Överträning

M

Montéryttare

Då var det så... nu kom provsvaren. För tjockt blod, överträning... :( Just nu står han bara under ridning av mig. Har bara travat tidigare men sen han börjat bli dålig så vill han över i galopp... Har låtit han gå 2ggr, och han "kippar" inte efter syre när han galopperat som när han travat.. KAN det finnas nån skillnad på träning i galopp resp. trav?

Vet att min kompis häst bara gick galopp jobb nån månad och blev på så sätt av med överträningen... Är det nån skillnad på om dom galopperar? Får dom mer luft/syre på nåt sätt? :crazy: :confused:
 
Sv: Överträning

överträning är stressrelaterat...och visst så blir det annorlunda när dom kan "sträcka ut" i galopp...En övertränad häst skall tränas mindre an vad som är vanligt, det viktigaste är att få dom att spänna av och tycka att det är roligt och inta ha nån press på dom...."trösten" i det hela är att hästar som får diagnosen brukar vara bra hästar, men dom har oftast en prestationsångest som dom lägger på sig själva...tyvärr...det är hästar som VILL prestara.....
 
Sv: Överträning

martha skrev:
överträning är stressrelaterat...och visst så blir det annorlunda när dom kan "sträcka ut" i galopp...En övertränad häst skall tränas mindre an vad som är vanligt, det viktigaste är att få dom att spänna av och tycka att det är roligt och inta ha nån press på dom...."trösten" i det hela är att hästar som får diagnosen brukar vara bra hästar, men dom har oftast en prestationsångest som dom lägger på sig själva...tyvärr...det är hästar som VILL prestara.....

Jo tack, bra är han allt ;)

Det kan vara stress relaterat, men det kan lika mycket vara att dom har tränat med virus i kroppen.. vilket är troligt i det här fallet då han är rätt cool.. I em skall EKG tas så får vi se om det hunnit komma till hjärtat, hoppas hoppas hoppas att det inte kommit dit ännu.. i sånna fall om det inte gjort det så kanske han får bli lite galoppad framöver o ev kastrerad som ofta kan hjälpa att återhämta:(

Men det känns som att dom kan sträcka ut o slappna av i galoppen, och känna att dom kommer fram lika fort som i trav, men kan anstränga sig mindre, och då få mer syre då dom slappnar av..!?!.. långa spekulationer :o :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Överträning

grejen är den att dom behöver inte alls verka stressade, utan att dom endast när dom tävlar lägger så stor press på sig själva...i träning kan dom rent av vara lata.....det har med mjälten att göra att i vissa situationer tömmer dom den för "tidigt" och då skickas för mycket röda blodkroppar ut och därmed får dom "tjockt" blod....enligt egna erfarenheter så hjälper kastrering föga när skadan redan är skedd.......OM det inte är så att man har en superstressad häst.....jag har lite ideer om vad man kan göra.....men det vill jag inte skriva om här...
 
Sv: Överträning

martha skrev:
grejen är den att dom behöver inte alls verka stressade, utan att dom endast när dom tävlar lägger så stor press på sig själva...i träning kan dom rent av vara lata.....det har med mjälten att göra att i vissa situationer tömmer dom den för "tidigt" och då skickas för mycket röda blodkroppar ut och därmed får dom "tjockt" blod....enligt egna erfarenheter så hjälper kastrering föga när skadan redan är skedd.......OM det inte är så att man har en superstressad häst.....jag har lite ideer om vad man kan göra.....men det vill jag inte skriva om här...

Mmm... jag vet vad du tänker på.. Finns det verkligen sånna som andvänder sig av sånna metoder??

Jo han är rätt lat i träningen, har aldrig var med vid start så ja vet inte... Synd att man inte har nåt natur preparat som kan hjälpa...?!?!
 
Sv: Överträning

Vad jag har fått lära mig, när jag gick på kurs för premieringsförrättaren här, så han hästen bara 2 gångarter, som han uttryckte sig..... Skritt och Galopp. Travar gör de bara när de växlar upp och ner... :)

Så han menar på att trav är den allra jobbigaste gångarten. Han var ut och tittade på en unghingst, jag visade. Fick rådet att tömköra mycket , gärna i backar, och att skritta i sulky på plan mark, för att bygga upp hästen. ( shetland)

Så, jag tror att det är mindre jobbigt för hästen att galoppera, än att trava, speciellt om den ska trava fort.

Häls. Embla
 
Sv: Överträning

EmblaAsk skrev:
Vad jag har fått lära mig, när jag gick på kurs för premieringsförrättaren här, så han hästen bara 2 gångarter, som han uttryckte sig..... Skritt och Galopp. Travar gör de bara när de växlar upp och ner... :)

Så han menar på att trav är den allra jobbigaste gångarten. Han var ut och tittade på en unghingst, jag visade. Fick rådet att tömköra mycket , gärna i backar, och att skritta i sulky på plan mark, för att bygga upp hästen. ( shetland)

Så, jag tror att det är mindre jobbigt för hästen att galoppera, än att trava, speciellt om den ska trava fort.

Häls. Embla

Ja det känns som det, hoppas det.. ska ut o rida han en sväng nu i det vackra vädret ;) Det som är lite knepigt är att han är en sån red odlad, ren musklad travare att det blir sån kantig galopp och det känns inte så bra.. men men, vi får jobba på saken :d
 
Sv: Överträning

Nääää, det är nog inte vad du tänker på :D

Det är preparat som jag tänker på....
 
Sv: Överträning

Jag passade en övertränad häst med numera 1,4 milj på kontot, honom började jag skritta under sadel 2 gånger i veckan...thats it. Startade så småningom och gjorde det sedan ca varannan vecka, där emellan endast skritt = funkade toppen på denna häst :)
 
Sv: Överträning

Mina erfarenheter av rehabilitering av överträning är att vila hästen helt och hållet i ett par veckor. Dvs bara hage. Sen tar man ett blodprov för att kolla om dom röda gått ner. Har dom det kan man så smått börja träna igen. Bara lugna långa motionsturer och typ 2 snabblopp och sen starta. Sen är det viktigt att tillföra hästen mycket vätska efter ansträngning, exempelvis elektrolyt-dropp som man skaffar hos veterinären.
 
Sv: Överträning

Just_A_Lady skrev:
Jag passade en övertränad häst med numera 1,4 milj på kontot, honom började jag skritta under sadel 2 gånger i veckan...thats it. Startade så småningom och gjorde det sedan ca varannan vecka, där emellan endast skritt = funkade toppen på denna häst :)

Jahopp, då har vi hamnat där jag inte ville hamna *suck* att hästen exploderar när han vill... Han har ju fortf super-tävlingskondis kvar men får bara att jogga.. Råkade hamna i bakvarv under värmnig idag, ingen höjdare :o :eek: .. Försöker att galoppera lugnt i backe men nu öser :mad: han bara på, och den positiva grejjen att ha kul och slappna av uteblir... Tror att det bara blir skritt hädanefter under sadel iaf.. :smirk:
 
Sv: Överträning

Gällande hästens syreupptagningsförmågaär hästens gångart betydelsefull, när hästen galopperar tar den ett andetag per galoppsteg. Trav därimot har ingen naturlig andningscykel. För varje steg (cykel) tar hästen 2-3 andetag, där orken och styrkan hos en häst som tar 3 är större än hos en häst som tar två andetag/min.
 
Sv: Överträning

phoenix skrev:
Gällande hästens syreupptagningsförmågaär hästens gångart betydelsefull, när hästen galopperar tar den ett andetag per galoppsteg. Trav därimot har ingen naturlig andningscykel. För varje steg (cykel) tar hästen 2-3 andetag, där orken och styrkan hos en häst som tar 3 är större än hos en häst som tar två andetag/min.

Så då blir den/syreupptagningen bättre vid galopp?! Det ante mig...
 
Sv: Överträning

Vad ska man hålla utkik efter för att försöka undvika överträning? Och vilka är symptomen? Näsblod kan vara en har jag förstått?

Jag har ju haft ett stall fullt med ston förut men nu ökar det på med pojkar och eventuellt har jag råkat ut för detta.

Det var veterinären som styrde in mig på dessa tankebanor då valacken kollats i halsen pga aningen näsblod vid hård andning.

/// ghost
 
Sv: Överträning

Jag är osså nyfiken på symtomen vid överträning, samt om kan kan se via reultat via blodprov eller vad är det som kollas?
 
Sv: Överträning

Beror ju förståss på hur hästen galopperar,kan den gå i en lugn taktmässig galopp?

Vi har lagt ner galoppträningen med våra travare,då dessa mer galloperar "fullt ös medvetslös",och vi har konstaterat att skadorna blir fler.Men visst,det finns de som kan gallopera ballanserat och behärskat,då blir det ju en annan sak.

Däremot har vi ridit dressyr,och jobbat på att få hästen avspänd i trav,är den riktigt avspänd och sänker nacken,brukar man höra att den "pustar" en gång i varje steg,ett riktigt gott tecken på avspändhet.

Vet inte om detta tillförde något i överträningsdebatten....Vänl//Stally
 
Sv: Överträning

Det typiska för överträning,är att hästen inte orkar något "till slut".

Man tar då blodprov för att se om hästen har för tjockt blod.

Näsblod är inte typiskt,utan relaterat till lungblödare.

En övertränad häst bör kopplas bort från allt som har med tävling att göra,den mår dåligt att ens se andra hästar selas ut.

Detta är vad jag lärt om överträning.Kanske finns nyare rön.
 
Sv: Överträning

stally skrev:
Det typiska för överträning,är att hästen inte orkar något "till slut".

Man tar då blodprov för att se om hästen har för tjockt blod.

Näsblod är inte typiskt,utan relaterat till lungblödare.

En övertränad häst bör kopplas bort från allt som har med tävling att göra,den mår dåligt att ens se andra hästar selas ut.

Detta är vad jag lärt om överträning.Kanske finns nyare rön.

Hade en som startade i kväll som bara har gått galopp intervaller under några månader och nu är frisk. Han stod kvar hos proffs tränare under tiden...

Min favvis kille åkte ner till skåne, han skulle få komma utpå landet å vila, kanske bli kastrerad....

Så detär olika eroende på ägaren, vad den har för pengar och önskemål...

Men som tråden startade med så fick jag svaret, är bättre att galopp jobba en övertränad häst om man vill "hålla igång"..

Var föresten ute med en monté häst o jobbade nyss.. Han har vilat över vintern(för överträning) och startade monte för nån vecka sen och gick bra, 4á och idag red vi på ordentligt för att testa fullt ut, och jag kan bara säga FRISK..... 1.17 ensam 3000meter :D den andre hängde inte riktigt med hehe... så han ska ut i tuffare lopp framöver och jaga poäng först o främst då överträningen raderade dom typ.... :crazy:
 
Sv: Överträning

1.17 ensam 3000meter ...det låter inte så smart att ge en häst med överträning ett sånt jobb :crazy:
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 560
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 270
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp