Oense om boendet aka fortsättning på oense om vårdnaden

Fast han vill ju inte vara förälder. Han vill inte göra något annat än att leka när Mini är mätt, nybytt och glad. Han ville inte ha övernattningar. Umgänget ska alltid vara på hans villkor, inte Minis. Det här är för att ställa till det så mycket som möjligt för mig. För att hämnas för att jag flyttat så han inte har någon kontroll längre. Det har inte med Mini att göra. Han har flera gånger talat om att han ska göra mitt liv till ett helvete och att han ska ta Mini ifrån mig.

Jag tänker lite optimistiskt att antingen växer han i kostymen om han får en chans att umgås oftare och längre med henne. Jag vill också bara leka med småbarn jag inte känner väl eftersom jag inte veg hur jag ska trösta. Ska jag veta det måste jag få chansen att hinna lösa situationen.
När vår var liten gick jag sonika hemifrån för att tydligt lämna ansvaret till min partner. Annars blev det jag som tröstade och vankade och vaggade eftersom det gick snabbast.
Det löste sig snabbt.

Annars kommer han tröttna och meddela att han inte är intresserad. Det jobbiga med det är att han när som helst kan återfå intresset och vilja återuppta kontakten vilket han har rätt till så länge han inte utgör en fara för barnet eller hon är stor nog att uttrycka en egen åsikt.

Han har ett otrevligt språkbruk, men försök distansera dig och faktiskt fokusera på en bra överlämning och hämtning. Du har inte så mycket val, och mini har än så länge ingen egen talan och rätten till sina föräldrar.
 
@Petruska Det är därför jag gått hos kriscentrum. Hon tyckte inte han skulle ha umgänge alls. Och om det blev så skulle det vara övervakat. Jag har inte vågat vara så hård som hon ansett jag borde. Kommer fortsätta gå på samtal på en kvinnojour här också.

Har dessutom regelbunden kontakt med en jag känner som jobbar på kvinnojour och nu inom socialtjänsten.

Men han är mytoman. På riktigt. Han har sagt och säger saker om och till mig som inte har någon förankring i verkligheten alls. Han erkänner dessutom för folk att ju mer detta (tvisten och nu umgänget) "kostar" mig ekonomiskt och på andra sätt desto nöjdare än han. Vad han inte verkar förstå är att det som drabbar mig även drabbar hans dotter. Han tycker säkert om henne på sitt sätt men han är inte frisk. På riktigt.
 
Jag tänker lite optimistiskt att antingen växer han i kostymen om han får en chans att umgås oftare och längre med henne. Jag vill också bara leka med småbarn jag inte känner väl eftersom jag inte veg hur jag ska trösta. Ska jag veta det måste jag få chansen att hinna lösa situationen.
När vår var liten gick jag sonika hemifrån för att tydligt lämna ansvaret till min partner. Annars blev det jag som tröstade och vankade och vaggade eftersom det gick snabbast.
Det löste sig snabbt.

Annars kommer han tröttna och meddela att han inte är intresserad. Det jobbiga med det är att han när som helst kan återfå intresset och vilja återuppta kontakten vilket han har rätt till så länge han inte utgör en fara för barnet eller hon är stor nog att uttrycka en egen åsikt.

Han har ett otrevligt språkbruk, men försök distansera dig och faktiskt fokusera på en bra överlämning och hämtning. Du har inte så mycket val, och mini har än så länge ingen egen talan och rätten till sina föräldrar.

Ja kanske det. Ingen hade varit gladare än jag i såfall. Men jag kan inte tillåta mig att vara optimistisk om hans förmåga tyvärr. Jag (och Mini) brukade råka illa ut när jag gjort det. Så nu håller jag mig till hur det faktiskt är. Nu. Och hur det faktiskt varit.

Ja jag försöker göra det bästa av alltihop. Men det gör ont i mammahjärtat. Idag när vi kom fram såg han själv att Mini gråtit i bilen på vägen dit. Han envisas med att han ska ta henne ur min bil så lät honom göra det. Då blir hon så klart hysterisk. Då går han bara iväg med henne. Hon tittar efter mig och skrikgråter. Och jag kan bara åka därifrån. Det går inte distansera sig från det. Jag sviker ju henne totalt i det läget.
 
Ja kanske det. Ingen hade varit gladare än jag i såfall. Men jag kan inte tillåta mig att vara optimistisk om hans förmåga tyvärr. Jag (och Mini) brukade råka illa ut när jag gjort det. Så nu håller jag mig till hur det faktiskt är. Nu. Och hur det faktiskt varit.

Ja jag försöker göra det bästa av alltihop. Men det gör ont i mammahjärtat. Idag när vi kom fram såg han själv att Mini gråtit i bilen på vägen dit. Han envisas med att han ska ta henne ur min bil så lät honom göra det. Då blir hon så klart hysterisk. Då går han bara iväg med henne. Hon tittar efter mig och skrikgråter. Och jag kan bara åka därifrån. Det går inte distansera sig från det. Jag sviker ju henne totalt i det läget.
Det gör så ont att läsa! Jag har flera gånger tänkt sluta läsa tråden för att det är så obehagligt. Jag hoppas ändå någonstans att det rätt vad det är kommer ett läge där han bara säger att han inte är intresserad, helst kanske ska ta tag i sitt liv och sedan göra ett nytt försök. Stackars, stackars mini. Hoppas att myndigheterna tar henne på allvar om hon säger ifrån när hon lärt sig att prata och motivera varför hon inte vill träffa honom om det skulle vara så att hon fortfarande inte vill.
 
Jag tror att det där är en vanlig upplevelse i sådana här situationer. Jag uppfattade definitivt min sons pappa så. Det är inte en fråga för "de som bestämmer", utan kan nog räknas in i privatlivsstrulet, bara.
Vanlig upplevelse? I det här fallet verkar det ju vara så att pappan går och talar om för folk att han blir gladare när han kan göra saker som kostar ts både pengar och energi. Det verkar inte särskilt friskt och det känns som om det är av värde för fortsatt diskussion om hur det hela ska se ut. Inte nödvändigtvis att han ska lämnas utanför men att det faktiskt är dokumenterat och med i tanken när man pratar om barnet.

Att man upplever den andra föräldern jävlig och konfliktsökande är nog inte ovanligt men då är det väl just det, en upplevelse. Eller är jag ute och cyklar nu?
 
Förresten, hur ställer sig de som bestämmer till att han blir nöjdare ju mer det kostar dig? Vet de något? Går det att få fram vittnen?
Jag gissar att det inte spelar någon roll. De koncentrerar sig på att mini ska ha kontakt med båda föräldrarna.

För att exet ska bedömas som olämplig krävs förmodligen dom/domar och/eller någon medicinsk diagnos.
En tvist mellan föräldrarna räknas väldigt lätt, det är snarast normalfallet i en vårdnadstvist.
 
Två av dom ska Mini ner till honom (3,5 timmes resa). Den tredje ska Mini ner till hans mamma (1h resa enkel väg). Jag ska hämta och lämna alltid.

Men måste du åka hem medan han har Mini (tänkte eftersom du skrev 8 ggr per helg)? Om det tar 3,5 h kan du ju i princip bara hinna hem och vända?
 
Förresten, hur ställer sig de som bestämmer till att han blir nöjdare ju mer det kostar dig? Vet de något? Går det att få fram vittnen?

Sådant bryr de sig inte om. Det är barnets rätt till sina föräldrar det handlar om och det spelar ingen roll hur vidrigt pappan i det här fallet beter sig mot @krambanan . Mini har ändå rätt att träffa honom. I dagsläget kan Mini inte själv uttrycka sin önskan och då utgår man ifrån att barnet ska träffa båda föräldrarna. Det krävs enormt mycket för att ett barn inte ska träffa sin förälder och det krävs att barnet bedöms som moget nog innan hen lyssnas på.
Det är tyvärr alltför vanligt att en och ibland båda föräldrarna beter sig som svin, allt för att göra sitt ex illa utan en tanke på att det de gör drabbar deras barn. Skulle det vara kutym att den som beter sig illa mot den andre blir straffad genom mindre umgänge/bli fråntagen boende så kan det ju i förlängningen vara barnet som blir lidande då med för en människa kan vara vidrig mot sitt ex men kan ändå bedömas vara en bra förälder (och givetvis vice versa). Det är vidrigt att ha barn med någon man inte längre kan leva med. Vidrigt.

Jag lider verkligen med dig @krambanan . Jag mår illa när jag läser hur han beter sig mot er båda och tårarna trillar när du beskriver hur han bara gick iväg med henne. Jag kan verkligen känna hur det kändes, eller rättare sagt, jag vet hur det kändes för mig. Det är vidrigt att vara så beroende av en människa man inte vill se ens och än mindre träffa. Jag kan bara hoppas på ett mirakel.

Mini har ändå en stor fördel. Hon har dig som mamma och jag vet att du kommer göra allt i din makt för hennes skull. Du har min fulla sympati och mitt fulla stöd. Kramar.
 
@krambanan jag mår också illa av att läsa om allt du skriver. :(
Det är så obehagligt och allt verkar bara bli värre och värre hela tiden. :crazy:
Det känns som om det aldrig ska ta slut. Ursäkta, jag ingjuter inte särskilt mycket hopp när jag skriver sådär. :o :banghead:
Jag blir också gråtfärdig och jag kan säga att det är något jag blir väldigt sällan. :cry:
Jag är så härdad av mitt jobb (om jag nu får dra upp det som exempel. - är inte så poppis alltid, tydligen) och har hört och sett det mesta.
Men ändå! Det här är bara så sjukt! :wtf:

Vissa här verkar ha glömt att den här pappan slog @krambanan när hon ammade Mini alldeles i början. Samma person har också slagit in rutor i Ts bostad. Han har hotat Ts och han har olovligen sprungit runt på gården där Ts bott i tid och otid.
Han har dessutom allierat sig med sina fd grannar mot Ts så det har blivit omöjligt och otryggt för Ts att bo kvar. :mad:
Han kör bil vårdslöst, har varit med om flera bilolyckor och vållat andra människor skada. Han kör runt med Mini i bilen med bristande säkerhetsanordningar. :crazy:

Faan också! :crazy:
Jag vet inte vad jag ska säga, men stor kram till dig Ts. :heart
Du är den bästa mamman Mini kan ha. :heart
 
@TinyWiny men det känns ju så uppenbart att umgänget i huvudsak verkar vara för att skada ts. Åtminstone som jag läser ut det här. Jag kan inte låta bli att undra hur intresset faktiskt är för barnet. Sen är det nog som sagt så att han nog tycker om sitt barn men på sitt sätt.

Visst gör det det :( Det tas ändå inte med i bedömningen. Hur gemene man tycker att det borde vara och hur det är är det långt emellan ibland.
 
Visst gör det det :( Det tas ändå inte med i bedömningen. Hur gemene man tycker att det borde vara och hur det är är det långt emellan ibland.
Man får väl hålla tummarna för att han försäger sig om det är så att intresset för umgänge inte är särskilt stort. Har han såna svårigheter som det verkar med att ha mini själv kanske intresset minskar snart eller ännu hellre att han förstår att han måste förändra något för att göra det bättre med umgänget. Börja på ny kula och ta det ett steg i taget. Önsketänkande...
 
@TinyWiny men det känns ju så uppenbart att umgänget i huvudsak verkar vara för att skada ts. Åtminstone som jag läser ut det här. Jag kan inte låta bli att undra hur intresset faktiskt är för barnet. Sen är det nog som sagt så att han nog tycker om sitt barn men på sitt sätt.
Även om myndigheterna vet och tror på att umgänget är till för att skada TS så spelar det mindre roll varför exet vill träffa dottern. Det är dotterns rätt att ha tillgång till båda föräldrarna.

Till detta har vi endast en parts syn på vad som händer, jag misstror inte TS på något vis men den syn som TS ger här behöver inte stämma med hur exet ser på saken och framförallt inte på hur han framstår för myndigheterna.

Om TS har rätt att exet bara är ute efter att skada henne så är nog det enda som biter på honom att det blir så pass stor uppoffring för honom att träffa mini att det inte blir roligt att trakassera längre.
---------
Jag misstänker att enda sättet att få exet att ge sig är att han får ta hand om mini helt själv, få byta blöjor, ha en missnöjd unge som skriker sig igenom umgänget utan en tröstande mamma i närheten. Att nu när TS ska köra en lång sträcka så att hon överlämnar barnet som det är, kanske dags att byta blöja direkt, och fixa mat och att TS kanske smygfilmar hur det ser ut vid överlämningarna.

Samtidigt så lär mini ta skada och TS bli förtvivlad om det går till så här. Vem vill lämna ett barn åt det ödet? Det jag sett tidigare är att TS vänder ut och in på sig själv för att umgänget ska fungera så att exet får det så lätt som möjligt. Ka exet kunna klara av övernattningar och ensamt ansvar så måste han klara av mer än att leka med mini.
 
Man får väl hålla tummarna för att han försäger sig om det är så att intresset för umgänge inte är särskilt stort. Har han såna svårigheter som det verkar med att ha mini själv kanske intresset minskar snart eller ännu hellre att han förstår att han måste förändra något för att göra det bättre med umgänget. Börja på ny kula och ta det ett steg i taget. Önsketänkande...
Som sagt jag tror inte det spelar någon större roll om han försäger sig, det handlar om minis rätt till sin far, inte om exets rätt till sin dotter.
 
Ja kanske det. Ingen hade varit gladare än jag i såfall. Men jag kan inte tillåta mig att vara optimistisk om hans förmåga tyvärr. Jag (och Mini) brukade råka illa ut när jag gjort det. Så nu håller jag mig till hur det faktiskt är. Nu. Och hur det faktiskt varit.

Ja jag försöker göra det bästa av alltihop. Men det gör ont i mammahjärtat. Idag när vi kom fram såg han själv att Mini gråtit i bilen på vägen dit. Han envisas med att han ska ta henne ur min bil så lät honom göra det. Då blir hon så klart hysterisk. Då går han bara iväg med henne. Hon tittar efter mig och skrikgråter. Och jag kan bara åka därifrån. Det går inte distansera sig från det. Jag sviker ju henne totalt i det läget.
Vad fruktansvärt att lämna sitt barn så. Du är starkare än jag nånsin skulle klara, hoppas hoppas det blir bättre snart.
 
Vissa här verkar ha glömt att den här pappan slog @krambanan när hon ammade Mini alldeles i början. Samma person har också slagit in rutor i Ts bostad. Han har hotat Ts och han har olovligen sprungit runt på gården där Ts bott i tid och otid.
Han har dessutom allierat sig med sina fd grannar mot Ts så det har blivit omöjligt och otryggt för Ts att bo kvar. :mad:
Han kör bil vårdslöst, har varit med om flera bilolyckor och vållat andra människor skada. Han kör runt med Mini i bilen med bristande säkerhetsanordningar. :crazy:

Och med vissa menar du då, antar jag, de som försöker sätta sig in i myndigheternas perspektiv på det här eftersom myndigheternas beslut är det som gäller? Precis som @Lobelia säger så utgår de från barnets rätt till båda sina föräldrar och inget annat. Framförallt inget annat som det inte finns domar eller ens åtal på, vilket det inte gör på något av det du räknar upp.

Jag vet inte vad du får ut av att vara sådär övedrivet empatisk i tråd efter tråd, med hjärtan, tårar och illamående. Det verkar mest fylla något behov hos dig själv.
 
@krambanan jag mår också illa av att läsa om allt du skriver. :(
Det är så obehagligt och allt verkar bara bli värre och värre hela tiden. :crazy:
Det känns som om det aldrig ska ta slut. Ursäkta, jag ingjuter inte särskilt mycket hopp när jag skriver sådär. :o :banghead:
Jag blir också gråtfärdig och jag kan säga att det är något jag blir väldigt sällan. :cry:
Jag är så härdad av mitt jobb (om jag nu får dra upp det som exempel. - är inte så poppis alltid, tydligen) och har hört och sett det mesta.
Men ändå! Det här är bara så sjukt! :wtf:

Vissa här verkar ha glömt att den här pappan slog @krambanan när hon ammade Mini alldeles i början. Samma person har också slagit in rutor i Ts bostad. Han har hotat Ts och han har olovligen sprungit runt på gården där Ts bott i tid och otid.
Han har dessutom allierat sig med sina fd grannar mot Ts så det har blivit omöjligt och otryggt för Ts att bo kvar. :mad:
Han kör bil vårdslöst, har varit med om flera bilolyckor och vållat andra människor skada. Han kör runt med Mini i bilen med bristande säkerhetsanordningar. :crazy:

Faan också! :crazy:
Jag vet inte vad jag ska säga, men stor kram till dig Ts. :heart
Du är den bästa mamman Mini kan ha. :heart


Fast nej. Det handlar inte om det.
Det handlar om att sånt här är barnets rättighet, inte förälderns.
Eftersom man inte kan påverka det känns det mer konstruktivt stt hitta ett sätt att hantera det på än att gräva ner sig i sorg.
Jag eldar hellre på ett konstruktivt synsätt än det andra faktiskt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Gravid - 1år Lite bakgrund för den som orkar: http://www.bukefalos.com/threads/oense-om-bodelning-tingsratten.1313257/ Är långt och komplicerat så...
104 105 106
Svar
2 102
· Visningar
332 141
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
174 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp