Öppna upp efter Covid-19?

Inte_Ung

Trådstartare
När tror ni att vi kan ses och göra saker tillsammans igen?
Den här nedstängningen tär på människorna och samhället.
Jag kommer att vara fullt vaccinerad i mitten på juni och det kommer även många andra att vara.
Kan vi leva sedan igen?
Gå på konsert, hästtävlingar eller fest?

Hur blir det i höst?
 
När tror ni att vi kan ses och göra saker tillsammans igen?
Den här nedstängningen tär på människorna och samhället.
Jag kommer att vara fullt vaccinerad i mitten på juni och det kommer även många andra att vara.
Kan vi leva sedan igen?
Gå på konsert, hästtävlingar eller fest?

Hur blir det i höst?
Den som det visste.... Jag blev för några månader sedan inbjuden till att hålla författarafton på biblioteket i höst, men fick för ett par veckor sedan mejl om att de tyvärr var tvungna att ställa in pga rådande situation. Så biblioteket känner sig osäkra inför hösten tydligen.

Man jag lever på hoppet. Det hade varit en dröm att - på höstlovet i november - kunna sätta sig på tåget och åka till Stockholm för att leta i arkiven. Men det kanske är en utopi, vad vet jag?

Jag hoppas på min inbjudan till första sprutan snart, men det lär ju sedan dröja ytterligare ett antal veckor innan jag är fullvaccinerad. Och då hör jag ändå till den "äldsta" gruppen inom Fas 4.
 
Jag tror (obs tror inte vet) att det finns en osäkerhet kring mutationerna och hur bra vaccinet tar mot dem . Det kanske också finns en osäkerhet kring hur mycket av pandemin vi stoppar så länge inte barn och ungdomar vaccineras. Såg något om att FHM sa något om att vi kan behöva ha testning för covid i flera år framöver. Personligen tror jag att man som vaccinerad kan leva lite mer som innan men jag tror inte vi kommer tillbaka till ett läge där vi fullt ut kan leva som vi gjorde innan.

Sen finns det väl också en osäkerhet kring hur länge vi har antikroppar av vaccinet och om vi behöver en tredje dos eller fler. Men jag vet ju såklart inte mer än någon annan i dagsläget.
 
jag tror att vi kommer kunna ha ett någorlunda normalt liv till hösten. Då kommer de flesta ha fått vaccin, åtminstone en dos. Och om smittan går ner över sommaren, som den gjorde förra året, kombinerat med en ganska hög andel vaccinerade så tror jag att livet kommer kunna bli ganska normalt. Men, normalläget kommer inte vara detsamma som före covid. Folkhälsomyndigheten om lättade restriktioner: Allt blir inte som vanligt | Aftonbladet
 
Jag och mina systrar har inte träffats sen mars 2020... På onsdag ska vi träffas i min trädgård och fika utomhus! Alla har fått sin första spruta för mer än tre veckor sedan. Det blir inga kramar och avstånd kommer att hållas. Vi är alla riskgrupp pga ålder och lite olika anledningar. Sedan tar vi det därifrån tillbaka till vårt vanliga umgänge med diverse utflykter och fikor.
 
Senast ändrad:
De jag längtar efter nu är att kunna bara åka och spontant titta på trav på plats vilket vi inte fått göra på över ett år snart. Att kunna sitta och titta på fina hästar och njuta. Resa och sådant de är inte lika viktigt för mig förutom att umgås med min familj. Kommer vara färdig vaccinerad i Juni. Min sambo är färdig vaccinerad sedan i Mars, min syster lika så. Saknar att kunna umgås som vanligt med dem.
 
Jag hoppas på min inbjudan till första sprutan snart, men det lär ju sedan dröja ytterligare ett antal veckor innan jag är fullvaccinerad. Och då hör jag ändå till den "äldsta" gruppen inom Fas 4.
Det är inte så hos er att man ska boka själv? Så är det här i fas 4, man får själv försöka hitta en tid via nätet.
 
Det är inte så hos er att man ska boka själv? Så är det här i fas 4, man får själv försöka hitta en tid via nätet.
Nej. Det har tyvärr inte börjat ännu:

Kommande vaccinationer i Region Kronoberg​

Övriga 18–59 år

Du kan inte boka tid för vaccineringen ännu, du blir informerad när du kan göra det och hur det kommer att gå till.
 
Nej. Det har tyvärr inte börjat ännu:

Kommande vaccinationer i Region Kronoberg​

Övriga 18–59 år

Du kan inte boka tid för vaccineringen ännu, du blir informerad när du kan göra det och hur det kommer att gå till.
Aha hos oss har de öppnat för de som är födda -71 och tidigare, men det är svårt att få tider än så länge. :(
 
Jag tror (obs tror inte vet) att det finns en osäkerhet kring mutationerna och hur bra vaccinet tar mot dem . Det kanske också finns en osäkerhet kring hur mycket av pandemin vi stoppar så länge inte barn och ungdomar vaccineras. Såg något om att FHM sa något om att vi kan behöva ha testning för covid i flera år framöver. Personligen tror jag att man som vaccinerad kan leva lite mer som innan men jag tror inte vi kommer tillbaka till ett läge där vi fullt ut kan leva som vi gjorde innan.

Sen finns det väl också en osäkerhet kring hur länge vi har antikroppar av vaccinet och om vi behöver en tredje dos eller fler. Men jag vet ju såklart inte mer än någon annan i dagsläget.
Och osäkerhet som hänger ihop med att inte resten av världen är vaccinerad, skulle jag tro. Man behöver nog se hur stor rörlighet det blir på folk och vilka konsekvenser den för med sig.
 
I juli ungefär hoppas jag kunna ha nån form av socialt liv inomhus igen. Det är några veckor efter att jag och mina närmsta vänner fått andra sprutan. Nån gång i september räknar jag med att kunna gå tillbaka till att jobba två-tre dagar i veckan på kontoret istället för 100% hemma. Hoppas kunna börja gymma igen i höst. Sånt som resor och konserter kommer jag inte ens att fundera på under ett bra tag framöver. Precis som nån annan skrev ovan är det viktigaste för mig att kunna umgås med mina närmsta igen, resten kan få vänta.
 
Jag gissar på att min hyfsat pessimistiska hållning färgas av att jag har koll på att personer med samma medicinering som jag själv tenderar att få ett sämre vaccinsvar. Jag är alltså införstådd med att jag själv kommer att behöva vara försiktig ett tag till, oavsett om jag har två doser eller ej. Sedan tror jag att det kommer att dröja lite till innan samhället kan öppnas upp än vad som sägs, jag uppfattar planen som kom nu som lite för optimistisk och kanske för att behaga befolkningen inför valet nästa år. Jag tror att det kommer att bita oss i röven om vi öppnar upp för mycket för snabbt, och att exempelvis indiska mutationen och andra potentiella varianter som uppstår i länder där vaccineringen inte kommit igång kommer att påverka mer än vi vill erkänna.
 
Här i Österrike öppnar allt (utom nattklubbar och liknande) upp på onsdag. Det innebär att vi kan leva ganska vanligt. Förutsättning för det är massor av test, för nästan allt man vill göra krävs ett negativt test (eller vaccination eller infektion senaste 6 mån). Och så är det maskkrav. När jag skriver det så är det ändå en hel del restriktioner men ändå mer som vanligt än det varit senaste 15 mån.

Privat får man träffas 10 vuxna ute och 4 inne (+barn), så där är det en liten bit kvar till normalitet.
 
Jag tror att vi kommer få små lättnader nu inför sommaren och livet kommer väl kännas mer åt det normala hållet när det är varmt och man enkelt umgås utomhus. Tror dock inte hösten kommer vara ”normal”, tror vi kommer ha restriktioner på något sätt hela året.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har blivit ghostad. Det gör ont, jag är ledsen och jag saknar honom. Jag vill ha svar - vad var det som hände? Eller egentligen hade...
Svar
11
· Visningar
1 749
Senast: Stefffie
·
Kropp & Själ Orkar inte skapa ngt anonymt konto. Jag är INTE akut självmordsbenägen så ingen behöver ringa polisen på mig. Mitt ex låter mig inte...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 196
Senast: tanten
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag var det ett år sen min hund Bella dog 💔 Och jag kommer nästan inte håg det 💔 Förlåt förlåt förlåt älskade Bella för att jag har...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 347
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp