Öka vikt på barn?

Bukefalos 30 år!

Madde_padde

Trådstartare
Vi har ett av barnen som är mycket restriktiv med vad han äter! Tycker inte saker är gott osv. Skulle behöva få upp honom i vikt, han har tre paradrätter som oftast funkar dock inte alltid. Dålig att äta frukost , provat säröbomb men de gick inte alls hem.

Har ni nå super tips? Någon solskenshistoria?

Ålder? Vad säger BVC? De borde väl ha dietist knutet till sig som kan hjälpa till?

Annars tänker jag att kan ni inte bara ge honom det han faktiskt äter? Även om det skulle vara att han i så fall äter mackor med Nutella till frukost.

Om han går i skolan kan ni höra om han kan få anpassad mat. D.v.s. med ett intyg kan han få välja vilka rätter han får till lunch i skolan. Intyg får man från sjukvården.

Vi har ett av barnen som är mycket restriktiv med vad han äter! Tycker inte saker är gott osv. Skulle behöva få upp honom i vikt, han har tre paradrätter som oftast funkar dock inte alltid. Dålig att äta frukost , provat säröbomb men de gick inte alls hem.

Jag tänker att ge honom det han tycker om och öka på kcal i det. Tex feta pålägg, extra smör osv i maten.

Enligt några barndietister jag följer på instagram så är tipset att försöka ge mer fett i den mat som serveras normalt, typ smyga ner lite extra olivolja, smör, kanske nötsmör i en smoothie mm. Och sen använda fullfeta produkter till maten.

Nu vet jag inte hur gammalt barnet är men jag brukar ge mina oststavar att äta innan maten istället för morötter 😅
Ja de är bra! Han är 7 och äter inte oststavar 😕

Idag försökte jag muta med cheesecake innan träning men han ville inte ha, blandade i grädde i oboy som han drack knappt ett glas av innan han skulle till träning, ville inte ha ngt mer 😕 smakade på en Nuggets i skolan men den var inte god och åt nästan en macka i morse.

Ålder? Vad säger BVC? De borde väl ha dietist knutet till sig som kan hjälpa till?

Annars tänker jag att kan ni inte bara ge honom det han faktiskt äter? Även om det skulle vara att han i så fall äter mackor med Nutella till frukost.

Om han går i skolan kan ni höra om han kan få anpassad mat. D.v.s. med ett intyg kan han få välja vilka rätter han får till lunch i skolan. Intyg får man från sjukvården.
Han är 7, vi väntar tid får vi se men de finns ingen anpassad mat han vill ha. Sist skolan hörde av sig hade de en dag med fest. Han ville inte ens ha chipsen eller smaka någon glass. Vi är nog egentligen rättså pålästa men nu börjat jag oroa mig när de rellativt ofta inte äts något alls i skolan. Frågat vad han vill ha för mat om han får välja helt fritt i skolan men nja pappa köttfärssås.

För att krångla till det lite har vi en 10 åring med mycket stora magproblem som också behöver äta viss anpassad mat

Han är 7, vi väntar tid får vi se men de finns ingen anpassad mat han vill ha. Sist skolan hörde av sig hade de en dag med fest. Han ville inte ens ha chipsen eller smaka någon glass. Vi är nog egentligen rättså pålästa men nu börjat jag oroa mig när de rellativt ofta inte äts något alls i skolan. Frågat vad han vill ha för mat om han får välja helt fritt i skolan men nja pappa köttfärssås.

För att krångla till det lite har vi en 10 åring med mycket stora magproblem som också behöver äta viss anpassad mat

Jobbigt att det inte finns nåt i skolan som han äter!

1: Det kan gå över självmant. Erbjud olika saker ändå. Det blir ofta bättre med åldern.

2: Har han alltid varit restriktiv med mat? Och väljer han bort för att det inte är gott, eller av annat skäl? Jag skulle testa pasta, vitt bröd, kex, pommes och hitta sådant han äter och alltid erbjuda säkra kort. Sen kan man utöver det snegla på alternativ mat att våga testa.

3: Har person i närheten med tre barn diagnostiserade med ARFID, (ingen autism även om sambandet är vanligt). En äter pommes, en köttbullar och en typ bröd. De har idiotkämpat och nu får de säkra kort i skolan (pannkakor, 5 av 5 dagar). Men. De är normala tonåringar, smala men inte osunt. Och de vågar testa mer och mer mat. Lite här, lite där.

Vad jobbigt, lider med er.
Till frukost, kan det funka med någon god halvfrusen smoothie? Typ frysta jordgubbar/blåbär/mango/vad han gillar mixade med fet grekisk yoghurt och mjölk? Banan eller lite vaniljyoghurt för sötma? Man kan hälla det i pop up glassformar med, smidig frukost om han gillar det så behöver ni inte mixa varje morgon.
Muslibar? Går att göra egna med nötter, jordnötssmör osv.

Vi blev experter på att spetsa sonens mat med fett och näring när han var mindre, men han är ju absolut inte så selektiv som er verkar vara utan bara väldigt liten i maten (plus tappade aptiten vid temperatur på över 20 grader..). Vad gillar han? Om inte i matväg, så i mellis, fika, frukost? Grekisk yoghurt är toppen om han äter det i någon form, det är mycket protein och fett. Erbjuda det som efterrätt på varje mål. Köpe-grötklämmisar som efterrätt?
Vi gjorde våfflor med extra smör och grädde i, man kan frysa in hjärtan och tina enkelt och snabbt i brödrosten. Kanske som frukost eller mellis med frukt, sylt, jordnötssmör?
Plättar, pannkaksrullar? Går att byta ut en liten del av mjölken mot en skvätt grädde. Göra i större mängder och ha i kyl eller frys.

Säröbomb brukar ju tipsas om men är man selektiv med maten så förstår jag om man är skeptisk mot den pga konsistensen.

Pannkakor eller plättar (gärna med extra ägg i smaken) med nutella? Det äts till frukost här. Jag har färdig smet i kylen så är det inte så tidskrävande

Pommes strips och chicken nuggets funkar också alltid.

Skulle det vara ett alternativ att pappa gör ett storkok köttfärssås och så finns det matlådor i skolan? Innebär ju såklart merjobb för er men det är ju också massa merjobb att hitta något som funkar tänker jag.

Förstår att det är jättetufft. Har ingen erfarenhet av just era bekymmer men har en liknande situation i benmärkelsen flera olika komplicerande kostfaktorer hos flera i familjen som inte riktigt lirar med varandra...

Jag har en son på 7 år med lite diagnoser som har väldigt dålig aptit till och från, mest pga medicinen mot ADHD och när den gått ur kroppen blir han hungrigare men då har han inte ro att sitta stilla och äta istället riktigt men vi fick näringsdrycker på recept så han får 2 såna per dag utöver vanlig kost. Först köpte jag olika sorter för att se vilka han gillade och då hittade vi en han fastnade för och den fick vi sen på recept och nu börjar både vikt och aptit gå uppåt!
Till och med så att hans nästan 2 år yngre bror gick om honom i vikt strax innan aptiten ökade.
Så ett litet tips att kolla drycker 🤗

Skulle det vara ett alternativ att pappa gör ett storkok köttfärssås och så finns det matlådor i skolan? Innebär ju såklart merjobb för er men det är ju också massa merjobb att hitta något som funkar tänker jag.

Förstår att det är jättetufft. Har ingen erfarenhet av just era bekymmer men har en liknande situation i benmärkelsen flera olika komplicerande kostfaktorer hos flera i familjen som inte riktigt lirar med varandra...
Vi har försökt men skolan hade inte möjlighet att förvara privata matlådor tyvärr

Han har gått ner knappt ett kilo på 6 veckor vilket var betydligt bättre än jag befarade. Sjukvården rekommenderade att köra på som vi gör bara.

Möte med skolan igår gav inte jätte mycket heller men målet är en knäckemacka och ett glas mjölk varje dag i skolan, de kommer byta till röd mjölk för honom!

I morse åt han en dubbelmacka och ett glas oboy innan skolan 🥳 största målet på flera veckor på morgon så nu vill jag tro att det vänder lite lite igen

Liknande trådar

• Hur ser matrutinerna ut nu under sommaren?
  • Intuitivt ätande
  • Vad gör ni på sommarloven?
  • Hur skulle du reagera?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat