Överdos av selen dödade poloponnyerna

Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Det var som fan..... Nu har ju inte dom samma klimat som sverige men här ger ju många extra selentillskott till sina hästar!
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Visst, men de tillskott man ger är inte i dödlig dos... Däremot om en häst skulle komma åt burken - ja kanske, men troligen äter den inte den stora mängd som krävs. Detta handlade väl om Apotekets (el motsvarighet) felblandning av läkemedel/tillskott och de har såvitt jag kan förstå också tagit på sig ansvaret.

Jag har förlorat föl pga selenbrist och skulle aldrig våga att inte ge extra selen åtminstonde till dräktiga ston. Det är mycket farligare att inte ge det.

Förresten, när min son var 2-3 år satt han på kontoret i stallet och lekte när jag höll på med hästarna. Han lyckades klättra upp på diskbänken och plocka ner Tokosel-hinken och hade börjat en kulig lek när jag kom in. Jag ringde såklart genast till Giftinformationscentralen, men de sa att det inte var nån fara om han inte fått i sig mer än två teskedar (och jag tror kanske att han möjligen smakade men inte mer). Så om ett litet barn kan äta två teskedar i engångsdos utan fara krävs det ganska mycket för att slå ihjäl en häst...
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Jag har förlorat föl pga selenbrist och skulle aldrig våga att inte ge extra selen åtminstonde till dräktiga ston. Det är mycket farligare att inte ge det.
Sant! Det gäller inte bara hästar/föl utan även andra djur. Vi lever i ett selenfattigt land. Vet rekommenderade mig att ta själv ta en skopa ibland!

LIA
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Så gott som alla livsnödvändiga ämnen som spårämnen och vitaminer har vad man kallar för biologiskt fönster, dvs det utrymme som är mellan miniminivå och maximinivån.

Får man för lite så blir det skador och om man får för mycket så blir det också skador... det som skiljer Selen från tex Kalcium är att Selen har ett väldigt litet "fönster" medan kalk har ett väldigt stort "fönster".

Andra förgiftningsymptom av selen är att hästarna tappar tagel på svansen eller att dom tappar hovarna :eek:.

Man ska med andra ord se till att dosera alla grejjer rätt och inte mixtra själv med olika tillskott i onödan.

Ett bra grovfoder och ett väl anpassat mineraltillskott räcker väldigt bra om inte hästen är sjuk...
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

KL

Det står ju på etiketten på alla selentillskott att överdos är giftigt.
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

eftersom vi har selenfattig jord är det dock inte tillräckligt i det hö som odlas här. tokosel ger man en sked en gång i veckan, i detta fallet hade hästarna injicerats med en dödlig dos selen.
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

kl

Lite OT men hur märks selenbrist på häst egentligen? Man ger ju sin skopa varje vecka men jag kom precis på att jag inte har en aning om hur man kan se att hästen har brist på selen.
Hur yttrar sig selenbrist hos föl? Såg att Athena förlorat ett föl pga selenbrist, beklagar, men måste fråga om "händelseförloppet" eller föddes den död?

Nyfiken själ och frågar man inte får man inget veta. :)
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Den föddes död. Den hade underutvecklad muskulatur, förstorad lever och flera hjärtinfarkter bland annat vilket allihop härrörde sig till selenbrist. Sen kan den, som vet. sa, ha haft nån annan sjukdom som gjorde att den inte kunde tillgodogöra sig selen.
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Lite OT men hur märks selenbrist på häst egentligen? Man ger ju sin skopa varje vecka men jag kom precis på att jag inte har en aning om hur man kan se att hästen har brist på selen.
Det beror på vilken/vilka muskler som påverkas och hur mycket. Därför är det klokt att i förebyggande syfte ge en dos regelbundet, så man slipper det problemet.

LIA
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Ett bra grovfoder och ett väl anpassat mineraltillskott... dvs mineraler och spårämnen baserat på vad grovfodret innehåller i den vägen.

Om man har ett grovfoder som är fattigt på Selen så ska man visst ge tillskott av just selen, beror ju lite hur det ser ut med Tokoferol (vitamin E, därifrån TOKO i Tokosel) också - men man ska inte slentrianmässigt ge tillskott utan vidare.

För några år sedan så var Tokosel receptbelagt... och kanske inte utan anledning.
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

mitt svar blev lite fel eftersom jag väntade för länge med att svara, så jag tar bort det! :p :D
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Det är alltså så att bristen "sätter sig" på musklerna?
På vilket sätt? Förtvinar de, försvagas, utvecklas inte?
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Snarast regenereras. Tillsätter man selen så återgår dom snabbt i funktion igen.

Hur bra dom blir, om dom utvecklas normat osv, vet jag inte. Har inte den kunskapen, men det finns kanske andra här som har. Men jag vet att med selenunderhåll så fungerar musklerna fortsättningsvis.

LIA
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

ni behöver inte tala om för mig vad selen är, mitt svar var ett konstaterande
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Har man ett svenskt grovfoder så är det selenfattigt. Ger man mineraler och hästen äter det - så ok. Har man hästar på lösdrift med fria mineraler - då ska man enligt min åsikt alltid ge Tokosel till dräktiga ston. Det är INTE farligt att ge ett dosmått per vecka även om de får det genom mineralerna, det krävs mer än så för att överdosera.

Jag är också skeptisk till allehanda tillskott men detta är vetenskapligt belagt. Och det handlar inte bara om att jag drabbats själv, utan jag tror de flesta uppfödare resonerar likadant.

Häromveckan läste jag förresten nånstans, tror det var härinne på avelsforumet men är inte säker, att den vanligaste kastningsorsaken i Sverige är just selenbrist.
 
Sv: Överdos av selen dödade poloponnyerna

Framförallt är det en risk för växande invdivider och vad gäller häst, föl 1-12 dagar och ibland drabbas de redan innan födseln. De får en generell nedbrytning/skada (nekros med finare ord) av vissa muskelgrupper samt hjärtmuskulatur. Selen/E-vitaminbrist är ett välkänt begrepp på snabbväxande nötdjur, grisar och lamm.

Man tror att mekanismen bakom är fria radikaler som påverkar cellernas membran vilket leder till obalans och i slutänden död hos cellerna. Muskelceller är känsliga på grund av att de har hög metabolisk aktivitet men hos vissa djur (t.ex. gris) drabbas även levern och andra organ.

Fria radikaler är reaktiva molekyler som bildas vid cellandningen och energiutvinningen i cellerna men dessa skall snabbt tas om hand av andra molekylr och enzymsystem. Selen och E-vitamin är två av de viktigaste komponenterna i skyddet mot fria radikaler.

Gris och nöt är känsligast men det förekommer på häst och även i ytterst sällsynta fall hos hund och katt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 840
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag lyckades få en konsultation hos en efterfrågad hälsoperson som är expert på kvinnohälsa. Det var väldigt givande! Trots att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 168
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag vet inte vad som tagit i Buke på senaste tiden. Har varit hängiven läsare sedan mitten av förra decenniet och medlem sedan 6 år...
9 10 11
Svar
212
· Visningar
17 367
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp