övertala karln att skaffa katt....

Status
Stängd för vidare inlägg.

lovehorses

Trådstartare
Hur gör man det?
Vi har en katt sen tidigare har också ett barn på nu 3 månader. Jag skulle så vilja ha en katt till, dels för att ha sällskap till den andra katten när vi är borta och dels för att jag är van med mycket djur från när jag bodd hemma med föräldrarna.
Vi har ju så att katterna kan gå ute om de vill, alltså inte innnekatter.
Det är ju inge dyrt att ha katt, lite mat och man behöver ju inte vara så noga med om de blir ute några dagar eller så... man kan resa bort...
Har ni några bar övertallningssätt?
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Låna hem en kattunge och sätt den i knät på honom.... ;)

Eller om han gillar feta, lugna "Gustaf-missar", ta honom till ett katthem och kika runt. Låt det bli "hans" val vilken katt det blir.

Och har man redan en, gör det faktiskt inte så stor skillnad med två.
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Bryr du dig inte om katten blir ute några dagar och kan tom resa bort och lämna katterna??? Har du försäkring på dina katter och vaccinerar du dom regelbundet, då borde du veta att katt kostar pengar.
Allvarligt! Jag tycker att du ska lyssna på din sambo och INTE skaffa fler djur förrän du har mognat och ändrat din inställning. Att ta hand och ha ansvar för en levande varelsers liv är inte att släppa ut dom och inte bry sig.
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Ursäkta men jag tar hand om mina djur.... :mad:
De är bondkatter. Nej jag har de inte försäkrade eller vaccinerade...
Visst kan jag lämna de ute någon dag, typ över en dag de hittar alltid någonstans att krypa in och mat hittar de.
Jag tycker att katter ska man behandla som katter de trivs bättre ute...
vår katt är mera ute än inne, hon kommer in och äter och kollar läget sen går hon ut igen och blir ute några timmar.

Min sambo är inte van med mycket djur, de har bara haft en katt i deras familj. Han tycker att det är helt onödigt vi har en katt ta hand om den. Han har egentligen inte så bra argument när det gäller det. Han tycker vi har tillräckligt med djur. har två hästar också som är då mina....
Men jag tycker så synd om vår katt som är lite över ett år och ibland får sina busryck, då skulle hon kunna leka med en kompis sitället för att anfalla våra ben m.m. :D
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Tänkte informera om en grej som inte många vet. Skaffa aldrig en till katt för att ha som sällskap till en annan. Om du läser på lite om katter så vet du att katter INTE är flockdjur och trivs bäst själv!
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

boogie skrev:
Tänkte informera om en grej som inte många vet. Skaffa aldrig en till katt för att ha som sällskap till en annan. Om du läser på lite om katter så vet du att katter INTE är flockdjur och trivs bäst själv!

Nej, katten är inget flockdjur men faktum är att många katter trivs med sällskap. Katten jag har kvar hos mamma är utekatt men hänger med grannens katt. Min äldsta hona blommade upp och blev en helt annan katt när jag skaffade den andra katten.

Många katter uppskattar sällskaps, i synnerhet om husse/matte jobbar 8 timmar om dagen.
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

lovehorses skrev:
Ursäkta men jag tar hand om mina djur.... :mad:
De är bondkatter. Nej jag har de inte försäkrade eller vaccinerade...
Visst kan jag lämna de ute någon dag, typ över en dag de hittar alltid någonstans att krypa in och mat hittar de.
Jag tycker att katter ska man behandla som katter de trivs bättre ute...
vår katt är mera ute än inne, hon kommer in och äter och kollar läget sen går hon ut igen och blir ute några timmar.

Min sambo är inte van med mycket djur, de har bara haft en katt i deras familj. Han tycker att det är helt onödigt vi har en katt ta hand om den. Han har egentligen inte så bra argument när det gäller det. Han tycker vi har tillräckligt med djur. har två hästar också som är då mina....
Men jag tycker så synd om vår katt som är lite över ett år och ibland får sina busryck, då skulle hon kunna leka med en kompis sitället för att anfalla våra ben m.m. :D

Spelar ingen roll om de är en bondkatt eller raskatt, den förtjänar försäkring och vaccination ändå.
En fråga bara...vad gör du om din katt skadar sig och behöver opereras vilket då kostar massa pengar. Har du råd att betala eller avlivar du katten och skaffar en ny?
Och varför är inte katten vaccinerad?
Brukar du släppa ut dina hästar vind för våg också när du reser bort??
Det är katter men vill man ta ansvar för ett liv så borde man ta sitt ansvar. Man kan väl inte släppa ut en katt och tro att den hittar mat och sovplats....vad händer om den inte gör det??
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Jag tänker inte börja diskutera det...
Vi verkar ha olika åsikter om att hålla en katt,det skulle bli en lång tråd om vi skulle sitta och diskutera detta.
Min katt mår iallafall riktgt bra!
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Jag hoppas iaf att du tänker igenom saken och funderar på VARFÖR vi har så olika inställning till djur och hur det påverkar andra människor och djur.
Hoppas verkligen att din kisser åtminstonde är kastrerad.
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

lovehorses skrev:
Hur gör man det?
Vi har en katt sen tidigare har också ett barn på nu 3 månader. Jag skulle så vilja ha en katt till, dels för att ha sällskap till den andra katten när vi är borta och dels för att jag är van med mycket djur från när jag bodd hemma med föräldrarna.
Vi har ju så att katterna kan gå ute om de vill, alltså inte innnekatter.
Det är ju inge dyrt att ha katt, lite mat och man behöver ju inte vara så noga med om de blir ute några dagar eller så... man kan resa bort...
Har ni några bar övertallningssätt?

För det första: Det ÄR dyrt att ha katt! Många katter behöver special foder av olika andledningar och jag tycker inte att det låter som att du/ni är beredda att lägga upp emot 400 :- /mån på foder, för "det är ju bara en katt" ...

För det andra: Katter är inga djur som du bara kan släppa ut vind för våg och tro att de ska klara sig. Att göra en sådan sak (hänvisar till det avsnitt där du skrev: Det är ju inte så noga om det blir ute några dager eller så) är djurplågeri! Katten kommer först och främst bli fundersam på varför det helt plötsligt inte går att komma in i värmen och kanske t.om vandrar iväg för att den inte tror att det finns ett hem längre.

För det tredje: Katter som går ute, SKA vara vaccinerade, kastrerade, avmaskade och ID-märkta.

Det är faktiskt levade varerlser vi pratar om här även om du inte tycks förstå detta. Jag skulle vilja se hur DU klarar av att bli utestängd ett par dygn. Jag menar människan är ju trots allt en oerhört intelligent varelse så det borde du väl klara utan problem? eller?
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Jag o min man ska köpa hus. huset vi tittar på har en tomt som är drygt 4000 kvm. eftersom vi bår i lägenhet idag så har vi ingen gräsklippare. o eftersom dem för sånt ojud o det är så jobbigt att klippa så mycket gräs tänkte jag vi kanske kunde skaffa en häst ist.

men jag tänkte höra hur man bäst introducerar en häst på gården som kan ta hand om gräsmattan när den går och betar. Vi har inget stall, men de hör ju till hästens natur att gå under bar himmel osså blir det ju billigt i drift med allt gräs den kan äta så slipper jag köpa mat. Och börjar det regna kan den ju söka skydd under äppelträden. Dessutom älskar jag hästar och det skulle vara trevligt att se en gå och beta i närheten av huset.
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

:d :d :d
Ni kanske kan göra ett byte?? Om du lånar en kisse till lovehorses så kan hon kanske låna ut sina hästar till din gräsmatta??? :bump:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Jag vill påminna dig om att vi har en djurskyddslag i Sverige och den omfattar även katter. Läs paragraf 3 i nedanstående,
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19880534.HTM
Det är alltså olagligt att släppa ut en katt att klara sig själv medan man åker bort. Jag skulle också vilja veta vad du gör om katten blir sjuk. Intressant fråga. Du är på ett kattforum nu och då får du finna dig i att bli emotsagd när du säger okunniga och dumma saker.

Det är skrämmande att unga människor idag inte vet ett dugg om katter och ändå skaffar katt. En god idé är att INNAN man skaffar ett djur så läser man på allt som finns om det djurslaget. Katter är också tamdjur precis som hästar men är inte rustade att leva sitt liv utomhus och tänker man inte låta katten komma in i huset så ska man inte ha katt alls. Självklart. Ska man över huvud taget släppa ut katten så ska den vara kastrerad, id-märkt och vaccinerad. Är man inte beredd att ta den kostnaden så ska man inte heller ha katt. Det är på gång en ny lag om detta tack och lov. Katter är INTE billiga att ha, de kräver precis lika mycket omsorg som en hund eller häst. De kan INTE hitta mat ute för katter kan inte leva på möss enbart och de klarar inte kyla. Katter är husdjur och ska behandlas som sådana och att sitta och sprida en massa korkade myter om katter på ett kattforum så får man finna sig i att bli ifrågasatt av folk som vet bättre.
Läs också på
http://www.katter.nu/kattstatus/
och läs mer om kattmyter och annat man bör veta om katter.
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

SiameseAngel skrev:
:d :d :d
Ni kanske kan göra ett byte?? Om du lånar en kisse till lovehorses så kan hon kanske låna ut sina hästar till din gräsmatta??? :bump:

kanske...men då bara om hon inte propsar på att det ska finnas staket.

hästar är ju trots allt ett vilt djur från början. det hör till dess natur att ströva fritt.

visst finns det risk att hästen blir påkörd av en bil eller skadar sig på andra sätt. men den risken är ju försumbar. det viktigaste är ju ändå att hästen får leva ett så naturligt liv som möjligt.

:D :D :D
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

lovehorses skrev:
Hur gör man det?
Vi har en katt sen tidigare har också ett barn på nu 3 månader. Jag skulle så vilja ha en katt till, dels för att ha sällskap till den andra katten när vi är borta och dels för att jag är van med mycket djur från när jag bodd hemma med föräldrarna.
Vi har ju så att katterna kan gå ute om de vill, alltså inte innnekatter.
Det är ju inge dyrt att ha katt, lite mat och man behöver ju inte vara så noga med om de blir ute några dagar eller så... man kan resa bort...
Har ni några bar övertallningssätt?

Tycker att ni inte ska ha någon mer katt, inte dyrt,
pyttsan, tänk om katten blir sjuk???Det kostar ju massor
av pengar...inte innekatt, nää ta och ge dig... :mad:
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Artbitch skrev:
Jag o min man ska köpa hus. huset vi tittar på har en tomt som är drygt 4000 kvm. eftersom vi bår i lägenhet idag så har vi ingen gräsklippare. o eftersom dem för sånt ojud o det är så jobbigt att klippa så mycket gräs tänkte jag vi kanske kunde skaffa en häst ist.

men jag tänkte höra hur man bäst introducerar en häst på gården som kan ta hand om gräsmattan när den går och betar. Vi har inget stall, men de hör ju till hästens natur att gå under bar himmel osså blir det ju billigt i drift med allt gräs den kan äta så slipper jag köpa mat. Och börjar det regna kan den ju söka skydd under äppelträden. Dessutom älskar jag hästar och det skulle vara trevligt att se en gå och beta i närheten av huset.

:rofl: Den var bra...
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Artbitch skrev:
Jag o min man ska köpa hus. huset vi tittar på har en tomt som är drygt 4000 kvm. eftersom vi bår i lägenhet idag så har vi ingen gräsklippare. o eftersom dem för sånt ojud o det är så jobbigt att klippa så mycket gräs tänkte jag vi kanske kunde skaffa en häst ist.

men jag tänkte höra hur man bäst introducerar en häst på gården som kan ta hand om gräsmattan när den går och betar. Vi har inget stall, men de hör ju till hästens natur att gå under bar himmel osså blir det ju billigt i drift med allt gräs den kan äta så slipper jag köpa mat. Och börjar det regna kan den ju söka skydd under äppelträden. Dessutom älskar jag hästar och det skulle vara trevligt att se en gå och beta i närheten av huset.


:bump: Toppen, en häst ska jag skaffa mig..Då slipper jag klippa gräsmattan...Tack för iden...
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

Ursäkta att jag tog upp detta det verkar vara ett känsligt ämne hur man uppfostrar ett djur.
Jag tycker om min katt mycket och den mår prima har aldrig varit sjuk m.m.
Glöm att jag stälde denna fråga!!! :mad:
 
Sv: övertala karln att skaffa katt....

lovehorses skrev:
Ursäkta att jag tog upp detta det verkar vara ett känsligt ämne hur man uppfostrar ett djur.
Jag tycker om min katt mycket och den mår prima har aldrig varit sjuk m.m.
Glöm att jag stälde denna fråga!!! :mad:

då har du nog haft tur vännen. än så länge.
men tror du verkligen att din katt alltid kommer ha lika stor tur?

men ärligt talat. skulle du släppa din häst eller hund vind för våg? låta den komma o gå som den vill? resa bort o lämna den ensam ute under några dar?

tror svaret är nej på den frågan. så då måste jag undra varför du tycker det är oki att utsätta din katt för risker du aldrig skulle utsätta dina andra djur för?

alla djur är ju trots allt vilda från början o har ungefär samma förutsättningar att klara sig själva.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
952
Senast: Bison
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 832
Senast: Amha
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 755
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Jag har nu nästan bestämt mig för att skaffa katt under året. Tanken är två katter så de har sällskap av varandra när jag jobbar eller...
2
Svar
31
· Visningar
2 079
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp