Öppen klass kvalitetsbedömning.

Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Se där ja, undrar vem det är som snackar skit egentligen? :angel:

Ja vist är det skitsnack för att det visade sig vara fel mått på ett av ridhusen, jag kan garantera dig att alla de andra 40 meters hallarna är just det 40 meters. Gabbi kan även intyga för dig att det ridhus som användes för hoppning fram tills det nya blev klart också just var 40 meter (om ens det, det ridhuset är ett av dem som faktiskt känns litet men antar att det är 40 meter trots känslan)

Sen förstår jag inte vad problemet skulle vara att hoppa den lilla enkla en meters banan som det är på kvaliteten i ett 40 meters ridhus, vi har själv 40 meters hemma och där har jag utan problem hoppat 140 banor.

Varför skulle jag ha några problem att visa mina som 4 åringar normalt har om du inte kunnat lista ut det utifrån alla olika ridhus jag räknar upp att jag ridit kvalitet i visat väldigt många genom åren på kvalitet ?

Sen står det ju klart och tydligt i mitt tidigare inlägg att mina som jag skulle velat visa i öppna klassen ligger ett år efter i utbildningen iår pga att jag varit allvarligt skadad (och även de har hunnit med att hitta på saker vilket försinkat det ännu mer). Någon gång åker man tyvärr på den där stjärnsmällen som däckar en när man sysslar med unghästar och det får tyvärr tråkiga konsekvenser och unghästarna hamnar på efterkälken. När man då har fött upp vad som hittills visat sig en häst som nog är den bästa man någonsin suttit på (och ja jag har suttit på många riktigt riktigt bra hästar förr) så hade det varit rätt roligt att visa fram en sådan och få de poängen svart på vitt på papper speciellt eftersom det blir för kort tid att hinna ifatt till 5 års inte värt att bränna en sådan häst för att plocka upp den för snabbt i klasserna så det får bli till först till 6 års nästa år så att de får lite tid att mjukstarta.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Jag har också häst som ligger efter. Betäckning som kastades i slutet av januari. Enligt asvh får man dispens om fölet är kastat efter 1 april. Det spelar dock ingen roll om den skulle fölat i oktober. Visst rent teoretiskt hade jag kunnat sätt i gång henne men det hade inte varit varit lämpligt mot hästen med tanke på hur komplicerad kastningen var. Därefter lyckas hon skada sig :crazy:
Jag såg en möjlighet att kunna göra en kvalitetstävlan senare som ett utmärkt sätt att få en officiell bedömning. Men att lägga ut en tusenlapp för att ha ett papper som jag själv har för att det är kul känns bortkastat.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Fast det är väl mer fel att påstå att mödrarna kan tillgodoräkna sig att avkommorna visas i öppen klass/sommarpremiering än att ett ridhus är 20 kortare? Jag kan nämligen inte hitta något som stödjer det första. Vet du något som jag inte vet länka mig gärna i den riktningen. Jag är genuint nyfiken :)

Häromkring lyckades Halland fylla sina två i alla fall det senare stängdes anmälan. De som inte fyller sina kanske skulle kontakta dem för att se hur de löser det? För det är ju inget stort distrikt även om det är hästtätt. ;)
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Självklart kan man använda resultatet för att tillräkna sig poäng till sitt avelssto. Det står tydligt att resultatet kan användas till att stamboksföra ston.
Att resultaten inte används till avelsvärdering betyder bara att de inte räknas in i blup.

Om nu era hästar är så mycket efter och det inte finns plats på bedömningarna så kan ni ju sluta att fundera på om ni ska visa eller...:confused:
Det är inget fel på att det tillkommit en öppen klass bara för att ni inte kan utnyttja det.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Jag vet inte vad du tror att jag har skrivit, du blandade t ex in att fädernet ska få tillgodoräkna sig resultatet från en premiering, det vet jag inte var du har fått ifrån. Iofs kan väl hingstägaren använda sig av den informationen om den vill. Bara för att det inte står med på blup.se så är det väl fritt fram att använda ett bra resultat i sin egen reklam t ex. Ston kan använda sina premieringspoäng för stamboksföring (förutsatt att hon varit minst 3 år vid visningstillfället, att det sker vid en organiserad visning och att domaren är godkänd av ASVH, precis som det står i reglementet). På samma premisser så kan bedömningen användas till att ge mamman förärvningpoäng. Ring ASVH och fråga om du inte förstår :idea:

Har hittills inte haft dessa bekymmer som ni verkar ha med skador och dylikt, så jag har inte känt behov av att visa någon valack senare än normalt, men jag är fashinerad av att ni som är i den situationen sitter och klagar på att möjligheten finns. Om det är så dåligt, låt bli att visa hästen då. Ut och tävla med den istället. Vad är problemet?

Gylle (och du) klagar på föreningarna för att alla hästar inte får plats men ger samtidigt en känga till de föreningar som inte får fulla dagar, inte är det lätt inte... Hästtätt område = möjligt att fylla bedömningsdagarna. Få hästar i området = få hästar som behöver bedömas, det kan väl inte vara så svårt att förstå? Det handlar om att gylle tycker att ASVH ska tvinga de regionala föreningarna att ha alla bedömningarna, oavsett vilka anläggningar som det finns tillgång till och oavsett hur mycket hästar som finns i området. Jag tolkar dig som att du håller med. Jag tror att de flesta som läser i den här tråden förstår att det skulle vara orimligt att ha det så, så det känns som om den här "diskussionen" är rätt onödig att fortsätta...
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Jag har absolut inget problem att anmäla mig. Jag har tre-fyra olika distrikt inom köravstånd. Däremot hade jag hoppats på att öppen klass fungerade på annat sätt.

Så alltså bör man kunna visa en valack på 9 år som teoretiskt fick 42p som fyaåring och som nu nioåring får 46 och få ytterligare ett poäng för dess mor? Att jag tolkar det som jag gör är ju att det står att det inte är avelsvärderande.


Tyvärr har ansvarig för kvalitetstävlan semester tre veckor framåt.
 
Sv: Öppen klass kvalitetsbedömning.

Som jag förstått detta med öppen klass så tillgodräknas poäng inte till föräldradjuren. Däremot så kan ston stamboksföras på dessa poäng.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 126
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 850
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
1 756
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 115

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp