Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det märks på svaren i tråden att ni inte vet vilken fruktansvärd rävsax man hamnar i som förälder med en sådan fd partner som Krambanan har. Alla råd om att utesluta honom fr dotterns liv, inte medverka till umgänge, inte kommunicera med honom osv är råd som i en kommande vårdnadstvist kan leda till att man riskerar att förlora vårdnaden. Krambanan har hittills gjort precis allt rätt vilket gör att hon minimerar riskerna vid en kommande vårdnadstvist.

I vårdnadstvister är det barnets bästa man har för ögonen. Inte föräldrarnas. Det ställs oerhört höga krav på att den förälder som har vårdnaden och boendet gör vad den kan för att se till att barnet får tillgång till den andre föräldern och att denne inte utesluts fr barnets liv. Har man enskild vårdnad ska man tex informera den andre fullt ut kring alla betydande beslut man tar kring barnet. Enskild vårdnad ger bara ensam bestämmanderätt. Inte att andre föräldern ska uteslutas. Det krävs att man aktivt bjuder in den andre för att man ska anses göra rätt.

Att en person är en idiot i förhållande till sin fd partner innebär inte med automatik att denne inte kan vara en fungerande förälder. Hur föräldrarna beteer sig mot varandra väger väldigt lätt i en domstolstvist då det är barnets bästa man har för ögonen. Hur föräldern beteer sig mot barnet är således det som väger tyngst. Att den ene föräldern har uteslutit den andre fr barnet ser man oerhört allvarligt på.

Krambanan har hittills agerat förundransvärt exemplariskt sett ur en vårdnadstvistsynpunkt. Det behöver hon fortsätta med fast med större stöd än vad hon har idag. Det är oerhört viktigt också att det blir dokumenterat eftersom det är "uteslutna-pappankortet" som den andre kommer köra i tvisten (framtida).

Allt som är bra för TS är således överlag dåligt i en tvist. TS sitter i en rävsax. Det ska givetvis inte vara med fara för TS liv. Men det är det sällan. Majoriteten av alla vårdnadsärenden har inslag av vad Krambanan redovisar här. Det är dock personer runt Krambanan IRL som måste göra bedömningen huruvida det föreligger risk för våld. Och det är viktigt att polisanmäla om brott begås.

Så det bästa rådet man kan ge föräldrar som sitter i en sådan här rävsax är att - uteslut partnen helt från ditt liv i alla delar som inte rör barnet. Ha inte någon kommunikation än kring vad som rör barnet. Gå inte till överdrift. Erbjud umgänge med barnet. Tas inte erbjudandet emot behöver man inte gå ett steg längre. Det räcker att erbjuda och möjliggöra. Man behöver inte verkställa.

Du skrev det jag inte har tid att skriva :up:
 
Det märks på svaren i tråden att ni inte vet vilken fruktansvärd rävsax man hamnar i som förälder med en sådan fd partner som Krambanan har. Alla råd om att utesluta honom fr dotterns liv, inte medverka till umgänge, inte kommunicera med honom osv är råd som i en kommande vårdnadstvist kan leda till att man riskerar att förlora vårdnaden. Krambanan har hittills gjort precis allt rätt vilket gör att hon minimerar riskerna vid en kommande vårdnadstvist.

I vårdnadstvister är det barnets bästa man har för ögonen. Inte föräldrarnas. Det ställs oerhört höga krav på att den förälder som har vårdnaden och boendet gör vad den kan för att se till att barnet får tillgång till den andre föräldern och att denne inte utesluts fr barnets liv. Har man enskild vårdnad ska man tex informera den andre fullt ut kring alla betydande beslut man tar kring barnet. Enskild vårdnad ger bara ensam bestämmanderätt. Inte att andre föräldern ska uteslutas. Det krävs att man aktivt bjuder in den andre för att man ska anses göra rätt.

Att en person är en idiot i förhållande till sin fd partner innebär inte med automatik att denne inte kan vara en fungerande förälder. Hur föräldrarna beteer sig mot varandra väger väldigt lätt i en domstolstvist då det är barnets bästa man har för ögonen. Hur föräldern beteer sig mot barnet är således det som väger tyngst. Att den ene föräldern har uteslutit den andre fr barnet ser man oerhört allvarligt på.

Krambanan har hittills agerat förundransvärt exemplariskt sett ur en vårdnadstvistsynpunkt. Det behöver hon fortsätta med fast med större stöd än vad hon har idag. Det är oerhört viktigt också att det blir dokumenterat eftersom det är "uteslutna-pappankortet" som den andre kommer köra i tvisten (framtida).

Allt som är bra för TS är således överlag dåligt i en tvist. TS sitter i en rävsax. Det ska givetvis inte vara med fara för TS liv. Men det är det sällan. Majoriteten av alla vårdnadsärenden har inslag av vad Krambanan redovisar här. Det är dock personer runt Krambanan IRL som måste göra bedömningen huruvida det föreligger risk för våld. Och det är viktigt att polisanmäla om brott begås.

Så det bästa rådet man kan ge föräldrar som sitter i en sådan här rävsax är att - uteslut partnen helt från ditt liv i alla delar som inte rör barnet. Ha inte någon kommunikation än kring vad som rör barnet. Gå inte till överdrift. Erbjud umgänge med barnet. Tas inte erbjudandet emot behöver man inte gå ett steg längre. Det räcker att erbjuda och möjliggöra. Man behöver inte verkställa.
Fast dom flesta råden i tråden är väl just av den sorten som du skriver.

Vad många dock påpekar är att Ts inte skall umgås på tu man hand med sitt ex. Det tycker jag låter farligt (att umgås med honom utan någon annan närvarande alltså). Han har ju redan nu varit aggressiv och hotfull i en situation där både Ts och barnet varit väldigt utsatta och sårbara.
 
@Saigon jag ser inget som helst bra med att @krambanan sover över för att han ska kunna träffa barnet! Att erbjuda tillfälle att träffa barnet (med tredje part) är ju jättebra, men att låta honom komma hem oinbjuden och att spendera nätterna hos honom ser jag mer som en risk än något bra,

@Saigon skrev ingenstans att @krambanan ska låta honom komma dit oinbjuden eller spendera nätterna hos honom.
 
Mina råd är att erbjuda honom att träffa dottern på neutral plats som fik, köpcentrum etc, och se till att du har med dig någon som stöd och vittre. Det man måste göra som boendeförälder är att erbjuda den andra föräldern umgänge, den har inte rätt att bestämma hur umgänget ska se ut. Har du erbjudit ett antal tillfällen under rimliga omständigheter har du gjort ditt. Den bedömningen gör de allra flesta domstolar.

Gå aldrig med på gemensam vårdnad. Vänta ut honom och se om han verkligen drar det till domstol, och gör han det får domstolen besluta.

Polisanmäl alla lagöverträdelser han gör. En person som hotar gör det för att det har fungerat tidigare. Visa honom att det inte är okej. Gå inte med på något som han försöker få genom att hota.
 
Jag har inte skrivit på om gemensam vårdnad då exet är väldigt svår att samarbeta med.
Vad du än gör skriv inte på om det.
Är det lönt att anmäla det som hemfridsbrott?
Ja ni skall inte träffas hos dig, du måste kunna gå därifrån.
Och ibland försöker han muta med att om jag skriver på gemensam vårdnad så får jag alla hans föräldradagar utom dom 60 pappadagarna.
Om du inte skriver på så får du alla dagarna även de där 60.

Se till att INTE sabotera umgänge.
Men fjäska inte.
Så fort han blir sur på mig över något så träffar han inte dottern och säger att om inte jag börjar "bete" mig så ska han inte träffa henne mer.
Men låt honom bli sur då.
För då så skulle han ju lämna er i fred.

Det där kan du inte få att fungera.
Utan se bara till att ha ryggen fri vad gäller umgänge och strunta f.ö. i hans nycker.
 
Så tråkigt att läsa Krambanan. Varma kramar till dig och dottern, Saigon och andra har kommit med jättebra råd. Hoppas du får stöttning genom denna tiden.
 
Tack för alla råd och tips! :heart Vill egentligen svara er en och en men hinner inte riktigt just nu. Bebis ligger redan och snusar och jag borde också sova.

Glömde ju berätta att mycket av det här hotandet och krävandet från hans sida började när bebis skulle få sitt namn. Tilltalsnamnet föreslog jag. Det gillade han. Sen föreslog jag att vi valde varsitt namn utöver det. Jag valde min mormors namn och han tog ett namn som kommer från hans mammas sida. Allt frid och fröjd. Tills vi kom till efternamnet. Jag tyckte bebis ändå kunde få hans efternamn som mellannamn. För att vara snäll och visa lite "good spirit". Och så mitt efternamn som det "riktiga" efternamnet. Då har han mage att bli svinsur och kräva att hon skulle ha hans efternamn. För "det är tradition att ta pappans efternamn" och annars skulle han inte ha med henne att göra. Och jag var taskig som inte lät honom få "något som var hans" och han tänkte minnsan inte ge sig på det. Efter allt så hade han mage att kräva det. Jag höll på att gå i taket på riktigt då.

För övrigt har han idag talat om att händelsen när han var här oinbjuden och bl a tog min mobiltelefon ska han ljuga om i tingsrätten. Han ska säga att jag hindrade honom umgänge med dottern "för det finns inga bevis". För det första har jag telefonsamtalet precis innan inspelat där han bråkar (jag la till slut på luren då han vägrade ge sig och det var därför han ansåg att han hade rätt att komma hit oanmäld) och min kompis kom ju hit sen. Sen vet jag inte hur han tänkt hävda att jag umgängessaboterar när jag varit hos honom massa gånger för umgänge och dessutom erbjudit honom umgänge här och på neutral plats när han tyckte det var jobbigt att komma hit. Och att jag varit hos honom med dottern har jag hur många vittnen som helst på. Dessutom spelade jag in honom när han sa att han skulle ljuga om det. Jag hoppas jag fick med det tydligt och bra. :devil:

Sen försökte han tala om för mig att jag kunde bli tvingad av tingsrätten att åka till honom för umgänge. Och att jag kunde bli tvingad att pumpa ur bröstmjölk eller byta till ersättning för att han skulle kunna ha henne (hon tar inte ens napp). Och vid 6 månaders ålder så ammar dom flesta bebisar ändå bara morgon och kväll. :meh:

Hon på kriscentrum bekräftade mest det jag själv redan har koll på. Hon tyckte jag kunde kräva endast enskilda samtal på familjerätten (gemensamma kan förvärra saker när det förekommer hot och våld enligt henne och det märkte jag ju själv när vi testat familjerådgivning förr). ska dit nästa vecka igen och prata mer och få tips på några advokater.

Vet inte om jag skrev att kuratorn på adhd-mottagningen erbjöd sig att ringa familjerätten och berätta lite vad hon sett dom två gånger hon träffat oss. Jag tror hon har sett igenom honom rätt bra. Jag hoppas verkligen det. Iallafall kändes det så redan första gången vi var hos henne. Men känns ju ändå lite jobbigt när jag inte vet vad hon kommer säga.

Nästa anhalt blir tisdag och enskilt möte på familjerätten. Ska skriva ner det viktigaste tills dess. Så jag inte missar något.
 
@krambanan backar du upp filerna ifall det blir datorkrasch eller liknande? I ditt fall handlar det om så livsavgörande beslut att jag faktiskt hade velat ha det antingen online (t.ex mail) och/eller på en kompis dator också ifall det skulle bli brand eller vad som helst. Jag hade tagit printscreen av SMS och allt sånt också och sparat på samma sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
946
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 504
Senast: Lingon
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 298
Senast: Cocos
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 713
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp