Okej att köpa kanin från djuraffär?

golden_tinka

Trådstartare
Ungen jag bokade fick tyvär avlivas eftersom hon blev sjuk och jag har nu sökt som en galning efter en ny unge, men det verkar råda brist...:crazy:

Så min fråga är, är de ok att köpa från djuraffär?
är igentligen bara ute efter en kanin till kel, så stam är mindre viktigt..

hur vet man vad man får om man köper från djurbutik, friskhet, bettfel, rätt ålder, mm?
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

kaniner brukar det väl sällan vara brist på? haha.
kollat blocket te x?

jag tycker att det är mycket bättre att köpa från uppfödare, då kaninerna ofta är alldeles för små för att ens ha lämnat mamman i en djuraffär (det behöver såklart inte vara så, men jag vet djuraffärer som det är så på).
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

oja har haft ögonen på blocket, annonsdirekt och kanin-net i ett par veckors tid!:crazy: har hittat några fina med rätt färg, lagom långt bort mm, mailat lite osv, men ingen unge som jag verkligen vill ha!

Hade ju såklart helst velat köpa ifrån en seriös uppfödare, men eftersom jag vill ha ungen snart och inte om 4v så blir det ite knivigt...;)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Vi köpte vår kanin i djuraffär, tyckte det var helt ok. Butiken var väldigt seriös så ungarna var tillräckligt gamla osv.
Vår kanin levde i 9 år innan vi fick avliva honom pga av en tumör.
Hade honom som sällskap så för oss funkade det alldeles utmärkt, han var väldigt kelen av sig men avskydde t.ex. att hoppa. Brukade slita bort understa "pinnen" på hindret och krypa under;)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Det låter ju bra!;)
våran första kanin kom från djuraffär och var väl sådär i lynnet...
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Går säkert bra,men lita inte på att du får rätt kön på krypet!
Hälsn saila-vis av erfarenhet!:D
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

jag brukar lägga ut mina på blocket och blir det några ungar kvar när de är 8 veckor så säljer jag de till en djuraffär i närheten.. säljer inte de förrens de är 8 veckor.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

jag köpte min första kanin från en kaninuppfödare (som tidigare hade minkuppfödning.) där såldes de till "vadsomhelst". den levde länge osv.

De andra 4st fick vi gratis (vuxna) när de skulle avlivas. vuxna kaniner finns det gott om. skulle kunna haft 20st till om jag hade velat...
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Jag skulle alldrig ha köpt en kaninunge från en djurafär det gorde jag första gången jag köpte kanin hon dog sedan för hon togs ifrån sin mamma för tidigt för det finns djurafärer som tar in kaninungar redan vid 5 - 6 veckors ålder för att dom ska vara mer sötare än vad dom äldre är men kaninungen mår bara dåligt att tas ifrån sin mamma för tidigt så jag skulle råda dej att köpa kaninunge ifrån en uppfödare istället :) det finns en hemsida som heter http://www.fantasyaskaniner.se/nyheter/nyheter.html den hemsidan är jätte bra där är kaninungarna över 8 veckors ålder innan dom tas ifrån mamman :)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

den djuraffär jag tänkte eventuellt köpa ifrån vet jag har rätt ålder på djuren..

men nu slipper jag det, hämtar hem min nya donna i helgen, en viltgrå dvv som pga öronen inte duger till avel..;)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

om du redan är kaninvan kanske du kan kolla själv på kön, bettfel och sånt. om du inte är säker på att du kan det ska du hellre köpa från uppfödare eftersom det finns så många djuraffärer som bara vill sälja djur och inte kan hjälpa dig med sånt. i djuraffärer är det i regel mycket högre risk att komma hem med en dräktig hona än hos seriösa uppfödare.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

kanin van är jag, men kön på en kanin unge, nja det vet jag inte... och bettfel syns väl inte när dom är såpass små!

har iaf hämtat hem en dvv hona idag från en seriös uppfödare, så i slutändan slapp jag köpa från djuraffär iaf!:)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Skulle aldrig köpa kanin från djuraffär.
De har det så j*vla dåligt....
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Fast är et verkligen så? kan man rakt av säga att alla sveriges djuraffärer behandlar djuren illa?
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

numera är det ju lag på att de som jobbar på fjuraffär ska ha en kurs i djurskötsel OCH affären ska vara godkänd, det kom en ny regel om det för ngt år sedan.

det är väl det "gamla" som sitter i misstänker jag,
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Tror faktiskt att standarden har höjts dom senare åren iaf på dom djuraffärer jag vart i kontakt med! får hoppas att det är så.;)
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Inte behandlar dem illa direkt.
Men indirekt genom att ha dem i små burar inomhus från födseln. Massa människor runt dem jämt som ska klappa och titta. Ofta för hög ljudnivå. Knappt något pyssel alls.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

såvitt jag har sett på arken etc så har djuren fått suttit i ett speciellt rum , och med så stora burar som de brukar sälja, de som e typ en meter långa (ni vet "standardstorleken") Jag köpte en begagnad bur från arken 150cm lång å typ 50 bred, för de hade haft flera små kaniner i samma, men de ville inte ha flera i en bur längre!
dessutom brukar de ha hus etc i burarna.
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Så är det här med! djuren sitter i ett eget inglasat rum dit endast personalen har tillträde, burarna är stora...

Vi ska va glad att vi lever i sverige, här har vi iaf inte hundvalpar i glasmontrar utanför djuraffärerna.
vingklippta undulater som alla i butiken kan plocka upp och klappa på, hundvalpar i små gallerburar med galler golv...:(
 
Sv: Okej att köpa kanin från djuraffär?

Jag köpte en kanin när jag var liten från en djuraffär, han dog mystiskt efter 3 veckor.. :eek:

Litar inte på djuraffärer!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 527
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Man får sig några tankeställare när man tittar på programmet och i allafall jag funderar på var gränsen går när det är vanvård och när...
2
Svar
29
· Visningar
9 099
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Kan någon svara på den frågan? Har haft häst sedan mars förra året, bytte dock häst i början av maj i år och allt kändes så otroligt...
2
Svar
22
· Visningar
3 363
Senast: Lena_B
·
M
Hästmänniskan Jag förstår inte. (detta är ingen annonsering) Jag fick min första häst av min faster, lång historia som jag skippar men det slutade...
Svar
4
· Visningar
1 163
Senast: Mos410
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp