Övertidsavlöst och flex/övertid?

Lupino

Trådstartare
Jag har tidigare jobbat så att man inte håller reda på arbetstiden utan det har fått jämna ut sig. Nu är jag på nytt jobb och där det talats om beordrad övertid och i samband med det har jag börjat fundera på vad som gäller för övertidsavlösta personer (dsv inte har övertidsersättning).

Jag har alltid tänkt att jag kan flexa ut eventuella timmar som överstiger den normala arbetstiden och det kommer jag nog kunna göra på min nuvarande arbetsplats eftersom det enbart är jag själv som har koll på mina timmar och jobbet i normalfallet hinns med på ordinarie tid.

Men vad brukar arbetsgivare ha för åsikt? Jag har några dagars längre semester än de med övertidsersättning så jag antar att min arbetsgivare egentligen vill att jag ska lägga mer än ordinarie tid för att inte gå back. Men hur mycket är rimligt?

Vad gäller beordrad övertid, brukar även övertidsavlösta kunna ta ut det som flex?
 
Sv: Övertidsavlöst och flex/övertid?

Kolla med ditt fack om vilket kollektivavtal ni har, är olika beroende på branch och arbetsplats.

Jag (som de flesta läkare) har ingen övertid.Behöver jag stanna kvar på jobbet någon timme blir det flex eller om det blir ett helt extra pass så blir det beordrad jour då jag får komp i stället. Vid beordring blir ersättningen högre än vid planerad jour.
 
Sv: Övertidsavlöst och flex/övertid?

vad är övertid??
jobade 50 timmar förra veckan å 65 veckan innan- på 5 dagar.... jobbar alla svarta dagar i julhelgen åxå... länge sen facket släppte spärren på min övertid i år

jag får ta ut i komp.... alla timmar över 200 räknas som 1,5 när jag ska ha betalt eller ledighet

/s
trött- gonatt :crazy:
 
Sv: Övertidsavlöst och flex/övertid?

Enklast är väl att diskutera detta med arbetsgivaren? Fråga om riktlinjerna, för alla har sin egen uppfattning om hur detta ska fungera. Jag har själv dessa premisser och vid varje chefsbyte får man luska lite hur just denna chef tycker att det ska fungera. Men eftersom arbetsplatsen är ny kan du ju känna efter ett tag först hur arbetsbelastningen verkar bli och sedan diskutera detta med din chef.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag står för första gången och överväger att byta jobb till en arbetsplats som inte har kollektivavtal. Jag har fått ett första utkast...
2
Svar
21
· Visningar
2 456
Senast: Tora
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 715
Senast: Gotthard
·
Skola & Jobb Hej! Om ni har blivit besviken på genomfört medarbetarsamtal och lönesamtal, hur har ni fått tillväga då? Om ni är chefer, hur agerar ni...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
18 289
Senast: Breaktown
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp