Oengagerade klubbmedlemmar

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare jumanji
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 583
J

jumanji

Har antagligen varit uppe på tapeten förrut, men vad gör man när det alltid bara är samma personer som drar runt verksamheterna i klubben.
Det hjälper ju inte att man påpekar, hur många mötet man än annonserar ut på hemsidan så är det ändå bara knappt en handfull som anmäler sig och det är alltid samma personer.

Ofta har jag lust att gå ur klubben och skita i allt ihop, :mad:. Hur många gånger man än talar om att om vi ska kunna ha några tävlingar i klubben så måste ALLA hjälpa till, men var är ALLA inte närvarande på möten iallafall, men tävla ska de :devil:

Det verkar som att folk tror att en inbjudan till ett möte inte gäller dom, men vem tror dom att man menar då, om man vänder sig till tex hoppryttarna inom klubben och talar om att det inte bara gäller de som tävlar utan alla som är hoppintresserade så måste man väl känna sig kallad även om man "bara" är skjutsande förälder eller??

Ja nu fick jag spy lite galla iallafall:D

jumanji

Sv: Oengagerade klubbmedlemmar

Förmodligen kan du inte göra något åt det, eftersom dessa människor tycker att det är helt otroligt tråkigt att göra massa gratisarbete.

Bl a därför jag lägger av med mitt inackorderingsstall, visserligen var vi ingen klubb, men det var samma visa. Alltid när det var dax för hölastning så lyste alltid samma människor med sin frånvaro, när jag ett år tuffade till mig och ville att de som inte hjälpt till skulle betala ett högre höpris, hjälp vilket ramaskri det blev

Det kommer alltid vara så att vissa hjälper till och andra inte.

Likadant på arbetsplatser, vissa maskar o fuskar med arbetstiden, medan några alltid ställer upp

Välkänt fenomen i de flesta klubbarna antar jag.

/trazel - som känner sig som sin klubbs tävlingssektion. ;)

Det är samma problem överallt! Jag blir lika arg varje gång när vissa gnäller över att det finns för få tävlingstillfällen och tillhör klubbar som i princip ALDRIG anordnar några tävlingar.

Precis. Vår klubb har haft 6 tävlingar i år, och konstigt nog så har vi faktiskt ganska gott om tävlingar i vårt distrikt nu om vi jämför med för 3-4 år sedan (sedan är det väl inte en suck mot hur det ser ut i Skåne). Det börjar "dessvärre" poppa upp lite rena tävlingsklubbar, vilket jag tycker är synd.

skriv om kontrakten för de som har hästar uppstallade på klubben, att stalltjänst och tävlingstjänst ingår..

är det ex en ridskola där man behöver få dit elever som fuktionärer så inför ett poängsystem, poäng för varje timme man hjälper till under en tävlingsdag, efter 10 poäng får man vara med på poänguteritt, 30 poäng = poänghopptävling med film på kvällen, 50 poäng = 2 dagars poängridläger, ett dressyrpass och ett hopppass för instruktör på klubben..

vi kanske ska införa det på våran ridklubb där det finns många elever men mycket få funktionärer på tävlingarna :(

Jag kan lägga mig till skaran som aldrig hjälper till på tävligar. Jag är ju alltid med och tävlar!?! Och är jag inte det så jobbar jag då jag jobbar varannan helg.

Dock så hjälper jag till på andra vis jag sitt tex med i valberedningen och så tar jag mig tid att gå på alla möten. Men det känns alltid som att övriga klubbmedlemma titar snett på mig för att jag inte "ställer upp" enligt dem.

Har precis samma problem... Vi har nästan 300 medlemmar varav ca 170 rider lektion och resten är privatekipage... ändå är vi bara 4 i tävlingskommittén och får knappt ihop funktionärer...

Men vi har börjat köra med direkt kommunikation... Det har blivit bättre, men vi försöker också bättra på "belöningarna" för arbetet... Till exempel får våra hemmaryttare tillgång till en stallplats om de ordnar med funktionär eller jobbar själva... Poängsystem är på gång, precis som funktionärslotteri...

Våran klubb har precis samma problem..Man blir galen:mad: Det är ALLTID samma personer som hjälper till och då får dom ofta hjälpa till en hel tävlingsdag, istället för att alla skulle kunna hjälpa till X antal timmar! Hade vatt mycket bättre om man kunde bytas av...

Våran klubb har nu gjort så att man MÅSTE hjälpa till på en tävling för att få vara med... T.ex som på våran första hopptävling så va alla som startade tvungna att hjälpa till eller typ någon förälder annars får dom inte starta i nästa tävling!
Vet inte om det funkar särskilt bra..det återstår att se!:idea:

En dålig grej med detta är tyvärr att det finns vissa som åker dit och ska tävla som är alldeles själva och som inte kan ställa in sin häst i transporten.. Så dom har ingen möjlighet att hjälpa till!

Jag kan lägga mig till skaran som aldrig hjälper till på tävligar. Jag är ju alltid med och tävlar!?!

och du rider alla klasser så du har inte ens mäjlighet att hoppa in och hjälpa till lite här och var, är det stora klasser och du startar i början så kan du hjälpa till med resten av klassen, omyggnad av bana eller va det behövs folk.

Jag hjälper till oavsett om jag tävlar eller inte, det finns ALLTID plats för en fuktionär till, inte minst en som hoppar runt och kan byta av de andra så de kan ta en fika.

Nä när jag tävlar så måste jag koncentrera mig på det. Och efter jag tävlat vill jag ju hem med min häst. Och vart skulle jag göra av hästen medans jag skulle springa omkring och vara funktionär?. Kan inte ha han i transportden för det gillar han inte alls..

så fungerar det när man kör folkrace, för då behövs ju så himla många funktionärer för att klara tävlingarna... vi har diskuterat att eventuellt införa samma sak, så du kan väl hålla lite uppdaterat på hur det går? :)

På klubbtävlingar kan man ju till exempel säga att alla (klubbmedlemmar) som ska vara med och tävla också måste utföra någon uppgift i samband med tävlingen. Om man absolut inte vill göra nåt jobb på tävlingsdagen finns det ju mycket som ska fixas innan också!

Jo men det gör vi. Alla som ska tävla hjälper till med banbygnaden kvälln innan. Och är man kvar till slutet brukar vi hjälpas åt att plocka undan hindren innan sissta prisutdelningen.

Det svåra är att vi inte har någon "ridklubb", vi är en sån klubb som egentligen inte har någon egen plats, vad jag menar är att det finns kanske 6 ridhus där medlemmarna är utspridda. Hade man haft ridskoleverksamhet bleve det lättare, men vi ska ta tag i det här nu är det tänkt:angel:
jumanji

Hur gör du när du går banan, behöver gå på toaletten under en tävlingsdag? Nog ställer du in hästen då, eller ber du nån hålla den? Men visst, alla behöver inte hjälpa till under själva tävlingsdagen. Men även när man vill ha hjälp att städa anläggningen före tävlingen, måla hinder mellan tävlingarna mm mm så är det ändå alltid samma människor.
Här blir det knapplån...
Så nu ställer inte jag upp på omval, är trött på att tjata på folk, trött på att skicka pappa med dottern som tävlar så jag kan jobba på hemmatävling, när ingen annan skulle komma på tanken, och många andra saker. Jag har fyllt min kvot av ideellt arbete för många år framåt...eller...äh, jag kommer säkert att hjälpa till ändå. Ska vi åka på andra klubbars tävlingar, måste vi ju ställa upp och ordna också.
Alternativet är som det börjar bli utomlands, med proffstävlingsarrangörer. Och då blir det dyyyrt...

Min man kan hålla hästen den korta stunden som jag är inne på banan eller på toa. Men en längre stund gillar han inte att stå med honom då han inte är så hästvan.

Många ridklubbar (och nu menar jag inte sådana som hör till en ridskola) har som krav att man måste vara funktionär (eller skicka en ersättare) vid ett visst antal av klubbens tävlingar varje år. I gengäld kan man få t ex gratis startavgift på egna tävlingar. Man kan också tänka sig att man måste delta på ett visst antal arbetsdagar eller liknande.

Min erfarenhet är också att det aldrig fungerar att sätta upp lappar eller skicka mail om att man behöver hjälp eller att det ska vara ett möte. Man måste prata med var och en personligen! Om man gör det så är det många som säger ja- kanske för att de inte vågar komma själva, kanske för att de inte vågar säga nej.., kanske för att de då inser att det berör dem osv. Lycka till och ge inte upp än - det är ganska kul, också! att jobba ideellt

Vi har samma problem... Till årsskiftet kommer det troligen införas arbetsplikt för samtliga medlemmar, ridskoleryttare som privatryttare. Men min tanke är: Vad händer med de som ändå inte hjälper till?? Vi kan ju inte tvinga folk till arbete (även om det skulle behövas ibland :devil:) i det här landet!

Inför man arbetsplikt så kommer ryttarna lämna vår klubb och byta till en klubb där de inte behöver hjälpa till har jag en känsla av. Det är alltså inget alternativ för oss. Det finns så många bra klubbar häromkring, så för att få behålla ryttarna måste man göra något för dem.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 887
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 297
Senast: Bapelsin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 333
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 673
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka