Öronkupering straffbart?

Mia_R

Trådstartare
Idag när jag var och handlade kunde jag inte undgå att lägga märke till den pibull-liknande smutsbeigefärgade hunden som satt bunden i kort koppel i ett träd medan han högljutt skällde. Jag såg den när jag gick in i butiken men kom från andra hållet då så jag mest noterade att den satt och skällde ihållande.

När jag handlat klart skulle jag åt samma håll som hunden satt, jag passerade med minst 2 m avstånd där han tryckte sig mot trädet och morrade mot mig. Den såg ut att vara i normalhull, men bortsett från det korta kopplet, morrandet och han han tydligt visade på obehag där han tryckte så var det öronen som fick mig att bli väldigt upprörd. Någon hade klippt av dem nästan helt! :nailbiting: :arghh:


Kvar fanns inte mer än på den här bilden. :banghead:

sniffan.JPG

HUR. I. H-VETE. TÄNKER. DEN. SOM. GÖR. DET. HÄR. MOT. SIN. HUND?! :rage: :cry:

Jag var störtförbannad när jag sen gick till bilen och träffade min granne som jag åkte hem med. Jag provade att ringa polisen men de visste inte ens om att det var olagligt sedan många år tillbaka. Är det här något man kan anmäla? Synd att det var igår polisskolan var ute med 10-talet bilar och inte idag för hade jag sett någon polis hade bett dem titta till hunden. :mad:
 
Idag när jag var och handlade kunde jag inte undgå att lägga märke till den pibull-liknande smutsbeigefärgade hunden som satt bunden i kort koppel i ett träd medan han högljutt skällde. Jag såg den när jag gick in i butiken men kom från andra hållet då så jag mest noterade att den satt och skällde ihållande.

När jag handlat klart skulle jag åt samma håll som hunden satt, jag passerade med minst 2 m avstånd där han tryckte sig mot trädet och morrade mot mig. Den såg ut att vara i normalhull, men bortsett från det korta kopplet, morrandet och han han tydligt visade på obehag där han tryckte så var det öronen som fick mig att bli väldigt upprörd. Någon hade klippt av dem nästan helt! :nailbiting: :arghh:


Kvar fanns inte mer än på den här bilden. :banghead:

sniffan.JPG

HUR. I. H-VETE. TÄNKER. DEN. SOM. GÖR. DET. HÄR. MOT. SIN. HUND?! :rage: :cry:

Jag var störtförbannad när jag sen gick till bilen och träffade min granne som jag åkte hem med. Jag provade att ringa polisen men de visste inte ens om att det var olagligt sedan många år tillbaka. Är det här något man kan anmäla? Synd att det var igår polisskolan var ute med 10-talet bilar och inte idag för hade jag sett någon polis hade bett dem titta till hunden. :mad:
Det är straffbart (djurplågeri) om det är gjort i Sverige - men är det en import händer inget skulle jag tro.
Menar du att den var nykuperad?
 
Det är straffbart (djurplågeri) om det är gjort i Sverige - men är det en import händer inget skulle jag tro.
Menar du att den var nykuperad?
Nej, det var ihopläkt och det såg inte nygjort ut men jag mådde illa av att se stackaren. :cry: Tur det inte regnade, stackars hundar som inte kan skydda sig.

Jag vet ju att det är slaktaren som håller i saxen som är kriminell, men kan man inte göra något alls om man ser sånt här djurplåger? :(
 
Nej, det var ihopläkt och det såg inte nygjort ut men jag mådde illa av att se stackaren. :cry: Tur det inte regnade, stackars hundar som inte kan skydda sig.

Jag vet ju att det är slaktaren som håller i saxen som är kriminell, men kan man inte göra något alls om man ser sånt här djurplåger? :(
Är det ihopläkt finns det inte så mycket man kan göra. Det är trots allt lagligt i många länder så kan det inte bevisas att det är gjort här så..
 
Jag antar att du har rätt, får nöja mig med att spy högljutt över ägaren om jag får syn på honom. :wtf:
 
Jag antar att du har rätt, får nöja mig med att spy högljutt över ägaren om jag får syn på honom. :wtf:
Fast vad hjälper det? Du vet ju inte om det är nuvarande ägaren eller någon helt annan som har gjort hunden så illa. Fråga istället för att utgå ifrån att det är ägaren som gjort så. En nära bekant tog sig an en kuperad hund. Hunden fick ett fantastiskt liv hos dem men ständigt var det folk som kastade skit på dem för att hunden var kuperad. De hade aldrig valt kuperingen, de led enormt med hunden och det hen varit utsatt för och skulle aldrig drömma om att göra något djur illa.
 
"Min" ras är en hundras man vanligen kuperar öronen på och jag tokhatar det. Men samtidigt har uppfödaren själv öronkuperade hundar som hon importerat, men de får i sin tur inte ställa upp i utställningar (vad jag förstått?) osv. Många av den skolan blir upprörda när jag berättar att jag kastrerat min hanhund då de anser att det är fel att göra, men samtidigt inte blinkar åt öronkupering. Jag blir också upprörd, men vad hjälper det hunden?
 
Min ras öronkuperas utomlands, vanligt framförallt i USA och vissa andra länder. Tycker de ser skitkonstiga ut med stående pälsöron.. och gillar det inte alls. Anser personligen att det görs helt och hållet av estetiska skäl (vilket är så udda eftersom det ser skitkonstigt ut som sagt), även om de som försvarar det förstås alltid pratar om renare öron osv..

Men tja, samtidigt som jag tycker det är helt fel så tror jag inte hundarna lider väldigt mycket av det i sina liv. Förstås gör det säkert ont när det utförs, men sen tror jag inte hundarna har så mycket som en tanke på det hela resten av livet.

Denna hund du träffade kan ju mycket väl ha öronkuperats av nån annan tidigare ägare av hunden utomlands (eller olagligt här förstås). Men man vet ju aldrig, kanske har den en ägare idag som liksom du hatar öronkupering men ändå älskar sin hund trots det så att säga. Oavsett inget som kommer bli nått av iom anmälan tror jag verkligen.
 
Den kan vara kuperad olagligt.
Den kan vara kuperad utomlands och importerad fullt lagligt.
Den kan vara kuperad pga av medicinska skäl (vilket iofs är ovanligt på den rasen men faktiskt förekommer)

Så ta reda på fakta och prata med ägare innan du gör något. Det är inte alltid så hemskt som det ser ut.

Jag har en vän som fått kuperad båda öronen på sin efter ett hundslagsmål då öronen var helt sönderslitna. Hon har fått ta så himla mycket skit pga av detta och till och med blivit anmäld. Hon blir så klart väldigt ledsen varenda gång. Slagsmålet var inte hennes fel (lösspringande hund) och hon följde veterinärens råd för hundens bästa.
Sen säger jag inte att det är dåligt att reagera men ta reda på fakta om möjligt innan du gör något.
 
Halvt OT.
Jag funderade på det här senast igår. Min syster räddade en utmärglad, utåtagerande hund utan päls runt halsen (efter att stått bunden i två år) för länge sedan. Det var inte nådigt hur mycket hon fick utstå för att hunden såg ut som han gjorde i början.

Jag vet inte om jag skulle ta hand om en kuperad hund, just för att jag inte pallar människor och skulle må jättedåligt om jag blev anklagad för djurplågeri. Kanske om jag hade en "rescued"-väst på den så fort vi lämnade huset. För jag hade ju inte kunnat säga ej heller, om vederbörande verkligen behövde min hjälp.
 
Den kan vara kuperad olagligt.
Den kan vara kuperad utomlands och importerad fullt lagligt.
Den kan vara kuperad pga av medicinska skäl (vilket iofs är ovanligt på den rasen men faktiskt förekommer)

Så ta reda på fakta och prata med ägare innan du gör något. Det är inte alltid så hemskt som det ser ut.

Jag har en vän som fått kuperad båda öronen på sin efter ett hundslagsmål då öronen var helt sönderslitna. Hon har fått ta så himla mycket skit pga av detta och till och med blivit anmäld. Hon blir så klart väldigt ledsen varenda gång. Slagsmålet var inte hennes fel (lösspringande hund) och hon följde veterinärens råd för hundens bästa.
Sen säger jag inte att det är dåligt att reagera men ta reda på fakta om möjligt innan du gör något.
Jag har väldigt svårt att tro att en hund av pitbulltyp fått öronen söndertrasade av en lösspringande hund så den behövt få öronen mer eller mindre avskalade från huvudet som den här hunden hade. Den hade inga som helst möjligheter att ens skydda sig för regnet! :mad: :banghead:

Det är inte många år sedan min ena uppfödare hittade en skjuten hund i Arlanda skogarna med ena örat bortskuret, den stackaren var hopsydd ett antal gånger efter troligen hundkamper. :rage:
 
Du får inte längre ställa ut kuperade hundar, så jag tror att det där har minskat rejält, om inte försvunnit helt.

Gäller det även importer?
Många köper ju imorter för avel och då brukar de ju oftast vilja ha utställningsmetiter. Hur gör dessa?

(Har noll koll på utställningar och öron)
 
Inte direkt kupering men vissa raser fifflar man ju en hel del på öronen på annat sätt. Hur plågsamt är detta?
Vet en Puff som gått med toarullar fästa runt öronen i 4 mån för att de ska stå upp. De byts och det ligger bommul i för att det ska bli lite luftigt men jag tycker ändå det känns fel att manipulera så. Och obekvämt.
 
Inte direkt kupering men vissa raser fifflar man ju en hel del på öronen på annat sätt. Hur plågsamt är detta?
Vet en Puff som gått med toarullar fästa runt öronen i 4 mån för att de ska stå upp. De byts och det ligger bommul i för att det ska bli lite luftigt men jag tycker ändå det känns fel att manipulera så. Och obekvämt.

Alltså, tejpat korrekt så ger det inget nämnvärt "obehag". Nu har jag förvisso aldrig tejpat en hund, då det inte har behövts, men jag kan ha förståelse för att det görs inom vissa raser. Jag nojjade över att behöva tejpa ena örat på Gibbs ett tag. Han är den enda hanen i Sverige hittills efter sin amerikanska pappa - värdefulla gener för vår lilla avelsbas. Vi har inte "råd" att vara så petiga, helt enkelt. Nu slapp jag ju det, och det är inte alls vanligt att det behövs inom corgi, men skulle jag behöva välja så skulle jag tejpa.
 
Jag har väldigt svårt att tro att en hund av pitbulltyp fått öronen söndertrasade av en lösspringande hund så den behövt få öronen mer eller mindre avskalade från huvudet som den här hunden hade. Den hade inga som helst möjligheter att ens skydda sig för regnet! :mad: :banghead:

Det är inte många år sedan min ena uppfödare hittade en skjuten hund i Arlanda skogarna med ena örat bortskuret, den stackaren var hopsydd ett antal gånger efter troligen hundkamper. :rage:
Lugna ner dig. Jag skrev inte att det var just det som har hänt denna hunden. Men jo min väns hund ”öron” ser ut som på bilden tyvärr.
 
Alltså, tejpat korrekt så ger det inget nämnvärt "obehag". Nu har jag förvisso aldrig tejpat en hund, då det inte har behövts, men jag kan ha förståelse för att det görs inom vissa raser. Jag nojjade över att behöva tejpa ena örat på Gibbs ett tag. Han är den enda hanen i Sverige hittills efter sin amerikanska pappa - värdefulla gener för vår lilla avelsbas. Vi har inte "råd" att vara så petiga, helt enkelt. Nu slapp jag ju det, och det är inte alls vanligt att det behövs inom corgi, men skulle jag behöva välja så skulle jag tejpa.

Är det inte risk för svamp och öroninflammationer att gå så med inpackade öron i flera månader?
Sen borde det ju finnas obehag när brosk bildas? Det gör det ju på oss folk.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 592
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 030
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp