Öppen klass kvalitetsbedömning.

FadeAway

Trådstartare
Vad anser ni om det? Jag tyckte det var toppen att använda som stoprov för icke visade hästar. Men av vad jag förstått så registreras inte resultaten på blup och då känns det ju inte direkt meningsfullt att visa :crazy:
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Även om resultatet inte redovisas på blup så har ju hästägaren fått en bedömning av hästen så meningslöst tycker jag inte att det är.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Trodde också först när det kom att det skulle vara en officiell visning alltså att resultaten registrerades, verkar vara lite som arrangerande förening känner för om de ens finns med på resultatlistorna lite samma som det var innan när du kunde starta utom tävlan.
Dock är fördelen att man efter vad jag förstår alltid har rätt att starta i denna klass vilket ju inte var fallet med att starta dem utom tävlan vilket du bara kunde göra i mån av plats vilket gjorde att det alltid var kört att visa någon ej visningsberättigad i skåne som har mkt starter.
För mig som har några grå pappers ungar gör det ju att jag har möjlighet att visa dem nu och hade planerat att göra det förra året men tyvärr satte min långa skada stopp för det. Har funderat på om jag skall visa dem i år dock funderar jag lite på nivån sätts nivån efter åldern eller går alla på samma nivå som 4 åringarna. Mina är ju tyvärr mer i fas med 4 åringarna nu iom att de blev stående när jag var skadad så lite rädd för att det är större krav både på gångarts biten och hopphöjden för att de är 5 åringar iofs kan jag välja löshoppning iom att det inte spelar någon roll då kan de sätta upp vad de vill men uppsuttet är de inte klara för några 120 banor än.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Hästar med grå papper kommer fortfarande bara med i mån av plats. Givetvis är det de hästar som är avlade 'inom ramen' som är mest intressanta att få in data på, konstigt vore det ju annars. Tror aldrig det kommer hända att en grön häst får stå över för att en icke-grön häst får ta platsen istället.

Samma reglemente gäller oavsett hästens ålder, därför är inte resultet jämförbart med 4åringarnas. Blir ju liksom lite orättvist om 5- och 6-åringarnas resultat skulle användas i BLUP när de inte har högre krav på sig. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Hästar med grå papper kommer fortfarande bara med i mån av plats. Givetvis är det de hästar som är avlade 'inom ramen' som är mest intressanta att få in data på, konstigt vore det ju annars. Tror aldrig det kommer hända att en grön häst får stå över för att en icke-grön häst får ta platsen istället.

Samma reglemente gäller oavsett hästens ålder, därför är inte resultet jämförbart med 4åringarnas. Blir ju liksom lite orättvist om 5- och 6-åringarnas resultat skulle användas i BLUP när de inte har högre krav på sig. :)

Du har fel där, grå papper raskod 04 alltså lika mkt inom rasen som de gröna är startberättigade där den är inte enbart öppen för gröna som den vanliga kvaliteten. Sen om den är öppen för alla grå även de som inte är av raskod 04 har jag faktiskt inte någon koll på. Men att den är öppen för mina efter fullständigt avelsvärderad hingst inom ASVH det vet jag med säkerhet det var det första jag kollade upp när det kom.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Fast köparen till en framtida avkomma ser ju inte detta. Frågan är om det kommer räknas in överhuvudtaget.
Hade hellre sett en kollumn ytterligare som tex treårstest, kvalitetstävlan och öppen klass. Så har öppen klass en lägre koeffient eller dylikt.

Vilken annan förening skulle ha ett stotest (förvisso för äldre ston) där resultaten inte registreras :confused:

Sen är det ju frivilligt för föreningarna att ha öppen klass så de som normalt sett har fullt kommer sannolikt inte anordna sådant.
 
Senast ändrad:
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Fast köparen till en framtida avkomma ser ju inte detta. Frågan är om det kommer räknas in överhuvudtaget.
Hade hellre sett en kollumn ytterligare som tex treårstest, kvalitetstävlan och öppen klass. Så har öppen klass en lägre koeffient eller dylikt.

Vilken annan förening skulle ha ett stotest (förvisso för äldre ston) där resultaten inte registreras :confused:

Sen är det ju frivilligt för föreningarna att ha öppen klass så de som normalt sett har fullt kommer sannolikt inte anordna sådant.

Har inte varit inne och läst om det ändrats i år men som jag fattade det ifjor var det inte frivilligt utan det skulle finnas på alla bedömningsplatser annars kunde de ju lika gärna fortsatt som de gjorde innan med att gå utom tävlan, detta infördes för att alla skulle få chansen att få en bedömning på sina ston vilket det ju då inte blir om samma regler skulle gälla som med utom tävlan
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Står så här på hemsidan "Den Öppna klassen är frivillig för ASVHs anslutna avelsföreningar att arrangera."

Gråpapprade är fortfarande i mån av plats.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Resultaten registreras såtillvida att de bokförs och sparas - men kan inte f n användas i avelsindexberäkningarna, just av de skäl som Flippeti anger. För att kunna värdera resultaten för äldre hästar behövs det data från många hästar som kan köras mot resultaten för 4-5åringarna. Helst även från en del som gjort testet både som 4-åring och som äldre. Då skulle man kunna få fram en faktor som kan användas för att vikta äldre hästars resultat, ett slags åldershandikapp. Vi som varit med ett tag, hmmm, kommer ihåg att det fanns en sån faktor för de 5-åriga fölstona från början men den togs bort när man inte såg nån vits med den. I referat från asvh:s avelskonferens och i avelsledarbloggen finns en del om framtidens kvalitetsbedömning och hela "4-årsprogrammet" Bl a finns tanken att göra klasser för fler åldrar och använda resultaten för avelsvärdesberäkningar. Förutom att man får info om sin egen häst så gäller ju bedömningen redan idag som officiell exteriörbedömning och som ridprov för ev stambokföring. Om man vill påverka det här och hålla sig informerad är bästa vägen i vanlig ordning att gå via sin regionala avelsförening. Personligen tror jag man skulle kunna ha med 5-åringar rakt av utan risk för alltför mkt orättvisa, de 5-åringar som är mer utbildade går nog till tävling.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

I grunden handlar det om vad som är avelsvärderingsgrundande och vad som inte är det. Fölvisningar är det inte heller, en spekulant på ett föl kan inte heller kolla upp fölvisningsresultaten på blup, som säljare får man visa protokollet istället. Siffrorna har ju samma värde även om de inte syns på blup.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Då har de ändrat det sedan det infördes ifjor, det var inte vad som skrevs då. Då kan man ju lika bra plocka bort att alternativet finns för då är det ju precis som förut att starta utom tävlan i mån av plats det har du kunnat i alla år oavsett vad det är för häst eller ålder på vissa platser och då blir det bara precis likadant som med det att de som bor i rätt områden har alltid möjlighet att visa medans de som bor i de hästtäta delarna har inte någon möjlighet att få någon bedömning på sina ston precis som det alltid varit.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

ja tyvärr ordnas ju bara en kvalitetsbedömning i Skåne och en i Halland. Visserligen 2 dagar på båda platserna så 100 hästar ryms ju per plats men vi häruppe i mellansverige har 4-5 platser på olika helger och inom 15 mil att välja på. Igen, påverka de regionala föreningarna.........
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Fast registreras inte resultaten (mer än i resultatlista och ägarens papper) så tar rent krasst de grönpapprade äldre hästarna upp plats från de fyraåringarna vars resultat hade kunnat påverka aveln. Så kontentan är att öppen klass försämrar aveln i de fall klasserna kan fyllas av fyraåringar. Det innebär väl att det skulle vara bättre som förr att de startade utom tävlan i mån av plats?
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Men, jag har då aldrig sett eller hört talas om att en regional förening tagit med t ex ett 10-årigt sto utom tävlan på kvalitetsbedömning? Med öppen klass är det däremot möjligt. Resultaten kan användas för stamboksföring, avelsrådgivning eller inför försäljning (precis som folk använder fölvisningsresultaten i annonser).

Jag tror ingen regional förening tar emot hästar i den öppna klassen på bekostnad av den "riktiga" kvalitetsbedömningen. Förresten så kan inte ASVH "tvinga" någon regional förening att ordna en viss bedömning, Gylle. Alla bedömningar ordnas frivilligt av de regionala föreningarna. De reg föreningar som har öppen klass är de som inte får fulla dagar på sina tester. Skulle de ha en öppen klass så går hästar med gröna papper före grå/vita/what ever, så har det alltid varit och kommer väl förhoppningsvis förbli (annars vore det konstigt).

Någon skrev om andra förbund, i många andra förbund visas inte ens valackerna ö h t, de anses ointressanta för aveln (trots att fadershingstarna får en lägre andel avkommor bedömda med det systemet). Så ASVH ger, jämförelsevis, många möjligheter för hästägarna att visa sina hästar. Betrakta "öppen klass" som en extra möjlighet och en kul grej, varför klaga på att det har kommit ännu en möjlighet att göra något med sin häst? Inget annat har ju försvunnit på bekostnad av detta :)
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

kl
Tycker det är bra att man bereds en möjlighet att få en bedömning på sin häst om man nu inte kan/har visat på treårs eller kvalitén.
Man får väl se det som en "utställning".
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Ponera att Skåne skulle ha öppenklass och 10 hästägare med valacker i ålder 6-8år anmäler tidigt så kommer sannolikt berättigade fyraåringar stängas ute. I dagsläget bör det mest fungera som en utfyllnad i de distrikt som inte är hästtäta.
Jag tycker tanken är god men genomförandet är inte optimalt.

Visst det kan funka som avelsrådgivande men då vore det lämpligare att det låg över treårstestet för antingen så har man betäckt och då är det inte lämpligt att åka eller så har stoet fått föl och kan visas på fölvisning/stamboksföring.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Har du frågat din regionala förening om detta eftersom du tror/vet att de kommer köra öppen klass trots att de skulle kunna få full dag med 4-åringar?
I mina trakter så är det inte så iaf. Säger som ranunkel, kontakta regionala föreningen. Anledningen till att föreningen inte ordnar fler helger, trots behovet, är troligtvis att det inte finns tillräkligt med folk som vill ställa upp och jobba gratis ännu fler timmar än vad de redan gör. Om det nu är så ont om platser så får ni väl erbjuda er att vara med och ordna en helg till. Det är bara att du erbjuder dig att dra ihop ett gäng funktionärer, skriver proposition, ringer domare, bokar anläggning och gör katalog :)
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Ponera att Skåne skulle ha öppenklass och 10 hästägare med valacker i ålder 6-8år anmäler tidigt så kommer sannolikt berättigade fyraåringar stängas ute. I dagsläget bör det mest fungera som en utfyllnad i de distrikt som inte är hästtäta.
Jag tycker tanken är god men genomförandet är inte optimalt.

Visst det kan funka som avelsrådgivande men då vore det lämpligare att det låg över treårstestet för antingen så har man betäckt och då är det inte lämpligt att åka eller så har stoet fått föl och kan visas på fölvisning/stamboksföring.

Öppen klass var första året i alla fall har som sagt inte läst igenom noga de ändringar de gjort i år enbart öppen för ston alltså inte valacker eller hingstar. Den uppkom för att fler ston skulle bli bedömda innan de sattes i avel, så lite svårt att motivera att öppna den för valacker då. Så att några valacker skulle ta några platser skall inte kunna hända.

Flippeti: Det är väl där problemet ligger ASVH måste ställe större krav på sina föreningar, skall de fungera som en regionalförening så skall de också ha krav på sig att anordna de visningstillfälle som ASVH erbjuder annars uppfyller de inte sina görande svårare än så är det inte, fungerar så i alla andra sporter att huvudförbundet ställer krav inget konstigt alls är väl nästan konstigare att de inte gör det speciellt nu när det dessutom lagts till medlemskrav kräver man att folk skall vara medlemmar ja då får de ju också se till så att folk får valuta för sina pengar.
Du behöver inte titta längre än till andra grenar inom ridsport, förbundet har satt krav på att varje klubb skall anordna ett vist antal tävlingar per år annars förlorar de sin rätt att ha tävlingsryttare. Dessutom är det krav på alla dessa tävlingar att det skall finnas en unghästavdelning i varje klass som anordnas, det var mkt mutter om det i början också men nu är det något fullt normalt.
En visningsdag drar in mellan 40.000:- - 50.000:- i rena anmälningsavgifter så särskilt svårt att få det att gå runt borde det inte vara.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Fast för dessa intäkter ska du hyra lokaler, arvodera domare, ordna mat och husrum åt dem samt åt funktionärerna. I slutändan blir inte vinsten så stor.
 

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 117
Senast: SiZo
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 756
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 090
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 525
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp