Bukefalos 28 år!

Ömm rygg??

D

dyrre

Jag har ett fullblodssto som har tätt mellan ryggkotorna. Jag bodde i spanien för några år sedan och hadde då en fodervård på henne som tyvärr red henne fel så hon fick ont i ryggen och blev hallt på båda fram benen. Fick order från kiropraktor att bara jobba henne från marken ca ett halv år och sedan försöka rida igen.
Jag började rida igen och allt har funkat bra i ca 4år nu jag rider hoppning och fälttävlan på henne.
Saken är att hon knäar ibland när man hoppar upp och i går på dressyr träningen gick hon nästan ner på knä när jag hoppade upp.
Men efter lite uppvärmmning var hon hur mjuk som helst. Jag undrar om hon har kvar det hjär beteendet från när hon hadde ont eller om hon har ont nu också. Jag får tillägga att hon har en hon har en sadel som passar+att jag fortfarande tömmkör och klättrar med henne 1-2 dag i veckan. Vad tror ni har hon ont eller är det bara gammal vana??? Någon som har samma problem med sinn häst??
 
Sv: Ömm rygg??

Ingen som tror något eller har erfarenhet av samma problem???
 
Sv: Ömm rygg??

Detta kan vara ett beteende som är kvar från den tiden hon hade ont. Exempelvis kan hästar som haft sadeltvång fortfarande hugga när man lägger på sadeln även fast den nya sadeln inte gör ont. Hästar är vanedjur och har en tendes att lägga sig till med beteenden :crazy: Har du testat att sitta upp från en pall/bänk? Reagerar hon på samma sätt då?
 
Sv: Ömm rygg??

Jag hoppar alltid upp från en pall. Om Hon hadde ont i ryggen skulle hon väll inte hoppa. Hon är mjuk att rida i dressyren också hon gör öppnor, slutor,skännkelvikningar i trav utan problem+galopp slutor,förvänd galopp, galopp om byten m.m om hon hade ont i ryggen borde hon väll inte ha så lätt för sig i dressyren eller????? Vill inte sitta och rida på en häst som har ont:(
 
Sv: Ömm rygg??

Har inte samma problem... men varför inte ta ut en veterinär eller en equiterapeut och få henne kollad??

Mitt fullblod visar tydligt när nåt är fel, skulle han få ont i ryggen är jag rätt säker på att han skulle tappa alla muskler och bli svår att hålla hull på... ser hon fin ut i kroppen, är hon jämt musklad, rund i ryggen och över rumpan, ren i benen??
 
Sv: Ömm rygg??

Hon kanske behöver värmas upp innan du hoppar upp. Led runt henne i både skritt och trav innan du hoppar upp. Då är både hon och du varma i kläderna innan ni börjar passet.

Hon kan ju även tro att det kommer att göra ont när du hoppar upp och då knäar.

Hoppas d blir bättre
 
Sv: Ömm rygg??

Jag har haft samma problem... och har "rygghäst" än i dag.

Hästen (fullblodssto)fungerade i ridning till en viss grad, sen blev hon obalancerad/ostabil/ostadig. Hon var alltid fin och välmusklad och arbetade korrekt. Tävlade dressyr, hopp och fälttävlan på lätt nivå.
Höll på i många år och med mycket jobb, åsikter och undersökningar och många sadlar, allt för att komma fram till om hon hade ont eller inte. Hon fick "vila" ett år och gå med föl.
Hon gick på butta i 2ggr i tre månader och bara dagar efter avslutad kur så sköt hon rygg när man satt upp och var väldigt snubblig.
Kändes inte bra och åkte tillbaka till klinik.
Den gången var första och enda gången (av mååånga) de bedövade ryggen, det är tydligen inte så lätt, massor av sprutor ner i ryggen, både jag, vet. och häst var svettiga innan alla sprutor var klara.
Men sen...när de verkat...då var min "gamla" häst tillbaka, hon rörde sig helt annorlunda och kändes kanon:love: , tyvärr får jag väl säga för det visade ju bara för mig att, ja, hon hade ont i det dagliga arbetet, hon var hämmad av detta, operation var inte aktuellt då det var på för stora områden...
Hon finns inte idag men jag har hennes avkomma, som tyvärr har ärvt hennes täta ryggkotor...:crazy: men ännu symtomfri och det hoppas jag att hon ska förbli.

Bryt ert vanliga mönster och se om din häst gör likadant, sitt upp från fel sida mm. Det kanske i alla fall kan utesluta om det är vanegrej eller inte.
Ta kontakt med klinik med erfaret "ryggfolk" och få hjälp, förhoppningsvis så går det ju att förebygga bekymmer.

Och sist men inte minst... Lycka till!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ömm rygg??

Fullblod har en klar disposition för kissing spines, eftersom du tydligen har fått detta konstaterat en gång så kanske det i dagsläget vore ide att kolla ryggen på klinik så att den inte har blivit sämre med sammanväxningar och dyl.
 

Liknande trådar

Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 242
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 172
Senast: Jealle
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 311
Senast: Efwa
·
Hästvård Okej hörni, nu behöver jag verkligen ALLAS hjälp! Min D-ponny som jag har haft i nästan 3 år har blivit behandlad ett flertal gånger...
2
Svar
20
· Visningar
2 360
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp