Okej detta har bara hänt 1 gång..

L

labello

men ändå...

Idag VÄGRADE hästen gå in i stallet... skulle hämta honom från hagen och sedan 1 meter från dörren VÄGRAR han! han börjar backa och backa.... Får honom tillslut att ställa frambenen i stallet... men sen backa backa backa igen...
och fladdra som en tok med underläppen :confused:. VARFÖR?

Ställde honom på ridbanan... hämtade havrehink och höll i den medans vi gick mot stallet, jag tänkte hålla den framför honom om han vägrade igen...
Men han bara trippade rakt in! jag höll i havrehinken, han såg den itne ens och bara gick rakt in :eek:.
Varför? Vad gör man när han totalvägrar gå in i stallet?
 
Kan det vara något han såg inne i stallet?
Han kunde ju bli rädd för något, något han inte gillar?

Kram Favina :bump:
 
Så kunde min få för sig i bland men det brukade gå över av sig själv...
Har det bara häbnt en gång så händer det nog ej igen.
 
Fortsätt bara gå, gå gärna före honom in. Stannar han - titta inte på honom, säg ingenting, vänd dig inte om. Stannar han så fortsätter du ändå gå, vilket kommer att orsaka ett tryck i grimman som inte släpper förrän han går.

Risken är att du blir stående en stund, men var beredd, annars dänger du i backen när han börja gå ;) Och ha inte för hög fart om det är halt, då faller du vid ett eventuellt tvärstopp. Men gå bestämt, rakt in och som sagt - titta inte på honom. Ha attityden "Jag ska gå in, och du ska med, men bråka med dig eller muta dig tänker jag INTE göra". Bara gör det, helt enkelt!
 
Låter som typiska olater som kommer i början av ett "hästägande". Min häst var likadan. Hade en smekmånad först när ALLT fungerade - sedan slog det över och jag fick inte göra någonting... :crazy:

Han vart livrädd för vattenslangen, för täcket, för stalldörren, för paddocken, för en lampa, för ryktborsten osv osv...

Krävdes för min del en hel del arbete för att hitta tillbaks igen till den okomplicerade häst jag trott mig köpa - men idag är han cool som en filbunke igen. :)
 
hoho så gjorde jag men uuutan resultat! :crazy:.
Gjorde så flera ggr men icke icke
 
Så kan Pinky också göra ibland, när det är ljust ute och mörkt inne i stallet. Hon ser helt enkelt inte vad som finns därinne, även om hon "vet" att det är gamla trygga stallet...
Så jag brukar försöka se till att det är ordentligt tänt i stallet innan vi går in, eller så får hon stå och kika lite i dörröppningen tills ögonen vant sig lite. :)
 
Då försökte du nog inte ordentligt. Man ska inte backa och börja om igen utan bara stå kvar.

Man kan ävne prova att ta i grimman (lätt och stadigt tryck) och sen när hästen går fram släppa efter. Stannar den igen så ta i grimskaftet på samma sätt igen osv.
 
Skulle ha förelgait det Tassetass sa, men jag har ibland samma problem med min häst och gör man så slutar det antingen med att han backar eller tom. kastar sig bakåt på bakbenen. Har man otur flyger man med ordentligt och det är inte speciellt bekvämt. :crazy:

När min häst vägrar gå in så har jag kommit på att öppnar jag dörren i andra änden av gången(mittemot där vi ska in) så går han genast in utan problem. Antagligen är det nåot i stallet som för hästen inte känns tryggt. Ibland mår man sämre än andra dagar och då kan småsaker göra skillnad.
Sen finns det ju en chans att hästen testar sin ägare och det har den ju full rätt till.

Tänk på att hela tiden ge plats åt hästen när den ska in. Täcker man hela "synfältet" kan hästen känna att den blir instängd och då går den självklart inte in om den inte litar fullt på sin ägare. Pressa heller inte hästen för mycket. Hästen ska inte tvingas gå in i stallet. Den får stå i dörröppningen om den vill men det blir ju ganska tråkigt i längden. Går den in efter ett tag så beröm ge den en positiv bild av att vara inne i stallet, tex. ge den några morötter i krubban eller liknande(Jag ger alltid min häst morätter i krubban när han kommer in då jag fick ganska stora problem med just detta), sen kan du ta ut hästen ur stallet igen för att visa att den inte är "fast". Ta in den igen, ge godis i krubban, och ta ut igen. Det ska vara enkelt och omärkvärdigt.

Viktigt att du lägger godiset i krubban. Hästen ska gå hela vägen för att få tag i belöningen. Den ska också koppla belöningen med "faran" och inte med dig, för att den ska få en positiv bild av det den ogillar.
 
Men jag hade itne tid eller lust att stå där flera timmar.
han dummade sig ju bara för när jag hämtade havrehinken och bar den i handen utan att han såg den gick han rakt in
 
Min kuse gjorde också så i börja...han bara ställde sig..sen retades han och gick in med framfötterna för att sedan KASTA sig bakåt och vögra gå in....det jag gjorde var att göra osm alla andra här inne fast lite grovare...jag hängde mig praktikst taget i grimskaftet och ville han backa ja då fick han backa memin tyngd på sin nacke..han ruskade på huvet för att visa..SLUTA det är jobbigt...men sen knallade han in i staället första gången tog det kanske 20 min nu tar det 2 om han får för sig nått igen=)
 
När man håller på med hästar får man se till att man har tid. Hästarna har ingen tidsuppfattning, och du får ett helvete om hästen inser att du har ett.

När du hämtade hinken så visste du att "Nu går han in", antagligen var det därför han gick in, för att du verkligen trodde det. Attityden är A&O när man håller på med hästar.
 
Du sa det, inte jag. Skulle aldrig ha en delfodervärd (som jag fattat att du är) som inte tar sig tid för det som behöver tas tid för.
 
Om du inte kan lära dig att vänta ut hästen, kommer du att få ett helvette, så mycket med hästar har med tålamod & envishet att göra... nu låter det här totalt fel, men genom att låta hästen "vinna" kanske inte en gång, men nästa och nästa, så kommer hästen snart att veta att det är han som går vinnande ur "striden". Har det hänt en gång är det stor chans att det händer igen & om du fortsätter att ge in för honom så kan det sluta med att han totalt kör över dig.. dvs beteendet sprider sig & din rang sjunker, i och med det kan det sluta med att du får en häst vars beteende kan vara farligt för både dig och din omgivning. För din egen bekvämlighet ( att det inte händer igen, & att han accepterar dig som högre i rang ) så skulle jag rekomendera dig att ha mer tålamod nästa gång
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 875
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • "Bästa mashen"? Blötning, smaklighet, stärkelse?
  • Födda -21

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp