Oförsäkrad häst vi köp, hur går era tankar kring det?

Sir Toby

Trådstartare
Har en tid letat efter ett varmblod, en häst som avslutat sin karriär för att omskola till ridhäst men i mitt letande jag har märkt att många säljare inte ens har sina hästar försäkrade vilket jag är lite förvånad över och skulle vilja veta mer om hur ni som köpare tagit ställningstagande till att köpa en oförsäkrad häst. Har ni själva försäkrat vid köp? och om det finns reservationer, karens att ta hänsyn till hur har tankarna gått då om hästen skadar sig?
 
Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på hästens inköpspris och hur mycket pengar man är villig att "chansa" med. Många dyra ridhästar är inte heller försäkrade till hela det belopp de säljs för, det går liksom inte att ha en så dyr försäkring. Det blir ju samma sak där, om olyckan är framme kan man förlora ganska mycket pengar... Skillnaden är kanske att de då iallafall har en veterinärvårdsförsäkring.
 
Jag kollar på inköpspriser mellan 5-20000 men tänker att inköpspriset är inte avgörande. Kanske var lite otydlig i frågan utan mer kostnaderna som kan komma på köpet med en oförsäkrad häst. Nya skador eller gammal alt reservationer på försäkring dyker upp igen. Inte så att man ringer slakt bilen så fort man ser hästen halt/sjuk.
Det är ju stora kostnader att bli nekad ersättning eller inte få kontra betala självrisk/25%.
 
Många travhästar (för antar att de är en sådan du letar efter) har inte försäkringar som ridhästar tex. De har så kallade racing försäkring vilket inte är samma sak som om du har en vanlig försäkring. Tror de är därför många skiter i att försäkra dem för att de kostar mer en vad de smakar så att säga .. Dels så är de svårare att få ut något på den om de inte handlar om akuta olyckor tex. Alla mina hästar är försäkrade med Agrias Racing försäkring sedan de var föl.

Men se till att hästen har ett veterinär intyg så går de utmärkt att försäkra dem. Tror de måste göra böjprov om jag inte minns fel.
 
Ja det är travhäst jag letar efter. Har kollat på några alla med skavanker, försäkrade med reservationer eller saknar försäkring den som stå högst upp har harhas som är behandlad med laser och friskförklarad sedan 1 år, ej inriden eller återgått i trav efter, har ny försäkrats i dagarna. Men vad gör man om den inte håller för ridning.
 
Ja det är travhäst jag letar efter. Har kollat på några alla med skavanker, försäkrade med reservationer eller saknar försäkring den som stå högst upp har harhas som är behandlad med laser och friskförklarad sedan 1 år, ej inriden eller återgått i trav efter, har ny försäkrats i dagarna. Men vad gör man om den inte håller för ridning.
Ja i för som redan hästen har ett känt problem så blir de ju reservation i försäkringen. Håller den inte för de du tänkt ja då finns de ju inte så många alternativ kvar.

Jag drar alltid åt mig öronen om de har harhas eller liknande problem. Har en hemma nu som är frysbränd ex antal gånger i ena hasen ändå fick de aldrig ordning på honom. Han är hos mig/oss som projekt och håller han inte nu efter 1 års hagvila kommer han aldrig hålla för de arbete som var tänkt.
 
En "så billig" häst är ingen katastrof om den inte håller för ridning. Då får man avliva och köpa en ny. 5-20k är "inga pengar' i inköp för en häst.

Försök hitta en travare som helt enkelt är för dåligt på att springa fort. Finns många friska och skadefria som helt enkelt är talanglösa bara.
 
Min gamla travare var försäkrad i Folksam när jag köpte honom. Dock som travhäst då så fick ändra till ridhäst, men det gick väldigt smidigt. Tror det beror lite på hur många hästar man har också om det är ”värt” att försäkra. Har man väldigt många blir det dyrt att försäkra och det kan vara bättre ur ekonomisk synpunkt att ta smällen när den kommer. Så var det även på min gamla arbetsplats (ej travstall, men många hästar).
 
Livförsäkringen kan man ju skippa med en billig häst, jag hade dock inte velat stå med reservationer på veterinärvårdsförsäkringen. Veterinärvård är ju lika dyrt oavsett vad hästen kostat i inköp..
 
Om du ska ha fullt skydd för allt i din försäkring kan du enbart köpa en svenskfödd ridhästras som varit obrutet försäkrad sen den var föl. Alla importer blir nyförsäkrade och travhästar/galoppörer går inte att försäkra på samma sätt som ridhästar. Så när du köper en redan försäkrad travhäst/ex galoppör som ska skolas om måste du göra en veterinärbesiktning för att kunna försäkrad den som ridhäst.
 
Har man tex 30-35 hästar i sitt stall kan det vara mer ekonomiskt att spara pengar och betala än att ha alla försäkrade. Så försäkring säger ingenting ifall du ska köpa eller inte.

Tänk också på vad du vill göra med hästen, att skola om en travare till ridhäst är väldig svårt och tar extremt lång tid, och har man inte extremt mycket kunskap själv (vilket få ryttare har) så kommer man behöva ta hjälp av en duktig tränare.
 
Jag har en häst på foder som inte var försäkrad. Jag har skaffat en A2 försäkring för om det blir nått akut så kan man få lite hjälp iallafall (tex kolik)
 
De senaste 5 stora hästarna jag köpt har varit importer så alla har varit oförsäkrade och inget jag bekymrat mig om.
 
Har man tex 30-35 hästar i sitt stall kan det vara mer ekonomiskt att spara pengar och betala än att ha alla försäkrade. Så försäkring säger ingenting ifall du ska köpa eller inte.

Tänk också på vad du vill göra med hästen, att skola om en travare till ridhäst är väldig svårt och tar extremt lång tid, och har man inte extremt mycket kunskap själv (vilket få ryttare har) så kommer man behöva ta hjälp av en duktig tränare.
Jag det är förståeligt när man har så många hästar att man kanske måste välja ut vilka som är de man ska försäkra.
inridning:omskolning är inga problem det har jag gjort tidigare med travare. :)
 
Jag det är förståeligt när man har så många hästar att man kanske måste välja ut vilka som är de man ska försäkra.
inridning:omskolning är inga problem det har jag gjort tidigare med travare. :)
Inte att man väljer, utan snarare att det inte är värt att ha någon försäkrade, billigare att spara pengar och betala veterinärvården själv :)
 
Har en tid letat efter ett varmblod, en häst som avslutat sin karriär för att omskola till ridhäst men i mitt letande jag har märkt att många säljare inte ens har sina hästar försäkrade vilket jag är lite förvånad över och skulle vilja veta mer om hur ni som köpare tagit ställningstagande till att köpa en oförsäkrad häst. Har ni själva försäkrat vid köp? och om det finns reservationer, karens att ta hänsyn till hur har tankarna gått då om hästen skadar sig?

Har inte något djur försäkrade, det är ett ställningstagande jag gjort. Det är bara att slanta upp ur egen ficka om någon skadar sig eller behöver vård. Har totalt sett tjänat på det genom åren.
 
hur du löser eventuella vårdkostnader?
Jag tecknar försäkringar innan de lämnar hemlandet, Agria har godkänt veterinärintygen från köpet.
Jag har köpt hästar för under 50’ styck, så ingen har varit superdyr. Jag har inte haft något bekymmer att få ut på försäkringen om de skadats eller som i ett fall behövt avlivas pga ligamentskada några år efter importen.

Jag har ingen häst fullvärdesförsäkrad, det blir i mina ögon för dyrt. På min äldsta häst har jag tagit bort försäkringen helt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hur hade ni resonerat? Om ni köper en häst som tidigare är oförsäkrad (12 år) är det bortkastat att livförsäkra den? Jag tänker att det...
Svar
9
· Visningar
1 351
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp