Okej, det här med kastrering igen, försiktig hund

Bukefalos 30 år!

Hur stor risk det är att fastna och göra illa klorna kanske också beror på vilken typ av galler det är i gallertrappa - det känns ju som om vissa borde vara lättare att fastna i än andra?

(två random bilder jag snodde från internet, via en snabbgoogling - bara som exempel på att galler kan vara olika utformat)
1759256860218.webp

Jag har hanhundar och aldrig haft en tanke på att kastrera dom, förstår inte heller det här som vissa skriver att hanar är så jobbiga? Jag har aldrig haft en jobbig hane. Att dom skvätter gör mig inte ett skit. Det har mina tikar också gjort det är liksom en hobby hundar har överlag.

Att hanar blir helt besatta av löptikar i området och står och ylar och inte kan äta eller sova känner jag inte heller igen.
Dåliga gener😅

En vettig hane blir inte så påverkad.

Vad gör det då? Alltså att klon nuddar/drar emot gallret är ju inget farligt.
Jag har hundar som brutit klor av gallertrappor och av cykelkorg samt okänt föremål i skog och mark. Det är nog lite olika hur klorna och tassen ser ut samt hur hunden rör sig.
Klobrott är vanligt, dom flesta jag känner med hund har råkat ut för det åtminstone någon gång.

Nä,det är väl inte riktigt så att dom är på hela tiden men det är små kommentarer och pikar som inte går att missuppfatta. Det största ”problemet ” är att en tik ägare vill att hunden ska gå lös på vägen även när hunden löper,det händer dock rätt ofta att ägaren ber om ursäkt för att hon inte sett oss och inte hunnit koppla hunden redan som det är nu.
Men skit i dom? Löper tiken får du väl lyfta upp dina killar om hon kommer för nära bara. Inte ska du behöva kastrera för det.

Jag har hundar som brutit klor av gallertrappor och av cykelkorg samt okänt föremål i skog och mark. Det är nog lite olika hur klorna och tassen ser ut samt hur hunden rör sig.
Klobrott är vanligt, dom flesta jag känner med hund har råkat ut för det åtminstone någon gång.

Jo, cykelkorg är ju väldigt smått.
Ja visst är det det. Har också haft klobrott, men inte av sånt brett galler.

Min poäng var väl att jag inte tycker det är konstigt att gå med hunden i gallertrappa. På samma sätt som att jag inte tycker det är konstigt att hunden får springa lös i skogen trots att den både kan bryta en klo och bli spetsad av en pinne.

Jag skulle aldrig göra ett ingrepp/operation som inte krävs av medicinska skäl och jag hoppas lagen vi hade tidigare som förbjöd sådant kommer tillbaka. Det är i mina ögon vansinne med rutinkastreirng på hundar. Vi vet ju att det inte är positivt för individen. Vi har inget behov av TNR på hund i Sverige så varför detta har blivit så populärt är en gåta.

Min hund opererades för testikeltumör i somras. Jag var emot kastrering utan medicinska skäl innan och lika mycket nu. Hur någon kan tänka sig att göra något som ger hunden både smärta och restriktioner helt i onödan är ofattbart.

Jo, cykelkorg är ju väldigt smått.
Ja visst är det det. Har också haft klobrott, men inte av sånt brett galler.

Min poäng var väl att jag inte tycker det är konstigt att gå med hunden i gallertrappa. På samma sätt som att jag inte tycker det är konstigt att hunden får springa lös i skogen trots att den både kan bryta en klo och bli spetsad av en pinne.
Ja det var olika gallertrappor såg jag nu så du har säkert rätt.

Jag skulle aldrig göra ett ingrepp/operation som inte krävs av medicinska skäl och jag hoppas lagen vi hade tidigare som förbjöd sådant kommer tillbaka. Det är i mina ögon vansinne med rutinkastreirng på hundar. Vi vet ju att det inte är positivt för individen. Vi har inget behov av TNR på hund i Sverige så varför detta har blivit så populärt är en gåta.

Min hund opererades för testikeltumör i somras. Jag var emot kastrering utan medicinska skäl innan och lika mycket nu. Hur någon kan tänka sig att göra något som ger hunden både smärta och restriktioner helt i onödan är ofattbart.
Fast varför skulle hundar vara undantagna? Det blir nog lite knepigt med en djurskyddslag som förbjuder omotiverad kastrering på vissa djur men inte på andra. Och många hundar har det helt säkert bättre som kastrater.

Fast riktigt så fort går det inte. Det går utmärkt att bara fortsätta promenera också så får väl tikägaren hämta sin hund om den svansar efter. :)
Precis, går man i raska steg framåt med hundarna i kort koppel kommer knappast en parning kunna ske.
Jag gick förbi en lös hanhund med höglöpande tik i koppel, det var ju bara att fortsätta fram. Den hann ju inte ens hoppa upp även om den sprang efter en bra bit.

Precis, går man i raska steg framåt med hundarna i kort koppel kommer knappast en parning kunna ske.
Jag gick förbi en lös hanhund med höglöpande tik i koppel, det var ju bara att fortsätta fram. Den hann ju inte ens hoppa upp även om den sprang efter en bra bit.
Kan man göra men är det sjysst emot ts hane nej inte direkt.

Liknande trådar

• Bästa kloslipen?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Hund på besök
  • Anaplasma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat