Öronkupering straffbart?

Har inte bett dig att upprepa dig, men som sagt, fortsätt att sträva efter att dölja saker och ting istället för att faktiskt stå upp för något och få till en förändring. Kommer aldrig att förstå varför något som är så oönskat är någonting som man då fortsätter att avla på. Sålänge folk inom rasen är så emot att börja förändra saker och ting är det ju så det kommer fortsätta att vara. Men men, alla är inte så tuffa att dom kan stå upp för saker och ting så att det blir en förändring och det är synd att det är så.

Hur menar du att du påverkar åt rätt håll när du ändrar och döljer oönskat utseende för att få bättre bedömning på utställningar? Det är ju inte ärligt mot någon. Speciellt fel är det eftersom det just är oönskat utseende inom rasen oavsett hur bra hunden är.

Men vilket jävla nedvärderande inlägg, ärligt talat. Vad ska jag fortsätta dölja? Har du tappat läsförståelsen fullständigt? Jag har inte tejpat en enda hund i hela mitt liv. Fortfarande. Så exakt vad är det jag ska fortsätta att dölja, menar du?

Vilken tur att du minsann är "tuff nog" att ha en annan princip. Jättetufft. :up:
 
Men dölja saker går ju även med borstning.

I alla fall hörde jag det när jag ställde ut en gång. Då med en korthårig som enligt de med större erfarenhet var svårare att dölja saker på. Än de långhåriga av rasen. Där var enbart hundar av den rasen, så mycket experter. Och vikt att få bra av den domaren.

Så att hjälpa öronen på vägen, tycker jag låter ganska snällt. Om hunden i övrigt är en 10 poängare, i mentalitet och kropp. Än om hela hunden är en 8, men går att dölja med hjälp av päls. Men då tycker jag huvudet är viktigt och att kroppen är frisk. Inte antal poäng i en ring.
 
Har inte bett dig att upprepa dig, men som sagt, fortsätt att sträva efter att dölja saker och ting istället för att faktiskt stå upp för något och få till en förändring. Kommer aldrig att förstå varför något som är så oönskat är någonting som man då fortsätter att avla på. Sålänge folk inom rasen är så emot att börja förändra saker och ting är det ju så det kommer fortsätta att vara. Men men, alla är inte så tuffa att dom kan stå upp för saker och ting så att det blir en förändring och det är synd att det är så.

Hur menar du att du påverkar åt rätt håll när du ändrar och döljer oönskat utseende för att få bättre bedömning på utställningar? Det är ju inte ärligt mot någon. Speciellt fel är det eftersom det just är oönskat utseende inom rasen oavsett hur bra hunden är.

Men nu får du ge dig. Hon har inte ändrat på hundens utseende.

Sen så tycker jag folk är otroligt hysteriska. Det är öron vi pratar om.
 
Men dölja saker går ju även med borstning.

I alla fall hörde jag det när jag ställde ut en gång. Då med en korthårig som enligt de med större erfarenhet var svårare att dölja saker på. Än de långhåriga av rasen. Där var enbart hundar av den rasen, så mycket experter. Och vikt att få bra av den domaren.

Så att hjälpa öronen på vägen, tycker jag låter ganska snällt. Om hunden i övrigt är en 10 poängare, i mentalitet och kropp. Än om hela hunden är en 8, men går att dölja med hjälp av päls. Men då tycker jag huvudet är viktigt och att kroppen är frisk. Inte antal poäng i en ring.
Att klippa hunden och framhäva utseende är en helt annan sak tycker jag, då framhäver man exteriör som hunden redan har bra av.

Och som sagt, jag har ingenting emot att framhäva hundens bra egenskaper och utseende men att fortsätta avla på någonting som inte är önskvärt i rasen, det förstår inte jag. Det är ju att lura folk.
 
Men vilket jävla nedvärderande inlägg, ärligt talat. Vad ska jag fortsätta dölja? Har du tappat läsförståelsen fullständigt? Jag har inte tejpat en enda hund i hela mitt liv. Fortfarande. Så exakt vad är det jag ska fortsätta att dölja, menar du?
Du har inte gjort det för att du inte behövt. Du lurar folk om du behöver det för att få en bra bedömning. Är ju det du skrivit iallafall.

Och ja, jag tycker det är fel att minpulera den del av hundens utseende som inte är önskvärd för att kunna få fortsätta avla på den och få bra resultat. Det är inte att vara ärlig, iallafall inte om det inte är förklarat nånstans att hunden ser ut som den gör pga vissa åtgärder och att det inte är medfött. Tvivlar dock på att folk berättar det för dommare och ev valpköpare osv.
 
Du har inte gjort det för att du inte behövt. Du lurar folk om du behöver det för att få en bra bedömning. Är ju det du skrivit iallafall.

Och ja, jag tycker det är fel att minpulera den del av hundens utseende som inte är önskvärd för att kunna få fortsätta avla på den och få bra resultat. Det är inte att vara ärlig, iallafall inte om det inte är förklarat nånstans att hunden ser ut som den gör pga vissa åtgärder och att det inte är medfött.

LÄS TRÅDEN. HON HAR EJ TEJPAT HUNDEN.
 
Men ge dig nu! Ingenstans har hon skrivit att hon inte skulle tala om det, och dessutom har det ju inte hänt så bara ge dig. Diskutera fenomenet, inte enskild användare. :mad:
Okej, om det är så viktigt för utseendet och aveln, såpass viktigt att det inte går att ställa ut hunden med den typen av utseende på öronen och hela rasen går miste om en väldigt bra hund. Då är det alltså så att det ändå sägs till dommaren vad det är man påverkat på hunden? Är det så så okej, då lurar man ingen men då ser jag inte anledningen att tejpa dom heller.
 
Okej, det är så viktigt för utseendet och aveln, såpass viktigt att det inte går att ställa ut hunden med den typen av utseende på öronen. Då är det alltså så att det ändå sägs till dommaren tex vad det är man påverkat på hunden? Är det så så okej, då lurar man ingen men då ser jag inte anledningen att tejpa dom heller. Om dommaren ändå inte har någonting emot att öronen naturligt genom aveln ser ut på ett visst sätt, varför ändra på dom?
Men vad har domaren med aveln att göra nudå? Mig veterligen bestämmer domare inte vilka hundar som får gå i avel. Har du någon aning om hur många champions det är där ute med för rasen diskvalificerande fel? Många. Fel som inte ens döljs av ägarna, men som domarna inte noterar. Så jag förstår verkligen inte vad det har med diskussionen att göra.
Naturligtvis menade jag med säga till att man informerar tikägaren. Inte domaren? :confused: Man ska ju inte prata med domaren vad jag vet..
 
Okej, det är så viktigt för utseendet och aveln, såpass viktigt att det inte går att ställa ut hunden med den typen av utseende på öronen. Då är det alltså så att det ändå sägs till dommaren tex vad det är man påverkat på hunden? Är det så så okej, då lurar man ingen men då ser jag inte anledningen att tejpa dom heller. Om dommaren ändå inte har någonting emot att öronen naturligt genom aveln ser ut på ett visst sätt, varför ändra på dom?

För att folk är dumma i huvudet när det gäller hundavel. Det är så extremt utseendefixerat att det inte är klokt.

Man väljer hellre att avla på sjuka djur än en hund med ett öra som är fel. Så jag har full förståelse för varför man sätter en tejpbit på örat på hunden för att den ska få gå i aveln när avelsbasen är dålig.

Vill någon inte använda hunden för att örat var lite slakt som valp så är det fine, men det är ändå inte en tikägare jag skulle tillåta att använda min hane. Likaså med valpköpare som tycker att det är viktigare med öron än att en bra hund går i aveln.

Nu har jag ju visserligen ingen hund som behöver ett visst utseende för att gå i aveln men jag förstår varför man använder en tejpbit för stadga när örats brosk ska stelna.
 
För att folk är dumma i huvudet när det gäller hundavel. Det är så extremt utseendefixerat att det inte är klokt.

Man väljer hellre att avla på sjuka djur än en hund med ett öra som är fel. Så jag har full förståelse för varför man sätter en tejpbit på örat på hunden för att den ska få gå i aveln när avelsbasen är dålig.

Vill någon inte använda hunden för att örat var lite slakt som valp så är det fine, så är det inte en tikägare jag skulle tillåta att använda min hane ändå. Likaså med valpköpare.

Nu har jag ju visserligen ingen hund som behöver ett visst utseende för att gå i aveln men jag förstår varför.
Jo jag förstår också anledningen, och jag tycker det är galet att det ska vara så. Dock så vill jag tro att saker och ting bör gå att påverka åt något håll och det tror jag inte man kan om man bara följer kraven som finns utan att ifrågasätta och kämpa för förändring.

Är någon framgånsrik inom en ras så är det ju ett jättebra tillfälle att stå upp för det som faktiskt är viktigt för hunden och rasen. Göra folk uppmärksamma på vad som faktiskt betyder någonting och vad som inte gör det.
 
Jo jag förstår också anledningen, och jag tycker det är galet att det ska vara så. Dock så vill jag tycka att saker och ting bör gå att påverka åt något håll och det tror jag inte man kan om man bara följer kraven som finns utan att ifrågasätta och kämpa för förändring.

Är någon framgånsrik inom en ras så är det ju ett jättebra tillfälle att stå upp för det som faktiskt är viktigt för hunden och rasen.

Fast det hjälper inte. Kolla på hur delade raserna blir istället. Min BC ser ut som en helt annan ras än de nästan groteska fluffmonstren som springer och vinner på utställning.
 
Fast det hjälper inte. Kolla på hur delade raserna blir istället. Min BC ser ut som en helt annan ras än de nästan groteska fluffmonstren som springer och vinner på utställning.
I längden hjälper det, ingenting blir ju bättre heller av att inte göra någonting och att bara följa kraven som blir mer och mer extrema. Och det är ju just uppfödarna och dom som ställer ut som har en chans att påverka rasen åt något håll.

Min ras är också hyfsat uppdelad, jag köper aldrig igen från någon kennel som är fixerad vid utställningar och som avlar därefter. Den jag köpte av denna gången har fått bra på utställningar och prestationer, det går bra för den kenneln även ifall inte hundarna inte ser ut som dom mest extrema utställningshundarna gör. Sådana kennlar går det ju iallafall i min ras inte dåligt för ändå, tvärtom är det dom som har bra rykte.
 
Senast ändrad:
I längden hjälper det, ingenting blir ju bättre heller av att inte göra någonting och att bara följa kraven som blir mer och mer extrema. Och det är ju just uppfödarna och dom som ställer ut som har en chans att påverka rasen åt något håll.

Fast det går ju inte att ställa ut med fel på öron osv. så vad som händer är att dom hundarna inte används. Speciellt i en ras där utställning verkar avgörande.
 
Sen kan man ju också tycka att det är ganska oviktigt att stå upp för just öron om det nu inte påverkar hunden negativt. Finns inom de flesta raser mycket viktigare saker att påverka.

Inom boxervärlden är det inte ovanligt att man skämtsamt kallar slarvigt burna öron för "bruksöron", dvs ingen som använder boxer till bruks bryr sig det minsta om att de fladdrar lite. Och personligen vill jag hellre se dessa hundar i avel ändå än de som bara ställs ut. De flesta som jag känner tejpar dock ändå, för att det trots allt är snyggare och kan göra skillnaden på en placering på en utställning. Däremot kan jag inte tänka mig att en hund ramlar ner från Excellent till Very Good för en specifik domare bara för att örat råkar lätta lite, så det är ju väldigt liten påverkan det handlar om.
 
Hos tollarna är tejpning väldigt vanligt. Det är en ras som, precis som för @FrauleinLeo s ras, inte har råd att ta sådana saker i så stor beaktning. Jag upplever dock att alla är väldigt öppna om huruvida det finns flippöron i linjerna eller inte, inget mörkas alls. Det är liksom så pass naturligt att sådant döljs inte. Sen är det också så att de värsta flippöronen sällan går att återställa helt, så det syns ofta om de är lite flippiga trots tejp.

Men har man en ras där avelsbasen är stor och man kan ta en sådan sak i beaktning, så ja varför inte. Hos tollarna behövs även vissa utställningsmeriter för att plocka andra meriter (jaktliga, specialmeriter etc). Inget konstigt alls enligt mig så länge man tejpar korrekt och icke skadligt. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 893
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 592
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 030
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp