst igen (hon har varit skadad) att hon var ömfotad på grus. Hon är inte ovillig till att röra sig, men tar inte ut steget ordentligt och blir ibland "halt", troligtvis när hon trampar på en sten. "Hältan" försvinner med en gång.

Hon är skodd runtom och har varit det länge, hon fungerar inte barfota.
Hovslagaren som skodde henne denna gång hade troligtvis felskott den andra hästen, så vi ska försöka få ut en annan. Det är dock svårt att få ut hovslagare häromkring.

Kan man testa att sko med sulor? Vad har ni för erfarenhet av det?
Ökar risken för röta då? Hagen hon går i nu är torr, men det är inga grushagar som är förstahandsval här, för då har de inte lösdriften. På vintern står hon inne på natten, så då borde hon hinna torka.

Finns det några andra alternativ?
Har hon gått på gräs nu när hon vilat? Min första misstanke isåfall är att hästen har reagerat på gräset.
 
Hur ser strålarna ut? Många många hästar får problem med strålröta som inte syns men märks för hästen och då blir de ömma. Det finns ett jättebra medel som heter absorbine hooflex frog & sole care som du kan prova enligt anvisningarna, om inte annat så i väntan på hovslagaren.


Personligen skulle jag inte enbart sätta sulor fram av samma anledning som jag inte enbart skulle sko i fram. Det är i bak vi vill ha tyngden och det är i bak det är svårt att se hälta/rörelsestörning på ett helt annat sätt än i fram och man riskerar att man inte märker problemen i tid utan att hästen kompenserar och snedbelastar sig.
 
Vad är det för skada?
Veterinären såg att hon var 1/2 halt på tre av benen på böjprov. Då sadeln tydligen legat fel trodde sadelutprovaren att det var en låsning som även orsakat hältan. Vi tog ut någon som kände igenom henne och sa att hon hade en mild låsning i halsen och en i ryggen, som hon löste.

Veterinären verkade inte tycka att hältan var något att utreda, även om jag inte håller med. Det kändes som att hon inte tog sig tid och mest trodde att hon ändå bara är en standard ridtravare, skogsmulle. Skogsmulle är hon verkligen inte och hon ska hålla för hårdare träning.

Men vi tänkte att hon får sättas igång nu med passande utrustning så åker vi in och gör böjprov senare.
 
Hur ser strålarna ut? Många många hästar får problem med strålröta som inte syns men märks för hästen och då blir de ömma. Det finns ett jättebra medel som heter absorbine hooflex frog & sole care som du kan prova enligt anvisningarna, om inte annat så i väntan på hovslagaren.


Personligen skulle jag inte enbart sätta sulor fram av samma anledning som jag inte enbart skulle sko i fram. Det är i bak vi vill ha tyngden och det är i bak det är svårt att se hälta/rörelsestörning på ett helt annat sätt än i fram och man riskerar att man inte märker problemen i tid utan att hästen kompenserar och snedbelastar sig.
Jag kan titta nogare på strålarna idag, men det har inte verkar vara något konstigt. Den hovslagaren vi hade senaste gången (som vi inte brukar ha) skalade av strålen en del, kan det ha påverkat?
 
Har hon gått på gräs nu när hon vilat? Min första misstanke isåfall är att hästen har reagerat på gräset.
Ja, hon har gått på gräs. Det var för lite mer än en månad sedan som hon slutade ridas, och då gick hon också på gräs även om hon stödfodrades. Hur vet man att det är gräset hon reagerat på?
 
Jag kan titta nogare på strålarna idag, men det har inte verkar vara något konstigt. Den hovslagaren vi hade senaste gången (som vi inte brukar ha) skalade av strålen en del, kan det ha påverkat?
Strålarna ska ju verkas de med så om hen inte har tagit alldels för mycket så bör det inte ha påverkat. Att hen tog mycket kan också tyda på att strålarna var fula. Hen sa inget om det? Du känner ingen som helst lukt ifrån dem? Det är ju sällan det blir så illa så att strålen smular sig och stinker lång väg utan det vanligaste är att strålen får en unken stank och ibland kan den då också bli flikig, bli mjuk/svampig eller dela sig. En frisk stråle luktar inte och den är hel och fast.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
Hästvård Jag har ett problem som känns svårlöst. Mina hästar - som numera inte rids - har gått barfota i flera år. Den ena hela tiden, och den...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 473
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 233
Senast: Gilette
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp