Bukefalos 28 år!

Överdos av mineraler.

Pia

Trådstartare
Nu har geten tagit sig in i foderkammaren igen. Trots dubbla lås!
Han har satt i sig ungefär ½ 25-kg säck med mineraler. Hur orolig behöver jag vara?
 
Sv: Överdos av mineraler.

Han lär ju inte lida av mineralbrist iaf.... :crazy:
Ingen aning, men hoppas att han ska "klara sig" !
 
Sv: Överdos av mineraler.

Pia skrev:
Nu har geten tagit sig in i foderkammaren igen. Trots dubbla lås!
Han har satt i sig ungefär ½ 25-kg säck med mineraler. Hur orolig behöver jag vara?

Vilken lite filur :rofl: MUMS med mineraler! :d :d
(hur sjutton kommer den in trots LÅS?!!)

Det är väl selen som är det farligaste? och risken för kolik?! :crazy:

Men hoppas att han klarar sig!!
 
Sv: Överdos av mineraler.

Min ena get sticker iväg och tömmer grannens askkoppar + hela ciggarett paket om de ligger framme.
Han verkar tåla det bra även om jag blir orolig.
 
Sv: Överdos av mineraler.

mimus skrev:
Min ena get sticker iväg och tömmer grannens askkoppar + hela ciggarett paket om de ligger framme.
Han verkar tåla det bra även om jag blir orolig.

:rofl: :rofl: :rofl:

Där kan man tala om nikotinberoende....
 
Sv: Överdos av mineraler.

mimus skrev:
Min ena get sticker iväg och tömmer grannens askkoppar + hela ciggarett paket om de ligger framme.
Han verkar tåla det bra även om jag blir orolig.

:rofl:

Verkar vara roliga filurer dom där getterna! :D
 
Sv: Överdos av mineraler.

Beror på hur mycket selen som finns i.
Överdos av selen ger kraschade njurar bl.a.

Men jag har ingen aning om vad getter pallar med.

AM
 
Sv: Överdos av mineraler.

Grapewine skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:

Där kan man tala om nikotinberoende....

Du, jag har tänkt tanken. Han smiter fort och vet precis vart han ska ta vägen.:rofl:

Rackarns get, och grannarna blir ju inte allt för glada, framförallt inte då han tog pelargonerna med.:angel:
 
Sv: Överdos av mineraler.

Getter har plåtmage...jag vill minnas att våra satte i sig både kläder från tvättstrecket och diverse snaskigheter från soptunnan, utan att må illa.
Kanske bäst du ringer veterinären i alla fall...det var ju inte lite den hade satt i sig.
Förhoppningsvis kommer det ut i andra ändan så småningom :p
 
Sv: Överdos av mineraler.

mimus skrev:
Du, jag har tänkt tanken. Han smiter fort och vet precis vart han ska ta vägen.:rofl:

Rackarns get, och grannarna blir ju inte allt för glada, framförallt inte då han tog pelargonerna med.:angel:

:rofl: :rofl: :rofl:

:d :d
 
Sv: Överdos av mineraler.

Får kan dö av för mycket mineraler. Men det inträffar redan efter någon timme Blir alltså ett akut förlopp. Så om geten lever ännu så lär det inte vara någon större fara.
 
Sv: Överdos av mineraler.

mimus skrev:
Min ena get sticker iväg och tömmer grannens askkoppar + hela ciggarett paket om de ligger framme.
Han verkar tåla det bra även om jag blir orolig.
Har hört om en get som åt upp ägarens plånbok. Det sägs inte hur mycket den innehöll dock.
 
Sv: Överdos av mineraler.

Innehåller mineralfodret koppar, så skulle nog jag iaf vara orolig för kopparförgiftning. Tittar man på får, så är högsta tolererbara nivån koppar 15 mg/kg i totalfoderstaten.
Tror att getter är något mindre känsliga, men är ej säker. Kolla med veterinär för säkerhets skull.
 
Sv: Överdos av mineraler.

Hur känsliga getter är i jämförelse med får finns det inga uppgifter om.
Siffran 15mg per kg gäller längre tids upptag då koppar lagras i levern.
Totalmängden koppar i 12 kg mineralfoder hamnar nogpå en akut giftig nivå det finns säkert annat som gör det, frågan är hur mkt som tas upp. Sen kan nog magar o tarmar få problem med att hantera så stora mängder.
Jag tror inte det finns många veterinärer som kan ge ett bra svar på hur farligt det är.
PL
 
Sv: Överdos av mineraler.

Läste någonstans i samband med att de ska höja kopparhalten i kofoder, att getter var mindre känsliga än får, men att smälla i sig en sådan mängd är i vilket fall knappast hälsosamt.
 
Sv: Överdos av mineraler.

peter_lundin skrev:
Jag tror inte det finns många veterinärer som kan ge ett bra svar på hur farligt det är.
PL
Nej, det enda råd jag fick av distriktarna här var att vänta och se.
Än så länge ( det har gått 3 dgr) mår han prima.
Fanskapet mådde prima också när han smaskat i sig min hårtork. Han lämnade kvar motorn, men resten var tydligen smaskens.:crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 598
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 469
Senast: Hazel
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 536
Senast: monster1
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 503
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp