Okej, det här med kastrering igen, försiktig hund

Bukefalos 30 år!

Men om de ska kunna para sig så är tiken väl inte på sin tomt?
Att dina hundar sköter sig är jag rätt överygad om
Hon har aldrig löpt sen Trassel blev könsmogen så dom har inte varit så intresserade av varandra och tomtgränsen osv. Det är uppe vid vägen vi träffats nu. Alltså en liten återvändsgränd. Det är nu när Trassel är så uppenbart könsmogen som problem kan komma när hon löper

Hon har aldrig löpt sen Trassel blev könsmogen så dom har inte varit så intresserade av varandra och tomtgränsen osv. Det är uppe vid vägen vi träffats nu. Alltså en liten återvändsgränd. Det är nu när Trassel är så uppenbart könsmogen som problem kan komma när hon löper
Löptikar har man väl i koppel? vanligt bondförnuft.

Så - jag ser faktiskt inte problemet.

Usch vilken tråkig granne.

Såklart ska du inte kastrera din hund för att hen inte vill ha sin löptid i koppel.
Det är verkligen inte okej för hen att sätta press på dig att göra ett medicinskt ingrepp för att hen är lat.

Ibland är det inte helt fel att bli lite förbannad inombords när andra lägger sig i ens hundägande, det kan tyckas vara onödig energi men det kan också vara lättare att släppa konversationer som är mindre kul.

Likadant tycker jag inte din tränare kan uttrycka sig så kategoriskt om Trassel som bara är 8 månader.
Jag vet inte hur mycket hon har träffat honom och ibland kan tränare göra misstaget när de träffat många hundar att direkt sätta en stämpel och säga att "den är sån".
De kan vara duktiga ändå såklart och förhoppningsvis ändra sin syn om hunden visar att den inte är det, men en 8 månaders valp är långt ifrån färdig och kommer utvecklas i lång tid framöver.
Jag tycker inte du ska känna eller tro att han nu är han en ängslig hund och kommer alltid vara, efter ett väldigt specifikt tillfälle.

Ni kommer ha många roliga år framöver ÄVEN om han aldrig kommer gilla gallertrapper.

Jag vill känna mig trygg och lugn här hemma
Om det var jag, och jag hade hanhund, så hade jag haft honom kopplad när granntiken löpte för att slippa onödiga bekymmer. Men: jag hade bara varit beredd till det om tikägaren gjorde samma sak. Hade hen tyckt att tiken skulle gå lös även när hon löpte så hade jag tagit den fajten. Nån jävla måtta får det vara.

Hur ska man motivera att det är lagligt att kastrera friska kaniner och katter men inte hundar? Vad särskiljer hundar?

Jag tycker att sådana här frågor ska hanteras av djurägaren och veterinär. Det är de som ska bedöma om det är lämpligt eller ej.
Man vill inte ha ännu flera kaniner, annars kan man förvara dom i olika burar.
Med katt är det väl av ren bekvämlighet inte ens kattägarna vill höra dom tjuta dygnet runt.
Hundar bor inte som kaniner eller gapar o skriker året runt var 3e vecka eller hur ofta dom nu löper (kan inget om kattens löp)

Man vill inte ha ännu flera kaniner, annars kan man förvara dom i olika burar.
Med katt är det väl av ren bekvämlighet inte ens kattägarna vill höra dom tjuta dygnet runt.
Hundar bor inte som kaniner eller gapar o skriker året runt var 3e vecka eller hur ofta dom nu löper (kan inget om kattens löp)
Och du kanske inte vill ha en hanhund som slutar äta så fort det är löptikar i området. Hoppsan, du bor i en större stad där det finns löptikar nästan året runt.

Och nej, du har en tik som löper så lagom att hon är skendräktig lagom till när jakten drar igång och då har hon fokus på allt annat än jakt.

Jag kan dra så många scenarion där kastrering av friska hundar är precis lika motiverad som att kastrera katter som revirmarkerar inomhus eller vrålar sig igenom nätterna.

J
Hand å panna
TS har sina hundar på sin tomt.
Granne har tik som springer lös.

Är det TS ansvar att tiken inte rymmer in på TS tomt och blir tjuvparad? Halva året är ju lösspringande hund förbjudet.
Ja då är det ju ÄNNU mer korrekt som jag skriver, kommer hunden in får ts ta upp eller in sin hane så det inte blir en tjuvparning.

Sen är det väl bara hägna in trädgården, har aldrig förstått mig på folk som inte har staket runt sin trädgård och har hund.

Idioter och deras hundar kan man inte skydda sig emot.

Ja och du tror denna granne bryr sig om att lösspringande hund är förbjudet halva året när den inte ens kan hålla sin löptik kopplad? Hand på panna på dig själv 😂

Jag ser det som en ickefråga. Kastrera inte din hund om du inte vill och om det inte finns några skäl till det. Att grannens tik löper är inget skäl, då skulle varje hanhundsägare behöva kastrera om de bor i en stad och det har jag aldrig hört tvång om.

Min hane är inte kastrerad och jag tänker inte göra det heller. Hade funderingar då han är krypt men landade i att det finns risker med allt och att jag tror hans personlighet är bäst okastrerad.

Usch vilken tråkig granne.

Såklart ska du inte kastrera din hund för att hen inte vill ha sin löptid i koppel.
Det är verkligen inte okej för hen att sätta press på dig att göra ett medicinskt ingrepp för att hen är lat.

Ibland är det inte helt fel att bli lite förbannad inombords när andra lägger sig i ens hundägande, det kan tyckas vara onödig energi men det kan också vara lättare att släppa konversationer som är mindre kul.

Likadant tycker jag inte din tränare kan uttrycka sig så kategoriskt om Trassel som bara är 8 månader.
Jag vet inte hur mycket hon har träffat honom och ibland kan tränare göra misstaget när de träffat många hundar att direkt sätta en stämpel och säga att "den är sån".
De kan vara duktiga ändå såklart och förhoppningsvis ändra sin syn om hunden visar att den inte är det, men en 8 månaders valp är långt ifrån färdig och kommer utvecklas i lång tid framöver.
Jag tycker inte du ska känna eller tro att han nu är han en ängslig hund och kommer alltid vara, efter ett väldigt specifikt tillfälle.

Ni kommer ha många roliga år framöver ÄVEN om han aldrig kommer gilla gallertrapper.
Vad fint du skriver. Första gången lovordade hon ju honom och som du skriver vill jag inte tänka på honom som känslig eftersom han alltid är så pigg och kavat och inte sätta någon stämpel på honom. Alla andra hundarna skällde ju på varandra och höll på utom Trassel som bara satt bredvid mig i slakt koppel fast dom skällde på honom också.

Och precis, vi kommer aldrig sakna att gå i gallertrappor. Krisar det så vi måste över och han inte vill är det ju bara att lyfta honom . Han är ju ingen stor hund men inte jätte liten heller men absolut lätt att lyfta upp

Alltså min granne är inte helt rabiat som tonen utvecklats nu. Men hunden springer ju fram gång på gång med förklaringen att hon inte sett

Jag har ju ingen aning om vad som händer om vi pratar ordentligt med varandra igen och jag förklarar att jag nog inte kommer kastrera Trassel och hon berättar när tiken löper så att jag vet hur jag ska vara hemma. Hittills har det ju inte ändrats men jag hoppas verkligen att det blir annorlunda nu

Och du kanske inte vill ha en hanhund som slutar äta så fort det är löptikar i området. Hoppsan, du bor i en större stad där det finns löptikar nästan året runt.

Och nej, du har en tik som löper så lagom att hon är skendräktig lagom till när jakten drar igång och då har hon fokus på allt annat än jakt.

Jag kan dra så många scenarion där kastrering av friska hundar är precis lika motiverad som att kastrera katter som revirmarkerar inomhus eller vrålar sig igenom nätterna.

Nu har jag inga problem med att kastrera hundar som är översexuella eller har problematiska löp. MEN. Det är ett problem som aveln ska rätta till. Schäfern här hemma skulle aldrig drömma om att gå och flirta med hanar under löp när hon jobbar. Min löwchen blev inte heller förstörd av att löpa. Inte mina hanar heller. Familjens hane som numer inte finns mer var däremot översexuell och hade mått bra av kastrering tidigare.

Det är ett ansvar uppfödarna har när de utvärderar mentaliteten. Jag skulle inte säga att det är ett normalt beteende att må så dåligt varken för tikar eller hanar

Katter är annorlunda. Eller menar du att det är så vanligt med katter som inte revirmarkerar eller skriker när de löper att man ska kassera dom som gör det? Likadant med kaniner, det är inte samma sak som hundar.

Nu har jag inga problem med att kastrera hundar som är översexuella eller har problematiska löp. MEN. Det är ett problem som aveln ska rätta till. Schäfern här hemma skulle aldrig drömma om att gå och flirta med hanar under löp när hon jobbar. Min löwchen blev inte heller förstörd av att löpa. Inte mina hanar heller. Familjens hane som numer inte finns mer var däremot översexuell och hade mått bra av kastrering tidigare.

Det är ett ansvar uppfödarna har när de utvärderar mentaliteten. Jag skulle inte säga att det är ett normalt beteende att må så dåligt varken för tikar eller hanar

Katter är annorlunda. Eller menar du att det är så vanligt med katter som inte revirmarkerar eller skriker när de löper att man ska kassera dom som gör det? Likadant med kaniner, det är inte samma sak som hundar.

Det är ju en sak att man kan ha olika praxis beroende på att olika djurslag fungerar och hålls på olika sätt, men att formulera det på ett juridiskt vettigt sätt i lag är en annan.

Det är ju en sak att man kan ha olika praxis beroende på att olika djurslag fungerar och hålls på olika sätt, men att formulera det på ett juridiskt vettigt sätt i lag är en annan.

Nej, jag tycker inte heller det ska vara olagligt, men jag tycker inte heller det ska bli normaliserat att kastrera helt normala friska hundar. Dels för att det är svårt att utvärdera aveln men också för att dom djuren då inte kan användas i avel.

Ja, uppfödarna har ett ansvar men vad hjälper deras avelsutvärdering och planer när du där och då står med problem?

Och det är svårt att bedöma vad som är normalt och inte. Är det normalt för hundar att leva i storstäder och ständigt omges av andra hundar, människor mm?

Ja, uppfödarna har ett ansvar men vad hjälper deras avelsutvärdering och planer när du där och då står med problem?

Och det är svårt att bedöma vad som är normalt och inte. Är det normalt för hundar att leva i storstäder och ständigt omges av andra hundar, människor mm?

Alltså, mår hunden dåligt av sina hormoner och det inte är hanterbart med träning så kastrera?

Ja, det är helt normalt att hundar ska förväntas leva i storstäder. Jag har haft både tik och hane samtidigt och det är också görbart under löp. Jag anser ärligt talat det rätt "onaturligt" att hundar blir så förstörda av löp (tik som hane) att de slutar äta, inte sover etc. Hur skulle det fungera i det vilda? Dom hade ju dött.

Alltså, mår hunden dåligt av sina hormoner och det inte är hanterbart med träning så kastrera?
Tänker att aveln blir lite "självrensande" på det sättet - om man kastrerar de hundar (både tikar och hanar) som mår dåligt och blir "konstiga" under löpperioder men låter alla andra vara intakta.

• Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

• Bästa kloslipen?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Hund på besök
  • Anaplasma

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund