Okej att köpa kanin från djuraffär?

Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

tycker inte det är ett dugg bra ändå.
Lika illa som att de i USA säljer hundvalpar i djuraffärerna...
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Har du vart i USA och sett valparna i deras djuraffärer?
djuraffärerna i sverige får iaf inte mig att brja gråta! här har ju en kaninunge större bur än en golden retriver valp i usa!:crazy:
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Jag sa inte att de HADE DET lika illa.
Jag sa att själva grejen att ha djur i bur är lika illa.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Båda hankaninerna jag haft (inte samtidigt) köpte jag på samma djuraffär och dom var helt underbara! :love: Sociala och lärde sej fort att komma när man visslade på dem när de var på gårdstomten och så.
Den ene, Elvis Presley, dog när han var ca. 2år då det var några Sibirian Huskeys (stavning?) släpptes lösa av deras alkoholist till husse, som aldrig motionerade dem, och de rev upp buren och tog kaninen när vi inte var hemma. Lång, hemsk historia egentligen. :( Den andre, Robbie Williams, lever fortfarande fast hos en underbar, engagerad familj i orten bredvid då jag var tvungen att skänka bort honom när jag blev tvungen att satsa på skolan i högstadiet.

Så mitt svar; absolut kan du köpa från en seriös djuraffär om du inte är ute efter någon speciell stamtavla!
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Tror att i de flesta fallen är uppfödare att föredra, du vet vad du får och kan i många fall få ny kanin/byta kanin om det skulle vara något "fel " på den, eller om den skulle dö inom ett visst antal veckor (brukar vara allt mellan 2 och 4 veckor efter köp)
Bäst av allt är att du oftast kan få se båda föräldrarna så du kan göra dig en uppfattning om hur stor ungen faktiskt kommer att bli som vuxen

Jag och kompisen fick dock en kanin från en djuraffär där vi var på prao i åttan, han hade bettfel så de skulle avliva honom, hans bett är perfekt nu och enda egentliga felet på honom är att han verkar ha någon utvecklingsstörning, men det gör honom bara helt underbar ^^
(han är nu 5 år och hälsan själv)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Jag skulle nog inte köpa en kanin från djuraffären. Jag har gjort det 1 gång och han har haft mycket problem. Han har även fortfarande problem med sin päls, så nu bor han innom hus då han inte klarar av att bo ute på vintern. Han är min första kanin och nu har jag haft fler kaniner och fått mer kaninvana. När man var mindre (Jag var 10 år gammal då jag köpte honom) tänkte man inte på åldern på kaninen. Nu i efterhand när jag räknat efter var han ca 6 veckor och hade tagit ifrån mamman några veckor innan det. Jag tycker att det är fruktansvärt hemskt att de kan göra så. Vad jag vet finns det nu mera en lag om att de inte får säljas under 8 veckors ålder? Men jag vet att alla inte följer den lagen. Därför gillar jag att köpa kanin från uppfödare istället. Det har jag gjort nu ett par gånger och jag har alltid fått friska och snälla kaniner.

Jag menar inte att alla djuraffärer är så. Jag tycker även att alla har rätt att ha sin egen uppfattning ;)

De med avel tycker jag också är lite konstigt. Om kaninen har en prick mer eller mindre på örat är de inget att ha eller om de har någon cm kortare / längre öron.

Kram Marika :)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Jag har köpt 4 kaniner från zoo affär, en från en privatuppfödare(min ena hane var pappa) och 2 kommer från uppfödare.

En av dom jag köpte från zooaffär är en mycket duktig hoppkanin nu och han är elit i både höjd o längd samt svår med pinnar i rak o krok... så jag tror inte det har så stor betydelse var man köper det, MEN såklart måste man juh vara uppmärksam så de inte är för unga när man köper dom. Mina som jag köpt har inte varit så svårt att sett de på då alla har varit mellan 5mån-2år gamla:P köpte dom för jag tyckte så synd om dom för zooaffärerna sa att de skulle avlivas för ingen vill ha dom:S

Bra sidor att hitta fina kaniner på (hoppkaniner men man kan juh ha dem till kel/sällskap med;)) www.skhrf.com/forum:D. Det finns även länkar till uppfödare om man går in på www.skhrf.com
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Vår fina kaninhona beräknas få ungar 6 juni. Vi ska behålla en hane men sälja de andra till ett gott hem. Vi tar 100:-.Om du är intresserad. Vi hoppas förståss att allt går bra för det är första gången för vår fina kanin. Leverans vid 8 veckor. Du verkar ju bo i vårt område så det är bara att anmäla intresse.:)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Har en kanin köpt från uppföddare och en köpt från djuraffär. Den från uppfödaren kommer från en seriös uppfödare. Han är "renrasig" dvärvädur, men har ej stam pga sin konstiga färg, så jag litar på att uppfödaren lagt ner sig i kombinationen osv. Han är hur trevlig som helst, det helt klart snällaste kaninen jag känner, och otroligt vacker. :love:

Den andra kaninen, som vi köpte i en djuraffär, köpte vi i hopp om att det var dvärvädurhona, men vi upptäckte efter några veckor att han var en hane. Han var väldigt liten när vi köpte honom. Kan inte ha varit gammal alls. Han ser ut som en liten, avlång hare och han bits. Jättehårt. Och ofta.:devil:

Vet inte om det här skulle vara något specialfall, eller om det är såhär det brukar blir, men JAG skulle köpa min nästa kanin hos en seriös uppfödare.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

det är JÄTTESVÅRT och i vissa fall "omöjligt" att se när de är små om det är hannar eller honor.
och att han bits har snarare med eran uppfostran att göra.
när jag var liten köpte Jag och min låtsassyster varsin kanin hos en gubbe, min kanin bet aldrig, var jättetam etc etc, medans hennes blev folkilsk mm.

själv förstår jag inte hur man kan föda upp djur bara för att tjäna pengar på dem. men det är jag det.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

och att han bits har snarare med eran uppfostran att göra.

Han är ju uppväxt och fostad i samma miljö som den andra kaninen! Han är väldigt framåt och nyfiken i övrigt, men han bits framför allt när man stoppar in handen i buren för att ge honom mat. Påstår inte att han är folkilsken eller så, bara att jag ser stora skillnader i mentaliteten mellan mina kaniner.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

ja men det behöver ju inte betyda att det är "enbart" för att han kommer från en butik, det kanske bara är hans personlighet?
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Självklart. Och han kommer ju också från en uppfödare från början, men som sålt honom till en djuraffär (antar jag). Men jag tror att om man köper kaninen hos en uppfödare som verkar duktig och seriös så kan man lita på att personen i fråga har fösökt få en bra kombination med harmoniska föräldradjur. Jag tror att kaninens personlighet har mycket med arv att göra, precis som vid andra djur.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

hej , jag har en uppfödning , vart bor du ngn stans?
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Hade jag vetat allt detta, hade jag nog aldrig köpt min kanin från en Zooaffär, tyvärr så var jag liten och min mamma lite okunnig så vi köpte våran kanin från en Zooaffär..
Vet inte riktigt åldern men dom sa 1 år, alltså måste då hon vara 10 år nu..
Fast är inte riktigt säker på det =D Vi hade nog tur med henne.. Hon är en speciell tös ^^

Köp inte från en Zooaffär, man får inte direkt nån information om just det djuret man köper.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

*kl*

nackdelen med djuraffärsdjur är att man ofta inte har en aning om vad det är man får.

kaninerna kommer oftast från stora grossister som avlar fram små söta kaniner ofta med lejonman eller annat "fluff". Dom försöker avla fram så söta kaniner som möjligt, och struntar i hur föräldrarna är och vilka gener som förs vidare.

Små, söta med fluff säljer ju!
Sen om föräldrarna är aggressiva, bär på bettfel och har många generationer med inavel bakom sej, det är struntsamma!. Och tyvärr är det inget man kan se bara genom att titta på små bebisar.

tänk sedan att en köpare kommer in i djuraffären och vill ha en kanin, blir rekommenderad att dom ska ha två för sällskapet (bullshit), köparen tar två "honor", när det sedan ploppar ut små bebisar ur den 4 mån gamla honan. Tre har bettfel och hanen har börjat bli aggressiv skänker köparen tillbaka dessa ungar och pappan till djuraffären. Djuraffären sätter hanen och bebisarna i samma bur och rekomenderar nästa köpare att köpa två.

Jag kanske överdrev en smula men det går faktiskt till så på vissa ställen.


nu vet jag att tråden var gammal men jag kände att jag ville svara ändå och visa min syn på saken, för det är så mycket man inte kan se bara av att titta på hur djuren har det.

Man kan inte titta på djuret och se exakt vilka gener som ligger bakom.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

det är JÄTTESVÅRT och i vissa fall "omöjligt" att se när de är små om det är hannar eller honor.
och att han bits har snarare med eran uppfostran att göra.

Och jag tycker inte det är särskillt svårt att se, en expedit på en djuraffär SKA kunna se det, annars är det illa.
Att en kanin bits behöver inte tyda på fel uppfostran, inte alls!. Det kan bero lika mycket på de gener den har!.


Igan, tråden är gammal men jag ville svara
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 527
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 099
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: Lena_B
·
M
Hästmänniskan Jag förstår inte. (detta är ingen annonsering) Jag fick min första häst av min faster, lång historia som jag skippar men det slutade...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp