Bukefalos 28 år!

Öronskabb o behandla med olja?

H

HeRomer

Har tänkt testa behandla hundens öron med matolja i öronen. men undrar om de finns ngn som gjort detta??
Funkar det? Ska man tvätta örat först så gott det går .. ja hur man ska göra exakt.. :)
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Har tänkt testa behandla hundens öron med matolja i öronen. men undrar om de finns ngn som gjort detta??
Funkar det? Ska man tvätta örat först så gott det går .. ja hur man ska göra exakt.. :)

ngn som vet eller har gjort detta??

då ska tillägas att man tydligen ska ha vinäger med..
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Jag skulle inte hälla vinäger i öronen på min hund. Kan du inte ringa vet som du varit förut hos, såkanske dom ringer in ett resept till både hund och katt.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Jag skulle inte hälla vinäger i öronen på min hund. Kan du inte ringa vet som du varit förut hos, såkanske dom ringer in ett resept till både hund och katt.

har pratat med dem redan o de säger att ja måste komma in för o få ett recept. tycker det e lite dyrt när ja vet vad det e o hon haft det innan men ej fått recept från dem.. fast man häller ej vinäger i örat utan blandar det med oljan o sen droppar i några droppar..
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Testa och häll vinäger djupt in i ditt egna öra, innan du testar på hunden.



Gah, är det internationella idiot dagen idag?
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

har pratat med dem redan o de säger att ja måste komma in för o få ett recept. tycker det e lite dyrt när ja vet vad det e o hon haft det innan men ej fått recept från dem.. fast man häller ej vinäger i örat utan blandar det med oljan o sen droppar i några droppar..
Nej, du får nog betala vad det kostar hos vet, att hälla vinäger och olja i örat låter inget vidare.....
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Testa och häll vinäger djupt in i ditt egna öra, innan du testar på hunden.



Gah, är det internationella idiot dagen idag?

har inte bett om idot svar utan bara om ngn testat detta.. de ska ha gjort detta förr o har hört många som testat detta o det har fungerat..
man häller fotrfarande inte en massa i örat utan blandar ytterst lite med oljan o sen droppar några droppar i örat på hunden.. LÄS va som skrivs innan du idiotförklarar ngn tack !!!!
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Du kommer att behöva ngt mot skabben... typ advocate, men det måste vetten skriva ut på recept, men man kan rensa öronen så gott man kan själv med topps o typ barnolja, skabben dör av oljan, dem kan ej leva vidare då, men för att bli av med äggen o sånt ska man helst behandla med medicinen.....Häll INTE vinäger i öronen (då kan det blir dyrt):cry: TA barnängens babyolja på toppsen o ner o rensa upp, kan öven droppa öronrens ner så hunden skakar upp lite skit.....
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Du kommer att behöva ngt mot skabben... typ advocate, men det måste vetten skriva ut på recept, men man kan rensa öronen så gott man kan själv med topps o typ barnolja, skabben dör av oljan, dem kan ej leva vidare då, men för att bli av med äggen o sånt ska man helst behandla med medicinen.....Häll INTE vinäger i öronen (då kan det blir dyrt):cry: TA barnängens babyolja på toppsen o ner o rensa upp, kan öven droppa öronrens ner så hunden skakar upp lite skit.....

ska fortfarande inte HÄLLA vinäger i örat utan man blandar detta med oljan o tar i några droppar i örat...
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Jag fattade att du INTE ska hälla i vinäger i örat, men jag skrev det i fel formulering..o sen palla jag ej ändra, trodde du skulle fattat ändå...jag menade
BLANDA INTE I NGN VINÄGER ÖVERHUVUDTAGET...........hoppas du fattar mig rätt nu.......:grin:
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Visst i princip dödar man skabbdjuren med olja, eftersom man täpper till tracheerna så att de inte kan andas, men i praktiken tar man oftast inte kål på tillräckligt stor del för att få en bestående effekt. Vinäger har ingen effekt mot öronskabb men kan rätt utspädd ha en viss skonsam bakteriedödande effekt men du är ju säker på att det är skabb!
Obs eftersom vinäger inte löser sig i olja så blir det ingen utspädning när man blandar dessa.
PL
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Det vill nog till att man ingriper i mycket tidigt skede för att olja ska funka. Känner till ett flertal fall där man försökt behandla öronskabb hos katter med olja, det har inte gått vidare bra. Man har lyckats få det att se hyfsat snyggt ut men inte dödat allt så när behandlingen avslutats har problemen blossat upp igen.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Visst i princip dödar man skabbdjuren med olja, eftersom man täpper till tracheerna så att de inte kan andas, men i praktiken tar man oftast inte kål på tillräckligt stor del för att få en bestående effekt. Vinäger har ingen effekt mot öronskabb men kan rätt utspädd ha en viss skonsam bakteriedödande effekt men du är ju säker på att det är skabb!
Obs eftersom vinäger inte löser sig i olja så blir det ingen utspädning när man blandar dessa.
PL


Det var det jag menade, man kan ta kål på en del av skabben med hjälp av olja men behäver i stort sett ALLTID ngt receptbelagt mot dem.......men tydligen:crazy: ville TS inte lägga pengar på vet.besöket....trisst o synd om vovvsen då ju....
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Det var det jag menade, man kan ta kål på en del av skabben med hjälp av olja men behäver i stort sett ALLTID ngt receptbelagt mot dem.......men tydligen:crazy: ville TS inte lägga pengar på vet.besöket....trisst o synd om vovvsen då ju....

jag har inte skrivit att jag ej vill lägga pengar på ett vet besök.. men tänkte ja kunde prova med olja o se hur det utvecklar sig.. försvinner det så är det bara bra o slippa springa hos vet stup i kvarten..

hjälper ej detta så ska ja ringa vet såklart o få tid till o kolla öronen o recept som hjälper.. men tycker inte det kan skada. jag har bara lagt i ngn droppe BARA olja i örat på henne så ska vänta ngn vecka o se va som händer..
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

ska fortfarande inte HÄLLA vinäger i örat utan man blandar detta med oljan o tar i några droppar i örat...

Men om du nu vet hur man gör varför fråga från första början?

Kan betta på att hunden förr elelr senare komemr få åka till veterinären ändå.
Och som du skriver låter det som om du är stammis där, varför bara inte lyfta luren då och ringa in ett recept?


Skänker en tanke till min veterinär som jag kan boka tider hos, få e-recept och råd, via enkla sms. :bow:
Anki, i lööööve you.. Nog dax och köpa en chokladlåda till nästa gång jag är på besök. :D
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Men om du nu vet hur man gör varför fråga från första början?

Kan betta på att hunden förr elelr senare komemr få åka till veterinären ändå.
Och som du skriver låter det som om du är stammis där, varför bara inte lyfta luren då och ringa in ett recept?


Skänker en tanke till min veterinär som jag kan boka tider hos, få e-recept och råd, via enkla sms. :bow:
Anki, i lööööve you.. Nog dax och köpa en chokladlåda till nästa gång jag är på besök. :D

har redan ringt dem o de skriver tyvärr ej ut recept.. därför e ja inte spciellt sugen på att ringa dem,.. jag är där hyfast ofta med de djur ja har men ändå kan de inte skriva ut ett recept. visst det förstår jag men tycker inte det ska va så svårt när jag vet va det e o denna hunden haft det innan men ej fått recept från dem...
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

TAdaaaaaaaaa:idea:

Då ringer du och beställer en tid hos veterinären!!!!!
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 346
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 615
Senast: tanten
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Viva
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 695
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp