Överträning

Sv: Överträning

Följdfråga då...

Kan man se om en häst är lungblödare genom endoskopi när den inte blöder???

/// ghost
 
Sv: Överträning

Lines skrev:
1.17 ensam 3000meter ...det låter inte så smart att ge en häst med överträning ett sånt jobb :crazy:

NÄÄÄ han är FRISK nu, det var det slutliga testet för att se om allt satt på plats ;) Är två år sen han fick diagnosen och togs ur proffsträning.... står nu hos en liten amatör :D Meningen var att se om han kan matchas med tuffare lopp... går ju runt 15-16 i monté nu när dom har några 100´på sig.... så det var tanken...
 
Sv: Överträning

Nej jag tror inte det,då lungvävnaden är som "papper" och spricker vid minsta ansträngning.
 
Sv: Överträning

ghost skrev:
Vad ska man hålla utkik efter för att försöka undvika överträning? Och vilka är symptomen? Näsblod kan vara en har jag förstått?

Jag har ju haft ett stall fullt med ston förut men nu ökar det på med pojkar och eventuellt har jag råkat ut för detta.

Det var veterinären som styrde in mig på dessa tankebanor då valacken kollats i halsen pga aningen näsblod vid hård andning.

/// ghost

Jag tycker att det är jätte svårt min senaste hingst var hur cool som helst till det yttre men drabbades så han tränats/gått lopp med virus i kroppen som inte upptäckts förrns efteråt...

Sen finns dom som är så stressade att dom går på tårna hela tiden, den här valacken som jag testade som är så het att du kan viska "buh" så har han vräkt sig framåt i sken....

Det som är viktigt är att ha hästar som är:
Friska
Harmoniska
Får gå i hage
Får vilodagar efter snabbjobb/lopp

och så får man ha en gnutta tur oxå ;) det är min erfarenhet, än så länge...
 
Sv: Överträning

I mitt fall verkar det vara veterinären jag pratade med först som skrämde upp mig lite grann. :eek:

Jag har nu pratat med den veterinär som kollat honom i halsen och hon tycker att jag ska hålla extra koll så att blödningen inte ökar och ge honom lite tid. :)

Jag hoppas att det ordnar till sig och att vi kommer till start framöver igen. Vill ändå ge det här några veckor innan jag vill börja anmäla honom...

/// ghost
 
Sv: Överträning

Jag har en övertränad häst som jag precis köpt utan att veta om det. skulle du kunna ge mig råd? martha ? :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 561
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 280
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 735
Senast: Verdandi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp