Okej, det här med kastrering igen, försiktig hund

Bukefalos 30 år!

Precis! Det är ganska många hundar som tycker öppna gallertrappor är otäcka att gå i.
Jag gick räddningskurs i rosersberg för 100 år sedan och där föll många hundar pga gallertrappan, jag var mest rädd för att någon skulle skada sig o fastna med en klo eller något.
Det är gallertrappa till bygdegården. Hunden trampade ner en klo och skrek högt när han skulle flytta tassen :(

Kastrerar gör man i min värld om hormonerna orsakar problem (fysiskt, psykiskt, eller i det praktiska vardagslivet). Fungerar hunden bra med sina kulor är det bra så. Testosteron är en självförtroendehöjare så jag skulle inte ta bort det från en lite försiktig hund utan god anledning. Att grannen vill kunna släppa sin löptik obevakad utan konsekvenser räknar jag inte som en god anledning..

Tänker i övrigt att viss försiktighet kan vara rätt sunt när man är en liten räka till hund. Att vara medveten om sin egen storlek, ha självbevarelsedrift, och kolla av okända situationer innan man kastar sig in i dem behöver inte vara dåligt. Rädsla är för mig en oönskad extremvariant av försiktighet, där man har överdrivna reaktioner och inte kan avreagera.

Jag vill bara inflika att det är rätt behändigt/mindre skaderisk med hundar som är försiktiga och "tänker" när de stöter på något nytt, såsom gallertrappa. Det viktiga är hur de reagerar efteråt, om de går ner sig av att de var obehagligt eller om de kommer ur det och vill undersöka.

Det finns hundar som gör först och tänker sen, min bc är sån i vissa situationer där jag har hjärtat i halsgropen med allt som hade kunnat hända för att hon bestämmer sig för att bara tuta på.

Jag hade mycket hellre sett att hon tänkte efter före så som Trassel verkar göra!

Precis! Det är ganska många hundar som tycker öppna gallertrappor är otäcka att gå i.
Jag gick räddningskurs i rosersberg för 100 år sedan och där föll många hundar pga gallertrappan, jag var mest rädd för att någon skulle skada sig o fastna med en klo eller något.
Min första bröt av en klokapsel pga galler på marken. Efter det har jag(!) varit väldigt rädd för galler. Mina hundar får aldrig gå på det, och skulle de råka vara rädda för det så ser jag det som mycket positivt. (Nu verkar de tyvärr inte vara rädda för det, så jag håller dem kort istället när galler någonstans är nära)

Håller med om att en lagom mängd självbevarelsedrift bara är positivt. Jag har den rakt motsatta modellen av hund, överdrivet trygg i sig själv. Går fram precis överallt och känner sällan efter om det är jobbigt, kan göra manövrar där man tänker att nu slår han ihjäl sig, och gör han det så ruskar han ändå bara av sig. Det är lockande att linda in hela hunden i bubbelplast ibland.

En som tänker efter en stund innan den gör något är nog lättare att leva med. Så länge den inte lägger på sig obehag någon längre stund utan vågar sig fram för att undersöka och sedan släpper det så tänker jag att det är en i grunden trygg hund.

Poopopoi
Jag vill bara inflika att det är rätt behändigt/mindre skaderisk med hundar som är försiktiga och "tänker" när de stöter på något nytt, såsom gallertrappa. Det viktiga är hur de reagerar efteråt, om de går ner sig av att de var obehagligt eller om de kommer ur det och vill undersöka.

Det finns hundar som gör först och tänker sen, min bc är sån i vissa situationer där jag har hjärtat i halsgropen med allt som hade kunnat hända för att hon bestämmer sig för att bara tuta på.

Jag hade mycket hellre sett att hon tänkte efter före så som Trassel verkar göra!
Ja Trassel är klok. Ärligt talat tror jag att det är var jag som var problemet. Jag har problem med balans, avståndsbedömning och höjdrädd så jag får panikångest av kuperade backar upp och ner och på riktigt kryper upp och ned och och försöker gå omvägar om jag vet att det är trappor och om jag går i trappor klammrar jag mig fast vid räcket. Har precis lärt mig gå upp på en pall och tvingar mig upp till vinden för att fixa med musfällor.

Det har inte alltid varit så här, var bokstavligen nära att dö av covid och fick allvarlig post-covid där det här var en del.

Att Trassel då inte vill gå upp för en trappa med matte i panikångest hängande i ett räcke och skakar i hela kroppen och varken kommer upp eller ner. Då var han klok. Han flyttade inte blicken från mig när jag var i trappan, han kom fram direkt när jag kommit ner och nosade igenom hela mig, pussade lite och sen så var det över,

Poopopoi

Ja Trassel är klok. Ärligt talat tror jag att det är var jag som var problemet. Jag har problem med balans, avståndsbedömning och höjdrädd så jag får panikångest av kuperade backar upp och ner och på riktigt kryper upp och ned och och försöker gå omvägar om jag vet att det är trappor och om jag går i trappor klammrar jag mig fast vid räcket. Har precis lärt mig gå upp på en pall och tvingar mig upp till vinden för att fixa med musfällor.

Det har inte alltid varit så här, var bokstavligen nära att dö av covid och fick allvarlig post-covid där det här var en del.

Att Trassel då inte vill gå upp för en trappa med matte i panikångest hängande i ett räcke och skakar i hela kroppen och varken kommer upp eller ner. Då var han klok. Han flyttade inte blicken från mig när jag var i trappan, han kom fram direkt när jag kommit ner och nosade igenom hela mig, pussade lite och sen så var det över,
Min var också "rädd" för gallertrappor och undvek gallret in till t-banan etc - det visade sig sedan att dåvarande dagmatte lärt honom det, eftersom hon varit med om att en daghund skadat sig

Det verkar som att Trassel inte är den enda hunden som är missnöjd med gallertrappor. Vi fick inte heller tid med tålamod. Det var rullande bandet med hundarna. Fick ca 4 minuter på mig att övertala honom

En veterinär här i krokarna la nyligen metallgaller på sin trätrappa. En hund på väg in fastnade med klon, klobrott, hundägaren fick faktura på 2000 för behandlingen O_o

Men är det verkligen vanligt att hundar fastnar i gallertrappor? Springorna är ju rätt breda. Kan inte påstå att jag är rädd för att gå över galler. Även det såklart kan hända. Men det finns ju risker på många platser 😅

Kanske jag ser på det annorlunda för att var och varannan med schäfer (iaf av brukstyp) "testar" sin valp/unghund på gallertrappor för att se att de är miljötrygga för tex höjder/udda underlag.

Men är det verkligen vanligt att hundar fastnar i gallertrappor? Springorna är ju rätt breda. Kan inte påstå att jag är rädd för att gå över galler. Även det såklart kan hända. Men det finns ju risker på många platser 😅

Kanske jag ser på det annorlunda för att var och varannan med schäfer (iaf av brukstyp) "testar" sin valp/unghund på gallertrappor för att se att de är miljötrygga för tex höjder/udda underlag.
Beror nog på tassarna också.
Pappis och phalene ska ha hartassar och det är fel om klorna imte nuddar underlaget.

Beror nog på tassarna också.
Pappis och phalene ska ha hartassar och det är fel om klorna imte nuddar underlaget.

Skulle nog säga att dom flesta hundarnas klor nuddar gallret när den går iom att underlaget är ojämnt :)

Jag har gått med både små, stora, vuxna, valpar. Men absolut, risken finns såklart. Men dom gallertrappor jag tänker på har jag svårt att tro att en liten pappis fastnar med klorna i 🤔

Skulle nog säga att dom flesta hundarnas klor nuddar gallret när den går iom att underlaget är ojämnt :)

Jag har gått med både små, stora, vuxna, valpar. Men absolut, risken finns såklart. Men dom gallertrappor jag tänker på har jag svårt att tro att en liten pappis fastnar med klorna i 🤔
Fastna och fastna...
Om klon hamnar i ett melanrum kan det ta i när tassen lyfts - utan att sitta fast.

Liknande trådar

• Bästa kloslipen?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Hund på besök
  • Anaplasma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat