Ok för annan att skälla ut Min hund?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Benso
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 216
B

Benso

Jag har nu börjat på lydnad 1 med B och det går rätt bra... Han börjar fatta mer och mer och söker väldigt mycket kontakt med mig vilket känns jätte bra! fick tillochmed höra igår att "det märks att han älskar sin matte" :love: (väldigt stolt)

Men vi har ett problem just nu (eller det har varit nästan hela tiden) nämligen andra hundar... och självklart då spec. han hundar.
På kursen förra gången (första gången jag var med) så var det bara 1 annan hane med... Och B gjorde utfall mot denna, inte hela tiden men så fort man tappade liiite fokus.
I vilket fall som helst så sa instruktören att jag måste bli lite hårdare på honom när det gäller andra hundar, att kalrt markera att det är fel, ja jag är lite mesig ;)
Men jag sa klart å tydligt NEJ och som instruktören sa "stampade lite hårt med foten i marken... Men då ställer hon sig framför honom och säger högt och väldigt argt "VAD GÖR DU!!!" Vilket resulterar i att B (lite vek som han är) efter 2 "utskällningar" av henne trycker sig slickat mot mitt ben när vi passerade henne...

Men jag måste ju fråga vad tycker ni? är det verkligen ok att hon gick in och skällde ut min hund?
Jag är ju medveten om att han tar åt sig ganska mkt så jag är väl kanske för snäll mot honom... Men ändå!?

Sv: Ok för annan att skälla ut Min hund?

Jag skulle ha exploderat och läst lusen av den personen om jag råkat ut för samma sak :cool:

Generellt ska man inte gå in och peta i kursarnas hundar utan det ska kursarna sjkälva fixa, men får man inte en kursare att ta till sig det man sagt och dennes hund stör undervisningen kan det du beskriver vara nödvändigt. Det din instruktör gjorde var ju inte direkt hårt och du kunde ha utnyttjat situation och dragit fördel av att han tog åt sig av åhutningen.

Men om du som hundägare inte tycker att det är okej så är det inte okej heller. Du kanske ville lösa problemet med andra metoder och det ska respekteras. Dock är det också ditt ansvar att informera instruktören om detta och att din hunds utfall inte förstör för övriga kursekipage som är där.

Jag tycker hon gjorde fel. Visst kan en instruktör få säga till ibland, men då frågar man först.
Sen tycker jag att skrika *vad gör du* Vad är det för hjälp :smirk:
Hon skulle väl gjort så som hon lärt dig i så fall. Och inte skrika åt hunden, sånt tycker inte jag hjälper. Vilket du också såg, eftersom hunden regagerade på henne när ni gick förbi. Det var ju inte det hon var ute efter, utan att han inte skulle släppa fokus på andra hanhundar.

jag håller nog med jadzia. får du instruktioner men låter bli att följa dem och din hund fortsätter att störa, så tycker jag att instruktören har rätt att försöka få ordning i gruppen. nu verkade det inte lyckats så bra, men kanske skrek hon mer på dig än på din hund?

haha jo kanske, men alla kan väl ha en dålig dag? det finns betydligt lämpligare sätt att förmå hundägaren att "följa order". men när man ser instruktörer som kommer med en miljon tips och det händer noll och intet, då kan man förstå att det brister ibland.

:rofl: Har haft "döva" kursare, men hittills så har jag inte skrikit åt vare sig någon hund eller människa.
Den dagen jag gör det är den dagen när jag slutar att ha kurser :cool:

jo visst finns det bättre sätt att få kontroll över situationen, men jag beundrar verkligen en del instruktörers tålamod. ibland får jag god lust att själv gå fram och skaka i personen och ropa "vakna!". fast så gör man ju inte. att räkna till 10 och andas som de gör på "föda-barn-kurser" brukar räcka.

jag har sett lite olika varianter av lösningar på problemet med störande hundar, en sa till ett par ggr, tröttnade och pratade högre istället. en lät hjälpinstruktören gå iväg en bit med ekipaget och träna själva och en tredje tog ekipaget och använde som undervisningsmaterial.

hur gör du?

sorry om det spårat ur lite. jag menar inte att din hund nödvändigtvis är jättestörande.

Jag brukar fråga om jag får låna hunden för att visa exakt vad jag menar och hur jag vill att ägaren ska göra, för att få sin hund att utföra/klara av uppgiften.
Hittills har ingen nekat mig det ;)

fast enbart förarbyte kan lösa massor av problem. bara för att du får positiv respons från hunden behöver inte ägaren få det, trots att h*n gör precis som du...?

När ägaren väl förstår hur jag menar och gör som jag säger, så är det sällan problem under förutsättning att grundkontakten finns mellan hund och förare naturligtvis! Finns den inte, så är det inte lönt att försöka träna in några moment. Då är det kontaktövningar som gäller.

Kanske ska svara på detta...
Jag tycker att det varit bättre om hon hade tagit B ifrån mig och visat hur hon tänkte istället för att komma från ingenstans och helt plötsligt skrika åt honom.

Sen kan jag tillägga att jag inte var en en sk. "döv kursare" ;) Utan detta var kanske 15 min in i kursen och hon hade sagt hur jag skulle göra och jag gjorde det faktiskt. Sen att jag inte skrek VAD GÖR DU utan istället sa ETT skarpt Nej åt honom.
Han skötte sig rätt bra, men fick ett par "återfall" vilket han får när vi tappar lite fokus... Annars går det jätte bra.

Men i vilket fall som helst så tycker jag inte att det var ok det hon gjorde om jag ska vara ärlig, eftersom att det är Min hund och Jag som ska uppfostra honom, självklart med hjälp av henne eftersom jag går kursen, men han ska inte uppfostras Av henne.
Hon verkar rätt hård överlag och jag delar inte alltid hennes tankar om saker å ting.

Jag hade nog utnyttjat situationen lite:angel:
På en kurs vi var (agility) så tröttnade min hund och sprang och gjorde allt annat utom att komma till mig. Då var det en kursdeltagares mamma som gjorde ett utfall mot min hund och skrek till henne att gå till matte.. Jädrars var fort min hund pinnade på till mig:D Min hund är ganska känslig och tar lätt åt sig. Sen att hon efter 5 minuter har glömt tillsägelsen och gör samma sak är ju en annan sak:angel:

Men om din hund blev rädd och störd av din instruktör hade jag nog sagt att jag inte vill att hon ska göra så.

Det där är en helt annan sak. Då visar man att det är "obehagligt" hos nån annan och det är säkrast för hunden att springa till dig.

Så var det ju inte i detta fallet.

Som instruktör så är det väldigt få fall jag griper in och då ska hundägaren typ ha tappat kontrollen över sin hund...

Har en individ som har en störning som gör att hon helst äter andra hundar till frukost, kommer hon lös så får faktiskt inte ägaren bryta in, jag gör det... Detta enbart för att föraren är minderårig och för att jag är rädd om de andra hundarna.

Har en annan hund, en Akitatik som inte ens är året. Den hunden hoppar oavbrutet på sin matte, och går och biter i händerna så fort det går henne emot (mycket dominant hund). Den var jag faktiskt framme och drog i sist vi hade kurs, sen stod jag en bit i från och sa "nej" så fort hon började. Det funkade... Än en gång en minderårig förare och frågan är där hur mycket jag vågar riskera.

Till saken, jag tycker att din instruktör kan ha handlat tvivelaktigt. Min hund råskällde vårt första kurstillfälle, men det är enbart för att hon är en supermes och skulle en instruktör då ställt sig och skrikit på henne skulle jag tagit mitt pick och pack och gått...

//E

Grana skrev:
Det där är en helt annan sak. Då visar man att det är "obehagligt" hos nån annan och det är säkrast för hunden att springa till dig.

Så var det ju inte i detta fallet.

Såg att jag hade uppfattat inlägget fel:o
Ber om ursäkt för det!

Fast ditt råd tycker jag är bra om man har en hund som springer till andra :)

Eftersom grejen var att det var första kurstillfället för oss och inte speciellt långt in i kursen. (har missat två pga av kvälls kurser) och B är ju som sagt väldigt osäker när det kommer till andra hundar...
Detta leder ju till att han typ "gör allt på en gång" så han är antagligen svår för en annan hund att tyda.
Men hade vi kämpat å kämpat å kämpat flera timmar med detta på kursen och inget händer så förstår jag att man som instruktör går in och "bryter".
Men jag tyckte att det var stora framseg för B att kunna gå förbi den andra hunden (inte alla gånger men de flesta) med fokus på mig, men det räckte tydligen inte för henne...

Här har man betalat pengar för något så man ger ju inte bara upp heller, händer det en gång till så kommer jag säga ifrån (till henne då ;))

Sen tror jag inte att hon gillar oss riktigt... Vet inte varför, men det känns som det. Hon gillar nog inte att jag har en BC, men jag har tänkt att ha honom till agility, men för att kunna det så måste ju grunden sitta Först och det är det vi håller på med nu.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 749
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 890
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 707
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 585
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka