Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag pratat med en advokat. Hans råd var att ligga lågt, föra dagbok med lite korta anteckningar vad som händer och ringa igen om "det hettar till". Han tyckte också jag skulle avvakta med att anmäla något för han trodde inte det skulle ge så mycket.
Vad menar han med ligga lågt? Och höra av dig om det hettar till lite? Företräder advokaten dig eller inte?

Har advokaten familjerätt som specialitet?
 
Nu har jag pratat med en advokat. Hans råd var att ligga lågt, föra dagbok med lite korta anteckningar vad som händer och ringa igen om "det hettar till". Han tyckte också jag skulle avvakta med att anmäla något för han trodde inte det skulle ge så mycket.

Spontant: byt advokat. Om du befinner dig i närheten av Örebro så känner jag till en duktig familjerättsjurist som jag kan lova INTE kommer låta sig luras av ditt ex.
 
Spontant: byt advokat. Om du befinner dig i närheten av Örebro så känner jag till en duktig familjerättsjurist som jag kan lova INTE kommer låta sig luras av ditt ex.
Det var exakt så jag tänkte men jag vågade inte skriva det så tydligt :D

(Jag har ju trots allt ingen juristutbildning utan det lilla jag kan är från egen erfarenhet när man varit med som stöd och liknande)
 
Senast ändrad:
@krambanan om du skickar ett PM om var du bor så kan jag kolla om "min" advokatbyrå vet någon bra advokat i närheten med familjerätt som specialitet.

För det råkar inte vara så att du bor inom reseavstånd från Göteborg?
 
Hur vet du att det han säger har en gnutta sanning i sig? Jag tror det är skitsnack för att försöka skrämma dig till lags.. :mad:

Nä jag tror egentligen inte mycket på vad han säger. Men det sår ändå ett litet litet korn av osäkerhet i mig.

Skulle besikta min bil förra veckan. Fick avbryta då chassinumret inte gick att läsa. Då försökte han skrämma mig att det var i princip omöjligt att fixa och skulle i såfall bli jättedyrt. Minst 5000 kr för att stansa om det om någon ens kunde göra det. Sen ny reg.besiktning på det. Enligt honom skrotades bilar pga detta. Men givetvis kände han någon som kunde "lösa det". Så bars jag la ner bråket om vårdnaden skulle han vara snäll och fixa det åt mig... Det lustiga var att han hade haft precis samma anmärkning på en bil bara några dagar innan...

Idag har jag fixat bilen och besiktat den. Kostade 500 kr för stansningen och 1000 kr för reg.besiktning (jag hade bara beställt en kontrollbesiktning men dom var schyssta och gjorde både och). Det lustiga var att ingen jag pratat med hade varit med om att det skulle kunna rosta där. Givetvis dom sista viktigaste siffrorna också.
 
Vad menar han med ligga lågt? Och höra av dig om det hettar till lite? Företräder advokaten dig eller inte?

Har advokaten familjerätt som specialitet?

Alltså han ska företräda mig men innan jag fått stämningen så tyckte han jag skulle ta det lugnt bara i och med att familjerätten redan är inblandade. Han tyckte väl jag verkade ha koll på läget kanske?

Har fått tips om honom av en Bukefalist som jag har förtroende för.
 
Alltså han ska företräda mig men innan jag fått stämningen så tyckte han jag skulle ta det lugnt bara i och med att familjerätten redan är inblandade. Han tyckte väl jag verkade ha koll på läget kanske?

Har fått tips om honom av en Bukefalist som jag har förtroende för.
Aha! För på det som du skrev förut så lät han rätt så oengagerad. Typ lite "ja, ja".
 
Aha! För på det som du skrev förut så lät han rätt så oengagerad. Typ lite "ja, ja".

Ja jag såg sen att det kunde tolkas så men han kändes inte alls oengagerad när jag pratade med honom. Men har skickat PM till dig. Du får gärna kolla lite ändå. Alltid bra med alternativ.
 
Spontant: byt advokat. Om du befinner dig i närheten av Örebro så känner jag till en duktig familjerättsjurist som jag kan lova INTE kommer låta sig luras av ditt ex.
Och vad tänker du dig att en advokat ska göra för TS i detta läge utöver att kosta henne pengar? Det är TS ex som vill ha en ändring av vårdnaden. Det är alltså han som har att stämma, dvs att ta första steget. Ett ombud för TS kan således inte göra ngt vettigt i detta läge. Det finns inget att bemöta ännu. Det är en typisk "sitt lugnt i båten-situaion".

Och tror du på allvar att det finns ett enda juridiskt ombud som skulle låta sig luras av en motpart och därmed agera till nackdel för sin klient? På allvar?

Det rätta är att fortsätta på så vis som TS gjort, dvs att inte hindra umgänge och nedteckna vad som händer. I övrigt är det att avvakta och se om exet får för sig att stämma. Om så sker är det dags att koppla in ombudet.

Familjerätten, med utbildade socionomer, och kriscentrum som även de har utbildad personal, är inkopplat. De är skickade att hantera tvisten så här långt. Jurister har inte ngn utbildning i att hantera människor och det är egentligen dumheter att jurister ska hantera vårdnadsärenden för det finns ingen juridik i det. Bara människor i ngn form av kris som är behov av stöd och hjälp att lösa tvisten.

I och med att inte TS har varken rättsskydd eller rättshjälp kommer det bli oerhört kostsamt OM det blir en domstolstvist. Det finns därför även av den anledningen skäl att inte dra igång något som ännu inte är ett faktum. Så här långt har exet bara snackat om att stämma. Han har inte vidtagit ngn konkret åtgärd. Det bästa är därför att låta socionomerna göra sitt arbete och se om det är tillräckligt för att lösa tvisten (i klartext - snacka vett med exet).
 
Och vad tänker du dig att en advokat ska göra för TS i detta läge utöver att kosta henne pengar? Det är TS ex som vill ha en ändring av vårdnaden. Det är alltså han som har att stämma, dvs att ta första steget. Ett ombud för TS kan således inte göra ngt vettigt i detta läge. Det finns inget att bemöta ännu. Det är en typisk "sitt lugnt i båten-situaion".

Och tror du på allvar att det finns ett enda juridiskt ombud som skulle låta sig luras av en motpart och därmed agera till nackdel för sin klient? På allvar?

Det rätta är att fortsätta på så vis som TS gjort, dvs att inte hindra umgänge och nedteckna vad som händer. I övrigt är det att avvakta och se om exet får för sig att stämma. Om så sker är det dags att koppla in ombudet.

Familjerätten, med utbildade socionomer, och kriscentrum som även de har utbildad personal, är inkopplat. De är skickade att hantera tvisten så här långt. Jurister har inte ngn utbildning i att hantera människor och det är egentligen dumheter att jurister ska hantera vårdnadsärenden för det finns ingen juridik i det. Bara människor i ngn form av kris som är behov av stöd och hjälp att lösa tvisten.

I och med att inte TS har varken rättsskydd eller rättshjälp kommer det bli oerhört kostsamt OM det blir en domstolstvist. Det finns därför även av den anledningen skäl att inte dra igång något som ännu inte är ett faktum. Så här långt har exet bara snackat om att stämma. Han har inte vidtagit ngn konkret åtgärd. Det bästa är därför att låta socionomerna göra sitt arbete och se om det är tillräckligt för att lösa tvisten (i klartext - snacka vett med exet).

Jag tyckte att advokaten lät oengagerad, vilket visade sig vara en obefogad oro. Och att ha klart med ett ombud ifall exet drar igång en process tycker jag är klokt så ts inte, i värsta fall, tvingas ta "första bästa".

Och vad gäller kommentaren att juristen jag hade i åtanke inte skulle låta sig luras av exet var mer en beskrivning av personen i fråga än ett utryck för en tro att ett ombud skulle agera emot sin klients intresse. Det var dock klumpigt uttryckt av mig.
 
Nä jag tror egentligen inte mycket på vad han säger. Men det sår ändå ett litet litet korn av osäkerhet i mig.

Det för nog precis vad han är ute efter - så ett korn av osäkerhet i dig!

Jag har följt dig i det tysta och är grymt imponerad av hur du hanterar situationen. Jag kan inte ens föreställa mig vad du går igenom. Du har varit helt otroligt stark genom det hela, men du är inte mer än människa. Förstår att du sviktar!

Lyssna på alla kloka människor som du får råd av här! Det jag kan reflektera över - och som jag har erfarenheter av är: Lita inte på ETT endast ord sitt ex kläcker ur sig. Av det jag kunnat utläsa här är att han tar till ALLA medel för att kunna styra dig. Han har säkert kunnat manipulera sin omgivning hela sitt liv och håller på att bli galen av att inte kunna göra det med dig. Det är "mytoman-varning" över honom - och därför tro inte på något som han säger. Mytomaner kan vara otroligt övertygande och manipulera sin omgivning rätt bra.

Jag har för många år sedan jobbat på FK, på den avdelningen som hanterar underhållsbidrag. Vad du än gör - låt FK sköta den biten. Du har ingenting att förlora på det - och du kommer slippa tjafset om pengar. Att han anser att han inte har råd att betala utsedd summa varje månad - det är hans problem. Inte ditt!

För övrigt - keep up the good work! Och ta stöd av personer du litar på!

Hoppas du får en riktigt God Jul!

/Lizzie
 
Det för nog precis vad han är ute efter - så ett korn av osäkerhet i dig!

Jag har följt dig i det tysta och är grymt imponerad av hur du hanterar situationen. Jag kan inte ens föreställa mig vad du går igenom. Du har varit helt otroligt stark genom det hela, men du är inte mer än människa. Förstår att du sviktar!

Lyssna på alla kloka människor som du får råd av här! Det jag kan reflektera över - och som jag har erfarenheter av är: Lita inte på ETT endast ord sitt ex kläcker ur sig. Av det jag kunnat utläsa här är att han tar till ALLA medel för att kunna styra dig. Han har säkert kunnat manipulera sin omgivning hela sitt liv och håller på att bli galen av att inte kunna göra det med dig. Det är "mytoman-varning" över honom - och därför tro inte på något som han säger. Mytomaner kan vara otroligt övertygande och manipulera sin omgivning rätt bra.

Jag har för många år sedan jobbat på FK, på den avdelningen som hanterar underhållsbidrag. Vad du än gör - låt FK sköta den biten. Du har ingenting att förlora på det - och du kommer slippa tjafset om pengar. Att han anser att han inte har råd att betala utsedd summa varje månad - det är hans problem. Inte ditt!

För övrigt - keep up the good work! Och ta stöd av personer du litar på!

Hoppas du får en riktigt God Jul!

/Lizzie

Bara ett snabbt svar. Borde sova för länge sen egentligen.

Först tusen tack! :heart

Och för det andra är det lustigt att du använder ordet mytoman. För länge sen när vi rätt nyligen blivit ihop så fick min systerson höra (via en gemensam kompis till honom och mitt ex) just det att han är mytoman. Jag trodde då det var ett rykte pga avundsjuka (exet är från en liten håla där alla verkar snacka skit om alla). Men har ju förstått att det mesta jag hört om exet har visat sig vara sant på ett eller annat sätt.

God Jul på er! Minibananen och jag har haft en supermysig jul så här långt. Vi fick bl a reda på att i sommar får minibananen en liten kusin om allt går som det ska. :love:
 
Bara ett snabbt svar. Borde sova för länge sen egentligen.

Först tusen tack! :heart

Och för det andra är det lustigt att du använder ordet mytoman. För länge sen när vi rätt nyligen blivit ihop så fick min systerson höra (via en gemensam kompis till honom och mitt ex) just det att han är mytoman. Jag trodde då det var ett rykte pga avundsjuka (exet är från en liten håla där alla verkar snacka skit om alla). Men har ju förstått att det mesta jag hört om exet har visat sig vara sant på ett eller annat sätt.

God Jul på er! Minibananen och jag har haft en supermysig jul så här långt. Vi fick bl a reda på att i sommar får minibananen en liten kusin om allt går som det ska. :love:
 
Har följt din tråd och den förra på senior i tysthet.
Vill bara säga, som alla andra redan sagt visserligen ;), att du hanterar allt så otroligt bra.
Vilken skitstövel han är!
Och vilket föredöme du är! :love:
Du ger hopp till alla andra kvinnor där ute som befinner sig i utsatta situationer gentemot män.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 045
Senast: Crossline
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 591
Senast: Lingon
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 424
Senast: Cocos
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 744
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp