Övningar på pilatesboll

Milosari

Trådstartare
Har just införskaffat en pilatesboll till jyckarna :). Jag misstänker att den är snäppet för liten (65 cm diameter till hundar på knappt 50 cm i mankhöjd) men jag har i alla fall fått dem att stå på den med bakbenen medan frambenen stod på mitt ben. Tanken är att de ska kunna stå med alla fyra benen på bollen och att jag så småningom ska kunna röra lite på bollen och de ska hålla balansen. Men sedan?

Den ena hunden är lite svag i ryggen och bakbenen men jag gissar att alla muskler är värda att träna upp så tips på övningar mottages tacksamt!
 
Har just införskaffat en pilatesboll till jyckarna :). Jag misstänker att den är snäppet för liten (65 cm diameter till hundar på knappt 50 cm i mankhöjd) men jag har i alla fall fått dem att stå på den med bakbenen medan frambenen stod på mitt ben. Tanken är att de ska kunna stå med alla fyra benen på bollen och att jag så småningom ska kunna röra lite på bollen och de ska hålla balansen. Men sedan?

Den ena hunden är lite svag i ryggen och bakbenen men jag gissar att alla muskler är värda att träna upp så tips på övningar mottages tacksamt!

Mina har pilatesbollen för balansövningar och bakdelskontroll. De får hoppa upp på bollen, stå, sitta och ligga på den. De kan också gå på den så att den rullar framåt och bakåt (jag håller i/stöttar) och så får de balansera lite "fritt" på den. "Fritt" = jag håller inte i bollen hela tiden, utan den kan röra sig lite åt alla håll.

Jag sitter på golvet med bollen mellan benen när vi tränar, för att de ska fokusera på och förstå just bollen.
 
Jag gör som blåbäret. Gör även lite nostarget/tasstarget så de får sträcka sig åt sidorna osv uppe på bollen. Är noga med att se till att den inte kan rulla iväg, bara vicka!
 
Liten uppdatering; vi har mest kört fjärrdirigering på bollen (stå-sitt-stå + stå-ligg-stå) för att bara stå rätt upp och ner verkar inte som någon vidare utmaning. De får inte riktigt plats att stå normalt heller utan frambenen balanserar på mitt lår, men när de sitter är hela hunden på bollen. Hur kan jag vidareutveckla detta? I dagsläget kör jag 2 x 2-3 min per hund, hur lång tid ska jag öka till?
 
Liten uppdatering; vi har mest kört fjärrdirigering på bollen (stå-sitt-stå + stå-ligg-stå) för att bara stå rätt upp och ner verkar inte som någon vidare utmaning. De får inte riktigt plats att stå normalt heller utan frambenen balanserar på mitt lår, men när de sitter är hela hunden på bollen. Hur kan jag vidareutveckla detta? I dagsläget kör jag 2 x 2-3 min per hund, hur lång tid ska jag öka till?

Jag tycker att du ska ha hela hunden på bollen, även om de står med alla ben "under sig". Det är jättebra träning och tränar upp balansen och mängder av småmuskler i hela kroppen, plus perfekt övning för kroppskontroll. Att stå som vanligt är ju inga konstigheter, egentligen. ;)
 
Jag tycker att du ska ha hela hunden på bollen, även om de står med alla ben "under sig". Det är jättebra träning och tränar upp balansen och mängder av småmuskler i hela kroppen, plus perfekt övning för kroppskontroll. Att stå som vanligt är ju inga konstigheter, egentligen. ;)
De står och vinglar rätt bra på den även om bara bakbenen är på ;). Men ska se om de kan få plats med alla tassarna utan att halka av.
 
Jag fick lära mig av fysioterapeuten att man inte skulle ha hela hunden på bollen om den måste stå med krummad rygg. Enstaka gånger va okej men inte regelbundet. Exakt varför kommer jag inte ihåg men något om att fel muskler tränades.
 
Jag fick lära mig av fysioterapeuten att man inte skulle ha hela hunden på bollen om den måste stå med krummad rygg. Enstaka gånger va okej men inte regelbundet. Exakt varför kommer jag inte ihåg men något om att fel muskler tränades.

Vad jag fått lära mig är det okej - så länge man också tränar motsatsen. Dvs sträckt kropp och rygg. Tex mot träd.
 
Men min ena som har problem med krum rygg så kanske jag ska låta bli? Den andra kan ju stå där :)
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
857
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Hundträning Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Jag går nu en allmänlydnadskurs på en BHK. Jag hade förhoppningar om att...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 218
Senast: Vipp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp