Okej, det här med kastrering igen, försiktig hund

Bukefalos 30 år!

Tay kastrerades förra året på grund av att killarna inte drar jämnt. Då var han fyra, vi väntade länge för att se om det skulle bli bättre när Spock kommit ur tonåren.
Det är första gången jag haft hundar som verkligen inte går ihop, särskilt hanar tycker jag varit bättre på att samsas än tikar iallafall de vi haft. Det kändes tråkigt men ingen av oss ville omplacera nån hund vilket hade varit alternativet (eller hela tiden ha dem isär vilket inte är ett hundliv jag vill ha).
Min mamma hade en hane som kastrerades relativt ung som utvecklade rädslor, det var inte den tuffaste hunden till att börja med. Min syster har en hund som också har problem med osäkerhet som de avråtts från att kastrera, en tik som är knepig kring löp som de gärna hade kastrerat om de inte blivit avrådde.
Jag har Spock som är krypt som jag funderar på att kastrera men det är ett lite mer komplicerat ingrepp då också. Risken för komplikationer är högre, samtidigt som risken för tex testikelcancer också är högre när ena kulan är uppe..

Jag är inte emot kastrering men tycker att man kan iallafall vänta tills hunden är vuxen och genom tonåren för mycket lägger sig ändå sen när hunden är vuxen.

Nä,det är väl inte riktigt så att dom är på hela tiden men det är små kommentarer och pikar som inte går att missuppfatta. Det största ”problemet ” är att en tik ägare vill att hunden ska gå lös på vägen även när hunden löper,det händer dock rätt ofta att ägaren ber om ursäkt för att hon inte sett oss och inte hunnit koppla hunden redan som det är nu.

Nä,det är väl inte riktigt så att dom är på hela tiden men det är små kommentarer och pikar som inte går att missuppfatta. Det största ”problemet ” är att en tik ägare vill att hunden ska gå lös på vägen även när hunden löper,det händer dock rätt ofta att ägaren ber om ursäkt för att hon inte sett oss och inte hunnit koppla hunden redan som det är nu.
På veterinär molins websajt finns en föreläsning om att kastrera friska hundar, 2 tim, 250 kr, och du behåller länken sen så att du kan se den igen. Den är verkligen jättebra, hon sluggar inte som hon kan göra ibland utan går sakligt igenom vad studier säger om olika aspekter av kastrering. Jag tror att du skulle hitta både svar på hur du själv ska tänka och argument för din ståndpunkt mot omgivningen. Generellt är hon varken för eller emot, hon går igenom både för- och nackdelar.

(Hennes fråga när någon kommer till henne för att prata kastrering är Vad vill du uppnå med kastreringen? Att grannens löptik ska kunna gå lös tror jag inte är ett svar hon skulle vara nöjd med.)

Din granne får väl för övrigt kastrera sin tik så är problemet löst

Trassel är 8 månader och min plan är att inte kastrera honom sen när han blivit äldre,ser ingen anledning att göra det bara på rutin liksom. Fick dessutom lite nya idéer när jag pratade med instruktören för valpkursen. Hon rekommenderade mig att inte kastrera honom eftersom han är en försiktig liten hund. Inte rädd dock så det är väldigt bra. Men att han kanske skulle kunna bli det som äldre om man kastrerar honom. Att han behöver den lilla knuffen från testosteronet.

Jag har haft många orsaker innan och om det hänger ihop så som instruktören sa ser jag det som helt 100% att inte kastrera.

Är det fler saker jag bör tänka på i valet? Milou blev inkontinent av sin kastrering vilket avskräcker även om det kanske inte är så vanligt, Alvin var jag tvungen att kastrera för att vi bodde mitt i stan med löptikar överallt och han ylade på nätterna och åt inte och blev jätte mager. Känns som det är så individuellt. Jag tänker avvakta med kastrering av Trassel tills jag ser ett behov men kan det vara behov som ligger under ytan som gör att jag måste kastrera honom inom en viss ålder innan allt är för sent? Hur är det med aggressivitet och psyket i övrigt om jag inte kastrerar kontra om jag behåller honom intakt?

Tänker jag rätt nu eller hur tänker ni? Har ni kastrerat era hanhundar? Varför/varför inte?
En hund som är försiktig är det pga rädsla/ligger lågt på "boldness". Och grejen är den att det kan slå lite hur som helst. Jag har kastrerat alla mina hundar varav 3 hanar av olika skäl. Ingen har blivit sämre, tvärtom. Men andra vittnar om att deras kastrerade hanar har fått mer problem med rädslor. För en hund som är misstänksam/försiktig generellt hade jag förvisso tänkt att avelsvärdet är lågt men att hunden kanske ändå inte ska kastreras i första hand.

Sedan är en 8 mån hund fortfarande en bebis, den är inte färdig på något sätt. För mig är det bara av medicinska skäl man opererar en så ung hund.

Det största ”problemet ” är att en tik ägare vill att hunden ska gå lös på vägen även när hunden löper,det händer dock rätt ofta att ägaren ber om ursäkt för att hon inte sett oss och inte hunnit koppla hunden redan som det är nu.

Så tikägaren är slapp och gillar att lägga över ansvar på andra för att lösa problem. Tror människan på allvar att fina flickan aldrig skulle göra något och att det är alla gossar runtomkring som ska hållas kort istället? :cautious: För det är så det låter. Löptikar ska hållas kopplade, det vet väl varenda människa, till och med de av oss som inte någonsin vill ha tik.

@Milosari
Jag tänker på honom som väldigt ung och skulle oavsett allt inte kastrera honom förrän efter han blivit vuxen så mina tankar handlar om lång tid och om inte något särskilt händer kommer är jag helt säker på att köra utan kastrering.

Angående osäkerhet.Han är nyfiken på nya människor, nya situationer, komma från landet till stan där det varit byggarbetare och hundar och cyklar och bussar och massor av intryck.

Han har inte visat något förrän på kursen där dom skulle gå uppför en gallertrappa som min bo på landet hund inte ens sett. Han går på alla underlag. Han gick på likadant galler som låg på marken precis innan så det var inte det som var problemet. Det var trappan.

Är det en rädd hund verkligen ?

Angående osäkerhet.Han är nyfiken på nya människor, nya situationer, komma från landet till stan där det varit byggarbetare och hundar och cyklar och bussar och massor av intryck.

Han har inte visat något förrän på kursen där dom skulle gå uppför en gallertrappa som min bo på landet hund inte ens sett. Han går på alla underlag. Han gick på likadant galler som låg på marken precis innan så det var inte det som var problemet. Det var trappan.

Det visar sig på BPH om inte annat. Men konstigt av instruktören att kalla hunden för försiktig generellt om den är tuff och framåt i alla andra situationer, utom i en.

Det jag menar är att det är bakvänt att säga att en hund är försiktig men inte rädd, för hunden är ju försiktig FÖR att den är rädd.

Jag tycker att det är lite tidigt för att kunna säga om hunden är rädd eller inte. Han är väl i spökåldern? Då kan det väl vara saker de plötsligt reagerar på, men som inte nödvändigtvis kommer vara ett problem i framtiden (även saker de inte reagerat på innan).

Jag har en hund som är rädd för trappor (bland annat) - redan när jag hämtade henne när hon var 4-5 månader vägrade hon gå upp för de tre trätrappstegen in till huset, och det tog kanske en vecka innan hon gick upp själv på ovanvåningen i huset. Hon går inte upp för trappan till ovanvåningen i mammas hus (har gjort det en gång och smög då längs med väggen så långt från trappan som möjligt, innan hon sprang ner igen), och nu när hon var 8 år gick hon för första gången upp för trappan till ovanvåningen på brukshundklubben. Så på henne sitter det fortfarande i att trappor är läskiga, framförallt öppna trappor där man ser ner - men det var ju också starka reaktioner redan från början (och hon har även svårt för att stå på bord, gå upp på t.ex. agilitybalanshinder etc.). Aldrig att jag skulle få henne att gå upp för en gallertrappa. Hon fick bryta sitt BPH pga rädsla vid överraskningen, och är allmänt försiktig av sig.

Det visar sig på BPH om inte annat. Men konstigt av instruktören att kalla hunden för försiktig generellt om den är tuff och framåt i alla andra situationer, utom i en.

Det jag menar är att det är bakvänt att säga att en hund är försiktig men inte rädd, för hunden är ju försiktig FÖR att den är rädd.
Det var bara andra gången vi träffat instruktören och första gången berömde hon oss för hans totala uppmärksamhet på mig när vi tränade, följsamhet och rolig att träna med. En smart hund

Han har också fått beröm varje gång vi varit hos veterinären för att han är så snäll och lätt att hantera

Nåja, vi kör på som vi gör och tränar och har roligt och har en fungerande vardag och jag kommer aldrig känna ett sug att åka tillbaka till en annan stad och gå upp för den där trappan. Han går ju upp på alla andra trappor.

Vi får se var vi landar vartefter när han är äldre men jag älskar honom oavsett

Liknande trådar

• Bästa kloslipen?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Hund på besök
  • Anaplasma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur