Öronkupering straffbart?

Fast det går ju inte att ställa ut med fel på öron osv. så vad som händer är att dom hundarna inte används. Speciellt i en ras där utställning verkar avgörande.
Grejen är ju att öronen är som dom är oavsett vad man gjort med dom. Det gäller ju att få folk isåfall att förstå att hunden är samma hund med samma kvalitéer även ifall öronen fått vara naturliga. Så inte folk gör så extrema saker som vissa gör för att få till utseendet dom vill ha, det är det som jag tycker är värt att kämpa emot. Det är ju långt ifrån alla som nöjer sig med att sätta en liten tejpbit på örat och gör betydligt värre saker för att få dom att se ut på ett visst sätt.

Sen var det ju en som skrev att det visst finns champions med tydligen diskvalificerande fel som ändå kunnat ställas ut så omöjligt verkar det ju inte vara.
 
Du har aldrig ägt en LH collie? Jösses vad man kan göra med en borste o en sprayflaska.......

Folk står ju även med hårspray och kalk på en del utställningar även fast det inte är tillåtet.

Jag har en bekant som är amerikanare som är aussie-uppfödare. Har man inte kalk och hårspray på hundarna där så har man inte en chans, med motiveringen att hundarna inte har tillräckligt med benstomme utan uppkammat hår.
 
Du har aldrig ägt en LH collie? Jösses vad man kan göra med en borste o en sprayflaska.......

För att inte tala om de flesta klippraser som har lite lurv på kroppen. Min Dvärgschnauzer är lite fransk i benställningen fram och förr manipulerade jag det med att klippa benhåret olika långt längs benet.

Bäst att förtydliga:
Han är enbart köpt för sällskap och avel eller utställning har inte varit aktuellt.
 
Folk står ju även med hårspray och kalk på en del utställningar även fast det inte är tillåtet.

Jag har en bekant som är amerikanare som är aussie-uppfödare. Har man inte kalk och hårspray på hundarna där så har man inte en chans, med motiveringen att hundarna inte har tillräckligt med benstomme utan uppkammat hår.
Bland LH collie så har jag aldrig sett någon kalka eller hårspraya hunden,men vatten spruta o borste är standar tillbehör,saxen har man redan använt hemma.
På riesen sprayas det med saltvatten då deras päls ska vara sträv,då är det bra med dobbis o fralla,ett sämskin o inget att dölja :up:
 
Folk står ju även med hårspray och kalk på en del utställningar även fast det inte är tillåtet.

Jag har en bekant som är amerikanare som är aussie-uppfödare. Har man inte kalk och hårspray på hundarna där så har man inte en chans, med motiveringen att hundarna inte har tillräckligt med benstomme utan uppkammat hår.

Vilket sammanfattar ganska bra varför jag tycket att utställningar skulle stoppas.
 
Du har aldrig ägt en LH collie? Jösses vad man kan göra med en borste o en sprayflaska.......
Man kan göra det mesta med hundar med päls. Som sagt att framhäva hundens exteriör och klippa och borsta på ett sätt är en annan sak tycker jag. Att ändra om hundens öron är en annan, en grej som dessutom leder till att det finns folk som gör mindre snälla saker för att få öronen dit dom vill för att det sägs att dom måste till varje pris se ut på ett speciellt sätt.

Går inte att jämföra med att klippa och borsta hunden för vad jag vet har ingen hund farit illa av att bli klippt och borstad.
 
Man kan göra det mesta med hundar med päls. Som sagt att framhäva hundens exteriör och klippa och borsta på ett sätt är en annan sak tycker jag. Att ändra om hundens öron är en annan, en grej som dessutom leder till att det finns folk som gör mindre snälla saker för att få öronen dit dom vill för att det sägs att dom måste till varje pris se ut på ett speciellt sätt.

Går inte att jämföra med att klippa och borsta hunden för vad jag vet har ingen hund farit illa av att bli klippt och borstad.

Då har du inte sett dom som använder massa kemikalier, inte tillåter hunden att sätta sig ner när den väl är borstad (folk binder hundarna kort och sätter flaskor under magen på dom så att dom inte kan sätta sig) etc.
 
Går inte att jämföra med att klippa och borsta hunden för vad jag vet har ingen hund farit illa av att bli klippt och borstad
Jag kan ju tycka att det är rätt tveksamt med ex kinesiska nakenhundarna som rakas ner för att de råkar ha fel mängd päls och därmed fryser rätt rejält en stor del av tiden.

(Eller tvärtom, hundar med absurda mängder icke-funktionell päls (typ utställningsgoldens) som mår dåligt så stor del av året pga hotspots, underull som gör dem överhettade osv - men som du absolut inte får raka ner utan att vara dum i huvudet pga utseendeideal inom rasen )

Så nog sjutton påverkar även borstning/klippning eller bristen på denna hundarnas mående.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 592
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 030
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp