Bukefalos 28 år!

bizzy

Trådstartare
jag vet inte var jag ska lägga detta inlägg, men jag har problem. En tjej som vårt barn känner lite ytligt ringde och frågade oss i panik om hon kunde få ställa sina hästar i vårt stall till betes släpp. Vi hjälpte henne då hon hade riktig panik. NU kommer hon inte hit och tar hand om sina hästar. Svarar inte i telefon varken på samtal eller sms. Hon har svarat 1 gång och då påstod hon att hon hade varit här varje dag kl 04.30. men inte mockat varken boxar eller hage. vårt stall och hennes hage ser ut som en gödsel stack. Finns det något lagligt vi kan göra? Jag blir så trött! Varför ha och äga 2 hästar som för den delen var skinn och ben när de kom, och sen inte bry sig för fem öre. Finns det något vi kan göra?
 
Klassiskt fråga: varför var det sådan panik? Jo, troligen för att hon misskött sina åtaganden någon annanstans och blivit utkastad därifrån med kort varsel.

Tyvärr är det så att du fått hästarna dumpade på dig. Du är därmed ansvarig för deras vård, omsorg och kostnaderna därför. Som du sedan får försöka kräva ägaren på.

Har du kollat hur det ser ut hos Kronofogden?

Jag hade öppnat en dialog med djurskyddsinspektörerna.
 
För en "dagbok" över hästarna. Vad ni gör, kostnader, kontakter med ägaren o s v Den är jätte bra att ha sedan när du kontaktar djurskyddet. Det är dit man vänder sig när man får "dumpade" hästar på halsen.
Problemet just nu är ju att ni, muntligt avtalat att hästarna skulle få stå där tills de släpptes på bete. Vilket ju inte skett ännu, så juridiskt är dom nog inte dumpade ännu. Samma jag misstänker att den gången ni fick tag i ägaren så sa ni inte upp henne eller krävde betalning eller liknande. Så den biten finns också att ta tag i innan de kan anses dumpade när det inte gått så lång tid.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 281
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 547
Senast: Glimra
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 861
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
20 378
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp