Öronkupering straffbart?

Alltså,ärvbarheten på öron måste vara skitdålig så jag förstår inte vad ni tjafsar om.
Min 1a dobbis tik hade 2 wippetöron ,fick 12 valpar alla med korrekta öron.
Min pinnes föräldrars öron är korrekta,det är inte Gissas ,jag har haft en fralla med ett hängöra i avel,hon har totalt 16 avkommer,allas öron står som dom ska utan tejp.
Lite tejp eller klet under tandömsningen har ingen dött av och inte är det att fuska heller, det finns viktigare saker att hänga upp sig på,mentalitet, exteriör,ledsjukdomar, andning mm mm
 
Ärftligheten varierar kanske på ras och hur örat ska se ut? På Schäfer har slappöron hög ärftlighet och är inget man avlar på. Det finns de som tejpar men i vår ras tycker jag det är totalt onödigt.
Vi har fått en "halvslappis". De står rakt ut från skallen. Hon är skitsöt :p
 
det finns viktigare saker att hänga upp sig på,mentalitet, exteriör,ledsjukdomar, andning mm mm

Det är ju det som är poängen, så att mörka små exteriöra avvikelser för att det ska gå bättre på utställning är smått förkastligt.

So what om inte ett öra är helt perfekt, ingen seriös bryr sig om en sån sak om linjerna tillför något som rasen saknar, allt annat exteriört är bra och mentaliteten är excellent. Problemet för mig är när folk inte är ärliga om de brister som finns i sina avelsdjur, vare sig det är exteriört eller mentalt utan hellre döljer dem..
 
Problemet för mig är när folk inte är ärliga om de brister som finns i sina avelsdjur, vare sig det är exteriört eller mentalt utan hellre döljer dem..

Bara för att man tejpar ett öra så behöver det knappast betyda att man skulle vara oärlig om saken. Mängder av uppfödare inom många raser lägger utan problem upp bilder på sina tejpade valpar, utan att människor reagerar nämnvärt, då tejpning förekommer i flera raser. Vill man då para sin hund med det tejpade örat, ja leta då efter annat avelsdjur som inte behövt tejpa, om man vill minska risken för att det uppkommer.
 
Jag citerar ett PM jag fick sänt till mig:

"Det är ju lustigt att de som dissar utseendehets är de som dömer dig för att korrigera en sån grej för att få in betydligt viktigare kvaliteter i aveln."

Tycker användaren har en god poäng som jag försökt föra fram tidigare. Det finns viktigare kvalitéer att ta hänsyn till än ett tejpat öra, om då det tejpade örat är vad som krävs för att komma in i avelskretsar, so be it. Har man inte erfarenhet av raser där utställningsmeriter smäller högst och inget alternativ finns, så förstår man nog inte vad man är "up against". Speciellt om rasen är liten.

/FrauleinLeo, som alltså FORTFARANDE inte behövt tejpa en enda hund. Vill återigen poängtera det.
 
Förstår inte riktigt vad som är så krångligt att förstå med det @FrauleinLeo säger. Det handlar ju om prioritering också. Att bortprioritera en väldigt bra individ (mentalt, övrig exteriör, hälsosam osv) pga att den tex har ett hängande öra vore väl jäkla synd. Om man som enskild privatperson, utan större inflytande i rasklubben, vill göra sitt bästa för att förbättra rasen som helhet så tycker jag det är 100% helt rätt att inte börja med att ta striden om hängörat.

Tänk efter lite. Låt oss säga följande:
Jag har en hund av en ras där öronen "ska" stå.
Jag personligen skiter i om öron står eller ej.
Jag har inget inflytande inom rasklubben.
Jag prioriterar mentalitet, hälsa och att övrig exteriör skall vara så bra och funktionell som möjligt.

Om jag då tejpar öronen så att individen avlas på så bidrar jag till:
Bättre mentalitet, hälsa och övrig exteriör förs vidare inom rasen.
Jag bidrar även till att ev. anlag för hängöron förs vidare.

Men jag bryr mig ju inte om hängöron? Så att just det förs vidare är ju inget problem i sig. På sikt kan jag då även försöka jobba för/propagera för att standarden med stå-öron skall ses över/förändras - särskilt eftersom kanske fler och fler individer på sikt naturligt inte får stående öron.

Är det inte ett ganska enkelt resonemang att följa? Hur mycket nån än vill kan de inte göra allt på en gång, man måste ofta prioritera och det är sunt.

Återigen så gillar jag inte tejpning i sig, men med ovanstående resonemang kan jag absolut se en poäng att nån väljer att göra det. Jag är mycket medveten om att det även sker på löpande band, och av rent fåfänga skäl.
 
Jag citerar ett PM jag fick sänt till mig:

"Det är ju lustigt att de som dissar utseendehets är de som dömer dig för att korrigera en sån grej för att få in betydligt viktigare kvaliteter i aveln."

Tycker användaren har en god poäng som jag försökt föra fram tidigare. Det finns viktigare kvalitéer att ta hänsyn till än ett tejpat öra, om då det tejpade örat är vad som krävs för att komma in i avelskretsar, so be it. Har man inte erfarenhet av raser där utställningsmeriter smäller högst och inget alternativ finns, så förstår man nog inte vad man är "up against". Speciellt om rasen är liten.

/FrauleinLeo, som alltså FORTFARANDE inte behövt tejpa en enda hund. Vill återigen poängtera det.
Jag anser mig ha god erfarenhet av att ha en liten ras där de flesta endast bryr sig om utställingsmeriter.

Om jag parar min tik och ut kommer det valpar med hängöra kan jag lugnt säga att jag skulle bli vansinnig om det visar sig att hanen jag parat med har blivit tejpad till korrekta öron. Allt annat än ståndöron är diskvalificerande fel i min ras. Att manipulera hunden från att ha diskvalificerande fel till korrekt anser jag vara bedrägeri.

Att mentalitet mm är viktigare än hängande öron, färgfel mm är en annan historia, det gör det inte rätt att manipulera en hunds exteriör.

Har hunden så viktiga kvalitéer att den bör gå i avel så tycker jag det ska vara upp till tikägaren att kalkylera för risken för hängöra inte bli lurad att hanen är korrekt.
 
Jag anser mig ha god erfarenhet av att ha en liten ras där de flesta endast bryr sig om utställingsmeriter.

Om jag parar min tik och ut kommer det valpar med hängöra kan jag lugnt säga att jag skulle bli vansinnig om det visar sig att hanen jag parat med har blivit tejpad till korrekta öron. Allt annat än ståndöron är diskvalificerande fel i min ras. Att manipulera hunden från att ha diskvalificerande fel till korrekt anser jag vara bedrägeri.

Att mentalitet mm är viktigare än hängande öron, färgfel mm är en annan historia, det gör det inte rätt att manipulera en hunds exteriör.

Har hunden så viktiga kvalitéer att den bör gå i avel så tycker jag det ska vara upp till tikägaren att kalkylera för risken för hängöra inte bli lurad att hanen är korrekt.

Jag citerar mig själv:

Bara för att man tejpar ett öra så behöver det knappast betyda att man skulle vara oärlig om saken. Mängder av uppfödare inom många raser lägger utan problem upp bilder på sina tejpade valpar, utan att människor reagerar nämnvärt, då tejpning förekommer i flera raser. Vill man då para sin hund med det tejpade örat, ja leta då efter annat avelsdjur som inte behövt tejpa, om man vill minska risken för att det uppkommer.

Och lämnar det därhän då jag inte har något mer att tillägga.
 
Jag anser mig ha god erfarenhet av att ha en liten ras där de flesta endast bryr sig om utställingsmeriter.

Om jag parar min tik och ut kommer det valpar med hängöra kan jag lugnt säga att jag skulle bli vansinnig om det visar sig att hanen jag parat med har blivit tejpad till korrekta öron. Allt annat än ståndöron är diskvalificerande fel i min ras. Att manipulera hunden från att ha diskvalificerande fel till korrekt anser jag vara bedrägeri.

Att mentalitet mm är viktigare än hängande öron, färgfel mm är en annan historia, det gör det inte rätt att manipulera en hunds exteriör.

Har hunden så viktiga kvalitéer att den bör gå i avel så tycker jag det ska vara upp till tikägaren att kalkylera för risken för hängöra inte bli lurad att hanen är korrekt.

Samma här, erfarenhet finns från den delen av hundvärlden och jag håller helt med i resonemanget.

Man bör ju som uppfödare/tikägare få möjligheten att frivilligt välja om man genom att avla på excellenta egenskaper också vill ta risken att man på köpet med allt bra också kan få valpar med exteriöra fel.
 
Det är beklagligt att utsällningsmeriter ska styra aveln så hårt att det är omöjligt för riktigt bra hundar, hundar som behövs i aveln att bidraga pga skitsaker som öron.

Jag förstår båda sidor av diskussionen. Jag förstår att man tvingas rätta sig efter vissa saker för att få "med sin hund" och samtidigt tycker även jag att det är skit att manipulera utseende.
Dock tycker jag att det är utställningsdommare och rasklubb man ska kritisera. Det är jättesvårt som hundägare att påverka.
I min ras har hela ca 50% bojkottat utställing och vägrar foga sig efter det idealet ändå har det inte påverkat dommare och rasklubb ett dugg.
 
Ramlar in här lite halvsent och har tejpat båda boxrarna som vi har ställt ut och ser inget konstigt med det. Du kan inte få ett öra att bli särskilt mycket bättre med tejpning och massage, men du kan hjälpa ett korrekt men kanske lite lätt öra att ligga bättre. Man döljer ju inget gällande öronformen -- är de för små, t.ex, så syns det ju fortfarande. Och drar de sig åt s.k. rosenöron (som på en pitbull) så får du aldrig ner dem i ett bra läge ändå.
 
Fast vad som är en skitsak som man kan förbättra lite för att annat är mer prioriterat beror ju på vem man frågar. Jag tror att man är snett ute så fort man börjar dölja saker.

Och jag tror inte att man ska behöva gå igenom en uppfödare hela Facebook historik för att kolla att den inte innehåller bilder på tejpade öron, hundar på kylmadrasser på ej tillräckligt heta dagar, hundar som inte hänger med på aktiviteter eller vad det nu är man själv inte vill riskera men som en hanhunds/tikägare bedömer som en skitsak
 
Nej, det är din åsikt det. Min är uppenbarligen en annan, av anledningar jag dragit upp ett flertal gånger i tråden, så jag tänker faktiskt inte upprepa mig.
Har inte bett dig att upprepa dig, men som sagt, fortsätt att sträva efter att dölja saker och ting istället för att faktiskt stå upp för något och få till en förändring. Kommer aldrig att förstå varför något som är så oönskat är någonting som man då fortsätter att avla på. Sålänge folk inom rasen är så emot att börja förändra saker och ting är det ju så det kommer fortsätta att vara. Men men, alla är inte så tuffa att dom kan stå upp för saker och ting så att det blir en förändring och det är synd att det är så.

Hur menar du att du påverkar åt rätt håll när du ändrar och döljer oönskat utseende för att få bättre bedömning på utställningar? Det är ju inte ärligt mot någon. Speciellt fel är det eftersom det just är oönskat utseende inom rasen oavsett hur bra hunden är.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 895
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 592
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 030
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Idag, för två år sen, åkte jag och skulle titta på en hund som skulle skänkas bort för ägaren skulle flytta till Norge. Det var akut...
Svar
5
· Visningar
1 134
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp