Bukefalos 28 år!

Öronskabb o behandla med olja?

Sv: Öronskabb o behandla med olja?

TAdaaaaaaaaa:idea:

Då ringer du och beställer en tid hos veterinären!!!!!

Självklart ja gör. tänker inte gå o låta hunden plågas. ville bara pröva detta o fungerar det ej så blir det ju vet..
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Öronskabb kan bli riktigt otrevliga öroninflamationer om de inte behandlas med en gång så ring veterinären istället.
Det finns något som heter öronrens som man kan använda i förebyggande? syfte, eller i allafall hålla rent örat med och det är någon slags olja.
Risken finns att om du inte behandlar korrekt så blir det som för vår ena omplaceringskatt, den förra ägaren hade "behandlat" med enbart öronrens vilket gjorde att han hade skabb jämt, det tog många vet besök innan det blev ordning på det och han får väldigt lätt skabb igen.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

ring en annan vetrinär?? jag behövde inte åka in med min hund och fick stronghold (mot klåda i detta fallet, men det tar även öronskabb) utskrivet via tel.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Anledningen till att medel är receptbelagda är att de inte skall användas hur som helst.
PL
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

ring en annan vetrinär?? jag behövde inte åka in med min hund och fick stronghold (mot klåda i detta fallet, men det tar även öronskabb) utskrivet via tel.

vem har du pratat med ? =)
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Anledningen till att medel är receptbelagda är att de inte skall användas hur som helst.
PL

man använder ju inte hur som helst. utan vet mab va det är hunen har o haft det innan så kan det ej skada om de skriver ut då hundar lätt på öronskabb av katter som springer fritt..
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Förmodligen att veterinärer inte får skriva ut receptbelagda medel hur som helst via telefon och absolut inte till nya kunder utan att ha träffat djuret i fråga och ställt diagnos före.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

med eva(veterinären) på djurkliniken här (i din hemstad, får dock ringa växjö för att bli vidarekopplad till kliniken här då de nu är sammanslagna till samma växel.) behövde bara förklara symtomen då hon ansåg att det räckte för att ställa korrekt diagnos.(och korrekt var den) är de osäkra så vill de ju att man kommer in men de kan de oftast avgöra direkt via tel vid ohyreanrepp.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

med eva(veterinären) på djurkliniken här (i din hemstad, får dock ringa växjö för att bli vidarekopplad till kliniken här då de nu är sammanslagna till samma växel.) behövde bara förklara symtomen då hon ansåg att det räckte för att ställa korrekt diagnos.(och korrekt var den) är de osäkra så vill de ju att man kommer in men de kan de oftast avgöra direkt via tel vid ohyreanrepp.

ok.. tack för svaret.. :) Ska höra med dem.. :)
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Jag skulle vilja påstå att öronskabb är relativt ovanligt på hund även när de lever ihop med öronskabbskatter. Defefintivt inget som smittar lätt utan nära kontakt så att hundar skulle bli smittade från lösspringande katter är inte särskilt sannolikt. Du anser att du vet diagnosen men lyckas tydligen inte övertyga din vet om detta alltså får han inte skriva ut preparatet!
En klinik som du inte är känd hos får definitivt inte göra det!
PL
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

man använder ju inte hur som helst. utan vet mab va det är hunen har o haft det innan så kan det ej skada om de skriver ut då hundar lätt på öronskabb av katter som springer fritt..

Hur ser du skillnad på öronskabb och svampinfektion?
Som Peter säger så är inte öronskabb så vanligt hos hund.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Jag skulle vilja påstå att öronskabb är relativt ovanligt på hund även när de lever ihop med öronskabbskatter. Defefintivt inget som smittar lätt utan nära kontakt så att hundar skulle bli smittade från lösspringande katter är inte särskilt sannolikt. Du anser att du vet diagnosen men lyckas tydligen inte övertyga din vet om detta alltså får han inte skriva ut preparatet!
En klinik som du inte är känd hos får definitivt inte göra det!
PL

jag VET att detta är öronskabb då denna hunden haft det innan, annars skulle jag inte vilja behandla med öronskabb medel.. så länge ja har vuxit upp med hundar o katter har hundarna lätt fått detta.. o hur har annars min hund lyckats få det?? vi fick hit en kattunge med öronskabb o de överfördes till hunden,

hur får hundar/katter annars öronskabb om det överförs mellan dem??


jaghart varit hos den veten innan som tinisssen skriver om då ja kommer från den staden..
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

jag vet varför läkemedel receptbeläggs.:angel:
till nya kunder kan jag mkt väl förstå,
men det är ju upp till veterinären och avgöra.
i mitt fall behövde jag inte åka till vetrinär för att få medlet utskrivet då de ansåg att telefonkontakten räckte och ts är från samma stad som jag(dock utflyttad) så hon kanske haft kontakt med kliniken här innan hon flyttade.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Ska kattungen med behandlas, näms inte ett ord om den. :confused:

Åk in med både hund och katt.
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Så du vet att det är öronskabb hunden har nu!?!
Läs en gång till vad jag skrev om smitta!
PL
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

kl
ska åka till vet imorgon o kolla hennes öron..
 
Sv: Öronskabb o behandla med olja?

Jag kan berätta att jag har haft en katt som har behandlats med olika veterinär insattser utan resultat. Katten hade så mycket så vet trodde vi aldrig skulle få bort det, men han gav oss ett tips som vi följde tack och lov.

Det handlar om daglig behandling, så envis måste man vara och hunden/katten samarbetsvillig. Först gör man ren öronen med lite alsol lösning, obs ej alsolsprit, och sedan tar man vanlig matolja på en bomulls tuss och torkar ur. Om man är van att hantera öron på hund/katt kan man också använda tops för att komma lite längre ned, men är man det minsta osäker ska man bara använda bomull. Det handlar alltså inte om att tömma något i öronen. Det ska inte gegga och rinna något, utan bara torkas ur.

Vi kom senare till en annan vet för en helt annan sak på katten och bad då denna att även kolla om skabbet fanns kvar. Det gjort det inte och öronen såg ut som på en kattunge :D sa hon. Hon berömde oss och sa att vi gjort ett jättebra jobb och att det inte alls var en felbehandling.

Men gå till en veterinär först för att göra en kontroll av öronen, behandla med det den ber dig att göra. När inget annat hjälper så kan du prova det jag gjorde.
 

Liknande trådar

L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 489
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: tanten
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 054
Senast: Viva
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 739
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp