Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt veterinären så kan hästen leva med stängd tårkanal eller att man skulle försöka öppna igen eller åka till klinik helt valfritt enligt henne men nu då ögat blivit så pass bra vet jag inte ens om det är ett alternativ att öppna den i nuläget eller om den kan ha öppnats själv då inflammationen gått ner.
Fast nej, och kan och kan kan dom väl men det kan orsaka väldiga obehag och problem för hästen. Det är ju risker för både infektion och inflammationer och andra problem. Och ja självklart är det frivilligt att åka till en klinik eller inte och jag tycker du borde ta reda på vad problemet är så du inte behöver behandla det gång på gång, plus att hästen ska inte behöva uppleva obehag av det gång på gång.

Du måste ju först och främst ta reda på varför det är som det är och vad som orsakar det. Det är svårt att göra ute i stallet. Det är ju bara en tidsfråga innan hästen får större problem av det igen förmodligen.

Fast nej, och kan och kan kan dom väl men det kan orsaka väldiga obehag och problem för hästen. Det är ju risker för både infektion och inflammationer och andra problem. Och ja självklart är det frivilligt att åka till en klinik eller inte och jag tycker du borde ta reda på vad problemet är så du inte behöver behandla det gång på gång, plus att hästen ska inte behöva uppleva obehag av det gång på gång.

Du måste ju först och främst ta reda på varför det är som det är och vad som orsakar det. Det är svårt att göra ute i stallet. Det är ju bara en tidsfråga innan hästen får större problem av det igen förmodligen.
Man kan ju vänta och se om det återkommer. Tycker dock att hästen kisar lite med båda ögonen vet absolut inte om det är ett problem eller något men upplever att hon har ögonen lite halvöppna en del då man tittar på henne vet inte om det är ljuskänslighet eller annars bara men tycker mina små ponnyn inte gör så utan har hela ögat mer öppet större del av tiden. För övrigt fyller hästen 21 så är ju gammal också.

Man kan ju vänta och se om det återkommer. Tycker dock att hästen kisar lite med båda ögonen vet absolut inte om det är ett problem eller något men upplever att hon har ögonen lite halvöppna en del då man tittar på henne vet inte om det är ljuskänslighet eller annars bara men tycker mina små ponnyn inte gör så utan har hela ögat mer öppet större del av tiden. För övrigt fyller hästen 21 så är ju gammal också.
Eftersom att du misstänker att det är något galet så åk in. Uppenbarligen så beter ju sig hästen på ett sätt den inte gjort innan. Ögonproblem är otroligt jobbigt att ha för dom, nästa gång det blir aktuellt med behandling kanske inte ens behandlingen tar. Oavsett ålder så ska inte hästen känna besvär..

Eftersom att du misstänker att det är något galet så åk in. Uppenbarligen så beter ju sig hästen på ett sätt den inte gjort innan. Ögonproblem är otroligt jobbigt att ha för dom, nästa gång det blir aktuellt med behandling kanske inte ens behandlingen tar. Oavsett ålder så ska inte hästen känna besvär..
Ja lite svårt att säga om nåt e galet, eller bara en häst som nyligen läkt från ögoninflammation.

Jag hade åkt med hästen till klinik, better safe then sorry.

Eftersom du betalar hovslagaren svart måste jag fråga om veterinären som varit ute faktiskt är utbildad och legitimerad? Eller är största meriten att hen är billig?

Det är inte normalt att kisa med ögonen. Gör den det så boka tid på klinik pronto (klinik för att den veterinär du anlitat inte verkar ha koll)
Precis, det är INTE normalt att en häst kisar. Det tyder på att den har obehag. Det behöver kollas upp, på en gång. Att gå med ögoninflammation eller liknande besvär länge kan ge bestående, permanenta, skador, vilket kan påverka synen eller skada ögat så illa att det gör konstant ont och i värsta fall måste avlägsnas.

Det spelar ingen roll hur gammal hästen är, den ska inte behöva gå runt och ha ont och besvär av sitt öga! Om den kisar har den fortfarande besvär!

Min veterinär verkade inte speciellt orolig för ögat min hovslagare sa också att det där är ingenting farligt. Nu har det regnat några dagar och hästen kisar inte alls det kommer heller inget var eller annat kladd ur ögat att åka till klinik känns lite drastiskt för tillfället.

Min veterinär verkade inte speciellt orolig för ögat min hovslagare sa också att det där är ingenting farligt. Nu har det regnat några dagar och hästen kisar inte alls det kommer heller inget var eller annat kladd ur ögat att åka till klinik känns lite drastiskt för tillfället.
Vad har din hovslagare med saken att göra?

Om hästen börjar kisa igen när det är sol igen hoppas jag du tar ditt ansvar som hästägare

En hovslagare kan också vara en duktig hästmänniska med kunskap om hästens sjukdomar såklart är det veterinären man ju ringer om hästen är sjuk.

En hovslagare kan också vara en duktig hästmänniska med kunskap om hästens sjukdomar såklart är det veterinären man ju ringer om hästen är sjuk.
Du ignorerar enstämmiga råd som kommit både här och enkelt kan googlas fram med. Och istället lyssnar på din hovslagare? Jag har svårt att förstå varför du upprepat frågar om råd här?

Du ignorerar enstämmiga råd som kommit både här och enkelt kan googlas fram med. Och istället lyssnar på din hovslagare? Jag har svårt att förstå varför du upprepat frågar om råd här?
Jag lyssnar på min veterinär i första hand, dina råd kan jämställas med hovslagarens och du har inte ens sett hästen.

Jag lyssnar på min veterinär i första hand, dina råd kan jämställas med hovslagarens och du har inte ens sett hästen.
Varför frågar du upprepat på bukefalos kring hästens ögonproblem när du inte lyssnar på råden i tråden - som för övrigt är samma råd du får från veterinära källor om du googlar?

Det är många som svarat i tråden. Och svarat samma sak.

Varför frågar du upprepat på bukefalos kring hästens ögonproblem när du inte lyssnar på råden i tråden - som för övrigt är samma råd du får från veterinära källor om du googlar?

Det är många som svarat i tråden. Och svarat samma sak.
Vet inte nu vilka råd du vill att jag ska lyssna på mitt djur är för tillfället inte smärtpåverkat eller har symtom.

Enligt veterinären är det ingenting mer att göra åt ögat utan man kanske får använda koksalt och några ögondroppar resten av livet på hästen och använda flughuva om det behövs för det finns ingen orsak att ingripa då hästens öga annars inte är svullet eller ser dåligt ut och inte har nåt sår.

Alltså slutsats det går tydligen inte att öppna tårkanalen det är därför hästens öga kan gegga från och till behöver daglig skötsel av ögat och en flugmask med bra utrymme för ögonen och uvskydd då den kisar av solljus.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat