Offentliga kommentarer

Bukefalos 30 år!

När jag var 13 fick jag kommentaren av en domare under allmänna intrycket "Ta hjälp av instruktör eftersom alla grundförutsättningar mer eller mindre saknas."

En väldigt sann kommentar, men hade inte varit kul om den kunde läsas av alla...

Det togs upp offentligt från förbundets sida för antal år sedan då kritik kommit in från ryttare om kommentarer som inte va så roliga eller trevliga, minns inte vem som uttalade sig från förbundet men andemeningen va att inte alla dressyrdomare har förmågan att uttrycka sig språkligt på ett konstruktivt sätt och att det är inte det som ingår i utbildningen .

Stämmer , men vill o vill, de kan in te skriva för hand - jag generaliserar igen. KL Men där är väl problemet noll eller nära noll, snart går väl alla protokoll gnm platta.
Hade önskat att det kom in i utbildningen i hur kommentarer ska kunna uttryckas. Det saknas verkligen idag.

När jag var 13 fick jag kommentaren av en domare under allmänna intrycket "Ta hjälp av instruktör eftersom alla grundförutsättningar mer eller mindre saknas."

En väldigt sann kommentar, men hade inte varit kul om den kunde läsas av alla...

Men är inte det ett av problemen med att tävla så som tävlingsmomenten ser ut idag då? Det krävs de facto otroligt mycket av både häst och ryttare bara att styra runt en LC.

Plumpa kommentarer är ju en (dålig) sak, men rättvist bedömda moment är ju en annan. Jag håller dock med om att barns tävlande är speciellt.

Tror snarare sådana kommentarer kan bidra till att folk inte vill tävla än att poängen är offentliga.

Puttar upp den här tråden, såg på FB att de nu lagt in en inställning där man kan välja att vara publik eller privat i equipe.
Antar att man fortfarande kan se poäng, men kanske inte få notiser?
En bit på väg iaf som kanske gör att man kan införa öppna kommentarer så småningom.
IMG_2158.webp

Puttar upp den här tråden, såg på FB att de nu lagt in en inställning där man kan välja att vara publik eller privat i equipe.
En bit på väg iaf som kanske gör att man kan införa öppna kommentarer så småningom.
Visa bifogad fil 169740
Fick mail om det i veckan och fixade med mina inställningar. Lät det vara publikt och hade visst ett gäng följare. Har inte riktigt fått grepp om folk fortfarande kan följa hästar för isf blir det hela lite tandlöst. Eller en privat setting även följer hästen om ryttaren inte låter någon följa.

Gillar att det blir valfritt!

Fick mail om det i veckan och fixade med mina inställningar. Lät det vara publikt och hade visst ett gäng följare. Har inte riktigt fått grepp om folk fortfarande kan följa hästar för isf blir det hela lite tandlöst. Eller en privat setting även följer hästen om ryttaren inte låter någon följa.

Gillar att det blir valfritt!
Det stod i inlägget att det ej kommer notiser på hästarna om ryttaren valt dold inställning😊

Ser man vilka som följer en? Jag lär trilla dit på några som absolut inte vill att jag vet hur det går för dem på tävling. O_o

Som jag fattat ser man bara antal följare, inte vilka de är.
@Habina
Fast jag tror, ej sett det själv, att om man väljer att begränsa och välja vilka som ska följa en att man måste kunna se vilka som vill följa en?
Så vill man fortsätta vara anonym kanske man ska ta bort bevakningen och invänta och se vilket val de man vill följa gör?

Hade önskat att det kom in i utbildningen i hur kommentarer ska kunna uttryckas. Det saknas verkligen idag.
Det beror säkert på att en del av dem som håller i utbildningarna faktiskt inte kan uttrycka sig själva. En del inte alla.
Men jag tror att tidsaspekten också spelar in, en del klubbar, inte alla , vill tjäna tid på att snäva tiden för domarna per ryttare.

Ser man vilka som följer en? Jag lär trilla dit på några som absolut inte vill att jag vet hur det går för dem på tävling. O_o
Om du sätter på privat får du förfrågningar när någon vill följa dig så då kan du godkänna om de får följa eller inte.

Jag tänker att om man ska tävla så måste man också acceptera att kunna få konstruktiv kritik. Dock väldigt viktigt att inte domarna skriver nedlåtande kommentarer då för det leder inte till förbättring. Ser alla varför ett ekipage fick det dom fick så slipper alla spekulationer också om saker och ting.

Plus också det faktum att det minskar risken att ryttare får mer eller mindre poäng pga att domaren antingen favoriserar eller inte gillar dom av någon anledning. Jag hör så ofta att "jag tävlar inte där för den och den domaren gillar inte oss eller den gillar det ekipaget mer och då är det ingen ide" osv. Så ska det inte kunna vara tänker jag.

Om du sätter på privat får du förfrågningar när någon vill följa dig så då kan du godkänna om de får följa eller inte.

Tänkte mest på när man redan följer ryttare. Kommer jag få en notis typ ”Bella är nu privat, vill du följa henne?” eller kommer jag märka det först när jag går in på listan på vilka jag följer och upptäcker att Bella inte är kvar längre?

Jag nlrv förvånad att jag har så många följare, har inte tävlat sen 2019 och inte särskilt aktivt sen 2015 😆
Måste vara astråkig att följa.

• Haha
Reactions: fio
Det beror säkert på att en del av dem som håller i utbildningarna faktiskt inte kan uttrycka sig själva. En del inte alla.
Men jag tror att tidsaspekten också spelar in, en del klubbar, inte alla , vill tjäna tid på att snäva tiden för domarna per ryttare.
Fast ä en om en har kort tid/ekipage så ska alla ändå rida programmet. Så nog har vi tid för vettiga kommentarer medan det rids. Ser att mina skånevänner ofta får protokoll med 2-3 kommentarer. Jag lämnar eventuellt tomt på ett hörn med skritt.

Fast ä en om en har kort tid/ekipage så ska alla ändå rida programmet. Så nog har vi tid för vettiga kommentarer medan det rids. Ser att mina skånevänner ofta får protokoll med 2-3 kommentarer. Jag lämnar eventuellt tomt på ett hörn med skritt.

Har det att göra med hur fort sekreteraren kan skriva?

Jag kan skriva skitfort. När jag sitter som sekreterare brukar det ta 4-5 ekipage tills domaren ger mig så många kommentarer att jag preciiiiiis hänger med. Och då är vi uppe på det dubbla jämfört med de första ekipagen.

Jag tycker själv att siffrorna är ganska menlösa utan kommentar om vad som antingen drog ner eller är nästa steg.

Har det att göra med hur fort sekreteraren kan skriva?

Jag kan skriva skitfort. När jag sitter som sekreterare brukar det ta 4-5 ekipage tills domaren ger mig så många kommentarer att jag preciiiiiis hänger med. Och då är vi uppe på det dubbla jämfört med de första ekipagen.

Jag tycker själv att siffrorna är ganska menlösa utan kommentar om vad som antingen drog ner eller är nästa steg.
Jag tar faktiskt ingen hänsyn till skrivaren🙈. Om en arrangör sätter dom som skrivare så förutsätter jag att dom hänger med. Dock så är det en enorm fördel när det skrivs digitalt. Så mycket lättare för skrivaren!

Visa bifogad fil 169740
Men det går ju fortfarande att söka på ryttaren på equipe online, eller?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka