Funderingar kring regntäcke...

Twihard

Trådstartare
Funkar ett ofodrat regntäcke som vind- och regnskydd för en häst på vintern som har vinterpäls?

Jag funderar på att skaffa ett. Inte för att min häst fryser, han får en tjock och mysig päls, men jag vet att han hatar blåsten och stormar. Men jag som inte är en täckesmänniska har inte erfarenhet av det. Skulle ett ofodrat regntäcke funka som skydd mot vind och rusk de allra värsta dagarna i vinter och höst? Eller skulle det bli för varmt för honom, eller rentav kyla ner han? Kanske skava och bli stelt på vintern? Han står i utebox, på tal om inget, och är rädd att han torkar för långsamt (även om jag lägger på ett täcke efter insläpp och torkar han med halm) om han är dyngsur, när han står i en utebox.

Kanske jag bara är kinkig, men jag vet att han hatar att vara dyngsur. ;) Han är en Frieser som får mycket päls, men ändå. Skadar det med ett ofodrat regntäcke? Vill vara säker på att jag inte gör mer skada än nytta. :) De andra hästarna i stallet har vintertäcken fast de inte klipps, men de har tunnare päls.
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Ett ofodrat täcke vid kallt väder plattar till pälsen och hindrar den från att resa sig= kallare för hästen. Förra året hade jag ett 100 g fodrat när det var blötväder på araben med rejäl päls som gick otäckad annars och då var han oftast lagom under.
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Så ska jag satsa på ett lätt fodrat då? :) Och det blir inte för varmt för honom? Om jag sedan skulle exempelvis ta av det när han kommit in i boxen, skulle han kylas ner då - när lite av värmen försvinner - eller skulle pälsen räcka? Hoppas du förstår vad jag menar. :)
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Min var lagom under, hade inget täcke inne och då är det kallstall med minusgrader och han vaar torr,nöjd och glad med sin halmbädd och sitt hö:)
Hade det ju bara på vid blötsnö väder eller snö kombinerat med rejäl blåst.

nakenfisar-009_138501190.jpg

sån här päls hade han förra året
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Ja men lite så har min kille också. :D Ja jag tänker ju bara ha täcket till ruskväder. :) I så fall, men vilket är det tunnaste du tycker man ska satsa på? :) Har du något tips på bra märke? :D
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Jag kör på ett med 100 g fodring vid riktigt ruskväder till min som vanligtvis inte har täcke. Används bara några få gånger på ett år, men tycker det är bättre än att lägga på ett ofodrat.
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

delvis kl, även om jag håller med här ;)

Jag har också 100 - 150g täcken på min när det är vinter och kallt, ofodrade använder jag bara på vår/höst när det är riktigt busväder (typ storm med regn och mycket blåst), just av anledningen som skrivits tidigare här; pälsen plattas till och kan inte resas. Det har jag lärt mig iaf :)

Förut har jag haft fleecefodrat, men nu kör jag mer på 100 och 150g med slätt foder, fastnar inte en massa hår + att det känns lite varmare ;)

Jag har nästan bara täcken från Hööks, tycker dom sitter jättebra på min häst och eftersom ingen av hästarna som nån av våra går med är täckesmarodörer så går dom inte sönder heller. Har man problem med det så kan jag inte svara på om dessa täcken håller tyvärr ;)
Har andra märken också men som sagt, jag kan bara prata om passform, hållbarhet kanske nån annan kan vittna om, jag har aldrig ägt ett (vinter-)täcke som har gått sönder :p
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Okej tack för tipsen, jag får väll kika lite och se om jag finner något. ;)
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Våra hästar har alltid täcke om det är risk för nederbörd och lite småkyligt höst/vinter/vår. Min klarar sig finfint med ofodrat ner till ca -5. Sedan har han ett med 100 g foder i. Stoet är äldre och lite känsligare, hon får på sig sitt 100-gstäcke tidigare och när det är kallt har hon 200 g.

Stoet är oklippt med fullblodspäls och valacken är spår/täckesklippt med massa ponnypäls, och dessutom väldigt varm av sig.

Jag tycker mao inte alls att ett ofodrat regntäcke gör någon skada, pälsen verkar värma tillräckligt där under även om den blir mer platt. Täcket skyddar ju mot det hästarna har mest ont av - blåst och regn :) Men det beror ju på häst såklart. Våra täcken är inte heller några som lägger sig som slimmade på hästen när det regnar, de lämnar rätt mycket luft inunder som såklart oxå värmer. Vi har enbart täcken från HW.
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Tack för svaret. :D Ja för min häst frös inte i vinter. Min frieser får en tät och tjock päls, men inte fluffig. :D Täcket ska främst vara för riktigt busväder och piskande snö/regn och vind. :) Ska troligen inhandla ett ofodrat regntäcke med som man kan ha under höst och vår de dagar det blåser som mest men inte är kallt. :) Ska kolla det märket du nämnde. :D
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Jag lägger aldrig ofodrat regntäcke direkt på hästen. När yttertyget blir vått så kyler det hästen även om själva vätan stängs ute. Enligt min uppfattning blir det inte någon tillräcklig luftbarriär som isolerar när ett sådant regntäcke blir vått. Hellre då lättfodrat utetäcke eller regntäcke fodrat med fleece, ull eller annat funktionsmaterial som tex bucas smartex. Min favorit vid busväder på hösten är ulltäcke med ett mycket tunt ofodrat regntäcke ovanpå. Garanterat torrt och lagom varmt.
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Ett lätt fodrat täcke blir nog bra :)
Jag har också noterat att mina hästar blir mer kall med ett ofodrat täcke än utan, så hos mig har jag fodrade täcken eller inga alls.
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Ofodrade täcken fungerar inte när det regnar kraftigt oavsett päls.
Det bara kyler.
Man får ha ett annat täcke under i så fall men det är inte det bästa för hästen.
Bättre med ett täcke som har rätt anpassat foder för väderleken/ päls i stället.
Om hästen inte fryser när man tar in den så brukar det inte behövas täcke i stallet på en häst som är oklippt eller lite klippt. Bättre att ge lite hö.
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

Nej, hästar med bra päls (min har oxå väldigt tät) fryser nog bara av ofodrade täcken (där det är bättre att vara utan alltså) om det typ är snorkallt men i övrigt bra väder. Och då kan min oxå gå utan täcke. Men just när det blåser och regnar är det alldeles lagom till honom, hans päls funkar ju som foder under täcket :p
 
Sv: Funderingar kring regntäcke...

tack för alla funderingar. :) jag har visst två täcken hemma. Ett vintertäcke som jag tror är hansbo som min kille hade en vinter när han var sjuk och tappade allt hull. Och ett jag inte vet vad det är.

Eller det står centaur och jag har köpt det på *** (kom på att man nog inte får nämna). Det är lila och köpt på en affär för allt möjligt som ligger i Mantorp, Östergötland. ;) Står inte ens i det hur tjockt det är men det är fodrat. :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 258
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har funderat väldigt kring detta. Jag har hört att om man har ett ofodrat, så blir det kallare för hästen än om man har ett som är...
2
Svar
31
· Visningar
6 772
Senast: _Zacke_
·
Hästvård Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Siggan
·
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 273
Senast: Ninis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp