Öppen klass kvalitetsbedömning.

Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

"IÖppen klass får ston och valacker t om 10 årsom är registrerade hos ASVH delta. Även hästar som redan genomfört kvalitetsbedömning som 4-åring får starta igen och hästar med grå papper får delta i mån av plats."

Så den är inte enbart för ston.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

För min egen del är det inte ett problem. Vi får inte fullt. Men jag har svårt att tänka mig att de skulle kasta ut öppen klass hästarna om det skulle visa sig bli fullt av vanliga fyraåringar. Först till kvarn liksom...
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

"IÖppen klass får ston och valacker t om 10 årsom är registrerade hos ASVH delta. Även hästar som redan genomfört kvalitetsbedömning som 4-åring får starta igen och hästar med grå papper får delta i mån av plats."

Så den är inte enbart för ston.

Då har de ändrat den biten också och den ändringen förstår jag inte hur de motiverar när det infördes för att få fler ston bedömda innan de sattes i avel. Hur skulle det vara om de tänker lite vettigt vad finns det för nytta alls av att få valackerna bedömda när det inte är en visning som påverkar hingstens blup ?
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Fast för dessa intäkter ska du hyra lokaler, arvodera domare, ordna mat och husrum åt dem samt åt funktionärerna. I slutändan blir inte vinsten så stor.

Jag har inte talat om att vinsten skall vara stor, jag skrev att det inte är så svårt att få det att gå runt = det är inget en regionalförening förlorar på att anordna. Problemet med för lite visningar finns ju främst i de hästtäta delarna som tex skåne i skåne är det inte svårt att hitta domare som bor i närheten = de behöver knappast husrum för att dömma, lite mat mitt på dagen behöver inte vara någon större kostnad. De flesta anläggningar kostar faktiskt inte särskilt mkt att boka upp för en dag lär ju vara samma kostnad som man får betala för att boka upp dem för kurser. Så nej någon dålig affär för en regional förening lär det inte vara. Ser man dessutom till de vanligaste visningsplatserna här nere så använder de elever som funktionärer så inte har de svårt med funktionärer heller då det mest är de ansvariga posterna som behöver fyllas med mer kunnig personal.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Gylle, du har fel i att det bara var ston som kunde anmäla sig till öppen klass förra året, även valacker var välkomna redan då. Visning av valacker: Om valacken blir högt bedömd kan siffrorna användas för att höja hans mor till A eller Elit, t ex...

Tvinga regionala föreningar till att ordna bedömningar som de går back på, jo du, det skulle vara förödande. I mitt område så går bedömningarna ofta + - noll, ibland går det back och ibland lite i vinst. Så, du vet inte vad du pratar om, faktiskt... Räkna med att det måste delta 25 hästar för att det ska gå runt (dvs ingen vinst till föreningen) på treårstestet. Om föreningarna skulle bli tvingade att ha en heldag + en halvdag bara för att alla skulle få plats så skulle anmälningsavgifterna behöva höjas rejält (anläggningsavgifter för två dagar, dubbla domararvoden, hotellrum, funktionärerna måste jobba från fredag kväll till söndag). Även om det skulle bli två fulla dagar så kanske det inte finns tillräckligt med folk som vill jobba ideellt fler dagar. Hur skulle det bli då, tycker du att ASVH skulle tvinga de regionala föreningarna att anställa personal för att kunna genomföra bedömningarna? Låter billigt, NOT :angel:

I nuläget finns flera föreningar som inte ordnar kvalitetsbedömning ö h t, de ordnar bara treårstest och fölvisning. Det kanske inte ens finns en tillgänglig anläggning i området som uppfyller kraven för att kunna genomföra en kvalitetsbedömning (dvs två 60 m banor - gärna under tak och med läktare, parkering, plats för id-kontroll, hindermaterial osv). Kanske svårt att förstå när man bor i Skåne, men jag lovar, så ser verkligheten ut för en del föreningar... Ska ASVH tvinga den regionala föreningen att bygga en anläggning då också eller?

Skulle vår regionala förening bli tvingade att ordna visningar som går back eller som det inte finns personal till, ja, då finns det snart ingen förening kvar = inga bedömningar kommer att ordnas överhuvudtaget :cool:

Men som sagt, vill du att det ska ordnas fler bedömningar i ditt område, erbjud dig att boka anläggning och domare, ta emot anmälningar, vara funktionär osv. Då blir ju problemet löst :)
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Fast jag tolkar att resultaten inte används alls (annat än för ev stamboksföring för ston) alltså skulle det inte påverka vare sig hästen eller mamman om den så hoppade 1010.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Om hästen blir bedömd som klass I exteriört så måste det kunna användas för att ge mamman fler avelsvärdepoäng (en avkomma med gröna papper som enbart är född ger mamman 1 p och en klass I-avkomma ger mamman 3 p osv). Bedömningen blir ju lika användbar som om man visar hästen vid hand på en vanlig premiering, men det är ju roligare & säger mer med fler bedömningspunkter.

Bara för att bedömningen inte räknas med i BLUP-uträkningen så är det ju inte värdelösa siffror. Jämför med fälttävlansresultat; de höjer inte blupen, men mamman har nytta av resultaten ändå iom att avkomman blir värd fler avelsvärdepoäng.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Du talar ju emot dig själv, först skriver du att det behövs 25 startande för att det skulle gå runt på en dag sen skulle det gå back för att ni hade 75 startande så att ni behövde använda 1½ dag. Har ni inte alltid ens 25 startande så lär ni ju inte få så många extra så att det skulle behövas 1,5 dag för att alla skulle få plats så stort sug lär det ju knappast vara att starta i den öppna klassen, annars har ni ju misslyckats kapitalt i ert område om andelen som behöver utnyttja öppna klassen för visning är så mkt större än de som visar sina hästar utifrån normal utbildningskurva (alltså som 4 åringar) och har gröna gula eller vita papper = berättigade till att starta vanliga klassen. Då är det nog dags för regionalföreningen att pusha på sina uppfödare att se till att följa normal utbildningstakt med sina hästar och visa dem som 4 åringar. Att det finns ett antal som pga skador halkat efter i utbildningen och därmed behöver utnyttja öppna klassen för det är ju osannolikt att det skulle vara ett mkt större antal än de som visar i vanliga.

Det är ju bara för regionalföreningarna att göra som tävlinsklubbarna gör kräv motprestation av sina medlemmar, alla skall hjälpa till med någonting vid tex en visning per år de flesta har inte hästar som skall visas vid alla de olika visningarna och då får de ställa upp vid det tillfället de inte har någon som skall vara med. Precis som vi har det inom tävlingsvärlden svårare än så är det inte att få funktionärer. En klubb som ställer upp mkt för sina medlemmar genom att tillgodose deras behov av visningar lär också få fler som är villiga att ställa upp för klubben, precis på samma sätt som det fungerar i tävlingsvärlden. Mkt arrangemang drar dessutom till sig fler medlemmar för alla vill vara medlemmar i klubben där det görs något för medlemmarna.
Det lustiga med det ständiga gnället om att det inte finns funktionärer och att det alltid är samma personer som får göra jobbet är att oftast pinkar dessa revir så det sjunger om det om någon annan försöker ta ifrån dem deras sysslor för att sedan ändå gnälla efteråt att de alltid måste göra allting och att andra inte ställer upp.
Sen över till anläggningen så behöver du ju inte ha ett 60 meters till gångarterna jag har mer än en gång ridet gångarterna i 40 meters ridhus inga problem alls. De flesta tävlingsklubbar har ju idag både ett 60 och ett 40 meters ridhus annars kan de aldrig anordna vanliga tävlingar vintertid så det lär ju inte vara så svårt att hitta, de flesta klubbar har väl dessutom en 60 meters bana utomhus så vid fint väder är det ju inga problem att ha gången också på 60 meters. Parkering har ju de flesta klubbar är ju inte precis så att det ens är så många transporter som på en vanlig tävling brukar ju vara ganska glest på parkeringen på kvaliteten där alla har fasta starttider och unghästar som inte är vana att stå så länge i släpet.
Alla klubbar har väl förhoppningsvis det lilla hindermaterial som krävs för den hoppningen som ingår, det behövs ju inte mer än vad tom de flesta privata anläggningar har.
Mäta behövs ju inte precis något ställe för funkar bra var som helst där det är plant det har gjorts utomhus i någon hörna på visningar jag har varit på också.
Men vill man göra det svårt för sig så vill man tyvärr tycker jag inte man har rätt inställning för att jobba med sådant då, då är det kanske dags att lämna över till någon som är lite mer nytänkande och inte bara ser allt negativt.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Ja du, jag ska försöka svara på dina påståenden (inte lätt då du verkar ha lätt för att missförstå det mesta).

1. Jag talar inte emot mig själv. Man måste ha 25 starter / dag för att det ska gå jämt upp på ett treårstest (reglementet säger max 35 starter/dag). För att det ska vara möjligt att ha två dagars bedömning krävs det alltså minst 50 starter på en helg. Alltså går en förening back om det är 45 starter (dvs alla inte plats på en dag). Då är det billigare för föreningen att tacka nej till 10 starter och köra en dag. Surt för de som inte får plats, men vad göra? Ska föreningen gå 10 000 kr back istället?

2. Jag vet faktiskt ingen i vårt område som varit intresserad av den öppna klassen, så jag vet inte varför du förutsätter att hästarna i just vårt område ofta ligger efter i utbildningen? Var inte detta en generell diskussion om varför den öppna klassen kan vara bra?

Får gäster, fortsätter sen...
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Jag tolkar att öppen klass inte får användas till avelsvärdering innebär att man ej kan tillgodoräkna mamma-häst något.
Max antal starter per dag är 45.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Rättar mig själv på punkt 1. Föreningen skulle gå 5000 kr back i mitt exempel, inte 10 000 kr (kanske inte spelar någon roll, principen är att det går back, men bäst att inte skriva det minsta fel...).

3. Angående det svåra i att få ihop funktionärer: Jag tror inte att du förstår hur få uppfödare det finns i vissa områden (=potentiella funktionärer). Förresten så har nog inte just avelsföreningarna större problem att få ihop folk än vad ridklubbarna har, iaf inte om man tar hänsyn till antalet medlemmar. Dessutom så har en vanlig ridklubb fler medlemmar som inte tävlar själva. I en avelsförening är de flesta medlemmar uppfödare/ har egna unghästar, det gör att en mycket större andel faktiskt vill visa sin egen häst istället för att vara funktionär. Ofta kan man därför bara hjälpa till en del av dagen. Min avelsförening ordnar iaf ungefär lika mkt arrangemang som vilken ridklubb som helst (kvalitets, fölmönstring, treårstest, kurser, föreläsningar, studiebesök)...

Måste gå igen, forts följer...
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Jag tog treårstestet som exempel, där är det max 35 starter. På kvalitets är det max 45 starter/dag. ;)
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Nu kanske jag missförstått men jag har inte uppfattat att klass 1 på en premiering (sommarpremiering eller dylikt) skulle kunna tillgodoräknas för hästens fäder. Annat än att ett sto kan stambokföras.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

4. Angående att gamla funktionärer pinkar revir: Ja, det är ju smidigt att skylla på det när man själv inte har lust att hjälpa till. Har aldrig varit med om att någon vägrat lämna ifrån sig uppgiften som protokollbärare, hinderbyggare eller parkeringsvakt, har du? Däremot finns det ju en del som anmäler sig som funktionär men bara vill hjälpa till om de får göra något "fint" som t ex vara domarsekreterare eller så. Men alla kan ju tyvärr inte vara det, någon måste göra de mindre "fina" uppgifterna också. Det kanske är de mindre "fina" uppgifterna som är mest lämpade om man aldrig har hjälpt till förut och därför inte har visat att man är tillräckligt insatt för att klara av att göra lite viktigare uppgifter?

5. Angående anläggningar: Ja, det var ju det jag skrev förut, att det kanske är svårt att förstå om man bor i Skåne där det finns fler anläggningar att välja på. Både dressyrbanan och hoppbanan ska vara 60 m på kvalitets, så har det alltid varit (i modern tid iaf), så om du har råkat ut för 40 m bana så har arrangören fått dispens (inte så troligt) eller också har de gjort fel. Tills för ett par år sedan så skulle hoppningen vara inomhus, men det är ändrat nu så att den även kan vara på utebana. Iaf så är det faktiskt inte självklart att ha tillgång till en anläggning med två 60 m banor/ridhus, jag vet att det varit/är problem med det. Det är inte heller helt ovanligt att anläggningarna inte har rätt hindermaterial, tex infångare och säkerhetshållare, eller rätt längd på bommarna till löshoppningen (måste vara 3,5 m långa). Inte ett jättestort problem, men ett litet bump på vägen, dvs utlägg för den regionala föreningen som måste köpa in det material som saknas. Jag har t ex visat häst på rådgivande hingstbedömning där de inte ens hade säkerhetshållare till bakbommen (de hade plaststöd). Dåligt tycker jag, men det bevisar ju att det tydligen inte finns rätt hindermaterial ens på de anläggningarna som ASVH använder för rådgivande. Så då kanske du förstår att det kan vara svårt att hitta anläggningar som har allt som behövs för en del regionala föreningar ute i landet? Just hindermaterialet är ju inte så svårt lr dyrt att fixa, men lite krångligare är det ju om det fattas 20 m på ena ridbanan...

6. Angående inställning: Jag vill påpeka att jag inte talar om mig själv eller den regionala föreningen i mitt område (här ordnas det både fölvisning, treårs & kvalitets). Jag tar upp saker som kan och är ett problem för en del föreningar runt om i landet. Man måste liksom titta lite bortanför sitt eget kvarter och se vad andra har för möjligheter/begränsningar innan man uttalar sig tvärsäkert och tycker att föreningarna ska vara tvingade att ordna ditten och datten. Däremot kanske man har fel inställning om man bara gnäller på de arrangemang som ordnas åt en, men inte vill vara med och hjälpa till för att det ska bli bättre? Eller om man gnäller över att inte få delta i allt när man har valt att använda en hingst som inte uppfyller kraven?
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Mmm, det var 35 st och sedan kunde man söka dispens för upp till 38, men senaste året har man helt enkelt satt max 38 eftersom man alltid fick dispens iaf... Men, jag tycker att du verkar försöka komma från själva grejen, mitt exempel gäller ju ändå. Principen är ju att det blir en förlust för de regionala föreningarna att köra på två dagar om det inte är minst 50 starter på treårstestet.

Alltså är det bättre, rent ekonomiskt, att bara köra en dag och därmed säga nej till de som anmäler sig som nr 39-49. Skulle det bli 50 starter på två dagar så går det plus minus noll (dvs fortfarande sämre än om man väljer att köra 38 starter på en dag, för då går det med plus).

Det du skriver om att en premiering skulle tillgodogöras fädernet fattar jag inte var du fått ifrån? Jag skrev att om en valack visas och blir klass I så blir han värd 3 p till hans mamma, dvs avelsvärdepoäng som kan användas när hon ska höjas till A eller elit.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Varför blanda in treårs när vi diskuterar kvaliteten, dessutom blandar du uppenbarligen i så fall friskt för till tre års behöver du knappast två 60 meters ridhus så där blir det ju uppenbart att det faktiskt är kvaliteten du talar om vilket också är det som diskuterades i tråden.
Det du ursprungligen svarade på var att det inte skulle fungera att tvinga regionalföreningen att anordna en öppen klass och som motivering sa du då att istället för de normalt 25 startande så skulle det i stället plötsligt bli startande så det krävdes 1,5 dag istället vilket då blir ca 45 startande till du skriver alltså själv att om ni blev tvingade att ha öppen klass så skulle era anmälningar öka från 25 till ca 70 om du då inte menade att alla i den ökningen skulle tillhöra den öppna klassen varför skulle ni då få den ökningen av att vara tvingade att ha den öppna klassen också ?

Den öppna klassen är inte avelsvärdegrundande och kan alltså inte användas för att tillgodoräkna sig poäng till stoet för en valack. Inte heller kan du väl använda resultat från sommarpremieringar för halvblod det är väl bara 3 och 4 års resultaten som räknas som officiell avelsgrundande för halvbloden du kan i alla fall inte stambokföra på resultat från sommarpremieringarna så har svårt att tro att dessa räknas alls i sådana sammanhang numera.

Jag vet inte vad du räknar som modern tid men 2005 var första gången det ens hände att både gång och hopp var i 60 meters ridhus här i skåne och det pga att bollerup byggt nytt 60 m ridhus dock helt utan läktare och det är det än idag så iofs så används inte 60 meter till hoppningen ens där då nästan 20 meter på ena kortsidan spärras av till publik så fortfarande är nog banan mer 20x40. Innan dess hölls alltid hoppningen där i 40 meters och gången i 60 meter, Malmöhus använde mest Dagstorps anläggning och hade gången i 40 meters och hoppningen i 60 meters, Åstorp hade enda gången jag ridit kvaliteten där hoppningen i 40 meters och gången i 60 meters. Så att det skulle höra till något ovanligt att någon använder 40 meters är bara skitsnack, det behövs definitivt inga 60 meters ridhus till något av det egentligen det är bara trams den lilla 1 meters banan hoppas utan problem i 40 meters och gången är det än mer onödigt med 60 meters så ingen blir precis lidande av att det används 40 meter istället.

Hur kan man uttala sig om att en människa inte hjälper till när man inte har en aning ? Efter över 30 år som tävlingsryttare så tror jag nog att jag har viss erfarenhet av att hjälpa till på tävlingar eller vad tror du ....... och jag tror nog att jag har mer än nog med erfarenhet av alla sysslor som ingår runt en tävling. Och jo nog förekommer det revirpinkande så det skriker om det i många klubbar. Det är bättre att gnälla än att dela med sig av de sysslor man sen gnäller om att man måste göra, ack så vanligt skall jag säga dig. Det är svårt att vara tex hinderpersonal på banan när man har 5 hästar med sig som skall starta men man hade utan vidare kunnat avlasta med förberedande arbete inför tävlingarna men ajabaja det är den och den som sköter det och gud nåde om man försöker som de ser det stjäla deras uppgifter för de har ju faktiskt gjort det i 10 år, sen får man ändå senare höra att det gnälls för dessa har ju haft så mkt att göra för att få allt klart till tävlingarna för att andra inte hjälper till...........ack så vanligt tyvärr ute i klubbarna det är inte en gång jag stött på det genom åren precis. Parkeringen är också ett heligt område i de flesta klubbar det brukar alltid finnas en gubbe som ser den som sitt privata område och bara han kan klara att få till parkeringen bra och det går absolut inte med tjejer till parkeringen herregud det vet väl alla att det är bara grabbar som kan fixa sådant (du kanske anar att jag stött på en liten egen parkeringstomte i den klubb jag tävlade för i många år det var nästan den heligaste sysslan av alla i den klubben)

Ni får väl marknadsföra era visningar bättre så att ni får ihop två fulla dagar så är ju problemet löst, för glöm inte heller att har man en gång blivit nekad att starta pga för många startande ja då väljer man hellre ett annat ställe nästa gång från början, för det är INTE kul att stå med häst man lagt pengar på för att få färdig för visning och sedan få besked på att man inte kommer med pga för stort antal starter naturligtvis får man alltid detta besked efter att anmälningstiden gått ut till andra ställen så att det inte återstår något alternativ. Nästa gång så väljer man helt klart ett annat ställe från början och vips har ni tappat både medlemmar och visningsekipage.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Nämen vilken tajming, lagom till att man kommer in från att ha ridit och nattat hästar så har du svarat :D

Jag svarade att ASVH inte kan tvinga någon förening att ordna något arrangemang ö h t. Inte öppen klass, inte vanliga kvalitets, inte treårstest, inte fölvisning, ingenting. Helt enkelt för att det skulle bli ohållbart om de regionala föreningarna tvingades att ordna en massa förlustarrangemang eller ordna sådant som det inte finns någon lämplig anläggning för.

Jag tog treårstestet som exempel men kunde lika gärna tagit kvalitets, det är samma princip liksom ;) Men jag borde naturligtvis förstått att det skulle bli förvirrande.

Det har stått i reglementena i åratal att hoppningen och gångarterna ska gå på 60 m banor, så även detta år. Om era tester inte följer detta så är det ett problem som ni bör ta tag i. I mina trakter försöker föreningarna följa reglerna. Det är liksom det som är vitsen med reglementen, att det ska bli så likvärdigt som möjligt, speciellt eftersom BLUP beräknas på resultaten från dessa tester. Om det verkligen är som du säger, att uppsuttna hoppningen sker på 40 m bana, hur kan överdomaren tillåta det? Har de sökt dispens (konstigt att det skulle bli beviljat isf). Det skulle inte accepteras av överdomarna här iaf.

Om nu banhoppningen på kvalitets är så lätt så borde det ju inte vara något problem för dina hästar att delta som 4-åringar (och det är ju faktiskt ganska lätt, mina dressyrisar får gå uppsuttna hoppningen, så då borde ju de hoppstammade göra det med en klackspark) :)

Du tror fortfarande att jag enbart talar om vår egen förening, och du tycker därför att "vi" ska marknadsföra visningarna bättre. Jag behöver tydligen återigen påpeka att jag ser utanför mitt eget område och att jag därför tar upp saker som är flera olika föreningars verklighet. Alla områden är inte lika hästtäta som Skåne, det trodde jag var ganska välkänt...

Jag har inte träffat på några parkeringsgubbar som du beskriver, så det lämnar jag därhän.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Långa ridhuset i Bollerup, det utan läktare där hoppningen gått på kvaliteten, är 80m långt så banan blir 60m tots publikavspärrningen.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Långa ridhuset i Bollerup, det utan läktare där hoppningen gått på kvaliteten, är 80m långt så banan blir 60m tots publikavspärrningen.
Se där ja, undrar vem det är som snackar skit egentligen? :angel:

gylle skrev:
...bollerup byggt nytt 60 m ridhus dock helt utan läktare och det är det än idag så iofs så används inte 60 meter till hoppningen ens där då nästan 20 meter på ena kortsidan spärras av till publik så fortfarande är nog banan mer 20x40. ...Så att det skulle höra till något ovanligt att någon använder 40 meters är bara skitsnack, det behövs definitivt inga 60 meters ridhus till något av det egentligen det är bara trams den lilla 1 meters banan hoppas utan problem i 40 meters och gången är det än mer onödigt med 60 meters så ingen blir precis lidande av att det används 40 meter istället
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 127
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 858
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 756
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp