Oförsäkrad häst vi köp, hur går era tankar kring det?

Jag tecknar försäkringar innan de lämnar hemlandet, Agria har godkänt veterinärintygen från köpet.
Jag har köpt hästar för under 50’ styck, så ingen har varit superdyr. Jag har inte haft något bekymmer att få ut på försäkringen om de skadats eller som i ett fall behövt avlivas pga ligamentskada några år efter importen.

Jag har ingen häst fullvärdesförsäkrad, det blir i mina ögon för dyrt. På min äldsta häst har jag tagit bort försäkringen helt.
Spinner vidare bara.
Man ska ju dock vara medveten om att det finns skador som en sån försäkring inte kommer täcka. Det gäller skador som beror på förändringar som funnits hos hästen sedan innan köpet. Tex om en häst skulle få kissing spines eller liknande. Medfödda defekter kommer inte täckas av försäkringen, inte heller saker som är sekundärt till en medfödd eller tidigare förvärvad defekt/skada.
 
Spinner vidare bara.
Man ska ju dock vara medveten om att det finns skador som en sån försäkring inte kommer täcka. Det gäller skador som beror på förändringar som funnits hos hästen sedan innan köpet. Tex om en häst skulle få kissing spines eller liknande. Medfödda defekter kommer inte täckas av försäkringen, inte heller saker som är sekundärt till en medfödd eller tidigare förvärvad defekt/skada.
Det är som jag skrev att endast en svenskfödd ridhästras med obruten försäkring sen den var föl som en har det skyddet. Det är egentligen ganska få hästar om en ser till hela marknaden. När jag pratat med veterinär om riskerna med att försäkringen inte ta skador på importer så är det första året som är "krisigast". Om de visat att de fungerat i träning så brukar de inte ara så tjorviga. Jag hade inga problem med Koop trots en hel massa röntgenfynd.
 
Jag tecknar försäkringar innan de lämnar hemlandet
Ja, jätte viktigt att teckna försäkring några dagar innan man hämtar hästen! För händer det något på vägen hem, tex man blir påkörd, kör ner i diket, osv, och hästen blir skadad så blir det dyrt, då är det bra om man har en försäkrings som täcker akuta skador.
 
Det är som jag skrev att endast en svenskfödd ridhästras med obruten försäkring sen den var föl som en har det skyddet. Det är egentligen ganska få hästar om en ser till hela marknaden. När jag pratat med veterinär om riskerna med att försäkringen inte ta skador på importer så är det första året som är "krisigast". Om de visat att de fungerat i träning så brukar de inte ara så tjorviga. Jag hade inga problem med Koop trots en hel massa röntgenfynd.
Nej det är väl mest svenskfödda unghästar om man vill säkra helt. Jag har också haft importer utan problem, men det är ju viktigt att man vet om det😊
 
Har en tid letat efter ett varmblod, en häst som avslutat sin karriär för att omskola till ridhäst men i mitt letande jag har märkt att många säljare inte ens har sina hästar försäkrade vilket jag är lite förvånad över och skulle vilja veta mer om hur ni som köpare tagit ställningstagande till att köpa en oförsäkrad häst. Har ni själva försäkrat vid köp? och om det finns reservationer, karens att ta hänsyn till hur har tankarna gått då om hästen skadar sig?
Mina har inte varit försäkrade vid köp. Jag har valt att försäkra för större skador, sjukdomar och olyckor men inte för hältor t ex. Dock täcker min försäkring hovsjukdomar som fång och svåra hålväggar t ex. Eventuella hältor tar jag ur egen ficka.
 
Det är som jag skrev att endast en svenskfödd ridhästras med obruten försäkring sen den var föl som en har det skyddet. Det är egentligen ganska få hästar om en ser till hela marknaden. När jag pratat med veterinär om riskerna med att försäkringen inte ta skador på importer så är det första året som är "krisigast". Om de visat att de fungerat i träning så brukar de inte ara så tjorviga. Jag hade inga problem med Koop trots en hel massa röntgenfynd.

Detta har jag trott med men nu när jag sålt två hästar så har båda nya ägarna bytt försäkringsbolag? Då bryts försäkringen va? 🙈 Eller hur funkar det?
Jag har alltid valt att behålla vilka bolag de än är försäkrade i.
 
Mina har inte varit försäkrade vid köp. Jag har valt att försäkra för större skador, sjukdomar och olyckor men inte för hältor t ex. Dock täcker min försäkring hovsjukdomar som fång och svåra hålväggar t ex. Eventuella hältor tar jag ur egen ficka.
Får tillägga att jag skulle göra samma val även om hästarna kostat mycket pengar.
 
Detta har jag trott med men nu när jag sålt två hästar så har båda nya ägarna bytt försäkringsbolag? Då bryts försäkringen va? 🙈 Eller hur funkar det?
Jag har alltid valt att behålla vilka bolag de än är försäkrade i.
Nej inte säkert den bryts. När jag bytt i det läget fick jag ta med mig dolda fel-delen efter besiktning där hästen var ua.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur hade ni resonerat? Om ni köper en häst som tidigare är oförsäkrad (12 år) är det bortkastat att livförsäkra den? Jag tänker att det...
Svar
9
· Visningar
1 351
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp