Öppningstråden - adventskalender 2022

Det är tråkigt att svenska sidan stängts ner, beställde en massa müsli/granola där tidigare. Jag tycker dock det är överkomligt att beställa från tyska sidan (såvida jag inte vill blanda ingredienser själv), men om du inte kan tyska och känner att det är övermäktigt kanske du har någon som kan hjälpa?
Hur illa blir det med frakten? Haha
Blir nog en tråd där jag åberopar bukes samlade tyskkunskaper om jag inte lyckas med Google translate :idea::angel::rofl::o

Min kunskap sträcker sig till kartoffel:D
 
Nu har barnen öppnat sin hemmagjorda och det har varit succé. Hoppas jag kommer ha energi att göra det varje år. Hatar julklappsöppningen på julafton där paket hysteriskt slits upp och saker för tusenlappar slängs på berg. Får alltid nån sorts antikapitalistisk avsmak av alltihop. Nu har de sett fram emot paketen varje dag och blivit överlyckliga av tuggummipaket och lypsyl. Känns som de har bättre möjlighet att hanter den nivån. Vi kommer försöka satsa mer på julkalender i framtiden och låta mor- och farföräldrar skina på julafton.
Så gör ju vi 😊 de får 2 julklappar var av oss på julafton. I sina kalendrar delar jag upp ett legoset på 12 dagar (lite pyssel med det), resten av dagarna är mycket som de behöver typ strumpor och liknande, alltid en julpyjamas, ngt pyssel vi gör ihop osv. De är 5 och 8 och uppskattar alltid det de får.
 
Det är tråkigt att svenska sidan stängts ner, beställde en massa müsli/granola där tidigare. Jag tycker dock det är överkomligt att beställa från tyska sidan (såvida jag inte vill blanda ingredienser själv), men om du inte kan tyska och känner att det är övermäktigt kanske du har någon som kan hjälpa?
Funkar den tyska alltså? Jag känner mig helt vilsen Nu när jag inte har min gröt längre
 
Eftersom klockan precis passerat 00 så kommer sista luckorna nu
Haribo godispåse
Yves Rocher, mascara
Eleven Youty, Molly Sandens parfym. Verkar vara fullstorlek men med tanke på att jag knappt använder parfym oftare än varannan lördag så tror jag det dröjer innan den öppnas. Ska försöka läsa om den är lik nån jag har så jag kan tänka mig lite hur den luktar, eller så ser jag om den är värd att lägga ut på Tradera. Ingen dålig lucka egentligen, men hade kanske varit trevligt med ett prov i samma lucka ifall man inte alls skulle uppskatta den.
DSC_1296.JPG
 
🤩 Julafton 🤩

Lyko - uppladdningsbar rengöringsborste. Innan jag köpte Lykokalendrarna så hade jag redan en foreo så jag ska försöka bli av med dem här. Behöver inte tre stycken 😅

Jo Malone - kropps/handtvål i doften English Pear & Freesia 😍 älskar den doften!

Cult Beauty - serum från Biossance

Lancôme - serum från Genifique-serien

L'occitane - schampokaka som doftar jättegott!

Bodyshop - en fullstorlek Body Butter i Shea. Jag tror att den här åker med hem till min mamma idag, hon ska få en låda med användbara och ätbara saker och jag har redan så många bodylotions 😅

Glossybox - ett borstset som ser jättefint ut och en ögonskuggspalett från Luvia

Pappas Tekalender - Yunnan Black Leaves, står inte vad det egentligen är för smak men luktar gott 😅

IMG_20221224_074537.jpg
 
Hur illa blir det med frakten? Haha
Blir nog en tråd där jag åberopar bukes samlade tyskkunskaper om jag inte lyckas med Google translate :idea::angel::rofl::o

Min kunskap sträcker sig till kartoffel:D
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad frakten går på, det var länge sedan jag beställde där. Men du kan säkert få hjälp av buke om du vill beställa därifrån :)
Funkar den tyska alltså? Jag känner mig helt vilsen Nu när jag inte har min gröt längre
Den funkade när jag beställde för längesedan. Testade göra en ”halvbeställning” igår också och Sverige (inkl. flera andra länder) finns som alternativ att skicka till. Så kan du tyska tillräckligt bra, kan gissa, eller vill ha hjälp kan du beställa där :)
 
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad frakten går på, det var länge sedan jag beställde där. Men du kan säkert få hjälp av buke om du vill beställa därifrån :)

Den funkade när jag beställde för längesedan. Testade göra en ”halvbeställning” igår också och Sverige (inkl. flera andra länder) finns som alternativ att skicka till. Så kan du tyska tillräckligt bra, kan gissa, eller vill ha hjälp kan du beställa där :)
Bästa kompisen är från Tyskland så jag tror jag ber henne om hjälp 😊 min skoltyska är så oanvänd att den har lagts i malpåse
 
Nu vill jag höra vilka kalendrar du är mest nöjd med 😁
Jag kör en liten recension av alla ;) Men Glossybox har jag t.ex. varit nöjd med. Nu har jag bara YR att jämföra med, men Glossybox har betydligt större (och finare) grejer. Mest hud-/hårdvård för mig som inte använder mycket smink. Kan absolut tänka mig denna igen. Och 25 luckan …
är to die for. Doften!! :love:

Är även nöjd med Tebutiken, jättetrevlig mysig butik. Goda teer. Lite ovanligare smakkombinationer än vad jag är van vid. Kommer fortsätta köpa därifrån.

Beauty Pro och deras ansiktsmasker :love: Älskar denna. Min hy var lite olycklig ett tag, för jag brukar inte använda mask varannan dag precis , men har sedan dess fått ett lyft. I övrigt lätta att använda, doftar gott, osv. Kommer absolut köpa fler.

Vad gäller det ätbara, MrCake har haft goda grejer även om de tydligen inte hade lika stor variation som förra året, Pralinhuset och Monty Bojangles praliner har också haft mycket gott. Les Confitures a l'Ancienne’s marmelader har varit jättetrevliga. Nu har jag inte smakat alla, men de jag har smakar mycket. Kan tänka mig köpa fler marmelader där, om de ens har en svensk hemsida då. ;)

Mindre nöjd: Yves Rocher, jag vet inte riktigt varför egentligen, men jag jämför ju med Glossybox och då lämnar YR en del att önska. Spontant har jag inte fastnat för något och har ingen önskan att köpa mer från hemsidan.

Tvålbutiken: De har varit generösa tycker jag, jag har nog tvål för ett år. Men, jag gillar tvål som doftar mycket, och de här tvålarna har varit alldeles för mesiga för mig. De flesta har inte heller doftat vad de ”ska” utan mestadels typ tvål.

Åre/Malmö chokladfabrik: Helt ok praliner men inte mer än så. Monty Bojangles chokladtryfflar har varit goda, men haft alldeles för liten variation. Gränna polkagris: Ett stort företag med massor av smaker, ändå är det så lite variation. Jag kommer inte köpa igen, delvis pga detta och delvis för att bespara mina tänder ;)
 
2B824510-067D-4B4D-85DC-7A99141C1F30.jpeg


Julafton 🎄

Glossybox - Ett borstset och ögonskuggspalett inkl. spegel. Ser trevligt ut!
Yves Rocher - Mascara, inte testat men tittat på. Får recensera senare.
Tvålbutiken - Innehåller rosa lera. Den doftar gott.
Tebutiken - Rooibos med björnbär, citrus och kanelarom.
Les Confitures a l'Ancienne - Hasselnöt.
MrCake - Inte smakat.
Åre chokladfabrik - Jättegod, men kollade inte innehåll såklart ;)
Monty Bojangles (vegan och pralin) - Har tydligen glömt öppna/fota dessa.
Gränna polkagris - Traditionell smak.
Malmö chokladfabrik - Generöst med fyra praliner. Hallon/lakrits, apelsin/kanel, apelsin/ingefära och ljus pepparkaka. Smakade den sistnämnda, god pralin även om den inte smakade pepparkaka.
Pralinhuset - Citron.
 
6F2B5D95-D23A-424A-89CD-FFF7D3993FB5.jpeg


Mera Molton Brown idag, handtvål och handkräm i orange and bergamott. :love:

Kräm för hästens mungipor. Vet inte om jag vågar testa på min, ytterst matglad kuse det där och inte säkert att jag får mina tillbaka mina fingrar i användbart skick efteråt. :laugh:

I L’Occitane var den en fullstorlek med handkräm. Kul! Det mesta har ju varit så smått i den kalendern.
 
Tänkte jag skulle visa allt som var i Lancômekalendern eftersom den inte har 25 luckor utan är slut idag 🎄

Bäst i kalendern: det flytande röda läppstiftet! Så himla fin färg och väldigt bekväm formula!

Sämst: Jag tycker egentligen inte att något i kalendern är direkt dåligt, det är många olika produkter och bra storlekar. Jag hade kunnat vara utan en av mascarorna. Fick tre stycken och även om jag verkligen gillar mascarorna från Lancôme så hade jag hellre fått två såna och en ögonskugga istället.

IMG_20221224_094234_edit_3252588989632320.jpg
 
Julafton!!!

Fick en snodd i egengjorda (här märks det att jag öht inte kollat numren på luckorna, hade ju varit perfekt med röda snodden i denna lucka).

MM var en necessär vilket fick mig att skratta. Jag som klurat på hur jag skulle förvara allt från MM.

LH var en palett. :love:

D0B596EE-517F-4745-A0B0-498D304A26DF.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Äntligen är det dags att börja öppna alla våra adventskalendrar! :bump: Spänningen är olidlig, blir det en till IKEA-kalender hemma hos...
36 37 38
Svar
754
· Visningar
34 109
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp