Bukefalos 28 år!

Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Alexandra_W

Trådstartare
Var hos pappa idag och var på honom lite att tiken blivit alldeles för fet nu.

Det är en riesentik, minns inte exakt hur gammal hon är men hon borde bli åtta - nio i år. Har ALLTID varit en liten rulta. Som valå så mumlade veterinären om överviktig men när hon vägt tiken konstaterade veterinären att hon ju låg alldeles utmärkt i vikt. Så, hon har alltid varit/sett ut att vara på den knubbiga sidan men inte på våg varit spec överviktig. Ingen aning vad hon väger idag dock.

Hon har ENORMT lätt att lägga på sig, har alltid haft. Tittar hon på hundmatssäcken så går hon upp, och som 'sådana där' oftast är så är hon alltid hungrig dessutom.

Just nu äter hon Royal Canin Mature eller vad det heter, men så fort säcken är slut ska pappa byta till ett lightfoder. Hon får i dagsläget ½ mått (=2.5 dl, ingen aning vad det blir i gram men inte spec mycket de där pelletsarna väger nästan ingenting) Royal Canin per dag, samt att hon får en portion (människoprotion) mannagrynsgröt. Sen har pappa liite problem med att inte ge henne något 'mellanmål' så hon äter nog en smörgås med smör och ost totalt per dag också.

Det är en aktiv och energisk hund, hon tillbringar oftast hela dagarna ute (dvs i kylan) och är igång hela tiden. Pappa går också promenade med henne (hon lös) samt att när det är väder får hon springa bredvid skotern. Men hon är lika fet och lika glad ändå.

Jag har sgat åt honom att slopa den där gröten och mackan och istället blanda i 'bulk' i hennes pellets och dela de på två, men pappa är himla blöthjärtad ibland så den där mackan får vi nog aldrig bort. Och gröten är det farmor som ger henne och tja, försök ändra en farmor :devil:

Dock tycker jag hundeländet inte borde se ut som en tunna på fyra ben på den där maten, men..

Hon fick livmodern borttagen pga pyo i maj 2004.

Det som oroade mig mest var dock att pappa sa att hn börjat dricka mycket vatten, hon kan svepa i sig en halv trelitersskål i ett svep nu, och dricker mer än förr. Kissar dock inte mer än vanligt, inte flåsig, inte hängig - ingenting. (Jag förhörde mig noga eftersom jag får kalla kårar ang ökat vattenförbruk på äldre hundar eftersom det var så det började för min med njurfel).

Men VADkan det vara? Att hon blivit ännu mer lättfödd nu KAN ju ha med att hon fick livmodern borttagen, men det kan ju också bero på något annat. Och så det där med vattnet.

Och tipset 'kolla hunden hos veterinären' kan ni spara, det kommer pappa inte göra förrän hunden endera får något annat symptom än vattendrickande, eller förrän jag kan tala om att 'du pappa, du ska nog kolla S, för det där kan vara X'. Och det är INTE för att han inte bryr sig om hunden, det är snarare tvärtom han är lite *för* fäst i sina djur (vilket blir ett problem när det handlar om att släppa taget). När hon hade en ligamentskada så var det rörande att se hur han inredde i lastbilen åt henne (hon är med när pappa åker och jobbar) så hon skulle slippa hoppa upp, han - vars jobb är heligt - la om jobbet så att han två gånger i veckan kunde åka på sjukgymnastik med henne osv.

Men just nu så ser han ingen anledning att åka till vet, han ser på henne och ser att hon mår bra, och ser då ingen anledning att åka till veterinären.
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Hur mkt väger hunden o hur mkt vätska får den i sig totalt per dygn.
PL
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

peter_lundin skrev:
Hur mkt väger hunden o hur mkt vätska får den i sig totalt per dygn.
PL


Jag har inte den blekaste aning vad hon väger tyvärr =/ Vägt 30 - 35 kg förr, så säg GISSNINGSVIS dryga 35 kg? Men det är en gissning och den kan vara helfel, jag har som sagt tyvärr ingen aning och kan inte väga henne heller, utan att sno henne och åka förbi kliniken.

Dricker lite olika olika dagar men 'som värst' dricker hon ungefär 4 - 4½ liter per dygn. Äter torrfodret torrt, och grötportionen innehåller knappast mer än någon dl vätska.
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Jag anser att gränsen för vad som är normalt ligger på ung 10% av kroppsvikten.
Grundbehovet ligger på 4%.
PL
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

peter_lundin skrev:
Jag anser att gränsen för vad som är normalt ligger på ung 10% av kroppsvikten.
Grundbehovet ligger på 4%.
PL

Då ligger hon ju lite över 10% men inte *så* mycket (40 - 45 kg väger hon absolut inte, men kanske 37-38.. Fasiken helt hopplöst att försöka gissa utan våg =/)

Hon har tidigare under alla år stadigt druckit 2 - 2½ liter/dygn (den högre siffran sommartid) så det är nästan en fördibbling dock..
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

men om veterinären säger att hon ligger under ramen normalviktig, så är det väl förmodligen vätska som gör att hon ser överviktigt ut?? Min gamla tik är ju också överviktig, men inte så det störde sa vet när jag var på seniorkontroll...fast tjock ÄR hon.....jag brukar väga mina hundar lite då o då när jag är till kliniken...bara att skicka in på hästvågen :D ...min hane som är jättefin i hullet väger 38,5 kg...tiken som är något mindre väger lika....en riesen är ju ung lika i storlek som en schäfer, men om det är vätska som gör att hunden ser tjock ut så bör man ju kolla upp njurar o hjärta.......
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

martha skrev:
men om veterinären säger att hon ligger under ramen normalviktig, så är det väl förmodligen vätska som gör att hon ser överviktigt ut?? Min gamla tik är ju också överviktig, men inte så det störde sa vet när jag var på seniorkontroll...fast tjock ÄR hon.....jag brukar väga mina hundar lite då o då när jag är till kliniken...bara att skicka in på hästvågen :D ...min hane som är jättefin i hullet väger 38,5 kg...tiken som är något mindre väger lika....en riesen är ju ung lika i storlek som en schäfer, men om det är vätska som gör att hunden ser tjock ut så bör man ju kolla upp njurar o hjärta.......

Du missförstod lite (jag ska inte skriva inlägg när jag är aptrött).

Hon har alltid SETT lite rultig ut, även på den tiden då hon låg inom normal vikt. Dvs det är i sig en ganska 'grov' hund. Men nu ÄR hon överviktig alltså, även på våg hos veterinären (vet de påpekade det när hon vägdes inför livmoderborttagningen).

Och det är fett, försök hitta revbenen på den hunden :angel:

Men jag har alltså svårt att uppskatta hur mkt hon kan tänkas väga eftersom hon är lätt att 'lura' sig på hur mkt övervikt hon har. Men nu har hon KLAR övervikt, men jag vet inte hur mkt alltså.
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Hur länge har hon druckit mycket? Diabetes mellitus ( sockersjuka ) är inte så ovanligt på medelålders hundar. Begynnande diabetes hos tikar har ofta ett tidsmässigt samband med löpning. Kortison kan utlösa en latent diabetes eller förvärra en redan etablerad sockersjuka. Lindriga fall som ej ännu etablerats och med måttligt höjda blodsockervärden kan hejdas genom kastrering. Diabetes ger ökad törst och hunger men det finns många fler sjukdomar som ger de symptomen. En obehandlad diabetes ger över en längre tid viktnedgång pga de stora mängder glukos som avgår med urinen.
Det är svårt när hunden inte är din. Det finns inte så mycket man kan göra så länge det inte handlar om vanvård. Det är ju upp till din pappa att agera. Jag har en svärfar som vägrade gå till läkare i flera månader. Tillslut blev det ambulanstransport. Man är ganska maktlös!
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Moheed skrev:
Hur länge har hon druckit mycket? Diabetes mellitus ( sockersjuka ) är inte så ovanligt på medelålders hundar. Begynnande diabetes hos tikar har ofta ett tidsmässigt samband med löpning. Kortison kan utlösa en latent diabetes eller förvärra en redan etablerad sockersjuka. Lindriga fall som ej ännu etablerats och med måttligt höjda blodsockervärden kan hejdas genom kastrering. Diabetes ger ökad törst och hunger men det finns många fler sjukdomar som ger de symptomen. En obehandlad diabetes ger över en längre tid viktnedgång pga de stora mängder glukos som avgår med urinen.
Det är svårt när hunden inte är din. Det finns inte så mycket man kan göra så länge det inte handlar om vanvård. Det är ju upp till din pappa att agera. Jag har en svärfar som vägrade gå till läkare i flera månader. Tillslut blev det ambulanstransport. Man är ganska maktlös!


Jag vet faktiskt inte, det var lite stressigt när jag var hos pappa och satt och hjälpte honom med datorn och han sprang ut och in. Skulle tro, med tanke på när jag pratade med honom sist om hunden etc att det är 2-3 veckor ungefär.

Sen, att pappa sa det till mig visar att han noterat det och är lite bekymrad. (Han pratar alltid med mig först, och när jag bodde där så sa jag 'veterinär' så åkte han utan en enda fråga. Men det funkar inte nu när jag inte ser hunden varje dag, då har min åsikt inte samma utslagsröst, men han påpekar det ändå för mig för att se vad jag säger liksom. Men i det här fallet kunde jag inte säga mer än att det för lillvovvan med njurfel började med ökad törst och så blev hon flåsig och kissade mycket. Så han håller iaf utsikt efter de tecknen).

Hon är kastrerad (livmodern borttagen) i maj 2004 pga pyo, så hon har inte löpt sen dess, och hon är kastrerad då. Inga andra behandlingar eller något sen dess ( t ex kortisonbeh)
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Dricker hon mer än 100 ml/kg/dygn så dricker hon för mycket.
Hon kan ha Cushing som ger ett bukigt intryck. Har hon blivit mörkfärgad på buken. Är hennes päls ok?
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Stoppard skrev:
Dricker hon mer än 100 ml/kg/dygn så dricker hon för mycket.
Hon kan ha Cushing som ger ett bukigt intryck. Har hon blivit mörkfärgad på buken. Är hennes päls ok?

Hon är INTE bukig, hon är fet. Inte så hon fått stor mage, utan hon är jämnfet liksom. Kollar man på henne uppifrån (dvs över ryggen) så ser hon ut som en limpa typ. Ingen midja, utan breed över ryggen (bredare än hon ska) och jämntjock hela vägen. Rejält fint fettlager typ. Ser nte bukig ut framifrån eller bakifrån och har inte fått hängbuk heller. Men som sagt, fet över ryggen och revbenen får man leta för att hitta (det går med det krävs rejält med tryck). Lite valkar vid nacken med.

Inte mörkfärgad på buken det jag såg (kliade henne på magen), pälsen normal och okej.
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Hormonella sjukdomar som ger fetma brukar även innebära att hunden blir slö, viljelös vilket denna hund inte uppvisar. Det finns två varianter av Cushings sjukdom: Cushings och pseudo-Cushings. Cushings ger ökad törst, överdriven hunger, slöhet, tunn och kall hud samt i längden håravfall. Anses bero på bl.a. en överaktiv hypofys och kan behandlas.

Pseudo-Cushings ger håravfall runt halsen men också symmetriskt på båda sidor av bålen. Ger inte samma symptom som Cushings. Drabbar oftast hanhundar.

Hypothyreos:
Nedsatt produktion av thyroxin från sköldkörteln. Symptom som inaktiv, frusen och tjock pga sänkt ämnesomsättning.
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Sköldkörtelproblem är mycket vanligt på riesen.
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Min hund (cocker spaniel tik) började dricka mycket. Jag tänkte att det kanske var för att de va sommar, så ja strunta i det. Efter ett tag började hon lukta illa i munnen och blev allmänt slö. Min bolltokiga madam struntade i bollen! Så jag gick till vet. och de sa att hennes halsmandlar va svullna och fula så de opererades bort. Efter operationen slutade hon dricka så mycket vatten och blev normal :rofl:
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Symptomen kan variera mycket mellan olika hundar.
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Hunden kollades nooooga på klinik i måndags, då hon fortsatt dricka som en kamel. Dock inga andra symptom, pigg och glad osv i övrigt.

Efter gedigen utredning på klinik inklusive ett otal blodprover, urinprov, röntgen och ultraljud konstaterades - ingenting..

Kalciumvärdet låg lite för högt, och urinen var utspädd (vilket inte är så konstigt eftersom hon dricker för mycket). Pappa var då (liksom jag) inne på okynnesdrickande, men av någon anledning (jag var inte med, jag har fått info av pappa) så ville veterinären ta nya prover två veckor senare (dvs inte nu på måndag men nästa) för att se hur de såg ut innan man gå in och vattenbegränsad.

Hunden dricker ca 2½ liter vatten per dygn vilket är mer än hon nånsin druckit ens varma sommardagar, och dricker frenetisk ut vattenpölar, samt äter snö såfort hon är ute.

Hon väger förresten 34.5 kg. Normalvikt för rasen är 30 - 40 kg så hon ligger ju perfekt så, men soms agt, bantas. Hon borde snarare väga 30 om man frågar mig. Veterinären ansåg precis som när hon var unghund att 'överviktig hund', tills hon ställt hunden på vågen och konstaterat 'eller inte, hon väger ju precis där hon ska, det var som sjutton'.

Men inga njurfel, inget sköldkörtelfel etc. De facto inget fel alls de kunde hitta då iaf. Men jag har ingen aning vad det förhäjda kalciumvärdet indikerar eller inte indikerar, och vi vet inte bättre varför hon dricker så mkt plötsligt.
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Jag tycker det låter njurfel jag, men så är jag rätt nojjig när det gäller det också... :smirk: Förhöjt calcium är ett tecken, hur var det med fosfor-värdet? Det finns ett urinprov där man kollar protein/kreatinin-halten, vet du om det togs ett sånt?
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Trissa skrev:
Jag tycker det låter njurfel jag, men så är jag rätt nojjig när det gäller det också... :smirk: Förhöjt calcium är ett tecken, hur var det med fosfor-värdet? Det finns ett urinprov där man kollar protein/kreatinin-halten, vet du om det togs ett sånt?


Haha, jag är också hypernojig för njurfel, gammeltiken (i himlen sen 3 nov) fick ju njurfel, och efter att ha levt i fyra år med henne och hennes njurfel blir man milt sagt nojig.

Men enligt pappa så sa klinikvet att det inte finns några tecken alls i nuläget på njurfel. Och som sagt tagit *alla* prover samt röntgat och ultraljudat.

Men det kanske är därför veterinären vill ta om provet om två veckor, för att se om något ändrats?

Fosforvärdet och de andra värdena var finfina, bara kalcium som var lite för högt, och att urinen var utspädd. Deras första teorier (vets) var njurarna, följt av lever och sköldkörtel. Så de har kollat noooooga. (mer noga än min lilla kollades när hennes njursvikt upptäcktes, hon fick ingen rtg och UL hon inte, vilket jag iofs inte direkt sörjer, det blev mindre dyrt så *s*)
 
Sv: Överviktig hund trots bantning somd ricker (för) mycket?

Alexandra_W skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Trissa
Jag tycker det låter njurfel jag, men så är jag rätt nojjig när det gäller det också... Förhöjt calcium är ett tecken, hur var det med fosfor-värdet? Det finns ett urinprov där man kollar protein/kreatinin-halten, vet du om det togs ett sånt?



Haha, jag är också hypernojig för njurfel, gammeltiken (i himlen sen 3 nov) fick ju njurfel, och efter att ha levt i fyra år med henne och hennes njurfel blir man milt sagt nojig.

Men enligt pappa så sa klinikvet att det inte finns några tecken alls i nuläget på njurfel. Och som sagt tagit *alla* prover samt röntgat och ultraljudat.

Men det kanske är därför veterinären vill ta om provet om två veckor, för att se om något ändrats?

Fosforvärdet och de andra värdena var finfina, bara kalcium som var lite för högt, och att urinen var utspädd. Deras första teorier (vets) var njurarna, följt av lever och sköldkörtel. Så de har kollat noooooga. (mer noga än min lilla kollades när hennes njursvikt upptäcktes, hon fick ingen rtg och UL hon inte, vilket jag iofs inte direkt sörjer, det blev mindre dyrt så *s*)
Vid njurfel kan hos hund beroende på fas i sjukdomen allt mella förhöjda, normala och för låga blodkalciumvärden has, och det är inte vanligt med förhöjda värden (det är vanligare hos häst tex med kronisk njurinsufficiens att förhöjda värden ses) .

Högt kalciumvärde i blodet kan i sig ge symtom som ökad törst.

Det är vettigt att kolla igen med nytt prov, för att se ev. förändringar, eller om höjningen var tillfällig.

Förutom vid njurinsufficiens och ett par sjukdomar med hormonell rubbning så kan högt blodkalcium ibland ses vid vissa tumörsjukdomar.

Begränsa vattentillgången skulle jag inte våga göra innan man kollat om denna höjning var tillfällig, det kan vara en tidig indikation på svårare sjukdom, där kanske inte fler symtom hunnit dyka upp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 372
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 058
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Nu blir jag snart tokig. Min hund har fått Royal Canin i princip hela sitt liv. Jag har bytt mellan sorterna, men alltid RC. Han får...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: dpmatte
·
Hundhälsa Just nu är jag arg, bortom ord. Pappas tik har varit lite loj i nästan en månad nu, kom efter löp. Hon är 6 år gammal så det första...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 802
Senast: Hellas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp